Raskaana ja nenä täysin tukossa. Mistä voi johtua ja mikä avuksi? Mikä lääkäri oikea osoite valittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tukkoinen nenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tukkoinen nenä

Vieras
Eli viikkoja nyt 12 ja nenä ollut kokoraskauden täysin tukossa. Ilma ei kulje kumpaankaan suuntaan. Eikä helpota.

Flunssaa tämä ei ole, liekkö jotain hormooneista johtuvaa, vai kenties raskaus laukaussut allergian?

kuitenkin aika veemäistä kun nenänkautta ei happi kulje.

Nyt totesin että pakkokai tässä on tohtorilla käydä. Varaanko siis yleislääkärille aikaa vai voinko valittaa äippäpolin lääkärille, jolle olen jokatapauksessa menossa parinviikon päästä.

Kumpi osaisi siis auttaa paremmin?

Sun on ihan turha mennä lääkäriin, koska sun ainoa vaivasi on raskaus. Osta halvimpia nenätippoja, Nasolinia, ja käyttele sitä. Koeta kestää, kyllä se vielä helpottaa.

limakalvot turpoo raskaana ja sen takia nenä menee tukkoon. ihan tuota keittosuolaliuosta mäkin suosittelen(huuhtelet sillä sieraimet vaikka tuolla "nenäkannulla",turha mitään erikoissuihkeita ees miettiä kun eihän niitä ees saa raskaana käyttää :/

kaikki tuollaiset kotikonstit ja apteekin sallitut suihkeet kokeiltu ilman mitään apua.

Nenä kuin on kuin sieraimiin olisi tulpat tungettu. Henki ei kulje yhtään sitä kautta.

Onhan tää varmasti ihan normaalia, sitä en epäile yhtään. Mutta pakko tähän jotain helpotusta on saada.

Ehkäpä mie sille äippäpolin lääkärille sitten valitan asiasta. Jos se jotain keksisi.

-ap-

Toi vaan on yksi monista raskausoireista joita hyvin monille tulee. Ei sille voi mitään.

Pönkitä tyynyä sen verran, että pää olisi öisin vähän pystyasennossa (ei nyt niin paljon että niskat taas tulee kipeäksi). Se auttaa jo paljon.

kiitos teille, mutta nämä perinteiset kotikonstit on kyllä kokeiltu. Ilman mitään hyötyä.

Että kyllä mie tohtorille aion valittaa, joko keksii avun tai sanoo että on normaalia eikä mitään voi. Mutten mie mikään häviäkkään vaikka kysäsen apua.

-ap-

Nasonex on minulla auttanut ja sitä korvalääkärikin suositteli, kun siellä kävin. Raskaushormonit aiheuttavat limakalvojen turvotusta ja tuo kortisonisuihke auttaa siihen. Mitään Nasolinia tms ei hänen mukaansa saa käyttää, kun voi vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Äippäpolin lääkärille minä sinuna asiasta mainitsisin. Mahdollisesti hän keksii jotain, toisaalta taas välttämättä ei. Itse en ainakaan noita kortisonisuihkeita käyttäisi säännöllisesti pitkiä aikoja (pari viikkoa pidempään), raskaana tai ei. Mutta kuten sanottua ja selvästi jo tiedätkin, ihan normaaliahan tuo on. Ikävä, mutta tavallinen raskausoire.

Onpa omituista, että lääkäri sanonut ettei Nasolinia muka saisi käyttää. Sitä on nimenomaan tutkittu eikä ole todettu sen vaikuttavan sikiön kehitykseen. Terveysportissa on kaikki lääkkeet lueteltu A-D sen mukaan voiko raskauden aikana käytää, A tarkoittaa ettei ole vaikutusta sikiöön ja D, et vaikuttaa todella haitallisesti sikiöön. Nasolinilla tuo kirjain on A.

Mulla oli samaa koko raskauden ajan. Juttelin asiasta lääkärin kanssa, ja hän kirjoitti reseptin Nasonexiin. Se onneksi auttoi. Raivostuttava vaiva. Ja joo, Nasolinia saa käyttää raskauden aikana, varmistin usealta lääkäriltä.

Yhteistyössä