Onko kellään tietoa puuttuuko verottaja jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vanhemmat laittaa tilille n. 1500 euroa vuodessa? Noin 300 euroa kerrallaan.

Lapsenlapsen harrastukseen menevät. Ja tuon rahan laittaisivat minun tilille.

Kun mulle ei ole vieläkään oikein selvää nuo asiat saako toisen tilille laittaa miten paljon rahaa, ettei tarvitse maksaa veroja. Vai tarvitseeko ylipäätään maksaa veroja.

Lahjaveron raja on 4000 e/vuosi. Eli 1500 menee heittämällä läpi. Omat vanhempani siirtävät mulle 5000-8000 e/vuosi, eikä verokarhu ole puuttunut asiaan. ;) Ihan törkeää, että valtion pitäisi saada rahaa siitä, että vanhempani haluavat tukea mua. Mitä se valtiolle kuuluu?

Lahjaveron raja on 4000 e/vuosi. Eli 1500 menee heittämällä läpi. Omat vanhempani siirtävät mulle 5000-8000 e/vuosi, eikä verokarhu ole puuttunut asiaan. ;) Ihan törkeää, että valtion pitäisi saada rahaa siitä, että vanhempani haluavat tukea mua. Mitä se valtiolle kuuluu?

"Lahjaverottomana saa antaa kenelle tahansa vain 3 999 euroa. Kun yhteisarvo on kolmelta vuodelta 4 000 euroa tai yli samalta antajalta, saajan pitää tehdä lahjaveroilmoitus. "

Tuollaisen tekstin poimin täältä:

Moni saattaa kiert

Näinhän se on. Mitä se kenellekään kuuluu jos joku antaa mulle lahjana rahaa tms mutta jos naapurin irmeli sen saa niin sitten heti ollaan kiljumassa että niistä pitää maksaa verot!! Hassua miten se onkin vain rikkaiden etuoikeus maksaa verot lahjoista ja perinnöistä. Puhumattakaan pääomatuloista.....

Ja kyllä verottaja kiinnostuu jos jonkun tilille tipahtelee joka vuosi 5000-8000euroa joista ei ole maksettu veroja.

Eli kolmelta vuodelta tuosta tulee n. 4500 euroa, eli siitä pitäisi tehdä lahjaveroilmoitus?
Kyllä, mutta fiksuna kannattaa lahjoittaa vaan alle rajan ja loput käteisenä. Verottajalle voi silti ilmoittaa, jos haluaa, mutta lähinnä silloin tärkeää, jos hankitaan jotakin kiinteää omaisuutta rahalla, josta voi joskus joutua vastaamaan. Ei verottaja kyllä tavallisten ihmisten tilejä tarkastele, että jos menee ihan vaan käyttöön, niin ei ole pakko ilmoittaa.

Sinun vanhempasi saavat lahjoittaa MOLEMMAT sinulle alle 4000€ kolmen vuoden aikana lahjaverotta eli yhteensä alle 8000€. Lisäksi he voivat lahjoittaa saman summan miehellesi ja lapsillesi...

Jos joku laittaa toisen tilille vaikka 5000 euroa vuodessa. Sanotaan vaikka että 500 euron erissä. Kun rahan laittaa esim. lapsensa tilille ja kirjoittaa sinne vaikka tyyliin apua vuokranmaksuun niin ei verottajalla ole siihen mitään sanomista!

Jos joku laittaa toisen tilille vaikka 5000 euroa vuodessa. Sanotaan vaikka että 500 euron erissä. Kun rahan laittaa esim. lapsensa tilille ja kirjoittaa sinne vaikka tyyliin apua vuokranmaksuun niin ei verottajalla ole siihen mitään sanomista!

Oletko verottaja? Lahjoista pitää maksaa verottajan mielestä maksaa verot jos ne ylittävät ne sovitut rajat.
Mutta en ala kiistelemään. Kun en itse ainakaan ole verottaja. :)

Mitä se kenellekään kuuluu jos joku antaa mulle lahjana rahaa tms mutta jos naapurin irmeli sen saa niin sitten heti ollaan kiljumassa että niistä pitää maksaa verot!!

Mun puolesta naapurin Irmelin ystävät ja sukulaiset voivat antaa sille vaikka miljardi euroa, eikä sen pitäisi kuulua verottajalle.

Tässä vielä esimerkki tuosta lahjaverosta, veronmaksajat.fi:

"Verovapaita lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle yhteensä alle 4 000 euron arvosta joka kolmas vuosi. Jos esimerkiksi lahjoitat lapsellesi 3 999 euroa 31.1.2008, voit tehdä seuraavan verovapaan lahjoituksen samalle lapselle 31.1.2011."

