Päiväkodista "suututtiin", kun kukaan ei päässyt tulemaan paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja joutui käymään terveysk.

• Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
[QUOTE="vieras";25063613]Mietihän sitä itse kun olet loukkaantuneen lapsen kanssa etkä saa lapsen vanhempia kiinni, niistä numeroista joista he ovat ilmoittaneet olevansa tavoitettavissa.[/QUOTE]

Järjestän sen lapsen hoitoon jotenkin. Ihan samahan minun pitäisi tehdä, vaikka saisin äidin kiinni Saksasta ja tiedon, ettei isäkään pääse.

Ja jos suunnitelmaa ei työpaikallani olisi, miten tällaisessa tilanteessa toimitaan, kyselisin todellakin pikaisesti sellaisen perään. Tuollainen tilanne on enemmän kuin todennäköinen tapahtumaan joskus, joten olen todella huolestunut, mikäli päiväkodin ainoa keino saada loukkaantumistilanteessa lapsi hoitoon on se, että vanhempi pääsee kuljettamaan. Ei ole mitenkään harvinaista, että vanhemmat eivät pääse paikalle nopeasti.

"vieras"
Useamman kerran koettu sama tilanne ja luojan kiitos pk:n henkiklökunta on toimittanut lapset hoitoon eikä jäänyt odottelemaan hakua. Kun on kiire, lähdetään heti viemään lasta hoitoon ja joku päiväkotiin jäävä voi vaikka koettaa tavoittaa vanhempia. Kun on pienempi juttu, on aikaa odotella.

Tiesittekö, että päiväkodin henkilökunnan ensiaputaitojen ylläpito on vain heidän oman aktiivisuutensa varassa? Hoitajien ensiapukurssin suorittamisesta voi olla hyvin kulunut 20 vuotta kun tositilanne tulee eteen.

"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä provo;25063554:
jos oma lapseni joutuisi laittomaan tilanteeseen jonkun laiskan kirurgin takia, joka ei tule itse viemään omaa kakaraansa terveyskeskukseen, niin kyllä nostaisin mekkalan asiasta. Ei ole hoitajan asia kuljetella ketään.
Onnekseni mua leikannu kirurgi ei lähteny mihinkään, Muuten olisin vainaa.

pk:sta hei :)
[QUOTE="vieras";25063555]Ei hyvää päivää! Jos lapsi loukkaa itsensä hengenvaarallisesti, ei siinä saa alkaa vanhemmille soittelemaan ja odottelemaan, että vanhemmat tulevat ties kuinka kaukaa (tai edes läheltä) päivittelemään tilannetta päiväkotiin. Silloin soitetaan ensimmäisen ambulanssi tai hoidetaan muuten lapsi välittömästi asianmukaiseen hoitoon.

Minä en ole lääkäri tai edes sairaanhoitaja. Minun hälyttämisestäni ei ole mitään hyötyä lapsen terveydelle, ei edes pienemmissä kolhuissa. Ne mihin hoitajien taidot eivät riitä hoitamaan, eivät riitä minunkaan.

Toki henkistä turvaa lapsi tarvitsee vanhemmastaan ja tietenkin haluaisin tietää mahdollisimman pian. Mutta jos vanhempi on tilanteessa tai paikassa, josta en voi lähteä kuitenkaan, on tuskin kovin ratkaisevaa sainko tiedon tuntia ennemmin vain myöhemmin. Vaikka ap:n tai hänen miehensä olisikin saanut kiinni välittömästi, ei heistä kumpikaan olisi silti päässyt avuksi. Ja jos olisi ollut kyseessä hengenvaara, eiköhän lapsi olisi ollut hoidossa nopeammin kuin vanhempi olisi ollut paikalla, vaikka olisikin päässyt heti lähtemään.

