lapsi 1v 3kk hengittää tiheästi ja maha kohoilee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolissaan

Vieras
sisään hengittäessä kaulaan tulee keskelle kuoppa. Olen antanut ventolinea(ei vaikutusta) ja kuumetta oli kainalosta 38,6. Annoin joku aika sitten panadolia. Lapsi ihan reipas, touhuileekin. Yskää on ja pitkittyneeseen yskään sai tuota ventolinea. Eilen käytin lääkärissä ja crp oli alle 8. Niin siis onko tuo hengitys nyt vaikeutunutta vai ei? Tiheampää se ainakin on kuin normaalisti vaikka en ole laskenut tiheyttä. Oiskohan aihetta viedä taas lääkäriin?

Ärsyttää kun on huoli ja tuntuu että aina tietää lasten sairastelusta liian vähän.

On se ahtaunut. Meillä oli sama juttu. Reipasta mutta samalla tavalla oireilevaa lasta en vienyt lääkäriin. Hengitysoireet kestivät alle vuorokauden, vaikka anto tiheesti ventolinea.. Olis kai pitäny käyttää lääkärissä, mutta kun yleisvointi oli niin hyvä, niin pidin kotona... Infektioastmastahan tässä on kysymys?

Sisäänhengitysvaikeus liittyy yleensä virusperäiseen kurkunpääntulehdukseen, siihen ei Ventoline tepsi. Kylmä ulkoilma ja höyryhengitys sen sijaan tepsivät eli lapsi kainaloon (lämpimästi puettuna) ja pihalle vähäksi aikaa.

On se ahtaunut. Meillä oli sama juttu. Reipasta mutta samalla tavalla oireilevaa lasta en vienyt lääkäriin. Hengitysoireet kestivät alle vuorokauden, vaikka anto tiheesti ventolinea.. Olis kai pitäny käyttää lääkärissä, mutta kun yleisvointi oli niin hyvä, niin pidin kotona... Infektioastmastahan tässä on kysymys?

No ei ole varsinaisesti diagnosoitu infektioastmaa mutta pari kertaa määrätty ventolinea kun yskä pitkittynyt.

Jos hengitystiheys on yli 40 niin pakkaat lapsen välittömästi kyytiin ja menette päivystykseen. Etkä lähde pois ennenkuin lapsi on hoidettu,vaikka sulle sanottais mitä.
Jos tiheys on alle 40 niin ei oo ihan niin kiire, mut tänä iltana kuitenkin.
On vastuutonta pitää lasta ilman hoitoa/liian vähäisellä hoidolla siihen saakka ettei hän jaksa kuin maata. Hengenahdistus tuntuu TOSI PAHALTA, mulla on astma ja mä tiedän.

viikko sitten sai muuten mpr rokotteen ja luulen että siitä nyt tuo kuume johtuu. :/ Pitää tässä seurailla vielä ja vaikka soittaa päivystykseen jos siltä tuntuu. Nyt vaikuttaa että olis vähän helpottunut. Kuin tiheään sitä ventolinea pystyy antaa?

Jos hengitystiheys on yli 40 niin pakkaat lapsen välittömästi kyytiin ja menette päivystykseen. Etkä lähde pois ennenkuin lapsi on hoidettu,vaikka sulle sanottais mitä.
Jos tiheys on alle 40 niin ei oo ihan niin kiire, mut tänä iltana kuitenkin.
On vastuutonta pitää lasta ilman hoitoa/liian vähäisellä hoidolla siihen saakka ettei hän jaksa kuin maata. Hengenahdistus tuntuu TOSI PAHALTA, mulla on astma ja mä tiedän.

Mutta eikö se ollut tuo 40/min. levossa? Mitenpä sitä laskee kun lapsi touhuaa.

No meillä on ohjeet ventolineen näin: Laukaisu, vain kerran vuorokaudessa 4 suihketta 30min 4 suihketta 30min ja vielä 4 suihketta.
Tämän jälkeen 4 suihketta n. 2-3 tunnin välein ja jos ei oo hyvä niin päivysytkseen.

