kuinkahan paljon päiväkodissa päivittelevät lasten vanhempia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästyin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästyin

Vieras
heidän kasvatustyylejään, tyhmyyttä, viisautta, lasten vanhempien ikiä, ammatteja, asumismuotoja, perhemuotoja, lasten vaatteita, lapsia, jne........

omani on tällähetkellä päiväkodissa ja muistan vaan joskus kun olin itse harjottelussa päiväkodissa oli tulossa isänpäivän lähettyville isille leipomisiltaa ja eräs äiti oli ilmoittanut lapsensa tulevaksi sinne isänsä kanssa ja päiväkodissa tädit nauroivat koko viikon, että kukahan sieltä on tulossa, kun eihän rouva kai tiedä edes lapsensa isää?????????

Kyllä joitakin asioita päivittelivät aika paljon, kun olin vähän aikaa päiväkodissa töissä... Ei kuitenkaan perhemuotoja, varallisuutta, ammatteja jne. puhtaasti yksityiselämää vaan lapsiin ja hoitopäiviin liittyviä asioita. Minä en edes tiennyt yhdenkään lapsen perhemuotoa tai vanhempien ammattia, ikää jne.

Nämä ovat päiväkotikohtaisia asioita, jotka riippuvat paljon päiväkodinjohtajan asenteesta ja hänen käyttäytymisestä alaistensa seurassa.

On johtajia, jotka pitävät asiallisena lasten taustojen jakamista (lue päivittelyä) talon seinien sisällä ja johtajia, jotka suhtautuvat siihen hyvin pidättyväisesti, ja pitävät joskus jopa liikaa asioita oman piironkinsa laatikoissa.

[QUOTE="vieras";24976238]Nämä ovat päiväkotikohtaisia asioita, jotka riippuvat paljon päiväkodinjohtajan asenteesta ja hänen käyttäytymisestä alaistensa seurassa.

On johtajia, jotka pitävät asiallisena lasten taustojen jakamista (lue päivittelyä) talon seinien sisällä ja johtajia, jotka suhtautuvat siihen hyvin pidättyväisesti, ja pitävät joskus jopa liikaa asioita oman piironkinsa laatikoissa.[/QUOTE]

eikö päiväkodilla ole aika pitkälti kaikki tiedot lasten vanhemmista...
siis iät, ammatit, perhesuhteet jne...

Riippuu varmaan päiväkodistakin, mutta varmaan tosi paljon. Yksi ystäväni oli päiväkodissa töissä, hän ei jaksanut olla siellä nimenomaan ton takia. Kun kokoajan kuulemma juoruttiin ja puhuttiin pahaa kaikista, niin lasten vanhemmista kuin toisista työntekijöistäkin.

Kaikkein ikävintä oli kun olin harjoittelussa yhdessä päiväkodissa ja siellä pienten puolella tädit puivat lasten perheiden asioita ja haukkuivat vanhempia. Silleen kun oltiin pihalla lasten kanssa. Osoittelivat lapsia ja sanoivat että "tuon vanhemmat sitä ja tätä"... Kyllä ne muksut ymmärtävät vaikkei pienet osaisi vastatakaan tai kertoa kotona. Et juu, tapahtuu sitä.

Päiväkodeista en tiedä, mutta muistan itse joskus ala-asteella töissä ollessani väliin ärtyneeni siihen, miten osasta lapsista ja näiden perheistä puhuttiin opettajainhuoneessa.

Ei hyvä. Ei kiva.

Joo, ikävä ilmiö, mutta valitettavasti tätä tuntuu monissa paikoissa olevan. Ja ihan työpaikankin ulkopuolisille tuttaville päivitellään kasvatuksellisia asioita...ilman nimiä, mutta silti :(

Sielläpähän puhuvat. Kunhan hoitavat työnsä kunnolla, se on tärkeintä. Ja oletan, etteivät kohtele meidän lapsia huonosti, koska lapset tykkäävät hoitotädeistään. Itse tiedän kyllä millainen äiti olen, eikä mahdollisesti paheksuvat hoitotädit mun tapojani muuta :)

tuttuni oli hetken aikaa töissä. siellä hoitajat päivittelivät miten yksinhuoltajalla oli varaa ostaa hyvät vaatteet reima ym lapsella ja lapsi muutenkin oli aina hyvin puettu

Opettajat ja lastenhoitajat on ihan tavallisia ihmisiä eikä mitään pyhimyksiä. Joka työpaikassa juorutaan millon mitäkin juttuja, tuskin koulu/päiväkoti paljon eroaa niistä. Eri asia sit jos ikävät puheet alkaa levitä seinien ulkopuolelle tai alkaa vaikuttaa siihen miten lapseen suhtaudutaan aikuisten/muiden lasten taholta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Olen ollut puolisen vuotta harjoittelijana kahdessa eri päiväkodissa ja en muista vanhemmista mitään pahaa puhutun. (Ja nykyisin kun vertaa siihen, kun olen sairaanhoitaja, niin ihan erilaista, että osaan kyllä huomioida, jos tällaista tapahtuu.) Työkavereistä välillä puhuivat pahaa tai lähinnä yhdestä. Eli ei ole siis käytäntö joka päiväkodissa.

