Koiraa ottamassa.. riittääkö kotikutoinen kirjasta opeteltu koulutus, vai onko parempi mennä jonnekin koulutusryhmään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi

Vieras
Pyreneittenmastiffi hankinnassa. Ensimmäinen laumanvartijakoira mulle. Perusasiat osaan kouluttaa itsekin, mutta tarkoitus olisi saada koirasta myös oikeasti vahtikoira, joka pitää ulkopuoliset poissa.

Riittääkö siis, jos ostan jonkun koirankoulutusoppaan, ja sen mukaan sitten koulutan, vai kannattaako ennemmin mennä jonnekin koirankoulutusryhmään? Perustottelevaisuuttahan niissä kai lähinnä opetetaan, ei vartiointia tms?

Lue niitä kirjoja ja mieti sisältöä , sinä tiedät osaatko tehdä niinkuin tarvitsee.
Itse en ole ikinä kirjojakaan lukenut, vaistonavaraisesti mennyt ja koirat on kuin ihmisen mieli. En kyllä keksi miten opetetaan vahtimaan, minä kun haluan että eivät vahdi (ja juu, kuka vaan saa viedä vaikka koitran mukanaan, jos sakemannin uskaltaa kokeilla viedä =) )

Siis onko koiran tarkoitus vartioida taloa ja pihapiiriä vai esim. lampaita? Laumanvartijakoirillehan se eläinten vartioimien on yleensä se päätehtävä, eikä niille alue ole niin tärkeä. Vartiomista ei oiken voi edes kouluttaa, vaan se tulee eläimelle luonnostaan viettien perusteella. Laumanvartijakoirilla on taipumus itsenäisesti suojella niitä, joihin se on pentuna leimaantunut ja nuoret koirat oppivan vanhemmilta.

En osaa sanoa tuosta vartioinnista mitään, mutta me käytiin koiran kanssa pentukurssille ja sellaisella arkitottis-kurssille, sieltä sai jotakin vinkkejä, ja loput olen kouluttanut ihan itse omaa järkeä käyttämällä...

Mä kuvittelisin kans että tuo vartiointi tulee tuonrotuisella koiralla luonnostaan? Mutta varmaan sosiaalistaminen kannattaa tehdä kunnolla, jotta koira ei sitten ole liian epäluuloinen teidän sallimia vieraita kohtaa. Kyllähän koiran täytyy kuitenkin hyväksyä teidän vieraat vaikka vartioisikin.

Koira vahtii luonnostaan,e itarvi sitä opettaa, mutta koiran hallinta onkin eri asia,ja siksi kehoitan menemäään koulutuskentälle! Tuon rotuinen koira voi olla jopa vaarallinen,jos se ei tottele kunnolla omistajaansa kun vahtii laumaansa,siis esim. omaa ihmistään! Koiran koko sellainen,et ihminen jää kyllä toiseksi jos koira päättä ottaa tilanteen hallintaan!

Naapurilla on 7 Pystiffiä ja kun joskus hänen kanssaan juttelin koirista, niin kertoi, ettei ole ikinä varsinaisesti kouluttanut koiriaan. Kulkevat mukana ja oppivat siinä eläessään. Ja koirat tottelevat pienikokoista emäntäänsä täysin. Vahtivat pihaa ja ilmoittavat vieraista. Jos vieraita koiria tulee pihaan, niin komentaa lauman alfaa hiljenemään, niin koko lauma hiljenee. Upeaa toimintaa :)

Pystiffi on kohtuullisen helppo.
Laumanvartijan kouluttaminen ei kuitenkaan ole ihan yhtä helppoa kuin jonkun saksanpaimenkoiran.
Tuota vartioimista (hieman eri asia kuin vahtiminen) et juurikaan pysty "opettamalla opettamaan", vaan se tulee laumiksilla ihan ytimestä. Toisille yksilöille vahvempana ja toisille heikompana.

Kentällä kävisin laumiksen kanssa lähinnä siksi, että saisin sen sosialistettua muihin koiriin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24917387:
Perus Tottis, eli tottelevaisuuskoulutus tulisi minusta käydä ryhmäohjaajan vetämänä oli koirarotu mikä tahansa.

Ei muuten onnistu ihan minkä tahansa rodun kanssa. Varsinkaan jos miellyttämisenhalua ei ole ollenkaan. Silloin voi joitain perusjuttuja opettaa hetken kerrallaan, mutta ei kyllä mihinkään tottikseen. Kyllästyvät todella nopeasti kun ei vaan kiinnosta jos ei ole mielenkiintoa :D

Kaverin perheessä on ollut 2kpl. pystiffin ja bernin sekoituskoiria. Aivan mahtava luonne kummallakin oli.
Kyllä he muistaakseni kävivät jossain koirakoulussakin. Ja he ottivat siis molemmat yhtä aikaa ja aivan ensikoiraksi.
Hyvinpä he pärjäsivät sen n. 10 vuotta, mitä koirat elivät. :)

Ei muuten onnistu ihan minkä tahansa rodun kanssa. Varsinkaan jos miellyttämisenhalua ei ole ollenkaan. Silloin voi joitain perusjuttuja opettaa hetken kerrallaan, mutta ei kyllä mihinkään tottikseen. Kyllästyvät todella nopeasti kun ei vaan kiinnosta jos ei ole mielenkiintoa :D

Ja sekö on syy jättää tottelevaisuuskoulutus pois? Na-aa..

Mä ryhmässä sosiaalistaisin, mutta etupäässä yksin kouluttaisin erilaisissa paikoissa. Tunnin ryhmäkoulutus on varsinkin pennulle liian pitkä. Mielummin useita lyhytkestoisia tottiskertoja, kuin kerran kaksi viikossa tunti tottista. Laumikselle tai vartiointi kai tulee itsestään.

Yhteistyössä