Vanhemmille, joiden lasten hoitoaika on 10h

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huono äitikö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huono äitikö"

Vieras
Työelämään paluu edessä ja väkisin lasten hoitopäivistä tulee n. 10 tunnin mittaisia. En nyt tahdo tähän ketjuun mitään mollaamista siitä kuinka p***a äiti olen ja muuta diipadaata. Jos on oikeasti jotain konkreettisia neuvoja, miten pärjätä tai muuttaa tilannetta niin ne otan ilomielin vastaan.

Tämä tilanne johtuu siitä, että mies tekee reissutyötä kotimaassa ja reissuja ei tiedä yhtään etukäteen. (huollossa hommissa ja sinne mennään missä kone prakaa) Itselläni taas työmatka yhteen suuntaan on vähän yli 1h. Töitä olen etsinyt lähempää, mutta täällä ei niitä ole. Joitakin paikkoja olen hakenut, mutten pääse täällä edes haastatteluun. (ehkä olen ylikokenut) Työhön paluutakin olen jo kertaalleen siirtänyt puolella vuodella. Siihen ei enää ole mahkuja. 4päiväistä viikkoa teen alkuun pari kuukautta.

Mutta, nyt haluaisin ihan arjen kokemuksia vanhemmilta, joiden lapsilla on myös pitkät hoitopäivät. Miten pärjäätte itse asian kanssa ja miten lapset pärjäävät pitkien hoitopäivien kanssa? Mitkä ovat hoitoajat? Kaikki neuvot ja kokemukset kiinnostaa.

Oletko yh? Meillä lapsella lyhyt päivä kun mies vie klo.8 ja itse pääsen hakemaan 15.30,jos olisin yh joutuisin viemään jo 6.30. Vai onko miehelläkin pitkä työmatka? Onko mitään isovanhempia jotka pääsisivät välillä lasta aikasemmin hakemaan? Hyvä että voit ainakin alkuun tehdä 4 päivästä viikkoa.

Mites jos voisit tehdä sitä lyhyempää työaikaa, mut 5 päivää viikossa. Silloinhan päivät lyhenis. Ja sitä lyhyttä työaikaahan saa tehdä aina, kun hoitoikäisiä lapsia. Entäs isovanhemmat tai muut sukulaiset? Toki tuo 4 päivää vähän helpottaa.

Palaan kanssa tammikuussa takaisin duuniin ja minulla on eskari-ikäinen lapsi. Työaika on yleensä 8-16 ja pakosta tulee pitkää päivää. Joinakin päivinä lapsi ensin tarhaa ja sieltä koululle eskari puolelle, iltapäivällä sitten toisinpäin.
Meillä on säännöllinen rytmi ja kokkailen isompia annokisa ruokia ja pakastan, että viikolla ei aleta vääntään ruokaa enää päivän päätteeksi.
Illalla laitan kaiken aamuksi jo valmiiksi. Noilla edellämainituilla asioilla ( +muilla) helpottaa arjen sujuvuutta.

Hmm, pakko olla sujut asian kanssa, koska työpaikka on, niin pakko käydä töissä. Lapsen hoitoa ei voi muutoin järjestää. Perheessämme ei ole toista aikuista.
Työpisteeni vaihtelee päivittäin ja työmatkat. Joskus voin joutua matkustamaan kahdella bussilla ja päivät on pitempiä.

Lapsi jaksaa aikas hyvin. Toki huomaa joulukuussa, että lomaa tarvitaan ja huhtikuussa samoin. Keskitän lomat pyhien yhteyteen, niin tulee pitemmät vapaat.
Viikolla ei ramppailla kylissä ja kaupoilla ym, niin jaksaa paremmin me molemmat. ajoissa nukkumaan, samat rutiinit jne.
Viikonloppuisin teemme jotain lapselle mielekästä ja arjen kestäminenkin on sen takia kivempaa, kun hän tietää, että on jotain tiedossa.
Annan lapselle aikaa myös iltaisin ja unohdan suosiolla kiireet ja kotityöt välillä.

[QUOTE="jaahas";25103073]Mites jos voisit tehdä sitä lyhyempää työaikaa, mut 5 päivää viikossa. Silloinhan päivät lyhenis. Ja sitä lyhyttä työaikaahan saa tehdä aina, kun hoitoikäisiä lapsia.[/QUOTE]
Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus, mutta viimekädessä työnantaja päättää miten työaikaa lyhennetään, päivää lyhentämällä vai tekemällä vajaata viikkoa mutta täydellä työpäivällä.

