Vauva nukkumaan ulos vai sisälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuplaäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuplaäiti"

Vieras
Esikoinen nukkui ulkona mainiosti. Nyt tämä toinen lapsi nukkuu vaunuissa hyvin ehkä puoli tuntia, jonka jälkeen alkaa jatkuva heijaaminen. Vauva siis itkee ja käyn heijaamassa, nukkuu vartin, itkee taas ja tätä jatkuu kauan. On siis uninen koska nukahtaa muttei kai pääse syvään uneen uudelleen.

Olenkin nyt päättänyt että opetan nukkumaan sisällä jos suinkin mahdollista. Esikoisen opetin 11 kuukautisena vasta kun alkoi karkailla vaunuista.

Mitä "etuja" nyt sitten menettää, kun ei vaunuissa nuku. Raitista ilmaa saa varmaan, kun kydään kuitenkin kerran päivässä vaunulenkillä.

Kunhan pohdin... :)

Tuskinpa menettää mitään etuja, kun ulos kuitenkin pääsee :) Meillä taas toisinpäin, sisällä ei nuku millään, joten nukkuu pitkät unet ulkona. Onhan se aina vähän oma huolensa kun ulkona on, vaikka on itkuhälärit ja seurataan tiiviisti... Mieluummin nukuttaisin sisällä, mutta minkäs teet. Eikä liene opettamisesta kyse, oli nähtävissä heti kun kotiin tultiin sairaalasta.

Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Et menetä mitään jos lapsi nukkuu paremmin sisällä kuin ulkona. Sitten vaan vaunulenkille päivittäin kuten sanoitkin että saa pienikin raitista ilmaa :)

No meillä nukutaan ensin ulkona, sitten sisällä vaunuissa. Mä lähden puolen tunnin - tunnin vaunulenkille ja kun tullaan sisälle, vauva jatkaa unia vsunuissa vielä 1-2 tuntia. Tänään kun meinasin laiskotella, alkoi kitinä ja neiti rauhoittui vasta vaunuihin ja nukahti. On tottunut että ulkoillaan n. klo 13-14. :D

En uskalla nukuttaa ulkona, enkä tosin näe sille tarvettakaan. Juurikin oli lehdessä kun pihalta oli yritetty vauva viedä, joku mummo oli ennättäyt väliin. Laps nukkunu hyvin omassa sängyssään aina.

Te jotka nukutatte pakkasillakin ulkona, mitä laitatte lapselle päälle ja rattaisiin, jotta pysyy lämpösenä? Saa kuitenkin herkästi rattaissa kylmää.

Meillä vauva on nukkunut sängyssä päiväunet n.7-8kk ikäisestä, ulkoillaan silloin kun vauva on hereillä. Ulkona heräili yhteen aikaan jatkuvasti ohi ajaviin autoihin ja traktorin ääniin, lehmien huutamiseen jne. joten aloin nukuttaa sisällä. Lisäksi meillä ei saa hyvin ikkunan alle vaunuja, joten oli mulle stressaavaa kun vauva oli ulkona. Nykyään nukkuu vaunuissa jos mulla on jotain ulkotöitä ja olen itsekin ulkona.

Minun molemmat lapseni nukkuivat vauvoina pääsääntöisesti sisällä. Se toimi meillä parhaiten. Sain itsekin nukkua siinä samalla makeat päiväunet ilman pelkoa, että mitähän siellä ulkona tapahtuu.

En uskalla nukuttaa ulkona, enkä tosin näe sille tarvettakaan. Juurikin oli lehdessä kun pihalta oli yritetty vauva viedä, joku mummo oli ennättäyt väliin. Laps nukkunu hyvin omassa sängyssään aina.

Te jotka nukutatte pakkasillakin ulkona, mitä laitatte lapselle päälle ja rattaisiin, jotta pysyy lämpösenä? Saa kuitenkin herkästi rattaissa kylmää.

vauvat nukkuneet aika kovillakin pakkasilla pihalla. Villakerros ja toppapuku, pehmeessä kopassa nukkumaan. Pohjalla lampaantalja ja päällä villapeitto ja tarvittaessa fleecea. Lisäksi pistän jalkapeitteen. Vaunut otetaan aina sisältä eli ei ne hetkessä jäähdy. Jos kova pakkanen, niin laitan kuomun päälle ja takaosaan torkkupeiton.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;25049625:
vauvat nukkuneet aika kovillakin pakkasilla pihalla. Villakerros ja toppapuku, pehmeessä kopassa nukkumaan. Pohjalla lampaantalja ja päällä villapeitto ja tarvittaessa fleecea. Lisäksi pistän jalkapeitteen. Vaunut otetaan aina sisältä eli ei ne hetkessä jäähdy. Jos kova pakkanen, niin laitan kuomun päälle ja takaosaan torkkupeiton.

Yhdyn tähän, vaunuissa on aika paljon lämpimämpi kuin ulkona. Tyttäreni ollessa vauva pidin usein lämpömittaria vaunuissa ja aina siellä oli kymmenisen astetta lämpimämpää kuin ulkona. Riittävästi vaatetta ja joku ohut kangas, esim harso kuomun aukon eteen, niin ei käy kylmä ilma niin helposti henkeen. Minä nukutin vauvaa aina 20 asteen pakkasillakin ulkona, kun vaunujen sisäpuolella tosiaan oli n. -10 astetta, ja vaunukopassa, vällyjen alla tietenkin vielä paljon lämpimämpää.

Suomessa on iät ajat nukutettu vauvoja ulkona, mutta muualla maailmalla se ei ole juurikaan tapana, tuskin sisällä nukuttamalla menettää mitään suurempia etuja. Tärkeämpää on kuitenkin että vauva nukkuu kunnon päiväunet, eikä heräile jatkuvasti kesken unen.

Yhteistyössä