Ei lapsen terveys, turvallisuus tai hoitoon pääseminen voi olla päiväkodissa kiinni siitä, pystyykö vanhempi olemaan 5 minuutin kuluessa päiväkodissa millä hetkellä hyvänsä.[/QUOTE]

Täytyis olla tavoitettavissa vaikka päiväkodille tuloon meniskin tunninverran aikaa.
Entäs jos lapsella alkaa raju oskennustauti kesken päivän, ehtii yökätä jokapaikan ku vanhempia tavoitellaan hakemaan kotiin. Voin kertoa että esim. "vain" ykäpotilaan kanssa voi mennä koko ryhmän loppupäivä sekasin - yksi siivoaa/on sairaan kanssa, toinen koittaa pitää muut lapset poissa sotkuista, pahimmillaan ykät on eteisessä/vessassa niin ettei muiden pihalle lähtökään suju ja joku yrittää tavoitella vanhempia ;) Kokemusta on!

Lapsella voi myös tulla päivän aikana joku sellanen vaiva joka tarvii hoitoa mahd. pian muttei ole hengenvaaraa, esim. umppari.

Kyllä minun mielestä täytyis antaa puhelinnumero josta saa n. puolen tunnin sisällä jommankumman vanhemmista kiinni. Jos vanhemmilla on poikkeuksellinen päivä töissä ni sitten ilmoittaa aamulla "varanumeron" päiväkotiin.

Ap:n tapuksessa ehkä hiukka ylireagoitu mut kaitpa kirurgikin voisi sopia kanslian kanssa että päiväkodista tulevat puhelut ilmoitetaan hänelle vaikka kesken leikkauksen/mahd pian. Ei niitä varmasti niin usein tule että häiritsee. Vaikkei pystyisi lähtemään ni on tietoinen ja pk:ssa tiedetään että isälle on saatu viesti.

pktäti2
[QUOTE="plop";25063658]Jaa-a, uskaltaakohan sitä tulevaisuudessa lastaan hoitoon laittaa... Lähin tukiverkko on 300km päässä, mies 20vkoa vuodessa työmatkoilla ja minulla työ, jossa en kuule puhelimen hälytysääntä tai koneen tärinän takia huomaa värinähälytystä. Voi olla, että menee kaksikin tuntia, ennen kuin seuraavan kerran vilkaisen puhelimeen...

Saisikohan näillä perusteilla anottua lisävuosia kotihoidontukeen?
Käsittääkseni on heitteillejättö, jos apua tarvitsevaa henkilöä (lapsi/aikuinen) ei auta. Jokainen on velvolinen huolehtimaan kanssa ihmisistään sen verran, sai siitä palkan tai ei.[/QUOTE]

Höpön höpön, totta kai päiväkodista lähdetään viipymättä lapsen kanssa lääkärille. Vanhemmalle soitetaan, koska vanhempi on tietysti lähin aikuinen ja paras tuki hätääntyneelle lapselle (ja toki lapsen on hyvä mennä onnettomuuden jälkeen kotiin eikä päiväkotiin). Mutta ei siinä lääkäriin lähtemisessä mitään jäädä odottelemaan!

"vieras"
Mä ajattelen tärä asiaa myös lapsen kannalta. Miten kurjaa sitä on joutua tikattavaksi tms. ilman vanhempia.
No tietenkin on ikävää. Mutta miten se olisi auttanut, että lapsen vanhemmat olisivat vastanneet puhelimeen, kun kumpikaan silti ei olisi päässyt tulemaan ajoissa paikalle? Vai lohduttaako se 3 v:tä tikkauksessa kovinkin paljon, että kanslisti vastasi hoitotädille puhelimeen ja kertoi isin olevan töissä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063681]Useamman kerran koettu sama tilanne ja luojan kiitos pk:n henkiklökunta on toimittanut lapset hoitoon eikä jäänyt odottelemaan hakua. Kun on kiire, lähdetään heti viemään lasta hoitoon ja joku päiväkotiin jäävä voi vaikka koettaa tavoittaa vanhempia. Kun on pienempi juttu, on aikaa odotella.

Tiesittekö, että päiväkodin henkilökunnan ensiaputaitojen ylläpito on vain heidän oman aktiivisuutensa varassa? Hoitajien ensiapukurssin suorittamisesta voi olla hyvin kulunut 20 vuotta kun tositilanne tulee eteen.[/QUOTE]

Onko teillä ollut myös oksenteleva lapsi koko hoitopäivän hoidossa kun sinua tai miestäsi ei ole saatu kiinni ja lapsi saiarastunut kesken päivän?