[QUOTE="vieras";25103053]Oletko yh? Meillä lapsella lyhyt päivä kun mies vie klo.8 ja itse pääsen hakemaan 15.30,jos olisin yh joutuisin viemään jo 6.30. Vai onko miehelläkin pitkä työmatka? Onko mitään isovanhempia jotka pääsisivät välillä lasta aikasemmin hakemaan? Hyvä että voit ainakin alkuun tehdä 4 päivästä viikkoa.[/QUOTE]

Sisälukutaito hiukan ontuvaa vai?

Suosittelen jos pomo suostuu tekemään niin että kaksi työpäivää ja vapaa, helpottaa huomattavasti se välipäivä siinä kuin se että on 4 hoitopäivää peräkanaa. Jos mahdollista, alota päiväsi mahdollisimman ajoissa ja vaikka nukkuvana lapsi hoitoon. Vilttiin kääriä ja yöpaita vaihdetaan sitten hoidossa kun heräilee sieltä.

[QUOTE="huono äitikö";25103000]Tämä tilanne johtuu siitä, että mies tekee reissutyötä kotimaassa ja reissuja ei tiedä yhtään etukäteen. (huollossa hommissa ja sinne mennään missä kone prakaa) Itselläni taas työmatka yhteen suuntaan on vähän yli 1h. Töitä olen etsinyt lähempää, mutta täällä ei niitä ole. Joitakin paikkoja olen hakenut, mutten pääse täällä edes haastatteluun.[/QUOTE]

Voisitteko muuttaa lähemmäs työpaikkaa, kun kerran mieskin joutuu joka tapauksessa reissaamaan työnsä takia, eli ilmeisesti voisitte asua siellä missä sulla on töitä?

Kiitos vastauksista. En tosiaan ole yh. Mies lähtee aamulla vähän jälkeen 6 töihin.
Itse suunnittelin tekeväni 7.45-15.45 työaikaa. Eli laspi 6.30 hoitoon ja haku sitten 16.30. PK-seudun ruuhkista riippuen en tiedä miten tämä tulee toteutumaan. Mies pääsee välillä hakemaan ne jo 16.15 ja jos näitä päiviä yhtään tietää etukäteen, niin näinä päivinä menen itse vasta 9 töihin, niin päivät lyhenee. Mutta kun ei koskaan tiedä etukäteen koska joku kone prakaa ja millainen vika tulee ja sinne on vaan mentävä. Itselläni taas säännöllinen toimistotyö likuvalla työajalla (jos ei palavereja).

Ihan kustannussyistä pyysin itse 4 päiväistä, koska näin säästän bensakulut yhdeltä päivältä.

Meillä on aina ollut pitkät työmatkat. Oma työpaikkani on pk-seudulla ja mies ei sinne halua muuttaa. Tällöin myös miehen työmatka olisi yhtä pitkä kuin nytkin. (Nyt pääsee sentään joinain päivinä hakemaan lapset jo 16.15). Ennen asuttiin eri suunnalla, mutta pitkällä työmatkalla tuolloinkin, mutta nyt muutettiin takaisin kotiseudulle missä on tukiverkostoa. Tosin edelleen asutaan n.30km päässä näistä. Joten isovanhemmat ei kovin helposti pääse hakemaan, paitsi jos on jotain ylityö tms. tilanteita, niin on järjestettävissä. Viikonloppuisin ja iltaisin apuja saadaan jos lapset hoitoon viedään.

Mitä mieltä olisitte muutosta lähemmäs työpaikkaasi? Jos miehellä on reissutyö, ei haitanne häntä, lapselle muutos on suht helppo jos ei ole hoidossa saati koulussa vielä ja näin säästyy aikaa perheelle ja rahaa joka kuluu työmatkoihin nykyisin (kannattaa laskea nämä, jos ajattelee että toisessa paikassa on kalliimpaa jne.)
-> ja olitkin jo vastannut näemmä

Viimeksi muokattu:
Älä stressaa, vieras ja takaisin duuniin. Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta.
En niinkään itseni puolesta pelkää, vaan nuo pienet ihmisen alut käy sääliksi.
Lisäksi lähipiiristä on tullut aika tuomitsevaa kritiikkiä ja työtä kuulemma olisi kyllä lähempänä, että eikö sitä muka löydy...no ei löydy ei. Tai sitten palkka laskee oikeasti jotain 700 euroa, sellaisia töitä kyllä on, eikä "urasta" tarvitse haaveilla. Enkä nyttenkään mikään uraohjus ole vaan tavallinen toimistotyöntekijä.

