Eettinen ongelma koskien lasten synttärikutsuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Muksuni kotiutui juuri luokkakaverinsa synttäreiltä, ja juhlista jutellessa tuli puheeksi se, miten opettaja oli luokkaa nyt ohjeistanut: Kutsutaan joko koko luokka, tai sitten kaikki tytöt, mutta vain yhtä ei saa jättää kutsumatta. Näin oli kuulemma sanottu. Kyseessä 9 lapsen miniluokka jossa on 2 poikaa ja 7 tyttöä. Viime aikoina on ollut kahdet sellaiset synttärit, minne oli kutsuttu koko muu luokka paitsi toinen pojista, ja olettaisin opettajan tästä syystä asiasta jutelleen.

Itsekin kannatan periaatetta siitä, että vain yhtä ei jätetä kutsumatta, eli kutsutaan joko kaikki tai jätetään useampi kutsumatta.

Muttamutta; kun luokan kahdesta pojasta toinen on autisti. Ja kaikenmaailman hilavitkutinmaiden, hohtokeilauspaikkojen ja uimahallisynttäreiden järjestäjien resurssit ei oikein meinaa erityislapsiin riittää. Eli onko oikein kutsua, jos lasta ei kuitenkaan synttäreille voida ottaa, jos juhlat järjestävä taho ei siihen suostu?

Pelkkien tyttöjen kutsuminen taas olisi tosi väärin tätä ei-erityislapsipoikaa kohtaan, joka hengaa tyttöjen kanssa ja on pidetty kaveri. Autisti taas viihtyy kuulemma vain yksin, eikä puhu kenenkään kanssa - ymmärrettävää, sillä diagnoosi varmasti rajoittaa elämää mm. tuolla lailla. Näinollen hän on etäisempi lapsille, vaikka samassa luokassa istuukin. En tiedä, kärsiikö lapsi tästä itse, vai viihtyykö oikeasti parhaiten itsekseen.

Me kutsutaan tytön juhliin koko luokka, ja jätän pallon niinsanotusti tämän erityislapsen vanhemmille sen suhteen, että katsovatko he lapsensa voivan osallistua (ja pärjäävän muiden joukossa) vaiko ei. Olen selvittämässä myös sitä, saako erityislapsella olla oma isä tai äiti juhlissa avustamassa. Jos saa niin hienoa. Maksetaan sitten vaikka lisämaksu yhdestä ylimääräisestä henkilöstä.

Vaikka niin kovasti kannatankin sitä, että yhtä ei jätetä kutsumatta, niin tässä tapauksessa pidän asiaa hieman ongelmallisena. En oman lapsen synttäreiden kohdalla, sillä ne ovat sellaiset missä ko. poika saattaa pärjätä ihan hyvin, mutta kun lapsilauma on esim. isossa uimahallissa synttäreitä juhlimassa niin ymmärrän hyvin jos järjestäjät eivät uskalla ottaa vastuuta erityislapsesta. Ja se, että luokan toinen poika ei tämän takia pääsisi juhliin, on todella väärin tätä poikaa kohtaan, sillä hän on täysin syytön siihen että on "akkavaltaisella" luokalla.

Joskus se, että tavalliseen luokkaan integroidaan erityislapsia, tuo mukana tällaisia pieniä eettisiä ongelmia : /. Tähdennän vielä että me ollaan kyllä kutsumassa koko luokka, ja oltiin ennen opettajan antamaa sääntöäkin, eli ei tarvitse alkaa mistään syrjimisestä tms paasaamaan.

Mutta mitä mieltä te olette asiasta?

Meillä on hieman samansuuntainen ongelma eskaritytön kanssa. Tyttö on päiväkodin eskarissa erityisryhmässä tukilapsena. Erityislapsia on vaikea kutsua synttäreille, vanhempia ei tunneta, koska haemme lapsen niin eri aikaan, ku muut. Jos kutsuu vain ne "terveet", ei sekään ole kiva.

Olemme päätyneet ratkaisuun, että kutsutaan päiväkodista vain 2 tyttöä, ne ihan lähimmät.

[QUOTE="vieras";25098048]No tottakai autistiselle kutsu, ja juurikin niin että vanhemmat voisi olla mukana tms avustaja[/QUOTE]
Vaan jos tuo ei sovi sille taholle, joka juhlat järjestää?

