Toimisikohan karppaus normaalipainoiselle, joka haluaa laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja toimiskohan
  • Ensimmäinen viesti
toimiskohan
Eli bmi nyt jotain 24 (169/68) ja 10kg pitäisi pudottaa painoa, niin olen taas samassa kuin kolme vuotta sitten:) Hiilihydraatteja tulen vähentämään jonkin verran luonnollisestikin, mutta kannattaakohan minun ryhtyä täysin kokonaan karppaamaan?
Kun ei ole kuitenkaan ihan hirveästi ylipainoa ja voin oikein hyvin ruokavaliolla, jossa on hiilareita. Ja sitten mietin jaksamista urheillessa, kun käyn salilla ja pelaan lentopalloa 3 kertaa viikossa parin tunnin treenit. Kiinnostaisi kuitenkin vähän kokeilla.

Onko muut normaalipainoiset laihtuneet karppaamalla ja miten jaksaminen aerobisessa pitkäkestoisessa ja rankassa liikunnassa? Onko olo muuttunut johonkin suuntaan.

Mulla karppaaminen toimi ja paino tippui vaikka olin alunperinkin hoikka. Alotin karppaamaan puhtaasti hyvän olon vuoksi, enkä toivonut laihtuvani, mutta laihduin silti. Normaalipainoisella se paino tippuu hitaammin kuin ylipainoisella karppaajalla, mutta tippuu kumminkin.

Liikut niin paljon, että suosittelen ettet ihan hirveän matalilla hiilareilla alota. Itsellä alle 20g/vrk teki sen, että lihakset eivät palautuneet kunnolla ja nyt kun olen raskauden vuoksi nostanut hiilarimäärää niin heti huomaa eron.. Itse en mikään himourheilija ole (lenkkeilen reippaalla kävelytahdilla 3 tuntia päivässä - muuta en ehdi tällä hetkellä).

Mutta tosiaan, kannattaa ehdottomasti kokeilla hiilareiden vähentämistä ja etsiä kokeilemalla itselle sopiva malli :) Tsemppiä!!

"Tiina"
Eli bmi nyt jotain 24 (169/68) ja 10kg pitäisi pudottaa painoa, niin olen taas samassa kuin kolme vuotta sitten:) Hiilihydraatteja tulen vähentämään jonkin verran luonnollisestikin, mutta kannattaakohan minun ryhtyä täysin kokonaan karppaamaan?
Kun ei ole kuitenkaan ihan hirveästi ylipainoa ja voin oikein hyvin ruokavaliolla, jossa on hiilareita. Ja sitten mietin jaksamista urheillessa, kun käyn salilla ja pelaan lentopalloa 3 kertaa viikossa parin tunnin treenit. Kiinnostaisi kuitenkin vähän kokeilla.

Onko muut normaalipainoiset laihtuneet karppaamalla ja miten jaksaminen aerobisessa pitkäkestoisessa ja rankassa liikunnassa? Onko olo muuttunut johonkin suuntaan.
Toimiihan se varmasti, mutta voi vaikuttaa jaksamiseen. Tuolla liikunnalla ja hiilareiden vähentämisellä laihdut varmasti muutenkin ja elimistöä vähemman rasittaen!

"alley"
Mä käyn salilla 2 kertaa viikossa, tekemässä ohjelman ja zumbassa. Ihan hyvin oon jaksanu molemmat ja lisäksi oon vielä ottanut juoksulenkin viikkoohjelmaan mukaan, kun tuo zumba on niin mukavasti nostanut kestävyys kuntoa. Olen vähä hiilihydraatisella dieetillä, mutta syön normaali jogurtteja ja silloin tällöin täysjyvä riisi tai pasta ruokaa. En käytä mitään valkoisia jauhoja taikka perunaa enkä syö leipää ja paino putoaa ihan sopivasti. Jaksan urheilla ja illat jaksan (leikkiä lapsen kanssa ja tehdä kotihommia) ehkä paremminkin nyt kuin "normaali" ruokavaliolla. Ja olen normaalipainoinen, tarkoituksena vain saada muutama kilo pois, mitkä raskaudesta jäivät.

"Joulufani"
Mie oon vhh eli vähähiilihydraattisella saanut kesästä puotettuu 59kg ==> 54kg. Samalla lisänny liikuntaa, jumpaamalla ja polkemalla kuntopyörää. Reipasta kävelyy oon harrastanut päivittäin jo pitkään. Oon kiinteytyny ja vaatekokokin on puonnut 34. :) Kyllä luonnistuu.. ja välillä annan itseni herkutella. Kuten tänäänkin..

"vieras"
Uskon että toimii, kun mulla on toiminut vaikka bmi on pienempi. Oon 165cm pitkä, ja paino tippui 58kg:sta 55:een. Siinä on pysynytkin, paitsi kunnon "hiilarimättöpäivinä" (pietän satunnaisesti pitsapäiviä:)) jolloin paino nousee pariksi päivää n.2kg (turvotus)

aapeee..
Kiitoksia vastauksista:)! Vielä jos saisin udella, että mitä syötte esim aamiaiseksi? Pääruoat on helppo koostaa, mutta minun käsitys aaimaisesta on niin suppea (kotona ollut lapsena aina just puuroa ja leipää) ja aina samoja syönyt. Ja aamiaisen olisi oltava runsas, kun sillä pitää sitten jaksaa pitkälle.

