Osaisiko joku sanoa opintovapaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vakkari harmaana"

Vieras
Mitenkäs menee tuo opintovapaa, kun minulla on tällä hetkellä työsopimus voimassa vuoden loppuun, mutta työnantaja tarjosi työtä tammikuusta eteenpäin. Minulla alkaisi tammikuun alussa koulu ja sanoin työnantajalle, että voin kyllä jatkaa, jos onnistuu tehdä vähemmän tunteja. Työnantaja ei ollut tähän oikein suostuvainen, mutta jos nyt sopimusta jatkettaisiin, niin minullahan on kuitenkin oikeus opintovapaaseen koska olen ollut tässä samassa työpaikassa sen vuoden. Mutta mitenkäs tässä tapauksessa menee tuo opintovapaan hakeminen, kun noissa säädöksissä sanotaan, että pitää hakea 45 päivää ennen opintovapaata, eli olen nyt tuohon myöhässä. Eli päteekö tuo sama 45 päivää myös minulla, vaikka minulla ei ole työsopimusta vielä voimassa tuonne tammikuulle? Voiko työnantaja siis kieltäytyä antamasta sitä opintovapaata tuon vuoksi?

Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan?

[QUOTE="vieras";25109018]Suostuuko se työnantaja sitten opintovapaaseen?[/QUOTE]

No pitäähän sen suostua, onhan työntekijällä siihen oikeus. Ja ajattelin, että tämä vaihtoehto voisi olla työnantajan kannalta helpompi järjestää.

[QUOTE="a p";25109118]No pitäähän sen suostua, onhan työntekijällä siihen oikeus. Ja ajattelin, että tämä vaihtoehto voisi olla työnantajan kannalta helpompi järjestää.[/QUOTE]

Niin pitää, mutta ei oo pakko ottaa töihin...

Eikös opintovapaalla olla sitten kokonaan opiskelemassa, ei tehdä vähempää tunteja? Vai tipuinko mä nyt jossain vaiheessa...

Eli haluat että sopparia jatketaan, haet opintovapaata ja alat päätoimiseksi opiskelijaksi? Vai että opiskelet ja teet osa-aikaisena töitä?

Eikös opintovapaalla olla sitten kokonaan opiskelemassa, ei tehdä vähempää tunteja? Vai tipuinko mä nyt jossain vaiheessa...

Eli haluat että sopparia jatketaan, haet opintovapaata ja alat päätoimiseksi opiskelijaksi? Vai että opiskelet ja teet osa-aikaisena töitä?

Niin siis sitä tarkoitinkin, että kun työnantajalle ei sopinut tuo että tekisin vähemmän tunteja, niin jos ehdottaisin sitten opintovapaata. Ja tässä nyt on vielä sellainen sivujuonne, että minulla on useita perusteettomia määräaikaisia sopimuksia alla, joten periaatteessa olen vakituinen työntekijä.

Eli siis haluaisin aloittaa opiskelun, mutta jatkaa silti töissä, koska muuten olen taloudellisesti tiukilla. Ensin siis ehdotin, että jatkaisin vähemmillä tunneilla, mutta hän ei pitänyt ajatuksesta. Ajattelin sitten, että pidän sitten kunnolla opintovapaata jonkin aikaa.

[QUOTE="vieras";25109236]Niin pitää, mutta ei oo pakko ottaa töihin...[/QUOTE]

Joo, ei ole pakko ottaa töihin, mutta tässä tapauksessa tilanne on vähän hankalampi, koska minua on pidetty määräaikaisena ilman perustetta, joten jos rimpautan liittoon, minulla on vakipaikka. Ja toiseksi minun sopimuksessani lukee vain 20 tuntia, mutta teen lähes koko ajan 30 tuntia, joten enhän siinäkään kohtaa rikkoisi olemassa olevaa sopimusta, jos pyydän vähemmän tunteja kuin tällä hetkellä teen. Tämä on kyllä niin sekava tilanne..

[QUOTE="a p";25109327]Niin siis sitä tarkoitinkin, että kun työnantajalle ei sopinut tuo että tekisin vähemmän tunteja, niin jos ehdottaisin sitten opintovapaata. Ja tässä nyt on vielä sellainen sivujuonne, että minulla on useita perusteettomia määräaikaisia sopimuksia alla, joten periaatteessa olen vakituinen työntekijä.

Eli siis haluaisin aloittaa opiskelun, mutta jatkaa silti töissä, koska muuten olen taloudellisesti tiukilla. Ensin siis ehdotin, että jatkaisin vähemmillä tunneilla, mutta hän ei pitänyt ajatuksesta. Ajattelin sitten, että pidän sitten kunnolla opintovapaata jonkin aikaa.[/QUOTE]

En osaa kyllä sanoa miten tämä menee. Vaikka olisi useita määräaikaisia niin ei kai se silti tee vakkariksi. Opintovapaaseen ei ole pakko suostua tammikuussa.