Mielestäni tästä asiasta voisi puhua avoimesti. Jos autisti poika, ei välitä kulkea syntymäpäiväjuhlilla, ei kenenkään tarvitse asiasta murehtia. Mutta jos se luokan ainut "vammainen" kuitenkin kaipaisi kutsuja itsekin voitaisiin perheissä miettiä vaihtoehtoja hänen mukaan. Esim. jos hän ei vaikka tykkää isoista riekkaista juhlista, hänet voisi kutsua yksin myöhemmin. Jos hänelle riittäisi juhlisksi vaikka lyhyt piparituokio koulussa päivän viimeisellä tunnilla, jolloin hänelle tulisi tunne, että kuuluu porukkaan. Mun täytyy tunnustaa, etten tiedä autistisuudesta paljoa, joten voi olla, että noi vaihtoehdot on ihan älyttömiä, mutta ajattelin vain...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meilläkin kutsuttaisiin koko luokka.
Ihan niin kuin sinäkin, jättäisin arvioinnin pärjäämisestä vanhemmille.
:)
Olen järkeillyt niin, että tuo on paras tapa toimia. Ja luotan kyllä vanhempien arviointikykyyn lapsensa ja hänen rajoitteidensa suhteen: ovat (sen perusteella mitä olen nähnyt) fiksun oloisia, ja itse lapsikin on mun silmissä ihan ei-erityisen oloinen, en tosin ole häntä kuin ohimennen nähnyt.

Varmuuden vuoksi selvitän silti, että saisiko hänellä olla mukana äiti, isä tai joku muu avustaja...jospa uusi paikka ja tilanne hämmentää tai pelottaa, tms.

[QUOTE="vieras";25098091]Ihmettelisin ja epäilisin. Voihan lapsi olla muuten vaan mukana, vaikka ei mitään tekisi. Se on jo iso asia.[/QUOTE]
Kotisynttäreillä tuo onnistuisi ainakin ilman muuta :). Ja mun mielestä on kohteliasta kutsua, kyllähän lapsi varmaan tajuaa että muut sai kutsun ja hän ei, vaikkei siitä mieltään edes pahoittaisi.

Tämänpäiväisillä uintisynttäreillä ei kyllä olisi onnistunut se, että lapsi on muuten vaan mukana, koska isossa uimahallissa (joka siis oli muillekin avoinna) on tärkeää että koko porukka pysyy kasassa. Mutta sinne taas olisi voinut vanhemman ottaa mukaan ilman muuta...Meidän tenava sanoi että synttärisankari olisi halunnut kutsua myös tämän pojan, samoin sankarin toinen vanhempi, mutta toinen vanhempi oli sanonut että ei. En kylläkään tiedä että sanoiko ei keskusteltuaan synttäriohjaajan kanssa vaiko muista syistä, mutta karulta kuulosti (pitää tietty muistaa, että tarina on kahden 7-8 v lapsen suusta kuultu ja totuus voi olla vähän toinen).

Yksi omista lapsistani on autisti. Hän ei ymmärrä ollenkaan synttärijuhlien tai kutsujen merkitystä, eikä esimerkiksi osaa pahoittaa mieltään, jollei häntä kutsuta. Hän ei ymmärrä sellaisia käsitteitä eikä osaa siis pohdiskella tai pähkäillä asiaa ollenkaan. Hän on täysin valvottava ja jos hän jossaikin synttäreillä olisi, minun olisi kuljettava hänen perässään, ettei hän availisi kaappeja, räpsyttelisi valoja tmv. Eli selvää on , eteivät tuontyyppiset juhlat ole häntä varten (hänelle järjestetään omnalaisiaan juhlia ja muuta mukavaa , joskta hän nauttii) Autisteja on kuitenkin erilaisa ja osa voi olla hyvinkin ns. "tietoisia" asioista.

Minusta on kaunis ele kutsua ja hyvältä kuulostaisi ottaa yhteyttä tai jättää yhteydenottopyyntö vanhemmille jolloin voisi näiden kanssa rauhassa jutella tilanteesta. Onko autistisen lapsen ylipäätään mielekästä osallistua juhliin ja jos on niin mitä tukitoimia sinne tarvitaan, esim se vanhempi avustajaksi.

Oma tyttö on vasta 5v mutta kun hän aikanaan on kouluiässä voisin kuvitella että hänestä olisi kiva osallistua juhliin, mutta hän ei yksin pärjäisi siellä. Siksi voisin hyvin kuvitella että minä tai isänsä lähtisi mukaan, valvoisi ja ohjaisi siellä lasta ja tarpeen mukaan lähdettäisiin aiemmin pois. Niin ettei lapsesta aiheutuisi isäntäväelle ongelmia ja kaikilla olisi kivaa. Jos paikka taas olisi sellainen ettei ylimääräisiä aikuisia pääse mukaan niin kiitettäisiin kauniisti kutsusta ja jättäydyttäisiin pois. Itse voisin sanoa että se kutsu kuitenkin lämmittäisi äidin mieltä. :)

Aihetta sivuten, jos tilaa jostakin valmispakettisynttärit, kysytäänkö yleensä muutakin kuin hlö.määrä ja tarjoilua varten ruokavalioon, allergioihin yms. liittyvät kysymykset?
Jos lapselle järjestetään esim. uimahallisynttärit, edellytetäänkö vierailta uimataitoa?

