ALLERGIKOT! Raa'alle perunalle allerginen, voiko allergia muuntua niin, että jossain vaiheessa myös kypsälle allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Tähä vois oikeestaa niputtaa myös raa'an omenan, raa'at juurekset...

Mietin vaan, voiko käydä niin, etten joskus voi syödä enää kypsänäkään? Tai esim. koskea kypsään perunaan. Kannattaisko noiden tuotteiden käyttöä välttää, kypsänäkin, ettei altistu liikaa?

Mä oon lapsesta asti ollut raa'alle perunalle allerginen, eikä se ainakaan ole mihinkään muuttunut. Kypsälle perunalle siis en edelleenkään ole allerginen. Samoin omenalle olen aina ollut allerginen, mutta voin juoda omenamehua ja syödä vaikka omenapiirakkaa.

[QUOTE="vieras";24994929]Mä oon lapsesta asti ollut raa'alle perunalle allerginen, eikä se ainakaan ole mihinkään muuttunut. Kypsälle perunalle siis en edelleenkään ole allerginen. Samoin omenalle olen aina ollut allerginen, mutta voin juoda omenamehua ja syödä vaikka omenapiirakkaa.[/QUOTE]

Niin ja siis en ole ikinä vältellyt niitä kypsennettyinä. En ole ainakaan huomannut mitään eroa missään.

[QUOTE="vieras";24994936]Niin ja siis en ole ikinä vältellyt niitä kypsennettyinä. En ole ainakaan huomannut mitään eroa missään.[/QUOTE]

Kiva kuulla! Yritin googletella näist, mut aika heikosti on tietoa saatavilla...

Kiva kuulla! Yritin googletella näist, mut aika heikosti on tietoa saatavilla...

Jep, moni muutenkin ihmettelee sitä allergiaa raaoille perunoille. Lapsenahan se oli toki lottovoitto, kun ei tarvinnut enää kuoria perunoita ;) Nykyään vaan kärsin, jos vaikka kuorin ja pilkon perunoita keittoon, kun en jaksa pitää kumihanskoja. Itselläni se näkyy siis siten, että käsien atooppinen ihottuma riehaantuu ja raavin käteni verille. Ja tietty jos söis raakaa perunaa, niin tulis varmaan suuoireita jne, mutta harva kai raakaa perunaa syö..

Ystäväni on ollut aina allerginen raaoille perunoille, mutta ei keitetyille. Lapseni taas on allerginen molemmille, mutta on vasta 2v., jotan varmaan jossain vaiheessa alkaa perunakin sopimaan.

[QUOTE="vieras";24994996]Jep, moni muutenkin ihmettelee sitä allergiaa raaoille perunoille. Lapsenahan se oli toki lottovoitto, kun ei tarvinnut enää kuoria perunoita ;) Nykyään vaan kärsin, jos vaikka kuorin ja pilkon perunoita keittoon, kun en jaksa pitää kumihanskoja. Itselläni se näkyy siis siten, että käsien atooppinen ihottuma riehaantuu ja raavin käteni verille. Ja tietty jos söis raakaa perunaa, niin tulis varmaan suuoireita jne, mutta harva kai raakaa perunaa syö..[/QUOTE]

Mulla tulee nokkosihottumaa kun kuorin perunaa, omenaa tms. En oo viel hommannu hanskoja vaan lykänny ne hommat miehelle :P Tuntuu ärsyttävältä ajatus pukee ain hanskat käteen. Onnekseni ei oo mieltymystä syödä sitä raakana sentäs :D

Ja suuoireet noist omenast, porkkanast, tomaateist ym. niin tulee heti kirvelyä ja muuta, oon niitä vältellytkin tietoisesti aina, vaik allergiasta en tiennykkä. Kai kroppa ohjaa oikeeseen suuntaan jos jokin ei sovi :)

[QUOTE="vieras";24994929]Mä oon lapsesta asti ollut raa'alle perunalle allerginen, eikä se ainakaan ole mihinkään muuttunut. Kypsälle perunalle siis en edelleenkään ole allerginen. Samoin omenalle olen aina ollut allerginen, mutta voin juoda omenamehua ja syödä vaikka omenapiirakkaa.[/QUOTE]

Näin mullakin. Ja oon allerginen kaikille raaoille hedelmille, vihanneksille ja juureksille.

Yhteistyössä