Lapseni huolehtii onko taloudellisesti varaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunari

Vieras
Jouduin tässä taannoin perumaan erään lupaamani Mäkkäri-reissun, koska oikeasti ei ollut siihen varaa. Kerroin tämän lapsille. Nuoremmat eivät kiinnittäneet asiaan sen kummempaa huomiota, harmistuivat tietysti, mutta vanhin (10v) kysyi, että ollaanko mukaniin köyhiä. Kyllähän se kirpaisi. Muistutin kuitenkin, että olin juuri ostanut heille uusia harrastusvälineitä melkein 200 eurolla, että oikeasti köyhä ei sellaista pystyisi tekemään.

Meillä on ollut taloudellisesti tiukkaa koko vuoden, mutta nyt alkaa helpottaa. Ehdotin lapsille, että tehtäiskö loman lopettajaisten kunniaksi huomenna reissu mäkkiin tai mihin ikinä haluavatkin, niin tämä vanhin totesi, ettei meillä ole varaa. Että olemme velkavankeudessa! Mistä lie tuommoisen sanan edes kuullut, ei meiltä ainakaan :O
Toisaalta hyvä, että lapsi alkaa tajuamaan ettei eläminen ole ilmaista, mutten haluaisi hänen murehtivan onko meillä rahaa tähän tai tuohon. Sanoinkin, että jollei oikeasti olisi varaa, en olisi edes ehdottanut...

Itse olin tietoinen perheemme taloudellisesta tilanteesta lapsuudessa, mutta sen kummemmin en siitä huolehtinut. Jos johonkin ei ollut varaa, niin se sitten sanottiin ääneen. On ihan ok, että lapsikin kuulee raha-asioista ja on niistä tietoinen, kunhan ei liikaa huolehdi. Sun kannattaisi nyt keskustella lapsen kanssa, kysy vaikka, huolestuttaako häntä teidän perheen rahallinen tilanne.

Kyllä minäkin muistan, että lapsuuden kodissamme äitini eräänkin kerran joutui kaivamaan säästöpossua että pääsi käymään ruokakaupassa. Ja kuinka mun piti omaan yo-kakkuunkin valita vain tietty koriste, ei montaa erilaista.

On hyvä että lapsi tajuaa ettei elämä ole ilmaista,mutta ei ole lapsen tehtävä huolehtia siitä mihin rahat riittävät. Juttele lapsen kanssa ja vakuuta että sinä (ja puolisosi) kyllä huolehditte että rahat riittää tarpeelliseen. Että rahat voi olla tiukilla ja silloin ne pitää käyttää erityisen järkevästi. Ja just toi että ei vanhemmat ehdota sellasta mihin ei ole varaa..

[QUOTE="vieras";24922058]On hyvä että lapsi tajuaa ettei elämä ole ilmaista,mutta ei ole lapsen tehtävä huolehtia siitä mihin rahat riittävät. Juttele lapsen kanssa ja vakuuta että sinä (ja puolisosi) kyllä huolehditte että rahat riittää tarpeelliseen. Että rahat voi olla tiukilla ja silloin ne pitää käyttää erityisen järkevästi. Ja just toi että ei vanhemmat ehdota sellasta mihin ei ole varaa..[/QUOTE]

Just noin. Ei pidä lapsille rahamurheita sanoa. Aina voi sanoa, että kaikkia ei voida ostaa, mutta sitä, että rahaa ei ole niin ei pidä lapselle sanoa. Joku herkkä lapsi voi ihan oikeasti ahdistua asiasta ja hätääntyä. Huono juttu, että ehdit lupaamaan asian mikä piti perua. Toisaalta olisit voinut sanoa, että suunnitelmat muuttui ja olisitte kotona tehneet jotain kivaa esim. leiponeet yhdessä ja hampparille sitten toisena päivänä, kun rahaa on.

Mä muistan omasta lapsuudesta sen, kun monesti kaupasta jännäsin, että onko äidin tilillä rahaa maksaa ostokset. Koskaan ei siis niin käynyt että rahaa ei olisi ollut, mutta nähtävästi tämä ahdistus tuli siitä, kun äiti aina toitotti rahanpuutetta. Ja me siis oltiin köyhiä.