Niin varmaan puhutaankin. Mua ainakin ärsytti sellainen kaksinaamaisuus, lapseni kun oli tehnyt jotain kiellettyä jessekerhossa( seurakunnan kerho) niin heti oltiin sormella osoittamassa (lapseni oli pyytänyt saada jäljelle jääneestä kakusta toista palaa ja kun ei luvattu kävi tökkäsemässä kakkua sormella.)...mutta mutta..yksityiselämässä vietti iloisia juhlia iloliemien kera( mieheni serkun sussu tämä täti). Ja kyseli lapseltani kaikenlaisia perheasioita... daa daa.

Itsekin olen ollut päiväkodissa harjoittelussa ja kyllä siellä jonkun verran puhuttiin ei niin kivoja juttuja. Esim. arvosteltiin vanhempia ketkä veivät pienen lapsensa päiväkotiin. Nämä lapset olivat siis alle vuoden ikäisiä n. 9 kuukauden ikäisiä. Arvosteltiin myös erästä äitiä, joka toi lapsen päiväkotiin vaikka itse oli kotona. Tämä nainen sattui vielä olemaan sukulaiseni, vaan tätäpä eivät työntekijät tienneet.

Välillä myös lasten kohtelu oli ala-arvoista, mikä on vielä pahempi juttu kun juoruilu. Tästäkin syystä en halunnut laittaa lastani päiväkotiin ihan pienenä. Vaan sen ikäisenä, että pystyy kertomaan jos häntä on huonosti kohdeltu. Luulenpa vielä, että pahimpia juttuja en edes kuullut tai nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kätevä emäntä;24976739:
Niin varmaan puhutaankin. Mua ainakin ärsytti sellainen kaksinaamaisuus, lapseni kun oli tehnyt jotain kiellettyä jessekerhossa( seurakunnan kerho) niin heti oltiin sormella osoittamassa (lapseni oli pyytänyt saada jäljelle jääneestä kakusta toista palaa ja kun ei luvattu kävi tökkäsemässä kakkua sormella.)...mutta mutta..yksityiselämässä vietti iloisia juhlia iloliemien kera( mieheni serkun sussu tämä täti). Ja kyseli lapseltani kaikenlaisia perheasioita... daa daa.
Mitä tarkoitat kaksinaamaisuudella? Täti ei saisi kertoa lapsesi tehneen kiellettyjä asioita kerhossa/torua lastasi näistä asioista, koska harrasti itse yksityiselämässään bilettämistä ja juomista? :D

ite oon pvkodissa tällä hetkellä harjottelussa ja kyllä muakin ottaa päähän kun siellä puhutaa ja urkitaan lapseltakin perheen asioista... ja jos äiti näyttää väsyneeltä kun tuo lasta hoitoon on se varmasti masentunut yms. ja sit jos jollain lapsella on kolmatta päivää samat vaatteet niin pitäs jo sossuun ilmottaa. tiedän yhden perheen ja sen lapsen äiti pesee joka päivä tytölle puhtaaksi ne vaatteet mitä pitää. eli samaa kolitsi pukua. helppoa kun on kuivausrumpu niin saa sit huomiseksikin puhtaat vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja öööööö;24976816:
tiedän yhden perheen ja sen lapsen äiti pesee joka päivä tytölle puhtaaksi ne vaatteet mitä pitää. eli samaa kolitsi pukua. helppoa kun on kuivausrumpu niin saa sit huomiseksikin puhtaat vaatteet.
Miksi?

Ai että mitä sanoit sattui.

Ihan vain siksi että laitoin aikoinaan lapseni hoitoon 1.v ja 4kk iässä. Mulla oli tunne ettei siellä kaikki ole kuin pitäisi. Mun pieni. No onneksi hän ei ollu hoidossa pitkään. Mutta hänelle jäi pieni turvattomuus. On ehkä vieläkin hiukan. Mutta uskon että hän siitä selviää, sillä hänellä on kaikki nyt hyvin ja teen paljon töitä lapsieni onnellisen lapsuuden eteen. Ja tietenkin rakkautta ja rajoja.

Ihan samalla tavalla kuin muutenkin juorutaan kavereista, sukulaisista..
Eihän se kivalta tunnu mutta estääkään et voi.
Samalla tavalla sitä puhutaan ja päivitellään myös esim. kouluissa.