Mikähän siinä on kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Mistä se johtuu, että toiset lapset sairastavat paljon ja toiset eivät? Esim. ystäväni 3-vuotias lapsi on jo ollut kerran leikkauksessa, pari kertaa tikattavana, useita kertoja sairaalassa flunssan mentyä pahaksi, jatkuvia korvatulehduksia jne. Hänen toisella lapsellaan taas on perussairaus ja kasvuhäiriö. Omani taas eivät ole kertaakaan tarvineet antibioottia (vanhin 7v), ei yhtäkään korvatulehdusta, kullakin ollut vain kerran vatsatauti ja influenssa, kuumetta erittäin harvoin eikä mitään perussairauksia, allergioita tms. Olen kyllä erittäin kiitollinen ja onnellinen siitä, että lapseni ovat terveitä, mutta harmittaa niiden puolesta jotka eivät ole. Kun toisilla on kokoajan jotain. :(

no tuota meillä on sairasteltu vähän. Väitäisin että LIIKA HYVGIENIA, esim jatkuva desinfiointi kotioloissa vaikuttaa sairasteluun.'Myös hyvä yleiskunto vähentää sairastelua

[QUOTE="hmmh";25050151]tikit nyt eivät liity tähän, mutta taipumus sairasteluun ja perussairaudet ynnä muut johtuvat tietenkin yksinkertaisesti ihmisen perimästä.[/QUOTE]

Näin.. Itse uskon myös, että varsinkin lasten kohdalla vilkkaus saattaisi (vähän) vaikuttaa tuohon sairastelun määrään... Vilkas lapsi ehtii esim. kauppareissulla lääppimään sataa eri asiaa: hyllyjä, kaiteita, tuotteita (=iso tsäänssi koskettaa jotain, mitä joku tautinen on juuri basillikäsillään hypistellyt, ja saada tartunta) Rauhallisempi lapsi jaksaa ehkä istuskella kärryissä enemmän eikä ehdi koskemaan kuin muutamaa asiaa..

no tuota meillä on sairasteltu vähän. Väitäisin että LIIKA HYVGIENIA, esim jatkuva desinfiointi kotioloissa vaikuttaa sairasteluun.'Myös hyvä yleiskunto vähentää sairastelua

mikä on liika hygienia mielestäsi?meillä pestään kädet sisälle tultaessa,vessassa käynnin yhteydessä,siivotaan viikko siivous kerran viikossa..eikä meillä sairastella oikeastaan koskaan

meidän lapset sairasti vähän. Mutta kun en oli ihan pieniä mä en yksinkertaisesti vienyt niitä paikkoihin, josta tauteja saa. Eli kauppoihin ja hoploppeihin ja hespurkerin leikkipaikkoihin (kosketusnäyttö-pelit) enkä perhekerhoihinkaan. Saati ulkomaille.

Kaikkiin noihin on keritty nyt kun ovat alakoulussa, nuorin eskarissa. Kun aloittivat päivähoidon, MULLE tule korvatulehduskierre. Mul ei ollut lapsena korvatulehduksia, mutta luulen ,että sitä oli paljon kivampi sairastaa vasta kolmekymppisenä.

En osaa sanoa vastausta,
mutta meillä on kuopus ( kohta 6v. ) on erittäin vilkas, ehtii kaikkialle, koskettelee kaikkea ja kaiken lisäksi syö hanskoja ja vaikka repun hihnoja.
Rypee pusikot ja lätäköt, kaivaa nenää yms. hehkeetä

Antibioottikuuri on ollut kerran keuhkoputkentulehdukseen,
ei ikinä esim. korvatulehdusta ja on ehkä 2 krt / vuosi päiväkodista sairauden takia pois.
Elikkä itse kääntyisin sille kannalle että liika hygienia tappaa vastustuskyvyn.

Mutta eipä tuo rauhallisempikaan 9v sen enempää sairastella.
Hälläkin on tainnut 1 antibioottikuuri olla ja todella harvoin kipee.
Että kai se sitten on se perimä?

mikä on liika hygienia mielestäsi?meillä pestään kädet sisälle tultaessa,vessassa käynnin yhteydessä,siivotaan viikko siivous kerran viikossa..eikä meillä sairastella oikeastaan koskaan

No toi on normaalia hygieniaa.
Että pestään käsiä ja tehdään viikkosiivous.

Mun töissä käy lapsia jotka ei saa leikkiä leikkipaikalla pöpöjen takia.
Jos ottaa hanskat pois, kädet desinfioidaan sekä tullessa että lähtiessä (vaikka mihinkään ei saa koskea).
Sitten ystäväpiireissä on koteja, jotka pestään esim. Tolulla joka päivä pinnoilta.
Pöntöt pestään melkein joka muksun jäljiltä...Se on sitä ylihygieniaa ;)

Ja nyt kun alan miettiä...niin kyllä näiden yli-intoilijoiden muksut on enemmän kipeenä ku mun sottapytyt. Vaikka siis meilläkin se viikkosiivous tehdään ja käsiä pestään.

[QUOTE="marri";25050367]No toi on normaalia hygieniaa.
Että pestään käsiä ja tehdään viikkosiivous.