[QUOTE="vieras";24922058]Ja just toi että ei vanhemmat ehdota sellasta mihin ei ole varaa..[/QUOTE]

Luuletko, että olisin ehdottanut jos olisin tiennyt, että ehdotuksen ja reissun väliin tulee yksi yllättävä meno, jonka vuoksi jouduin reissun perumaan? En todellakaan. Eiku joo, mähän ihan nautin että saan tuottaa lapsilleni pettymyksiä :headwall:

Lapset ovat myös hyviä vaistoamaan asioita.. Itse olen yrittänyt viimeiseen asti välttää sitä että laspet ei tiedä raha-asioista, ja muutamia isoja takapakkeja on tullut; mm. toisen lapsen vakava sairastuminen, joka on taas kuluttanut yh;n varoja, vaikka vakitöissä olenkin.
Mutta kai ne lapset jostain näkee, kun välillä kysyvät että onhan sulla äiti rahaa?
Vastaan aina että on, ja teidän tehtävä ei ole sitä miettiä ja murehtia. Vaikka samaan aikaan ehkä mietin että kuinkahan tämä vaihe selvitään..

Luuletko, että olisin ehdottanut jos olisin tiennyt, että ehdotuksen ja reissun väliin tulee yksi yllättävä meno, jonka vuoksi jouduin reissun perumaan? En todellakaan. Eiku joo, mähän ihan nautin että saan tuottaa lapsilleni pettymyksiä :headwall:

Öh, kirjoittaja varmaan tarkoitti että sinä kerrot lapselle tämän ettet ehdota sellaista mihin ei ole varaa eli ei lapsen tarvitse huolehtia rahojen riittävyydestä jos äiti ehdottaa jotain...

[QUOTE="diu";24922187]Öh, kirjoittaja varmaan tarkoitti että sinä kerrot lapselle tämän ettet ehdota sellaista mihin ei ole varaa eli ei lapsen tarvitse huolehtia rahojen riittävyydestä jos äiti ehdottaa jotain...[/QUOTE]

ok... :)
Väsymys painaa jo päälle. Sorry :ashamed:

No hyvähän lapsenkin on ymmärtää ettei aina kaikkeen ole varaa, ettei tule sitten yllärinä. Joskus nyt tulee vain tilanteita että joutuu perumaan jotain, kun budjetti ei riitäkään, so what? Menkää toiste mäkkäriin.

muistan lapsuudesta kun jääkaapissa oli margariinirasia. oli ihan kamalaa. jostain äiti kuitenkin loihti aterian pöytään. itse söin vähän jotta isälle jäi enemmän kun sillä oli aina niin kovat ruokahalut.
tarkistelin pakastinta ja kaappeja onko meillä ruokaa.
meillä oli maatalo mutta vanhemmat tekivät kovasti töitä mutta rahat ei riittäneet lainojen maksuun. lopulta koko paska meni pakkohuutokauppaan.
olen katkera vanhemmille miksi eivät osanneet hoitaa asioitaan.
itse olisin lähtenyt talosta aijemin enkä päästänyt koko asiaa kamalaan tilaan.
talous parani heti kun päästiin kaikesta eroon,rahaa oli ruokaan ja yhteiskunta tuki
nyt olen oppinut aikakin pitämään säätöjä ja ostan aina alennuksesta ruokaa ja säästän kaikessa. tuloni ovat nyt n. 50 000e/vuosi joten elämä on siltä osin ok. miehikin oli 3 vuotta työttömänä joten elätin perheeni ja pärjättiin hyvin, nyt hän sai töitä joten siltä osin helpottaa että kaikki stressi ei ole minun päällä. huolehdin että lapseni ei tarvitse huolehtia raha-asioista tarkoitain tällä sitä että ei tarvii pelätä onko meillä varaa ne jätti syvät arvet minuun

Höh,mä tarkotin että selitä sille sun lapselle että vanhemmat ei ehdota sellasta mihin ei ole varaa! Eli että et olisi ehdottanu sitä uutta mäkkäri-reissua jos tietäisit ettei siihen ole varaa. Siis että selitä lapselle että vanhemmat huolehtii että rahat riittää.

