Miksi ne joilla ei ole lapsia yleensä osaavat kasvattaa lapset kaikkein parhaiten???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaija karmiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaija karmiva

Vieras
Tai ainakin heidän omasta mielestään asia on näin.
Olin tässä taannoin kotikutsuilla ja kuuntelin sivusta kun muutama ihan aikuinen nainen keskusteli keskenään lapsien käytöstavoista ja tämä jolla ei lapsia ole arvosteli toisten lasten kasvatus kykyä. Aiheena oli esim. karkki ja lastenlehti hyllyllä nariseminen ja kaupparaivarien saaminen. Näitä raivareita nyt ei kait kaikille satu ja harvoin onneksi. Mutta tämä lapseton rouva oli sitä mieltä että näin ei satu jos lapsi on kasvatettu oikein.. Onko siis näin? Itsellä ei vielä lasta ole, mutta jos sellaisen saan niin en nyt sitä ihan väärin haluaisi kasvattaa. Voiko siis kaikki lapsen raivarit yms. johtua kasvatuksesta?? Mitenkä en vaan usko että voi.....

Minulla ei ole lapsia ja kyllä välillä ihmetyttää se, että moni äiti-ihminen näkyy ajattelevan, ettei lapseton voi tietää mitään lasten kasvatuksesta. Onhan tässä itse kukin ollut lapsi ja aiheesta on kaikilla omakohtaisia kokemuksia ainakin lapsen näkökulmasta katsottuna. Ja monella lapsettomalla voi olla myös lähipiirissään lapsia. Minulla ainakin on monesta lasten kasvatukseen liittyvästä asiasta selvä mielipide enkä todellakaan usko, että se muuttuu siinä vaiheessa jos saan lapsen. Esimerkiksi lasten hammasterveys on sellainen asia, johon aion panostaa jos lapsen joskus saan ja olen varma, että olen tätä samaa mieltä siinäkin vaiheessa kun minulla mahdollisesti se lapsi on.

Pikkulapsen uhma on elämänvaihe, jonka soisi jokaisen aikusen kokevan, ihan vaan kasvaakseen itsekin ihmisenä, havaitakseen rajallisuutensa viimeistään silloin....;-)

Lapsen persoona antaa omat mausteensa. Hyvinkin kasvatettu lapsi voi totta totisesti saada raivarit kaupassa, mutta vanhempi tietysti päätttää, miten reagoi siihen. (Kantaa ulos vai antaa periksi tai saa muulla tavoin ihmeen kaupalla rauhoittumaan.)

Mutta tota kyl kuulee niidenkin suista joilla ei lapset ole saaneet kilareita kaupassa. He eivät ole osanneet kasvattaa joiden mukula saa. Mun 4v ei saa enää, olenko siis epäonnistunut kun lapsi oppi että kiukulla ei tahto mene läpi? Ylipäänsä paremmin tietävät ne joilla ei kokemusta oo tai kokemus on se oma lapsi.

Lapsettoman "ideoita": 9kk ikänen hoitoon, sen kans koko vuotta kannata kotona roikkua.
Menisit sinäkin oikeisiin töihin jo! (olen pph) 90€ farkut ostat ja hemmottelet itseäsi. Kyllä kuumeisen lapsen kanssa voi lähtee shoppaileen, annetaan sen nukkua autossa sen aikaa.. Jne aivopieruja on kuullu..

[QUOTE="vieras";24949357]Lapsettoman "ideoita": 9kk ikänen hoitoon, sen kans koko vuotta kannata kotona roikkua.
Menisit sinäkin oikeisiin töihin jo! (olen pph) 90€ farkut ostat ja hemmottelet itseäsi. Kyllä kuumeisen lapsen kanssa voi lähtee shoppaileen, annetaan sen nukkua autossa sen aikaa.. Jne aivopieruja on kuullu..[/QUOTE]

No eipä ole kauhean vaikeaa alkaa listaamaan joidenkin vanhempien aivopieruja liittyen lastenhoitoon ja kasvatukseen......

[QUOTE="vieras";24949375]No eipä ole kauhean vaikeaa alkaa listaamaan joidenkin vanhempien aivopieruja liittyen lastenhoitoon ja kasvatukseen......[/QUOTE]

Sä voitkin tehdä vaikka oman ketjun niille =) Tämä kun oli lapsettomille.

[QUOTE="vieras";24949357]Lapsettoman "ideoita": 9kk ikänen hoitoon, sen kans koko vuotta kannata kotona roikkua.
Menisit sinäkin oikeisiin töihin jo! (olen pph) 90€ farkut ostat ja hemmottelet itseäsi. Kyllä kuumeisen lapsen kanssa voi lähtee shoppaileen, annetaan sen nukkua autossa sen aikaa.. Jne aivopieruja on kuullu..[/QUOTE]

Mäkin kuulin (jo silloin kun mullakaan ei ollut lapsia), että kaikki lapset laitetaan ilta8:lta nukkumaan, tietenkin, että vanhemmat saa omaa aikaa illalla.

No juu....oma lapsi nukahti kyllä jossain vaiheessa vauvana aina ilta7:lta, sittemmin on täysin mahdotonta ollut saada häntä nukahtamaan ennen ilta9...Isä on iltakukkuja, tainnut periä ne geenit. Hienosti se onnistuu kuitenkin 9-10 välillä.

