Miten teillä joilla yhteishuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten

Vieras
menee joulut ym. muut pyhät. Onko vuorovuosin? Onko esim. joulu sulla ja uusivuosi exällä? Onko kauheaa vääntöä? Meillä tämä tilanne ekan kerran ja exä haluaa jakaa joukun pyhät ja olla lahjojen avauksen ajan kaikki yhdessä.
Mä haluisin mennä lasten kanssa mun sukulaisiin pääkaupunkiseudulle mutta se haluaa pitää lapset kotona.
Harmittaa ja ahdistaa :(

No me ollaan sen verran hyvissä väleissä, että vietetään joulut aina yhdessä. En tiedä miten sitten menisi, jos jommalla kummalla meistä vanhemmista olisi uusi kumppani..

Vaput, juhannukset ym. mennään vuorovuosin.

Sain puhuttua kaikki juhlapyhät itslleni. En halua että lapsi on juhlapyhinä poissa kotoaan.
Minä kuitenkin laitan joulua.
Exä pääsee kyllä kahville / pukin vierailun ajaksi tms.
Sovussa sujuu noin.

Mun exäni ei saanut viettää yhtäkään eron jälkeistä joulua esikoisensa kanssa. Ja erosivat jo lapsen ollessa alle 2 v. Heillä oli sopimus joka toisesta joulusta, mutta kummasti lapsi oli aina sairaana, kun olisi ollut exän vuoro ottaa lapsi luokseen jouluksi. Mä muistan vieläkin, yli 20 vuoden takaa, exän silmät, kun se vietti joulua meidän kanssamme. Meillähän on aina ollut sukujoulu ja siten hälinää ja hyörinää. Kun exästä sitten erosin, en halunnut hänen joutuvan viettämään joulujaan ilman kuopustaan. Niinpä exä saikin aina viettää joulunsa kuopuksen kanssa...joko meidän kanssa tai sitten kuopus oli joulun isällään.

lapsi on ollut joka joulu minulla,erottiin kun lapsi oli alle vuoden. Koska meillä ei muutenkaan pidä tapaamissopimus vaan isä näkee milloin haluaa n.kerran tahi kaksi vuoteen tuntuisi aika pahalta että isä saisi viettää joulun lapsen kanssa vaikka ei muuten ole tekemisissä. Minulle tosin joulu on aina ollut tärkeä toisin kuin exälle, joku voi sanoa itsekkääksi mutta näin parempi meillä.

vuorotellen joo. eli viime joulun lapset oli isällään, tää tuleva joulu on mun. eihän se kivaa oo mutta mikäs teet, niinhän se kuulu mennä että lapset saa viettää joulunsa molempien vanhempien kanssa jos haluaa. tiedän sellasiakin jotka omii lapset jouluksi.

[QUOTE="vieras";24961245]lapsi on ollut joka joulu minulla,erottiin kun lapsi oli alle vuoden. Koska meillä ei muutenkaan pidä tapaamissopimus vaan isä näkee milloin haluaa n.kerran tahi kaksi vuoteen tuntuisi aika pahalta että isä saisi viettää joulun lapsen kanssa vaikka ei muuten ole tekemisissä. Minulle tosin joulu on aina ollut tärkeä toisin kuin exälle, joku voi sanoa itsekkääksi mutta näin parempi meillä.[/QUOTE]

tosi ärsyttävä tapa ajatella heti aikuisten kannalta että kuka saa viettää lasten kanssa. kun oikeesti pitäisi ajatella että lapsi saa viettää esim. isän kanssa.

ymmärrän kuitenkin että jos ei oo muutenkaan tekemisissä niin...

mä kuulemma tuijotin tas omaan napaan kun yritin etsiä kompromisseja..:(
Varmaan jaetaan sitten tää joulu ja sitten alkaa vuorojoulut..eihän tästä muuten tuu mitään. Kurjaa olla ilman lapsia jouluna.

