Puillalämmittäjät ja muut viisaat, apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Mä en ymmärrä noista tilavuusmitoista yhtään mitään.. mutta siis onko paljon vai vähän 1,5 mottia puita? Entä onko kallista vai halpaa jos sen hinta on 75e?

Sähkölämmitys, mutta sen lisäksi talvella lämmitän puilla kahta uunia, ei varaavaa takkaa tms.

Tähän saakka menty ilmaisilla puilla, mutta nyt ne on loppu.

[QUOTE="höh";24995209]Ja edelliseen liittyen, mitä tarkoittaa 1 im3? TUo siis joku yksikkö.. :/ Onko se just se motti?[/QUOTE]

Kuutio on tietysti metri x metri x metri. Eli motti. Metrin leveä, metrin korkea ja metrin syvä puukasa.

Missäs olet ollut ala-asteen matikantunneilla?

Heittokuutio kuivaa koivua sisältää suunnilleen 650 kWh energiaa ja jos sähkön hinta on 11 senttiä ja tulisijan hyötysuhde 75% niin tällä matematiikalla 54 euroa per heittokuutio on se hinta millä klapi- ja sähkölämmitys antaa taloudellisesti saman tuloksen.

Mun väite on että ostopuilla ei vaikuta lämmittää ja että omatekemät klapit kannattaa myydä ennenkuin polttaa itse. Polttopuiden myynti ei ole hyväntekeväisyyttä jos kohta sähkönmyyntikään ei ole. Ja saatan olla jäävi.

Do the math.

[QUOTE="höh";24995189]Mä en ymmärrä noista tilavuusmitoista yhtään mitään.. mutta siis onko paljon vai vähän 1,5 mottia puita? Entä onko kallista vai halpaa jos sen hinta on 75e?

Sähkölämmitys, mutta sen lisäksi talvella lämmitän puilla kahta uunia, ei varaavaa takkaa tms.

Tähän saakka menty ilmaisilla puilla, mutta nyt ne on loppu.[/QUOTE]

Ja vertailun vuoksi.. Meillä maksoi heittokuutio kuivaa koivua 42e kotiintoimitettuna. Jossain olis jopa ollut yli 90e sama määrä.

Täysin puulla lämpiävä omakotitalo (vanha) syö ainakin sen 20 mottia.