Minusta on kaunis ele kutsua ja hyvältä kuulostaisi ottaa yhteyttä tai jättää yhteydenottopyyntö vanhemmille jolloin voisi näiden kanssa rauhassa jutella tilanteesta. Onko autistisen lapsen ylipäätään mielekästä osallistua juhliin ja jos on niin mitä tukitoimia sinne tarvitaan, esim se vanhempi avustajaksi.

Oma tyttö on vasta 5v mutta kun hän aikanaan on kouluiässä voisin kuvitella että hänestä olisi kiva osallistua juhliin, mutta hän ei yksin pärjäisi siellä. Siksi voisin hyvin kuvitella että minä tai isänsä lähtisi mukaan, valvoisi ja ohjaisi siellä lasta ja tarpeen mukaan lähdettäisiin aiemmin pois. Niin ettei lapsesta aiheutuisi isäntäväelle ongelmia ja kaikilla olisi kivaa. Jos paikka taas olisi sellainen ettei ylimääräisiä aikuisia pääse mukaan niin kiitettäisiin kauniisti kutsusta ja jättäydyttäisiin pois. Itse voisin sanoa että se kutsu kuitenkin lämmittäisi äidin mieltä. :)
Me ehdottomasti kutsutaan hänet, ja voin vaikka koulun kautta välittää vanhemmille lisätietoa juhlista, mitä ne pitävät sisällään jne, ja tiedon siitä että voiko avustaja olla mukana. Ja antaa numeroni jos haluavat soittaa (tai lukeehan se kutsussa joka tapauksessa).

Me pidetään juhlat museossa, ei siis ole mitkään rämäpäiset hilavitkutinmaa- tai uimahallisynttärit, vaan rauhallisempaa menoa :)

Enhän minä tiedä, että onko lapsi pahoittanut mielensä kun häntä ei ole kutsuttu, mutta koska opettaja oli asian puheeksi ottanut niin voisin kuvitella jotain tuonsuuntaista tapahtuneen.

Meillä on aina ollut lukumäärä kriteerinä, ei mikään koko luokka juttu.
6 kaveria on saanut kutsua.
Nyt kun on kyseessä noin pieni luokka kuin 9 hlöä niin kutsuisin kaikki.
Kuullostaa siltä ettei autisti poika tod.näk. osallistu, mutta se on sitten heidän oma valinta.

Vaan jos tuo ei sovi sille taholle, joka juhlat järjestää?
Kokeile Jumppalaa tai sirkuskoulua. Jumppalalla on erityislasten liikuntaakin, luulisi sieltä löytyvän sopiva ohjaaja, kun ajoissa informoit. Olen pitänyt sirkuskoulussa niin integroidun erityisryhmän kuin erityisluokankin synttärit, siellä voi vanhempi häärätä taustalla tarvitessa. Kaikki oli kutsuttu, osa jäi pois, syytä en tiedä.

Aihetta sivuten, jos tilaa jostakin valmispakettisynttärit, kysytäänkö yleensä muutakin kuin hlö.määrä ja tarjoilua varten ruokavalioon, allergioihin yms. liittyvät kysymykset?
Jos lapselle järjestetään esim. uimahallisynttärit, edellytetäänkö vierailta uimataitoa?
Tämänpäiväisten synttäreiden juhlakalun äidin kanssa juttelin tästä asiasta jokin aika sitten. Yksi paikka (Caribia) edellytti vierailta uimataitoa, tämä paikka missä synttärit sitten pidettiin ei vaatinut uimataitoa vaan uimataidottomat otettiin huomioon ja heidän ehdoillaan myös osittain mentiin. Eli se vaihtelee ilmeisesti paikasta riippuen.

Meiltä on kysytty 'ulkoistetuilla' synttäreillä henkilömäärä, tarjoilut, erityisruokavaliot, tällä kertaa myös toivottu ohjelmavaihtoehto.

Kun selailin synttäritarjontaa, niin vain yksi paikka ilmoitti, että he huomioivat myös erityislapset, mutta se oli sellainen paikka missä ei haluttu nyt synttäreitä pitää (liikuntasynttärit, ja viime vuonna oli sellaiset).