Tuli kyllä (taas) mieleen, että hassua miten yleisesti ihmisten mielestä on ihan ok kiertää veroja jos ne koskee itseä(jättää esim ilmoittamatta saadut lahjat vanhemmilta tms), mutta heti ollaan vaatimassa oikeutta jos joku rikas / hyvätuloinen kiertää veroja (yleensä ihan laillisilla keinoilla). Kyllä se on niin että meidän kaikkien pitäisi osallistua verotalkoisiin. Niistä pienistä veroistakin kasvaa isoja summia.

Tuli kyllä (taas) mieleen, että hassua miten yleisesti ihmisten mielestä on ihan ok kiertää veroja jos ne koskee itseä(jättää esim ilmoittamatta saadut lahjat vanhemmilta tms), mutta heti ollaan vaatimassa oikeutta jos joku rikas / hyvätuloinen kiertää veroja (yleensä ihan laillisilla keinoilla). Kyllä se on niin että meidän kaikkien pitäisi osallistua verotalkoisiin. Niistä pienistä veroistakin kasvaa isoja summia.

Oletko ihan tosissasi? Jos isovanhemmat haluavat maksaa lapsenlapsen harrastusmaksuja, niistä pitäisi maksaa siis lahjaverot. Miten itse hoidat asian käytännössä, jos saat rahalahjoja?

Suomessa on pankkisalaisuus eli ei se verottaja niistä rahoista mitään tiedä mutta tosiaan tuo lahjaveron raja on niin suuri ettei se nyt ihan heti meni yli ja pitää vain päänsä kiinni moisista tuloista niin kaikki on hyvin

Eihän verottaja noista tilisiirroista saakaan tietää ellei sitten ala näyttää siltä, että sulla on omaisuutta enemmän kuin mitä voisi olettaa verotettavien tulojen perusteella. Enemmän noi on omantunnon juttuja.

Verojen kiertäminen, sehän on suurimmaksi osaksi verosuunnittelua. Ja pitääkö köyhän olla niin tyhmä, että jättää verosuunnittelun tekemättä ja maksaa vaan kiltisti? Jos oikeasti jättää verot maksamatta, niin sehän on rikollista, ei verosuunnittelua. Esimerkiksi ap:n tapauksessa olisi ihan hölmöä alkaa maksamaan veroa vanhempien lahjoittamista rahoista, koska pienellä suunnittelulla ne vanhemmat voivat lahjoittaa paljon enemmänkin, ihan laillisesti.

[QUOTE="vieras";24925792]Näin. Talousrikolliset voivat silloin mukavasti siirtää omaisuutensa perheelleen turvaan. Aivojakin olisi sopiva käyttää.[/QUOTE]

Eipä noita siirtoja näytetä träkkäävän muutenkaan. Itse olen tosiaan saanut lahjaveron ylittäviä summia nyt kuuden vuoden ajan, eikä ole tullut yhteydenottoa verovirastosta.

Jos poliisi tutkisi talousrikollista ja huomaisi hänen siirtävän varoja perheelleen, niin kyllä ne varat sieltä takaisin otettaisiin, olisi sitten lahjaveroa olemassa tai ei.

Oletuksena suurimmasta osasta muille siirrettävistä rahoista, jotka ovat lahjaveron alaisia, on jo "maksettu veroa". Vanhempani rikastuttavat valtion verokirstua kuukaudessa enemmän kuin perusduunari vuodessa. Kyllä he ovat veronsa maksaneet. Niin olen mäkin (1000 e/kk). Että ei mun mielestä tarvitsisi puuttua rahaan, josta on jo maksettu törkeät määrät veroa.

(Ja juu, lahjavero pois köyhiltäkin. Puhuin nyt vain enemmän tienaavista, kun aihe on henkilökohtainen.)

Verojen kiertäminen, sehän on suurimmaksi osaksi verosuunnittelua. Ja pitääkö köyhän olla niin tyhmä, että jättää verosuunnittelun tekemättä ja maksaa vaan kiltisti? Jos oikeasti jättää verot maksamatta, niin sehän on rikollista, ei verosuunnittelua. Esimerkiksi ap:n tapauksessa olisi ihan hölmöä alkaa maksamaan veroa vanhempien lahjoittamista rahoista, koska pienellä suunnittelulla ne vanhemmat voivat lahjoittaa paljon enemmänkin, ihan laillisesti.

Mä tiedän, että voivat myös laittaa rahaa lapseni tilille. Kyllä he sinnekin laittavat. Ja kumpikin vanhemmistani voi laittaa sen 3999 euroa kolmessa vuodessa. Eli voisivat laittaa mun ja lapsen tilille yhteensä melkein 16 000 euroa kolmessa vuodessa.

Mut joo oikeestaan vain isäni maksaa noi lapsen harrastemenot. En mä oikeestaan halua että muuta maksavat. Saavat toki laittaa lapsen tilille, ne on lapsen rahoja sit.

Tuossa laittamassani linkissähän lukee:

"Verottaja ei ehdi penkoa yksityisten pankkitilitapahtumia, ellei kyseessä ole selkeä epäily veron maksamatta jättämisestä."