Niin, ja vielä se, että missä ajassa teillä on paino pudonnut? Pieni toive olisi olla 10kg hoikempi helmikuun alussa lomaa varten;)

mulla ei
Mulla ei toiminut, lihoin 3kg, sitten lopetin. Johtui varmaan siitä rasvasta, olen aina ollut herkkä lihomaan kun syön paljon rasvaa, hiilarit ei oo niinkään haitanneet. Mä oon siis 164 ja paino nousi 60kg->63kg

Mulla tippu hurjat 8 kg reilussa kuukaudessa kun alotin ja jouduinkin sit lisäämään hieman hiilareita ruokavalioon, kun se oli liikaa pudotusta.

Mä syön aamupalaks reilun munakkaan, jossa on kaks kananmunaa, iso loraus kermaa ja juustoraastetta about desi. Jos se ei piisaa niin sit marjoja ja kreikkalaista jogua (näissä kyllä hiilaria aika paljon!).

njuuh
[QUOTE="Joulufani";25089833]Mie oon vhh eli vähähiilihydraattisella saanut kesästä puotettuu 59kg ==> 54kg. Samalla lisänny liikuntaa, jumpaamalla ja polkemalla kuntopyörää. Reipasta kävelyy oon harrastanut päivittäin jo pitkään. Oon kiinteytyny ja vaatekokokin on puonnut 34. :) Kyllä luonnistuu.. ja välillä annan itseni herkutella. Kuten tänäänkin..[/QUOTE]

Samoiten minä, mutta 58kg---->52kg. Vaatekoko on tosiaan nyt taas 34, jota olen aina tottunut käyttämään. Ylimääräistä liikuntaa en ole muutamaan kuukauteen harrastanut (joskus hölkkä/kävely) niin pari kilo lähti sillein. Mutta syön kohtuudella ja niin, että on hyvä olo. Herkuttelen joka viikonloppu herkuilla ja la-su syön ns.normaalia ruokaa..eli sallin perunan tai makaroonin jos tekee mieli :)

Huom harmaana
Kiitoksia vastauksista:)! Vielä jos saisin udella, että mitä syötte esim aamiaiseksi?)
Syön itse aamiaiseksi noin 2,5 dl rasvatonta maustamatonta jogurttia, johon sekoitan marjoja noin desin, ruokalusikallisen pellavarouhetta ja desin verran maustamatonta proteiinijauhetta. Sauvasekoittimella pirtelöksi. Pitää hyvin nälkää lounaaseen saakka vaikka ei ehkä ihan heti uskoisikaan.

Olen itse kohta vuoden välttänyt turhia hiilareita mutta en laske mitään. Harrastan noin 4 kertaa viikossa suht kovaa treeniä ja hyvin jaksaa, riittävä määrä hiilareita tulee vihanneksista ja hedelmistä. En syö leipää, pastaa, riisiä enkä perunaa.

r0s
Karppaukseen kun liittää pätkäpaaston niin paino putoaa oikeasti.
Muistaakseni sä ryhdyit karppaamaan reflksivaivojen vuoksi?

Mä olen nyt huomanut että vääränlaiset hiilihydraatit närästyttävä. Pitäisi siis alkaa karsia. Mutta miten tarkkaan? Uskallanko lorauttaa kahviin kauramaitoa tai syödä aamupuuron? Tai korkeintaan kerran päivässä leipäsiivun? Entä marjat ja hedelmät?

Miten tarkkaan sä välttelet hiilihydraatteja?

Muistaakseni sä ryhdyit karppaamaan reflksivaivojen vuoksi?

Mä olen nyt huomanut että vääränlaiset hiilihydraatit närästyttävä. Pitäisi siis alkaa karsia. Mutta miten tarkkaan? Uskallanko lorauttaa kahviin kauramaitoa tai syödä aamupuuron? Tai korkeintaan kerran päivässä leipäsiivun? Entä marjat ja hedelmät?

Miten tarkkaan sä välttelet hiilihydraatteja?
Kokeilemalla löydät itsellesi toimivan vaihtoehdon. En totaalivälttele hiilihydraatteja, mutta edelleen "repsahdukset" muistuttelevat yleisimmin juurikin korvennuksena ja refluksina.
Kaura on yleisesti tunnettu vatsaystävällisenä kyllä, mutta en osaa sanoa miten toimii karppauksen yhteydessä. Aamupuuroon löytyy myös vähähiilihydraattisia, viljattomia vaihtoehtoja. Leivästäkään ei tarvitse luopua kokonaan, jotkut tekevät itse esim. siemennäkkäreitä. Marjat on ok. karppauksen yhteydessä. Hedelmät ei niinkään, kun sisältävät niin paljon sokeria. Avokadoa olen opetellut syömään, sehän on hedelmä, mutta täysin sallittu. :)

• Tykkää
Reactions: r0s

Yhteistyössä