Blue
Musta olisi aivan kamala tilanne jos mun lapselleni sattuisi jotain ja mä/mies ei päästäisi suht pian paikalle lapsen luo. Joo, onhan niitä tilanteita, ja joo, ne on tosiaan ihan arvokysymyksiä mutta siksipä me ollaankin järjestetty elämämme niin että meidät saa kiinni. Tai jos tosiaan käy niin että ollaan ihan tavoittamattomissa molemmat (melko mahdoton tilanne) niin joku lapsen isovanhemmista tai mun/miehen sisaruksista (eskarissa kuuden ihmisen numerot) pääsisi lapsen tueksi. Mun lapsien ei tarvitse joutua sairastamaan ilman läheisen tukea.

Mietin vain minkälaisen aloituksen ap olisi tehnyt jos lapselle olisi oikeasti sattunut jotain vakavampaakin..? Olisiko aloitus edelleen tehty vähättelevään tyyliin, muka ilman minkäänlaista omantunnon pistosta. "Päiväkodista suututtiin kun kukaan ei päässyt paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja sai kallonmurtuman."

Ja herneitä ei tarvitse kenenkään vetää mihinkään rööriin. Ap saa hoitaa lapsensa kuten parhaaksi katsoo. Mä vaan sanoin että mä en tekisi noin, ja kerroin että meillä on juuri siksi järjestetty elämä sen mukaan että meidät saadaan kiinni.

Mä ajattelen tärä asiaa myös lapsen kannalta. Miten kurjaa sitä on joutua tikattavaksi tms. ilman vanhempia.
jos yhtään luit ketjua (? ), niin kerroin kuinka poikani joutui tk:seen liimattavaksi kun oli tullut reikä otsaan. Soittivat minullle vasta kun tilanne oli ohi. Olisin toki halunnut olla poikani kanssa siellä, mutta en voinut kun en tiennyt, mutta onneksi pojalla oli tuttu ja turvallinen täti siellä mukana :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063681]Useamman kerran koettu sama tilanne ja luojan kiitos pk:n henkiklökunta on toimittanut lapset hoitoon eikä jäänyt odottelemaan hakua. Kun on kiire, lähdetään heti viemään lasta hoitoon ja joku päiväkotiin jäävä voi vaikka koettaa tavoittaa vanhempia. Kun on pienempi juttu, on aikaa odotella.

Tiesittekö, että päiväkodin henkilökunnan ensiaputaitojen ylläpito on vain heidän oman aktiivisuutensa varassa? Hoitajien ensiapukurssin suorittamisesta voi olla hyvin kulunut 20 vuotta kun tositilanne tulee eteen.[/QUOTE]

Lapi voi myös saiarastua tai loukata itsensä niin, että henegenlähtö ei ole lähellä. Ei ole kiva puolikuntoisena ihmetellä missä isä ja äiti ovat ja miksi eivät ahe kotiin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä provo;25063554:
jos oma lapseni joutuisi laittomaan tilanteeseen jonkun laiskan kirurgin takia, joka ei tule itse viemään omaa kakaraansa terveyskeskukseen, niin kyllä nostaisin mekkalan asiasta. Ei ole hoitajan asia kuljetella ketään.
Kyllä se vaan on kun on hätätilanne. Ethän sä kotonakaan jäisi odottelemaan kyytiä puoleksi tunniksi, tunnksi jos lapsi olisi saatava heti hoitoon vaan hyppäisit rattiin tai tilaisit taksin. Päiväkodeissa pitäisi olla selkeä toimintaohje näiden tilanteiden varalle. Jos ei ole, vaatikaa.

Hätätilanteessa vanhemmat yritetään totta kai saada paikalle mahdollisimman pian, mutta lapsen kuljettaminen pikaisesti hoitoon on monissa tilanteissa se ensisijainen asia esim. kun verta tulee paljon tai on luu murskana. Meillä on käynyt näitä niin on liiankin tuttua. Hoitaja on päässyt takaisin töihin kun vanhempi on ehtinyt ensiapuun.

iu
Ihan uskomatonta argumentointia taas täällä. Toivottavasti ei vaan omalle kohdalle koskaan satu kirurgia, joka lähteekin kesken leikkauksen hakemaan lapsukaistaan päviäkodista. :S (Jotakuta muuta ei ilmeisesti niin haittaa jos noin kävis, niin jospa sattuis vaikka hänen kohdalleen sitten mieluummin...)