Mun töissä käy lapsia jotka ei saa leikkiä leikkipaikalla pöpöjen takia.
Jos ottaa hanskat pois, kädet desinfioidaan sekä tullessa että lähtiessä (vaikka mihinkään ei saa koskea).
Sitten ystäväpiireissä on koteja, jotka pestään esim. Tolulla joka päivä pinnoilta.
Pöntöt pestään melkein joka muksun jäljiltä...Se on sitä ylihygieniaa ;)

Ja nyt kun alan miettiä...niin kyllä näiden yli-intoilijoiden muksut on enemmän kipeenä ku mun sottapytyt. Vaikka siis meilläkin se viikkosiivous tehdään ja käsiä pestään.[/QUOTE] samaa huomannut ittekin. tiedän erän äidinkin joak oli joaaamula enne yhdeksää JOKA PÄIVÄ pessyt lattiat KLORITILLA. ehti sen tekemään aamuisin vaikka oli viisi pientä lasta. josita 2 vanhinta oli silloin päiväkodissa. mut ruoka ei sit äiti koskaan ehtinytkään tekmään ja osti valmisruokaa

Joku lääkäri se tais olla, joka sanoi, että kun tulette pihalta, niin antakaa lasten nuolla kengän pohjat... Vertaistutkimuksen suomalaisten ja karjalassa asuvien lasten välillä (geeniperintö sama) osoittaa, että karjalassa esiintyy todella vähän allergiaa, astmaa, diabetestä ynnä muita autoimmuunisairauksia kuin Suomessa. Aika vahvana hypoteesinä pidetään just tuota ylihygienisyyttä, sekä ruoan, asuintilojen ja kaiken. Immuunijärjestelmä ei saa harjoitusta eli silloin ihminen sairastuu helposti ja elimistö voi hyökätä kehon omia soluja vastaan (autoimmuunisairaudet).

Monet tutkimukset viittaa tähän. Pastöröimätöntä maitoa juovilla on parempi vastustuskyky, vaikka he eivät asuisikaan maatilalla, koiraperheissä on vähemmän allergiaa (ja ehkä myös muita sairauksia). Varmaan jonkun kymmenen vuoden päästä aletaan jo olla paremmin jyvällä tarkalleen, mistä on kysymys, mutta kyllä tällä tiedollakin jo jotain tekee.

Edit: Lähteitä:

Allergiakuilu Suomen ja Venäjän Karjalan välillä laajenee yhä | Ohjelmaopas | yle.fi

Valio

Aamulehti.fi | Haluatko ehk

Ja vielä lisäksi tämä. Kemikaaleilla voi olla osansa (jopa iso osa), ainakin allergioissa ja astmassa. Kantsii miettiä, ostaako sitä PVC-mattoa lastenhuoneeseen:

Akuutti | yle.fi | Arkistoitu

Viimeksi muokattu:
Näin.. Itse uskon myös, että varsinkin lasten kohdalla vilkkaus saattaisi (vähän) vaikuttaa tuohon sairastelun määrään... Vilkas lapsi ehtii esim. kauppareissulla lääppimään sataa eri asiaa: hyllyjä, kaiteita, tuotteita (=iso tsäänssi koskettaa jotain, mitä joku tautinen on juuri basillikäsillään hypistellyt, ja saada tartunta) Rauhallisempi lapsi jaksaa ehkä istuskella kärryissä enemmän eikä ehdi koskemaan kuin muutamaa asiaa..

kyllä onläkärit sanoneet että antaa lasten nuolla ne eteisessä ljuvat likaiset kengät, sitä se vastustukyky ousee. ei si kananta aivan kaikea kieltää.

emisän poika joka nyt on 16v söi pienenä aian salaa kukkaruukusta kukkamultaa, hvyin kon kasvanut eikä oo juurikaan sairastellut.

Meillä myös näin. Ja sairastetaan aika vähän, tosin pienemmälle tuntuu tulevan helposti nuhaa.

Mutta eroa on kyllä tosi paljon kotihoidon ja päiväkodissa olon välillä, esikoinen (nyt 2v8kk) oli 1v - 1,5-vuotiaana päiväkodissa, tän puolen vuoden aikana hänellä oli monta korvatulehdusta, koko ajan räkätauti, kerran yleistulehdus joka vei sairaalaan ja mitä vielä. Nyt molemmat lapset ovat kotihoidossa, eikä meillä ole (onneksi, kop kop..) nuhaa ja yskää pahempaa ollut. Että olisko osasyynä hoidossa olo? Ja jotkut kyllä oikeasti saa kaikki taudit helpommin kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25050434:
Meillä myös näin. Ja sairastetaan aika vähän, tosin pienemmälle tuntuu tulevan helposti nuhaa.

Mutta eroa on kyllä tosi paljon kotihoidon ja päiväkodissa olon välillä, esikoinen (nyt 2v8kk) oli 1v - 1,5-vuotiaana päiväkodissa, tän puolen vuoden aikana hänellä oli monta korvatulehdusta, koko ajan räkätauti, kerran yleistulehdus joka vei sairaalaan ja mitä vielä. Nyt molemmat lapset ovat kotihoidossa, eikä meillä ole (onneksi, kop kop..) nuhaa ja yskää pahempaa ollut. Että olisko osasyynä hoidossa olo? Ja jotkut kyllä oikeasti saa kaikki taudit helpommin kuin toiset.
se just kun sielä päiväkodissa JOKA VÄLISÄ pestään käsiä, ja käytetään käsidsiä, mikä tappa normaalit bsilit menty jo liallisuuksiin. tottaki likaiset kädet pestään ja päiväkodin lelutkin päivittäin, mutta liiallisuusksin ei pitäis menä. normaali käsipesu riitää päiväkodisskin.

Yhteistyössä