Kaffetauko: Enemmän haaveissa olisi löytää täältä töitä, vaikka vähän pienemmällä palkalla ja vielä enemmän normiduunia kuin nyt on. Nyt on sentään vähän haasteita ja ehkä enemmän asiantuntijatehtävä. Mutta kun täällä on yt:t joka firmassa.... Mutta silmät pidän auki edelleen. Mutta tuskin tässä kuukaudessa ihmettä tapahtuu.

Meillä myös mies reissuduunissa, mutta silloin kun on konttorilla, niin hakee pojan pk:sta ja itse jään tekemään tunteja jemmaan. Mulla siis myös liukuva työaika. Tai jos mies voi välillä viedä, niin yritän mennä vaikka tuntia aiemmin töihin. Et jos välillä pystyt tekemään jemmaan tunteja, niin saa vaikka perjantaisin lapset lyhyemmän päivän. Tuleeko miehellä välillä vapaapäiviä jos reissaa paljon ja tekee pitkää päivää?

Mites ne isovanhemmat tai oliko jotain muuta joka vois hakea lapset välillä aikaisemmin?

Tuota itsekin yritän, että kun mies on konttorilla, niin teen itse tunteja jemmaan. Osittain työtehtävät on sellaisia että tuo onnistuu. Isovanhemmista ei ole säännöllisesti apua tuosaa, joskus voivat jeesata jos tarpeen.

Jos mulla on aamuvuoro, lapset menee 7.15 hoitoon, ku ite meen 8 töihin. Töistä pääsen 16 ja haku yleensä 16.15. Aamuisin joudun vähän etukäteen menemään töihin koska työ sellaista että hommien pitää olla tehtynä ku klo tulee 8. Iltavuoroon lapset menee klo 11.30 ja haku 21.45 tai jos mies hakee niin 20.30.

Alkuun, (n 1kk) lapset olivat väsyneitä ja kiukuktteli ikävää mutta hoitopaikka on todella mahtava ja luotan niihin hoitajiin. Nykyään lapset ovat tottuneet rytmiin ja kaikki sujuu. Pakkaa illalla valmiiksi aamun tavarat ettei tuu kiire. Aamupalan lapset saa hoidossa. Kotiin ja hoitoon omat kuravaatteet, hoitoon vaihtovaatteita.
Säännöllinen rytmi myös sitten vapaapäivinä helpottaa lapsen hoitoon menoa.

Itsellä 3 pientä...

Joo, täytyy tehdä isot satsit ruokaa viikonloppuna pakkaseen ja aina illalla kaikki valmiiksi aamua varten.
Hyviä vinkkejä täältä olen saanut. Nyt siis vanhempi (4v) ja juniori (2v) menevät ekaa kertaa hoitoon. Tähän asti on hoidettu kotona, joten kaikki on uutta. Puhuttu on jo, ja ulkopuolelta käyty päiväkotia katselemassa. Nyt eilen tuli päätös joten pitää maanantaina soittaa tutustumisaikaa ja muuta. Siks nyt alkoi ahdistaa.... Mutta ilmeisesti nuo pienet selviävät kuitenkin :)

Älä huoli turhia, meillä pentunen on monesti yli vuorokauden hoidossa putkeen, 10 tuntia on siihen verrattuna lyhyt aika.

Lapset jaksaa yllättävän hyvin, meillä ei ainakaan mitään ongelmia ole ilmennyt. Tai no, lähinnä kun pitäisi kivan leikin kesken lähteä kotiin :)

Hyvin se menee, tsemppiä!

[QUOTE="a.p";25103629]Ehkä vaan stressaan liikaa, kun lähipiiri tuomitsee, tai siltä se minusta tuntuu.
[/QUOTE]

Jospa se sun tuntema syyllisyys saa aikaan tunteen läpipiirin tuomitsemisesta?

Kun mun korvaan toi kuulostaa tosi oudolta, kukaan ei ole ikinä kritisoinut meidän hoitojärjestelyjä mitenkään tai missään.

No sekin voi olla. Mieskin on enemmän sillä kannalla, että noita lapsia on niin paljon, joilla on näin pitkä hoitopäivä. Että hyvin kaikki menee.
Mutta omilleen toivoo vaan sitä parasta ja oma näkemys on että parasta olisi lyhyempi hoitopäivä.

Saanko udella, miksi teillä on noin pitkä hoitopäivä siis ovatko ihan päiväkodissa?

Meillä alkavat myös nämä 10h hoitopäivät pian :(
Kauhulla ajattelen, että mitä tuleman pitää, mutta kai se hyvin menee...meneehän se muillakin.
Nämä taitaa vaan olla niitä arjen uudeelleenjärjestelyjä :( muutaman kuukauden päästä emme muistakkaan aikaa, kun nukuttiin puoli seitsämään aamulla :)

Yhteistyössä