Mä meen nukkumaan, ei jaksa näitä tyhjäpäitä tänään enää yhtään enempää. :(

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063703]Onko teillä ollut myös oksenteleva lapsi koko hoitopäivän hoidossa kun sinua tai miestäsi ei ole saatu kiinni ja lapsi saiarastunut kesken päivän?[/QUOTE]

En oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi...kipeät lapset on haetu heti kotiin ja kun on ollut ensiaputilanne, on kiidetty tukka putkella päivystykseen. Muttei koskaan kukaan ole ollut niin torvi päiväkodissa, että olisi jäänyt odottamaan vanhempien saapumista työmaalta kun lapsen päästävä heti lääkäriin.

"vieras"
Ihan uskomatonta argumentointia taas täällä. Toivottavasti ei vaan omalle kohdalle koskaan satu kirurgia, joka lähteekin kesken leikkauksen hakemaan lapsukaistaan päviäkodista. :S (Jotakuta muuta ei ilmeisesti niin haittaa jos noin kävis, niin jospa sattuis vaikka hänen kohdalleen sitten mieluummin...)

Vanhempien joilla molemmilla on niin vaativa työ, että eivät vois sitä keskeyttää kesken työpäivän, kannattaisi miettiä valmiiksi miten toimia kun/jos jotain sattuu. Ei ole hyvä että pieni lapsi joutuu joustamaan.

veit sanat suustani
Täytyis olla tavoitettavissa vaikka päiväkodille tuloon meniskin tunninverran aikaa.
Entäs jos lapsella alkaa raju oskennustauti kesken päivän, ehtii yökätä jokapaikan ku vanhempia tavoitellaan hakemaan kotiin. Voin kertoa että esim. "vain" ykäpotilaan kanssa voi mennä koko ryhmän loppupäivä sekasin - yksi siivoaa/on sairaan kanssa, toinen koittaa pitää muut lapset poissa sotkuista, pahimmillaan ykät on eteisessä/vessassa niin ettei muiden pihalle lähtökään suju ja joku yrittää tavoitella vanhempia ;) Kokemusta on!

Lapsella voi myös tulla päivän aikana joku sellanen vaiva joka tarvii hoitoa mahd. pian muttei ole hengenvaaraa, esim. umppari.

Kyllä minun mielestä täytyis antaa puhelinnumero josta saa n. puolen tunnin sisällä jommankumman vanhemmista kiinni. Jos vanhemmilla on poikkeuksellinen päivä töissä ni sitten ilmoittaa aamulla "varanumeron" päiväkotiin.

Ap:n tapuksessa ehkä hiukka ylireagoitu mut kaitpa kirurgikin voisi sopia kanslian kanssa että päiväkodista tulevat puhelut ilmoitetaan hänelle vaikka kesken leikkauksen/mahd pian. Ei niitä varmasti niin usein tule että häiritsee. Vaikkei pystyisi lähtemään ni on tietoinen ja pk:ssa tiedetään että isälle on saatu viesti.
Juurikin näin.. :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063726]Lapi voi myös saiarastua tai loukata itsensä niin, että henegenlähtö ei ole lähellä. Ei ole kiva puolikuntoisena ihmetellä missä isä ja äiti ovat ja miksi eivät ahe kotiin.[/QUOTE]

Jooh, lapsella voi myös nousta kuume kesken päivän, mutta miten tämä liittyy asiaan :D Jos lääkäriin pitää lähteä heti, sinne lähdetään heti. Jos ei ole kiire, odotellaan vanhempia hakemaan lääkäriin/ kotiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063761]En oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi...kipeät lapset on haetu heti kotiin ja kun on ollut ensiaputilanne, on kiidetty tukka putkella päivystykseen. Muttei koskaan kukaan ole ollut niin torvi päiväkodissa, että olisi jäänyt odottamaan vanhempien saapumista työmaalta kun lapsen päästävä heti lääkäriin.[/QUOTE]

Eikä kukaan torvi vanhempi anna sellaista puhelinnumeroa josta hänet tavoittaa jos tavoittaa...