Autistin äitinä toivon että lastani kutsutaan mukaan synttäreille, toivottavasti avustajan roolissa mukana oloni ei haittaisi järjestäjää. Olisinhan vain lastani avustamassa jotta hänellä on myös mahdollisuus mukavaan yhdessä oloon ja juhlaan.En olisi paikalla arvostelemassa ketään tai mitään.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25098233]Kokeile Jumppalaa tai sirkuskoulua. Jumppalalla on erityislasten liikuntaakin, luulisi sieltä löytyvän sopiva ohjaaja, kun ajoissa informoit. Olen pitänyt sirkuskoulussa niin integroidun erityisryhmän kuin erityisluokankin synttärit, siellä voi vanhempi häärätä taustalla tarvitessa. Kaikki oli kutsuttu, osa jäi pois, syytä en tiedä.[/QUOTE]
Sirkuskoulu on niiiin nähty, tänä vuonna tyttö on ollut siellä jo vissiin kuusi kertaa juhlimassa. Ja liikuntasynttärit meillä oli viimeeksi (ja Jumppalassakin on tänä vuonna oltu jo ainakin kolmesti).

Me päädyttiin Aboa Vetukseen ja Ars Novaan, siellä ei olla koskaan oltu ja kaverit (siis minun, jotka ovat oman lapsensa juhlat siellä pitäneet) ovat kehuneet :)

Mä otin etukäteen yhteyttä erityislapsen vanhempaan ja kysyin pärjääkö lapsi muiden mukana (ihan vain kotisynttäreillä). Ei kuulemma pärjäisi, mutta sovittiin äidin kanssa että laitan hällekin kutsun ja tyttö ei tule isoille synttäreille mutta tulee yksinään meille seuraavalla viikolla leikkimään. Sujui hyvin =)

Anatolia, oisko mitenkään mahdollista että pistäisit mulle vaikka yv:tä sitten kun ne museosynttärit on vietetty? Olis kiva kuulla ihan tuoreita kokemuksia :). Meilläkin on haussa synttäreiden viettopaikka ja ollaan jo niin paljon käyty Hoplopissa ja Lasten maailmassa, että olis kiva keksiä välillä jotain muutakin.

Ja mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin ensinnäkin teillä on hyvä periaate siinä, että kaikki kutsutaan. Tämän autistisen pojan vanhemmat tuntevat lapsensa tietenkin parhaiten ja osaavat arvioida, voiko hän osallistua vai ei. Ja jotenkin vois ajatella, että suurin osa synttäripaikoista kyllä ymmärtäis tällaisen henkilökohtaisen avustajan paikallaolon. Kutsussa varmaan on kuitenkin sun numero, johon he voivat ensinnäkin ilmoittaa lapsen mukaan ja toisekseen kysyä tarkempia tietoja.

Mä itse pidän tärkeänä sitä, että kutsu lähetetään, vaikka olisi melko varmaa ettei kyseinen henkilö edes pääsisi paikalle. Esim. jos me pitäisimme kutsut arkipäivänä, ainakin yksi kutsutuista ei pääsisi paikalle, koska asuu niin kaukana. Mutta lähettäisimme kutsun joka tapauksessa merkiksi siitä, että hänen läsnäolonsa olisi ollut mukavaa. Kutsun saaja tehköön sitten sen päätöksen, osallistuako vaiko eikö.

miehellä on autistinen sukulainen ja hänellä on synttärit tärkeitä tai ainakin se kakku, yhdistää synttärit kakkuun :) Mutta hän hermostuu helposti ja metelöi välillä erittäin paljon, vanhempansa eivät mielellään mene hänen kanssa kuin tuttujen ihmisten juhliin, jossa kukaan ei kiinnitä huomiota hänen käytökseen.

Sitten otsikosta ohi, mutta eikö tavis synttäreitä enää pidetä?? Vai ollaanko me täällä maalla ihan out, ku synttärit aina koton.

Anatolia, oisko mitenkään mahdollista että pistäisit mulle vaikka yv:tä sitten kun ne museosynttärit on vietetty? Olis kiva kuulla ihan tuoreita kokemuksia :). Meilläkin on haussa synttäreiden viettopaikka ja ollaan jo niin paljon käyty Hoplopissa ja Lasten maailmassa, että olis kiva keksiä välillä jotain muutakin.
Onnistuu :). Joulukuussa on juhlat.

Sitten otsikosta ohi, mutta eikö tavis synttäreitä enää pidetä?? Vai ollaanko me täällä maalla ihan out, ku synttärit aina koton.
Te olette ahkeria...minä en jaksa enää ainoitakaan kotisynttäreitä järjestää :snotty:

Ei ne out ole, kyllä niitä pidetään, tosin tytön luokalla jokainen on nyt pitänyt kemunsa jossain muualla kuin kotona, mutta esim. pojan kavereista taas suurin osa juhlii kotosalla.

Yhteistyössä