Totta, touhutessa ei voi laskea hengitystiheyttä, jos et saa lasta istumaan paikallaan jonkun aikaa niin sit sun täytyy arvioida muuten sitä vaikeutta.
Vatsan käyttö ja kaulan kuoppa ei kuullosta hyvältä.
Katso myös paidan alle, jos kylkiluiden välit tulee näkyviin hengityksen tahtiin tai rintalastan alapäähän kuoppa niiin sekin kertoo hengenahdistuksesta. Mitä syvempi kuoppa, sitä pahempi.
Jos kaulan jänteet näkyvät hengityksen tahtiin niin tilanne on jo paha.

Mä menisin lääkäriin lapsen kanssa. Meillä oli infektioastmaatikko (nykyinen astmaatikko) ja monet kerrat mietin menenkö vai en, ja päädyin menemään kuitenkin, ja aina saatiin päivystyksessä spiiraa, välillä lapsi joutui osastollekin. Kannattaa käydä, hengitysvaikeudesta kärsivät lapset otetaan jonon ohi yleensä.

Mut jos lapsi on reipas ja jaksaa touhuta niin onko tuolla todellista hätää? Kova kuume kun on niin sillonhan ne hengittää tiheämmin muutenkin. Helpottuisko olo kun kuume laskee..

enää ei mene kaula kuopalle eikä mahakaan niin kohoile mutta edelleen tiheästi hengittää. Uskaltaiskohan antaa lisää ventolinea. Ohje oli 3-4 tunnin välein. Edellisen annoin reilu tunti sitten. Muistaakseni lääkäri sanoi, että 20 min. välein voi antaa jos menee pahaksi.

[QUOTE="vieras";25040774]Mut jos lapsi on reipas ja jaksaa touhuta niin onko tuolla todellista hätää? Kova kuume kun on niin sillonhan ne hengittää tiheämmin muutenkin. Helpottuisko olo kun kuume laskee..[/QUOTE]

samaa mietin. Jos se panadol laski kuumeen(en oo vielä mitannut uudestaan) niin hengityskin helpottui. Ei jaksais lähteä 4 lapsen kanssa päivystykseen moneksi tunniksi mutta totta kai sitten on pakko jos lapsen vointi sen vaatii.

Tarviiko odottaa siihen että lapsi on todellisessa hengenvaarassa?
JOS lapsi vaan makaa hengenahdistuksen takia, niin tilanne voi olla jo tosi huono. Se pidentää sairaalareissua ja pahimmassa tapauksessa lapsi kuolee kun lääkkeet tulee lian myöhään.
Hengenahdistus on tarkoituksenmukaista hoitaa ajoissa eikä vasta viimetipassa.

Jos saat tilanteen helpottamaan kotilääkkeillä niin silloin on ihan ok olla kotona.
Kuume tosiaan lisää hengitysvaikeutta, joten sen alentaminenkin on ihan oleellinen asia.

[QUOTE="a p";25040792]samaa mietin. Jos se panadol laski kuumeen(en oo vielä mitannut uudestaan) niin hengityskin helpottui. Ei jaksais lähteä 4 lapsen kanssa päivystykseen moneksi tunniksi mutta totta kai sitten on pakko jos lapsen vointi sen vaatii.[/QUOTE]

No meillä on aina jaksanut lapsi touhuta hengenahdistuksesta huolimatta, silloinkin kun ollaan jouduttu osastolla olemaan monta päivää, aina on leikkinyt ja ollut pirteä. soit terveysneuvontaan ja kysy mielipidettä. jos hengitys ei ole normaalin näkistä niin en jäisi itse yötä vasten kotiin miettimään, tai ainakin sitten yöllä pitäisi olla valmiudessa lähteä päivystykseen jos näyttää että pahenee.

kyllä kai se on viisainta käyttää sitä lääkärissä kun on itse vielä niin vihree näissä asioissa. Saapahan tarkat ohjeet sitten tuohon ventolinen käyttöön tällaisten tilanteiden varalle.

Kiitos neuvoista! Lapsella oli keuhkokuume ja korvatulehdus. Oltiin yksi yö osastolla. Nyt kuume jo laskenut ja vointi hyvä. Toivottavasti tämä menee nyt tällä kuurilla kokonaan ohi.

Yhteistyössä