Meillä mennään vuorotellen. Tänä jouluna tyttö on mun kanssa ja vietetään kunnon perhejoulu, meillä on uuden kanssa kaksi yhteistä lasta ja isosisko odottaa jo, että saa pikkusisarusten kanssa viettää "ison" joulun. Sitten kun on isän vuoro, he ovat kahdestaan tai käyvät isovanhempien luona, yleensä ovat kyllä vain kahdestaan, mutta on ihanaa, että viettävät joulua eikä se ole vain "tavallinen viikonloppu isän kanssa".

Miehellä on omista teineistään yhteishuoltajuus.
Yhtäkään joulua lapset ei ole meidän kanssamme viettäneet (eikä myöskään ennen minua) sopimuksesta huolimatta, sen sijaan uusi vuosi, vappu, juhannus yms. ovat meillä.
Olisihan se mukava joskus jouluksikin saada muksut meille, mutta mies ei alkuunkaan jaksa riidellä lasten äidin kanssa.

[QUOTE="mom";24961047]Sain puhuttua kaikki juhlapyhät itslleni. En halua että lapsi on juhlapyhinä poissa kotoaan.[/QUOTE]

Kylläpä särähtää korvaan, kyllähän lapsella koti on isänkin luona, olkoonkin että siellä ei asuta 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24961309:
tosi ärsyttävä tapa ajatella heti aikuisten kannalta että kuka saa viettää lasten kanssa. kun oikeesti pitäisi ajatella että lapsi saa viettää esim. isän kanssa.

ymmärrän kuitenkin että jos ei oo muutenkaan tekemisissä niin...

mutta isä ei osta lahjoja eikä muutenkaan välitä joulusta sen takia isä ei varmaan haluakkaan jouluja eikä muita juhlapyhiä itselleen ja ei isä tosissaan nää lasta kuin pari kertaa vuodessa (on isän oma valinta, isällä on ongelmia elämän hallinnassa)

Mikä ihmeen etuoikeus äideillä on omia juhlapyhät?!? Tai yleensä sanella tapaamisehdot?

Miehen ex oli alkuun sitä mieltä, että tottakai joulut lapsi on hänellä (mitäpä siitä välittämään, mitä lastenvalvojan kanssa tehdyssä sopimuksessa lukee). Mieheni oli meidän ekana jouluna (lapsen olisi kuulunut olla hänellä) tosi katkera exälleen, mutta ei halunnut alkaa tappelemaan. Kun seuraava joulu lähestyi ja mies alkoi kyselemään kuinka toimitaan tänä vuonna, niin vastaus oli tyly - lapsihan on TIETYSTI äidillään.

Siinä vaiheessa mies otti yhteyttä lastenvalvojaan ja yllättäen alkoi yhteistyö exän osalta sujumaan. Nykyään joulut vietetään vuorovuosin, muut pyhät sitten kuinka viikonloput sattuvat. Äitienpäivä kuitenkin äidillään ja isänpäivänä sitten meillä.

Mä ymmärrän, että eron jälkeen yhteinen huoltajuus ei ole helppoa ja vaatii joustoa molemmilta. Mutta miten kummassa aina pääsee unohtumaan se tärkein eli LAPSI? Jos kyseessä on alkoholismia, väkivaltaa ym. ongelmia niin tajuan kyllä rajoitetut tapaamiset sen "ongelmavanhemman" kohdalla. Mutta yleisesti tilanne on varmaan se, että molemmat vanhemmat ovat ns. normaaleja ihmisiä, joilla on yhtäläinen mahdollisuus toimia lapsen vanhempana ja kumpikin varmasti rakastaa lastaan. Kun sillä LAPSELLA on kuitenkin oikeus molempiin vanhempiin, vaikka äiti ja isi eivät toisistaan enää tykkäisikään.

Ja ei - meillä tapaamishankaluudet eivät johtuneet mistään kolmiodraamasta, mies ja ex olivat eronneet jo ennen mun mukaan tuloa.

Meillä lapsi on joulut isän vanhempien luona, kuten on aina ollut. Myös minä olisin sinne tervetullut, ja välillä olen siellä ollutkin. Siellä laitetaan oikein perinteinen joulu ja lapsi vielä nauttii sellaisesta. Itse en taas koskaan ole joulusta välittänyt, joten ihan mielelläni olen kotona itsekseni ilman paineita tehdä sitä ja tätä ja tuota.

