Antaisitko tyttäresi harrastaa vikellystä? Eli jumppaa liikkuvan hevosen selässä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Yleensä kait näillä vikeltäjillä ei ole edes kypärää päässä. Pelottavaa.

Oma tyttöni on 10v ja harrastaa nyt tavallista ratsastusta ja tanssissa käy. Tahtoisi vikeltää.
 
pumpulissa kasvatettu
Eiköhän ne liikkeet ensin opetella ns kuivalla maalla ja jos kerran jo hepostelee niin tietää hevosen ruumiin liikkeetkin sitten paremmin.
Ne hepot ei ole mitään heikkohermoja joilla vikelletään ;)
Anna kokeilla jos haluja on.
Joka lajissa on vaaransa jos tuolla tavalla miettii.
 
vieras (ap)
Itse olen ollut katsomassa tätä vikellystä ja kellään ei ollut kypärää. Googlettakaapa Googlen kuvahaulla Vikellys, tulee kuvia näistä pikkutytöistä harjoituksista ilman kypäriä ja aika hurjan näköistä!!! Pelottaa vähän!
 
Itse olen ollut katsomassa tätä vikellystä ja kellään ei ollut kypärää. Googlettakaapa Googlen kuvahaulla Vikellys, tulee kuvia näistä pikkutytöistä harjoituksista ilman kypäriä ja aika hurjan näköistä!!! Pelottaa vähän!
No käväseppä samalla katsomassa sirkusnuorien harjoituksia. Vikellykseen käytetään vain rauhallisia, leveäselkäisiä hevosia ja käynnissä menevät pitkään.
Anna tytön yrittää, se on kivaa (kokemusta on ;) ) :)
 
pumpulissa kasvatettu
Kyllä vaan ne liikkeet ensin kaiesta huolimatta opetellaan ei liikkuvan hevosen päällä ;)
Itse tiedän kyllä mitä vikellys on. Meilläpäin ei valitettavasti aikanaan kun olin lapsi ollut tuota mahdollista harrastaa :(
 
tyttäreni vikeltää
Ei heillä ole mitään kypärää eikä muitakaan suojavarusteita ihan vain siksi, että liikkeet on sellaisia että estää käytön. Pukilla hartjoittelua oli aluksi ja sit hevosella. Talvisin myös pukilla. Tyttäreni on harrastanut vikellystä noin 2v ja parissa kilpailuissa on käynyt.
 
Itse olen ollut katsomassa tätä vikellystä ja kellään ei ollut kypärää. Googlettakaapa Googlen kuvahaulla Vikellys, tulee kuvia näistä pikkutytöistä harjoituksista ilman kypäriä ja aika hurjan näköistä!!! Pelottaa vähän!
Onko ne suomalaisista otettuja kuvia? Nimittäin kaikkialla ei välttämättä käytetä kovin usein ratsastuskypäriä muutenkaan.
 
Cis
onpas vikellyksen jrjestäjä vastuuton jos ei ole kypäriä! otahan asia siellä puheeksi ja jos toiminta ei muutu niin ilmota srl:llään. varsinkin jos liiton hyväksymä koulu, niin ottavat he sitten yhteyttä. en kyllä edes veisi lastani muualle kun liiton hyväksymille talleille.

oon itse vikeltanyt, mutta siitä on aikaa enempi kun 10v
 
"juku"
Itse olen ollut katsomassa tätä vikellystä ja kellään ei ollut kypärää. Googlettakaapa Googlen kuvahaulla Vikellys, tulee kuvia näistä pikkutytöistä harjoituksista ilman kypäriä ja aika hurjan näköistä!!! Pelottaa vähän!
Meinaat ettei kukaan tiedä mitä vikellys on? Se että itse et tiedä muuta kuin voimistelua hevosen selän päällä ei tarkoita ettei muutkaan tietäisi ;)
 
"klh"
Tota, tossa vikellyksen esittelyvideossa (Googlessa) sanottiin, että yksin vikeltäjät ovat vähintään 14v ja joukkeessa pitää olla 18v. Sun tytön mieli voi vielä muuttua, jos on nyt 10v?
 
Itse oman hevossähellyksen lomassa kokeillut vikellystä ja voin sanoo et omaa tyhmyyttä jos ei kypärää käytä. Ei opettelevien kuulu olla niin hyviä ettei kypärää tarvitsisi olla käyttämättä. Siinä touhussa voi sattua todella huonosti, mutta muuten ehdottomasti olen vikellyksen kannalla harrastuksena.
 
vikellyksen harrastaja
Annanpas nyt vähän faktaa teille tästä lajista... Ensinnäkin ei, vikellyksessä ei käytetä kypärää tai muita suojavarusteita edes Suomessa vaikka olisi aloittelijakin. Se on vain tiellä ja aiheuttaa sen takia turhia vaaratilanteita. Eli kypärän kanssa vikeltäminen on vaarallisempaa kuin ilman. Ja asiasta ei kannata sinne SRL:ään mennä valittamaan, on meinaan ihan sallittua ja useimmiten juuri riskien takia ei kypäränkäyttöä edes suositella tai edes ehdoteta. Se on vain kestettävä ja kuuluu lajiin. Eli ei siis ole mitenkään vastuutonta olla käyttämättä vikellyksessä kypärää.( Oma lukunsa ovat tietysti valvomattomissa olosuhteissa säheltävät pikkutytöt joilla ei ole hajuakaan koko lajista tai siitä miten hevonen tulisi olla koulutettu...) Lisäksi loukkaantumisia tapahtuu todella harvoin. Yhdenkään vikeltäjän en ole edes kuullut joutuneen sen vuoksi edes sairaalaan. Vikellyshevosiksi valitaan kookkaita ja rautahermoisia kavereita jotka eivät ihan pienestä hätkähdä ;).
Alussa tehdään perusjuttuja käynnissä(ei pysähdyksessä!) hevosella ja jos mahdollista niin pukilla. Meidän tallilla sitä mahdollisuutta ei alussa ollut ja hyvin ollaan silti pärjätty. Vikellyksessä ei ole ikärajoja, mutta kisoihin osallistuvan on oltava vähintään kouluikäinen.
Suosittelen harrastusta lämpimästi. Ei ole mitenkään erityisen vaarallista vaikka hurjalta näyttääkin. Vikellys on loistava ja monipuolinen harrastus joka kehittää motoriikkaa ja yhteistyökykyä. :)
Ps. juuri tulin itse kotiin vikellyskisoista ja lajia olen harrastanut n. kolme vuotta.
 

Yhteistyössä