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063778]Jooh, lapsella voi myös nousta kuume kesken päivän, mutta miten tämä liittyy asiaan :D Jos lääkäriin pitää lähteä heti, sinne lähdetään heti. Jos ei ole kiire, odotellaan vanhempia hakemaan lääkäriin/ kotiin.[/QUOTE]

Miksi sairaan lapsen pitäisi olal hoidossa päiväkodissa, kun oikea sairaan paikka on kotona...?

Ei tullut mieleenkään jättää lasta oksentelemaan päiväkotiin.

tyhmä provo
Musta olisi aivan kamala tilanne jos mun lapselleni sattuisi jotain ja mä/mies ei päästäisi suht pian paikalle lapsen luo. Joo, onhan niitä tilanteita, ja joo, ne on tosiaan ihan arvokysymyksiä mutta siksipä me ollaankin järjestetty elämämme niin että meidät saa kiinni. Tai jos tosiaan käy niin että ollaan ihan tavoittamattomissa molemmat (melko mahdoton tilanne) niin joku lapsen isovanhemmista tai mun/miehen sisaruksista (eskarissa kuuden ihmisen numerot) pääsisi lapsen tueksi. Mun lapsien ei tarvitse joutua sairastamaan ilman läheisen tukea.

Mietin vain minkälaisen aloituksen ap olisi tehnyt jos lapselle olisi oikeasti sattunut jotain vakavampaakin..? Olisiko aloitus edelleen tehty vähättelevään tyyliin, muka ilman minkäänlaista omantunnon pistosta. "Päiväkodista suututtiin kun kukaan ei päässyt paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja sai kallonmurtuman."

Ja herneitä ei tarvitse kenenkään vetää mihinkään rööriin. Ap saa hoitaa lapsensa kuten parhaaksi katsoo. Mä vaan sanoin että mä en tekisi noin, ja kerroin että meillä on juuri siksi järjestetty elämä sen mukaan että meidät saadaan kiinni.
kyllä ne vetää herneet, rikkaita täällä kuuluu nuoleskella, vaikka olisi aloitus tosi junttimainen ja lapsellinen, kuten tässä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä provo;25063804:
kyllä ne vetää herneet, rikkaita täällä kuuluu nuoleskella, vaikka olisi aloitus tosi junttimainen ja lapsellinen, kuten tässä.
Ei tässä ole rahasta kyse, vaan asenteista ja arvoista... jotka tuntuvat sinullakin oleva hieman vinossa.

Marttyyrien vastustaja
[QUOTE="katjuska";25063439]ei ole ihmisen ahneudella mitään rajaa kyllä lapset pitää hoitaa kotona jos mies on kirurgi niin vaimolla on varmasti varaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia itselläni on viisi lasta joita olen hoitanut 15 vuotta kotona ja olen varma että lapseni ovat tästä kiitollisia[/QUOTE]

Hohhoh mitä marttyyripaskaa. Itse en koskaan ollut muualla kuin kotihoidossa ja ei, en ole kiitollinen huoltajilleni tästä ratkaisusta. Päinvastoin. Ensinnäkin huoltajani olivat täysin epäonnistuneita vanhempina ja kodin ulkopuolella hoidossa ollessa olisi voinut vaikka saada niitä positiivisia, normaaleja kokemuksia ja arvostusta mitä ei kotona koskaan saanut. Toiseksi huoltajani onnistuivat lyttäämään minut täysin, itsetuntoni oli aivan olematon lapsena, jonka seurauksena saatoin olla todella ujo vieraassa seurassa (etenkin vieraiden lasten kanssa). Jos olisin ollut hoidossa kodin ulkopuolella, olisi se varmastikin auttanut myös tähän asiaan. Minun kotona ollelleella huoltajallani on aivan samanlainen marttyyriasenne, että kiitollinen pitäisi olla. Kuten jo todettua, en todellakaan ole. Että ei se kotihoito aina ole mikään autuaaksi tekevä asia, eikä siitä tarvitse yllättyä, jos ei siitä olla kiitollisia.

Tyhmä provo

Huh. Jos saisin kirurgin palkkaa, niin aivan varmasti hoitaisin asiat niin että joku on aina langan päässä. se olisi -ja on - minun velvollisuus vanhempana.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä