Terveydenhoitaja käski korvikkeelle :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Tästä on nyt muutama päivä aikaa. Hän ei ottanut kuuleviin korviinsakaan että minulla tulvii maitoa pakastimeen asti.
Vauva on nyt 4,5kk, ihottumaa käytiin näyttämässä ja samalla punnittiin. Viikkoa kohti painoa tulee noin 200g mikä on käsittääkseni hyvä määrä tuon ikäiselle?

Näyttäisi että lapsi tekee nyt ensimmäisiä hampaitaa ja rinnalla ollessa kiukuttaa. Välillä syö hyvin ja välillä huonommin. Tämän kerrottuani hoitaja käski antaa pullosta korviketta jottei painon kehitys notkahda.

Ollaanko tässä ihan ulalla? Luulin että imetystä pitäisi tehostaa tai niitä pakastamiani maitoja tarjota jos paino ei nouse tarpeeksi eikä sitä korviketta tarjota ensimmäisenä? Ja tarvitseeko tässä edes pulloa vielä antaa? Vauva näyttää hyvin voivalta, on virkeä, opettelee uusia taitoja, pissa- ja kakkavaippoja tulee kuten ennenkin.

Tekisi mieli luottaa ammattilaiseen, mutta en haluaisi täysimetystäkään lähteä ryssimään turhaan.

jos kerta maitoa tulee niin älä vaan lopeta!!!

itse kadehdin niitä äitejä jotka saavat imettää! minulta ei maitoa tullut kuin ehkä 10ml n1kk ajan joten alusta asti jouduin korviketta antamaan. Huom. Jouduin antamaan.

Imetä hyvä ihminen jos itse jaksat ja maitoa tulee ja lapsi on terveen näköinen! (älä tuijota kasvukäyriä, kaikkien lasten painokäyrät notkahtelee ajoittain, tärkeämpää on se että se käyrä palautuu.)

Ei todellakaan tarvi pullosta antaa, jos sulla tulee maitoa yli asti. Kyllä se lapsi ottaa sen mitä tarvii. Ja tuntuupa sillä pärjäävän, jos kerran jaksaa touhuta ja pissavaippoja tulee. :)
Täysimetetyillä on ihan normaalia, että tulee notkahdusta käyrillä tuossa iässä.

No jos vauva on noin hyvin kasvanu ja maitoa tulee niin et kyllä ala millekään korvikkeelle jos kerran haluat jatkaa imettämistä!! Tässä imetysasiassa on ihan pakko sanoa se, että suurin osa neuvoloiden terkkareista ei todellakaa ole mitään ammattilaisia imetysasioissa. imetystä käsitellään th-koulutuksessa vain muutaman vaivaisen tunnin verran ja terkkarin tiedot on aika hataralla pohjalla siinä asiassa, mikäli ei ole käyny lisäkoulutusta asiasta. sinuna jatkaisin imettämistä edelleen. jos tarvit apua imetykseen niin pyydä sitä imetystukiäidiltä tai käy www.maitolaituri.imetys.fi - sivustolla. siellä on ajan tasalla olevaa imetystietoa.

jos sulla tulee maitoa pakkaseen asti niin ei tarvitse antaa korviketta. tuossaiässä lasta alkaa kiinnostaa ympäröivä maailma josta johtuen se tissille asettuminen ei aina ole mielessä. tosin, ei ne sille pullolle sen paremmin asetu..

Kuulostaapa omituisilta ohjeilta... Jos satunnainen rinnasta kieltäytyminen oli syy tarjota korviketta niin en kyllä uskoisi. Jos epäillään liittyvän ihottumaan, harkitsisin vielä tarkemmin, koska kyseessä voi olla allergia ja ilman äidinmaitoa (joka on vauvalle ainakin täysin sopivaa kun äidin ruokavaliota karsitaan) vauvalla ei välttämättä ole mitään täysin sopivaa syötävää. Imetystuki ry tarjoaa tosi kattavasti tietoa ja omalla alueellasi varmasti toimii henkilöitä joilta voit kysellä tarkemmin. Tsemppiä imetykseen :)

Mä en näe mitään syytä, miksi pitäisi antaa korviketta tai edes sitä pakastettua maitoa :O

Mun käskettiin antaa saman ikäiselle korviketta, koska painoa oli tullut KUUKAUDESSA 50 grammaa ja imetys oli ollut alusta asti yhtä taistelua. Tuossa vaiheessa vauva ei enää meinannut millään suostua imemään, vaan lakkoja ja raivareita oli ihan koko ajan ja jouduttiin miehen kanssa keksimään kaikkia huijausjuttuja, että vauva saatiin syömään. Ihan viimeiseen asti neuvolassa neuvottiin imettämään, mutta tuossa vaiheessa th sanoi, että valitettavasti joutuu nyt siirtymään lisämaitoon. Multa tuli maitoa, mutta stressaavien imetystilanteiden takia (luulisin ainakin että johtui siitä) heruminen lähti imetyksen loppuvaiheessa todella hitaasti käyntiin, ja lisämaitoa saatuaan vauva ei imenyt enää yhtään, ja maidontulo lakkasi. En saanut koskaan pumppaamalla irti mitään, vaikka maitoa muuten tuli.

Mä uskon, että meillä ei neuvolassa vastaavassa tilanteessa kehotettaisi sua antamaan korviketta. Lastenlääkäri kyllä sanoi mullekin, ilman mitään perusteluja, kun vauva oli ihan pieni ja painoa tuli ihan älyttömästi kuukauden aikana, että korvikettakin saa antaa niin paljon kuin menee... :D Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No voi :(. Minustakin tuo painonnousu kuulostaa ihan hyvältä, eikös suosituksen alarajan (viikkonousu) pitäisi olla joku 120 g. Ja täysimetetyillähän tulee usein 4-6 kk iässä sellainen ihan normaali pieni notkahdus, joka ei tarkoita mitään pahaa, jos painoa kuitenkin tulee, ja vauva on hyvävointinen.