[QUOTE="vieras";24922367]Höh,mä tarkotin että selitä sille sun lapselle että vanhemmat ei ehdota sellasta mihin ei ole varaa! Eli että et olisi ehdottanu sitä uutta mäkkäri-reissua jos tietäisit ettei siihen ole varaa. Siis että selitä lapselle että vanhemmat huolehtii että rahat riittää.[/QUOTE]

Joo, tuossa aiemmin mulle tämä asia jo korjattiin. Pahoittelen väärinkäsitystäni... :)

[QUOTE="moi";24922355]huolehdin että lapseni ei tarvitse huolehtia raha-asioista tarkoitain tällä sitä että ei tarvii pelätä onko meillä varaa ne jätti syvät arvet minuun[/QUOTE]

Raskasta lukea tekstiä, jossa oikeinkirjoitus on noin hukassa...
Kolikolla on aina kaksi puolta: minusta on ihan hyvä, että lapsetkin alkavat ymmärtää, että eläminen maksaa eikä kaikkeen ole aina varaa (hyvinkään monella). Mutta lasten ei tarvitse silti kantaa taakkaa tämän vuoksi harteillaan -ei minunkaan lasteni ;)
Itse asiassa olen kuullut muiltakin vanhemmilta huvittuneita kommentteja siitä, kuinka lapsi saattaa kassajonossa kysyä "äiti/iskä, onko sulla varmasti rahaa" tms eikä kyse ole siitä, että lapselle tai hänen kuullen olisi pähkäilty asiaa.

Totta kai lasten pitää tietää raha-asioista. Aivan hyvin voi sanoa että nyt ei ole rahaa leluihin, kun pitää ostaa ruokaa. Pitää vaan selittää että vanhemmat huolehtivat raha-asioista niin että raha riittää vaatteisiin, ruokaan ja kotiin. Muita asioista ostataan sitten jos rahaa jää. Eikä lapsen tarvitse siitä huolehtia.

Jos ette kerro raha-asioista lapsille, kasvatatte uutta pikavippisukupolvea.

Totta kai lasten pitää tietää raha-asioista. Aivan hyvin voi sanoa että nyt ei ole rahaa leluihin, kun pitää ostaa ruokaa. Pitää vaan selittää että vanhemmat huolehtivat raha-asioista niin että raha riittää vaatteisiin, ruokaan ja kotiin. Muita asioista ostataan sitten jos rahaa jää. Eikä lapsen tarvitse siitä huolehtia.

Selitinkin lapsille silloin, että nyt ei mennä Mäkkiin, koska täytyy käydä ruokakaupassakin vielä ennen seuraavaa tilipäivää tai jotain semmosta. Lasten on ihan hyvä oppia, että aina ei ole varaa ja yllätyksiä / pettymyksiä voi tulla, joten sitten vain priorisoidaan asiat uusiksi ja that's it.

[QUOTE="moi";24922355]muistan lapsuudesta kun jääkaapissa oli margariinirasia. oli ihan kamalaa. jostain äiti kuitenkin loihti aterian pöytään. itse söin vähän jotta isälle jäi enemmän kun sillä oli aina niin kovat ruokahalut.
tarkistelin pakastinta ja kaappeja onko meillä ruokaa.
meillä oli maatalo mutta vanhemmat tekivät kovasti töitä mutta rahat ei riittäneet lainojen maksuun. lopulta koko paska meni pakkohuutokauppaan.
olen katkera vanhemmille miksi eivät osanneet hoitaa asioitaan.
itse olisin lähtenyt talosta aijemin enkä päästänyt koko asiaa kamalaan tilaan.
talous parani heti kun päästiin kaikesta eroon,rahaa oli ruokaan ja yhteiskunta tuki
nyt olen oppinut aikakin pitämään säätöjä ja ostan aina alennuksesta ruokaa ja säästän kaikessa. tuloni ovat nyt n. 50 000e/vuosi joten elämä on siltä osin ok. miehikin oli 3 vuotta työttömänä joten elätin perheeni ja pärjättiin hyvin, nyt hän sai töitä joten siltä osin helpottaa että kaikki stressi ei ole minun päällä. huolehdin että lapseni ei tarvitse huolehtia raha-asioista tarkoitain tällä sitä että ei tarvii pelätä onko meillä varaa ne jätti syvät arvet minuun[/QUOTE]

No se on hyvä että sulla on selvä suunitelma. Ole tarkkana että elämä ei tuo yllätyksiä.

:wave:
Mä olen ihan samaa mieltä tästä!

Ei niitä lapsia tartte pumpulissa pitää, sittenhän ne on ihan pississä kun omilleen muuttavat...

Yhteistyössä