Kylläpä särähtää korvaan, kyllähän lapsella koti on isänkin luona, olkoonkin että siellä ei asuta 24/7.

Äläpä tuomitse kun et tiedä !
Lapsella ei ole isänsä luona kotia. Siellä on vain pyjama ja satukirja !
Tapaa iskää melkein päivittäin mutta yöpyy harvoin; pari kertaa kuussa.
Koti on koti. minä en ala lasta repimään kahden huushollin välillä.
Annan exän myös loma-aikoina hoitaa lasta meillä. Kaverit, lelut, Pleikat ym täällä joten helpompi niin.
Sujuu meillä.

[QUOTE="mom";24961840]Äläpä tuomitse kun et tiedä !
Lapsella ei ole isänsä luona kotia. Siellä on vain pyjama ja satukirja !
Tapaa iskää melkein päivittäin mutta yöpyy harvoin; pari kertaa kuussa.
Koti on koti. minä en ala lasta repimään kahden huushollin välillä.
Annan exän myös loma-aikoina hoitaa lasta meillä. Kaverit, lelut, Pleikat ym täällä joten helpompi niin.
Sujuu meillä.[/QUOTE]

Niin ja tärkein pointti: ex juo. Siksi juhlapyhät on "varattu" mulle. Meillä on raitis koti aina.
Exän touhuihin voi luottaa vain arkisin...

Ei kait se huoltajuus vaikuta mitenkään siihen missä lapset joulunsa viettävät...

Exä on viettänyt meidän esikoisen kanssa tasan kaksi joulua, ja toisen kanssa yhden. Ja sekin tapahtui kun vanhempi oli 16v. Ikinä en ole kieltänyt lapsia menemästä isälleen, tai mitenkään estänyt tapaamisia, mutta isällä ei kauheesti ollut haluja tapaamisiin.

Viime vuosi oli eka eron jälkeen ja lapset oli joulun mulla ja uudenvuoden isällään. Nyt menisi "vuoroviikkojen" mukaan samoin mutta pitää nyt kysyä eksän suunnitelmat. Mulle sinällään ihan sama. En ole lähdössä uutenavuotena juhlimaan viihteelle ja joulusuunnitelmat on "perinteiset" eli siihen mahtuu lapset mukaan mutta voin olla ilmankin.

Nyt on pakko kysyä, olen tänään täyttänyt lapsen päivähoitohakemuksen, ja rastittanut kohdan "yhteishuoltajuus" lisätietoja kohtaan. (ei ollut muita tuollaisia vaihtoehtoja, rastitettavissa kysyttiin allergiaa, sairauksia, jne. ja kohta yhteishuoltajuus. Asumme siis koko perhe yhdessä, minä, lapsi ja mieheni/lapsen isä. Emme ole naimisissa. Meillähän on yhteishuoltajuus, eikö?? Tarkoittiko tuo nyt noissa päiväkodin papereissa siis kuitenkin sitä, että ollaan erottu, ja molemmilla on huoltajuus?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä?;24963440:
Nyt on pakko kysyä, olen tänään täyttänyt lapsen päivähoitohakemuksen, ja rastittanut kohdan "yhteishuoltajuus" lisätietoja kohtaan. (ei ollut muita tuollaisia vaihtoehtoja, rastitettavissa kysyttiin allergiaa, sairauksia, jne. ja kohta yhteishuoltajuus. Asumme siis koko perhe yhdessä, minä, lapsi ja mieheni/lapsen isä. Emme ole naimisissa. Meillähän on yhteishuoltajuus, eikö?? Tarkoittiko tuo nyt noissa päiväkodin papereissa siis kuitenkin sitä, että ollaan erottu, ja molemmilla on huoltajuus?

jos ei muuta järkevää vaihtoehtoa ollut niin eiköhän se ihan oikein menny...yhteishuoltajuus on yhteishuoltajuus erossa tai ei...

Yhteistyössä