Jos olisin sinä, panostaisin vain läheisyyteen vauvan kanssa (ei pakoteta/painosteta rinnalle, mutta annetaan mahdollisuus esim. "pesimällä" vauvan kanssa ylävartalo paljaana), syöttäisin kun lapsi suostuu syömään, enkä stressaisi. Ehtii sitä korviketta myöhemminkin, jos paino tosiaan notkahtaa. Ja ei niin kamalan kauan enää mene, kun voitte kiinteitäkin aloitella.

Joskus terkkarit tuntuvat unohtavan, että vaikka tasainen ja hyvä kasvu onkin tärkeä merkki vauvan hyvinvoinnista, ne ovat kuitenkin vauvoja eivätkä broilereita, eikä painon nopea nouseminen ole itsetarkoitus. Sitten jos paino selkeästi notkahtaa ja/tai on muuta ongelmaa, syy pitää tietenkin selvittää.

Ei se korvikkeen antaminen ole mikään huono juttu. Helpompaa se on kun imetys.

Joo mutta ap nimenomaan haluaa jatkaa imettämistä. Mulla eka oli pullolapsi ja kaks muuta tissilapsia ja mun mielestä se pullojen kans läträäminen oli moninverroin vaikeampaa kuin imettäminen. Ap ei halua antaa korviketta ja ap:lla tulee maitoa riittämiin. Ap:lla ei siis oo mitään syytä alkaa pullolinjalle vaikka sinä ehkä oisitkin.

Terkka ei tainnut tietää että on ihan normaalia että imetettyjen vauvojen paino notkahtaa siinä 4-6kk paikkeilla. Niin minunkin kaikille kolmelle imetetylle lapselle on käynyt mutta se ei tarkoita sitä etteikö maito riittäisi tai etteikö se oma maito olisi paras vaihtoehto. Ja koska sinulta tulee maitoa niin paljon niin tuskin notkahdusta edes tapahtuu.

Älä ihmeessä anna korviketta tai edes pullosta omaa jor maitoa rinnoistakin riittää. Luota itseesi ja vaistoihisi. Ja tässä tapauksessa myös ihan faktatietoon =)

hohhoijaa...se että jonkun titteli on terveydenhoitaja ei tarkoita, että pitää aina uskoa heidän höpötyksiään. Heitäkin kun on päteviä ja vähemmän päteviä. Sullahan ei tekstin mukaan ole mitään ongelmaa joten ihan varmuuden vuoksi ei ole MITÄÄN järkeä aloittaa pullosta syöttämistä tai antaa korviketta.

t. itsekkin terveydenhoitaja, mutta joka ei niele edes lääkäreiden ohjeita tuosta vaan

Btw, mun korvikeruokituillakin oli se painonotkahdus siinä 4-6kk paikkeilla. Kyseessä on normaali motoriseen kehittymiseen liittyvä painon notkahdus (lue: liikkuminen lisääntyy)

Hyviä neuvoja ootkin saanu:) Jatkat vaan imetystä,kyllähän sulla maitoa riittää. 200g painoa viikossa on minusta tosi hyvin. Meillä lapset on kasvanu n. 500g/kk. Hampaat saattaa tosiaan aiheuttaa sen, että ruoka ei maistu, mutta kyllä se syöntikin alkaa sit sujumaan taas, kun hammas on tullut.

Mitä siitä ihottumasta sanottiin?

Ensin kans mietin et älä nyt vaan korviketta anna jos sulla on omaa maitoa pakkasessa. Mutta. Mulla on yksi kaveri jonka vauva oli allerginen äidinmaidolle. Ihottuma oli välillä todella paha ja äiti karsi ruokavaliostaan millon mitäkin (Iho- ja allergiasairaalan lääkärin ohjeiden mukaan siis). Maidon ja munan poisjättäminen auttoi jonkin verran,mutta kun äiti sitten lopetti imetyksen lapsen ollessa 1v,ihottuma parani n viikossa eikä ole palannut vaikka lapsi on syönyt mitä.

[QUOTE="vieras";24968289]Mitä siitä ihottumasta sanottiin?

Ensin kans mietin et älä nyt vaan korviketta anna jos sulla on omaa maitoa pakkasessa. Mutta. Mulla on yksi kaveri jonka vauva oli allerginen äidinmaidolle. Ihottuma oli välillä todella paha ja äiti karsi ruokavaliostaan millon mitäkin (Iho- ja allergiasairaalan lääkärin ohjeiden mukaan siis). Maidon ja munan poisjättäminen auttoi jonkin verran,mutta kun äiti sitten lopetti imetyksen lapsen ollessa 1v,ihottuma parani n viikossa eikä ole palannut vaikka lapsi on syönyt mitä.[/QUOTE]

Mun esikoisella oli vaikea ruoka-allergia ja reagoi äidinmaidon kautta lähes kaikkeen mitä mä söin. Ihottumat yms parani kun lopetin imettämisen ja aloin antaa apteekin erityiskorviketta. Jos ap:n lapsella ois vastaava ongelma niin ei siihen todellakaan auta se, että ap alkaa antaa kaupan korvikkeita, todnäk menee pahemmaksi. Jos ap:lla tulee epäilystä siitä että lapsella on ruoka-allergiaa niin pitää pyytä lähete tutkimuksiin ennenkuin tehdään mitään päätöksiä vauvan ruokkimismuodosta tämän asian puitteissa.

Yhteistyössä