[QUOTE="vieras";24949396]Sä voitkin tehdä vaikka oman ketjun niille =) Tämä kun oli lapsettomille.[/QUOTE]

No tuskin sille on tarvetta kun asian voi todeta ihan tässäkin ketjussa.

Minulla ei ole lapsia ja kyllä välillä ihmetyttää se, että moni äiti-ihminen näkyy ajattelevan, ettei lapseton voi tietää mitään lasten kasvatuksesta. Onhan tässä itse kukin ollut lapsi ja aiheesta on kaikilla omakohtaisia kokemuksia ainakin lapsen näkökulmasta katsottuna. Ja monella lapsettomalla voi olla myös lähipiirissään lapsia. Minulla ainakin on monesta lasten kasvatukseen liittyvästä asiasta selvä mielipide enkä todellakaan usko, että se muuttuu siinä vaiheessa jos saan lapsen. Esimerkiksi lasten hammasterveys on sellainen asia, johon aion panostaa jos lapsen joskus saan ja olen varma, että olen tätä samaa mieltä siinäkin vaiheessa kun minulla mahdollisesti se lapsi on.

Olen onnekseni huomannut et pahimmat lapsettomat lapsista kaiken tietävät ovat oikeasti eniten hukassa. Se lapsi kun ei ole kone joka käyttäytyy tietylla odotetulla tavalla. Mun serkku oli ihan kaameen kova arvosteleen ja ihmetteleen kasvatusasioita ja nyt nauran salaa kun on itse ihan hukassa kahden pienen lapsensa kanssa, se kun ei ollutkaan niin helppoa miltä vaikutti sivusta katsottuna ;)

Kyllä veikkaan, että kokemuksen pohjalta on paras puhua. Tilanteet ovat yksilöllisiä, eikä kokemus ole kaikille sama. Turha siis lapsettomana lähteä neuvomaan. Eihän kokematon usein neuvo muutenkaan asiassa mistä ei käytönnössä tiedä mitään. Teoria ei aina täsmää käytännön kanssa.

Siks ku teorias kaik o paljon helpompaa ku sit käytännössä.

Neuvoja on helppo antaa, ja joskus jos luoja suo ni niistä joku sattuu sopimaan just siihen ongelmaan.
Sillon lapsettoman neuvosta tulee korvaamaton..

Ihminen, jolla on lapsia, tietää jo sen, että lapset ovat yksilöitä omine persoonineen, eikä sillä kasvatuksella voi kuin yrittää vähän ohjata.

Halusin minäkin kauniin ja kiltin ja lahjakkaan lapsen. En saanut. Sain sellaisen, jolla on kaikki MINUN ikävät luonteenpiirteeni ja pari outoa piirrettä , jotka ei ole edes isältään.

Ja mikä se on minkä vain vanhempi ymmärtää: se KOOMA ja epätoivo ja aivoien nollautuminen kun et ole kunnolla nukkunut kolmeen-neljään vuoteen.
Se, kun ei saa koskaan, siis koskaan, olla yksin rauhassa ja tehdä mitä tahtoo. Olet todella vuorokauden ympäri hälytysvalmiudessa etkä voi tehdä mitään mitä ei voi välittömästi jättää kesken.
Tätä kestää toki vain muutaman vuoden, mutta se on se, mikä siinä rassaa.

Mä en ole koskaan puuttunut kenenkään lapsenhoitoon. Mutta olen huomannut että moni äiti pitää lapsettomia tyhminä. Ihan kun äitiys olisi ainoa asia minkä kautta elämästä oppii jotain.

[QUOTE="vieras";24949449]Ihminen, jolla on lapsia, tietää jo sen, että lapset ovat yksilöitä omine persoonineen, eikä sillä kasvatuksella voi kuin yrittää vähän ohjata.

Halusin minäkin kauniin ja kiltin ja lahjakkaan lapsen. En saanut. Sain sellaisen, jolla on kaikki MINUN ikävät luonteenpiirteeni ja pari outoa piirrettä , jotka ei ole edes isältään.

Ja mikä se on minkä vain vanhempi ymmärtää: se KOOMA ja epätoivo ja aivoien nollautuminen kun et ole kunnolla nukkunut kolmeen-neljään vuoteen.
Se, kun ei saa koskaan, siis koskaan, olla yksin rauhassa ja tehdä mitä tahtoo. Olet todella vuorokauden ympäri hälytysvalmiudessa etkä voi tehdä mitään mitä ei voi välittömästi jättää kesken.
Tätä kestää toki vain muutaman vuoden, mutta se on se, mikä siinä rassaa.[/QUOTE]

Itselleni on tärkeää lasten hammasterveys. Kyllä sen verran aion itse jaksaa (jos siis lapsia joskus saan), että huolehdin siitä, että lasten hampaat pestään 2 kertaa vuorokaudessa ja ettei lasta syötetä samalla lusikalla ja muutenkin huolehtia lasten syömisistä, ei liikaa sokeria jne. Ei nämä nyt niin vaikeita asioita ole, ettei etukäteen voisi tällaisia periaatepäätöksiä tehdä.

Yhteistyössä