Tai siis omalta osaltani kun selvittelin, että jos haen opintovapaata elokuusta alkean. Niin työnantaja voi tarv. siirtää sen tammikuulle. Jos sijaisen hommaaminen on ollut mahdotonta tms. Mutta pidemmälle ei voi sitä pitkittää. Voi siis pitkittää sen seuraavan kurssin alkuun, joka mun kohdalla on siis elokuu tai tammikuu.

Mutta en tosiaan tiedä mikä se tilanne on, jos haluaa kuitenkin tehdä osa-aikaista työtä. Ja voiko osa-aikaisesta jäädä opintovapaalle? Jos kerran nytkin tehnyt 20 h. Kannattaa sinne liittoon soittaa ja kysyä =)

En osaa kyllä sanoa miten tämä menee. Vaikka olisi useita määräaikaisia niin ei kai se silti tee vakkariksi. Opintovapaaseen ei ole pakko suostua tammikuussa.

Tai siis omalta osaltani kun selvittelin, että jos haen opintovapaata elokuusta alkean. Niin työnantaja voi tarv. siirtää sen tammikuulle. Jos sijaisen hommaaminen on ollut mahdotonta tms. Mutta pidemmälle ei voi sitä pitkittää. Voi siis pitkittää sen seuraavan kurssin alkuun, joka mun kohdalla on siis elokuu tai tammikuu.

Mutta en tosiaan tiedä mikä se tilanne on, jos haluaa kuitenkin tehdä osa-aikaista työtä. Ja voiko osa-aikaisesta jäädä opintovapaalle? Jos kerran nytkin tehnyt 20 h. Kannattaa sinne liittoon soittaa ja kysyä =)

Siis sopimuksessani lukee 20 tuntia, mutta oikeasti olen tehnyt pitkään enemmän. Ja sitä esimieheni nyt sanoi, että pitäisi tehdä jatkossa yhtä paljon, kuin nytkin, että sopimustani jatkettaisiin.

Ja siis minulla on useita PERUSTEETTOMIA määräaikaisia sopimuksia, joten silloin se on lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva.

Tämä on kyllä niin sekava tilanne, kun en oikein tiedä, pitääkö ensiksi taistella tuosta vakipaikasta vai opintovapaasta vai oikeudesta niihin osa-aikaisiin tunteihin, jotka työsopimuksessa on koko ajan lukenut.

[QUOTE="a p";25109488]Siis sopimuksessani lukee 20 tuntia, mutta oikeasti olen tehnyt pitkään enemmän. Ja sitä esimieheni nyt sanoi, että pitäisi tehdä jatkossa yhtä paljon, kuin nytkin, että sopimustani jatkettaisiin.

Ja siis minulla on useita PERUSTEETTOMIA määräaikaisia sopimuksia, joten silloin se on lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva.

Tämä on kyllä niin sekava tilanne, kun en oikein tiedä, pitääkö ensiksi taistella tuosta vakipaikasta vai opintovapaasta vai oikeudesta niihin osa-aikaisiin tunteihin, jotka työsopimuksessa on koko ajan lukenut.[/QUOTE]

Kuinka pitkään kaikenkaikkiaan olet ollut tuolla töissä?

Sori, mä en osaa auttaa. Mutta uskoisin työantajan pitävän ainakin kiinni siitä ilmoitusajasta, että opintoavaapta haetaan riittävän ajoissa. Eli sun täytys nyt kiireesti saada se liitosta selvitettyä vakipaikaksi ja sitten opintovapaa vetämään. Mutta et kyllä ehdi siihen tammikuuhun sitten :/

Kuinka pitkään kaikenkaikkiaan olet ollut tuolla töissä?

Sori, mä en osaa auttaa. Mutta uskoisin työantajan pitävän ainakin kiinni siitä ilmoitusajasta, että opintoavaapta haetaan riittävän ajoissa. Eli sun täytys nyt kiireesti saada se liitosta selvitettyä vakipaikaksi ja sitten opintovapaa vetämään. Mutta et kyllä ehdi siihen tammikuuhun sitten :/

No näin se varmaan meneekin, jos tosiaan lähden tuota vakipaikkaa vaatimaan. Voikohan hakea useampaa opintovapaata yhtäaikaa? Jos hakisi ensin sen 5 päivää, jota voi hakea 15 päivää aiemmin ja sitten olisi muutaman päivän töissä ja aloittaisi pidemmän opintovapaan. Tämäkin sikäli hölmöä, että olen kuitenkin jo syksyllä kertonut aloittavani opiskelun tammikuussa, joten ei tämä nyt ihan puun takaa esimiehellekään tule, mutta tämä tilanne on nyt kyllä niin räjähdysaltis, että voisin kuvitella, että haluaa tehdä tämän vaikeaksi.

Saatko kuitenkin palkan todellisilta tunneilta? Vai pitääkö sun taistella myös saamattomista palkoista, jos soppari on 20 h ja teet 30 h?

Joo, tuntipalkalla olen kyllä. Mutta olen useasti joutunut muistuttamaan esimiestä, että haluan tehdä vähemmän tunteja eli lähemmäs sitä 20 tuntia. Aina jotenkin vain tuntuu tämän "unohtavan" tai "käsittävän väärin".

En tiedä voiko hakea useampaa opintovapaata samaan aikaan.

Mutta nyt täytys heti maanantaina soittaa sinne liittoon ja kysyä se vakipaikan homma? Koska muutenhan sä et ole oikeutettu opintovapaaseen.

[QUOTE="a p";25109398]Joo, ei ole pakko ottaa töihin, mutta tässä tapauksessa tilanne on vähän hankalampi, koska minua on pidetty määräaikaisena ilman perustetta, joten jos rimpautan liittoon, minulla on vakipaikka. Ja toiseksi minun sopimuksessani lukee vain 20 tuntia, mutta teen lähes koko ajan 30 tuntia, joten enhän siinäkään kohtaa rikkoisi olemassa olevaa sopimusta, jos pyydän vähemmän tunteja kuin tällä hetkellä teen. Tämä on kyllä niin sekava tilanne..[/QUOTE]

No opintovaapaa on pakko myöntää, mutta työnantaja voi lykätä sitä kerran. Luulet, että eivät myönnä opintovapaata jos haet sitä niin, että opintojen alkuun on alle tuo 45 päivää ja jos haet sitä nyt, eivät tee sopparia. Eli olet vähän umpikujassa, mutta kysy vaikka liitosta neuvoa. Jos sopimuksessasi lukee vähintäin 20h ja teet 30h / viikko, eivät he riko mitään lakia. Enemmän tunteja saa tarjota, se vähintäin määrä on keskimäärin tarjottava.eli jos lukee 0-30h, saat tunteja jotain tuolta väliltä, jos lukee vähintäin 20h, saat tehdä vaikka kokoaikaista, mutta sitoutuvat antamaan / maksamaan 20h/ viikko. Muutoinkin 20h työnte4kijälle voi hänen suostumuksella teettää koko viikkoa, kunhan ylimääräiset tunnit maksetaan, ylityö alkaa kuitenkin kertuyä vasta täyden työviikon tunneista.

En tiedä voiko hakea useampaa opintovapaata samaan aikaan.

Mutta nyt täytys heti maanantaina soittaa sinne liittoon ja kysyä se vakipaikan homma? Koska muutenhan sä et ole oikeutettu opintovapaaseen.

No kyllä itse asiassa määräaikaisellekin työntekijälle kuuluu oikeus opintovapaaseen, jos on ollut firmassa vuoden. Ja tuon vakipaikan suhteen asia on ihan päivänselvä, olen siitä soittanut jo liittoon monesti. Ainoa ongelma siinä asiassa on se, että esimies ei minun puhetta ottanut tosissaan, joten pitäisi pyytää luottamusmiestä neuvotteluun mukaan.

[QUOTE="a p";25109787]No kyllä itse asiassa määräaikaisellekin työntekijälle kuuluu oikeus opintovapaaseen, jos on ollut firmassa vuoden. Ja tuon vakipaikan suhteen asia on ihan päivänselvä, olen siitä soittanut jo liittoon monesti. Ainoa ongelma siinä asiassa on se, että esimies ei minun puhetta ottanut tosissaan, joten pitäisi pyytää luottamusmiestä neuvotteluun mukaan.[/QUOTE]

Ok. Olet paremmin perillä asiasta kuin mä =)

No opintovaapaa on pakko myöntää, mutta työnantaja voi lykätä sitä kerran. Luulet, että eivät myönnä opintovapaata jos haet sitä niin, että opintojen alkuun on alle tuo 45 päivää ja jos haet sitä nyt, eivät tee sopparia. Eli olet vähän umpikujassa, mutta kysy vaikka liitosta neuvoa. Jos sopimuksessasi lukee vähintäin 20h ja teet 30h / viikko, eivät he riko mitään lakia. Enemmän tunteja saa tarjota, se vähintäin määrä on keskimäärin tarjottava.eli jos lukee 0-30h, saat tunteja jotain tuolta väliltä, jos lukee vähintäin 20h, saat tehdä vaikka kokoaikaista, mutta sitoutuvat antamaan / maksamaan 20h/ viikko. Muutoinkin 20h työnte4kijälle voi hänen suostumuksella teettää koko viikkoa, kunhan ylimääräiset tunnit maksetaan, ylityö alkaa kuitenkin kertuyä vasta täyden työviikon tunneista.

Niin mutta jos sopimuksessani lukee keskimäärin 20 tuntia (ei siis vähintään). Ja ymmärrän kyllä tuon lisätuntien tarjoamisen, mutta eihän minulla ole velvollisuutta ottaa niitä lisätunteja vastaan, vai onko? Tähän asti olen suostunut noihin lisätunteihin, mutta jos työnantaja nyt sanoo, että pitää tehdä jatkossa yhtä paljon kuin nytkin, vaikkei tähänkään mennessä sopimuksesssa ole ollut kuin 20 tuntia.

Ja melkein tiedän, ettei niitä 30 tuntia siihen sopimukseen kirjoiteta, vaikka tässä vaiheessa minulta niitä edellytetään. Eli toisin sanoen, minulta odotetaan sitoutumista 30 tuntiin, mutta niitä ei minulle sitouduta tarjoamaan.

Uusimmat

Yhteistyössä