Tajusin juuri kuinka helposti ihminen latelee henkilötunnuksensa varkaalle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Esim itselleni äsken soitti mieshenkilö poliisista.

"Olen xxxx poliisista. Soittelen asiaan xxx liittyen. Saisinko henkilötunnuksesi"

Ja mitä minä teen. Latelen sen kuin vettä vaan.

Okei, puhelunaikana selvisi kyllä, että ihan oikealla asialla oli, mutta periaatteessa olisi soittaja voinut olla kuka vain.

Mutta mitä hallaa voi tehdä pelkällä henkilötunnuksella? Jos joku tietääkin sen niin mitä voi tapahtua? En itse tiedä kun tuntuu, että kaikki on nykyään tarkkaa ja pelkkä henkkari ei käy mihinkään. Siis tunnusluku itsestään.

No jos on ollut tekemisissä kyseisen poliisin kanssa, jokska soittaja ilmoittaa itsensä oleva, niin ei kai siinä tilanteessa sitä epäilisikään.

Jos yhtäkkisesti soitetaan "poliisista" tai "pankista" tai mistä lie, eikä ole ollut tekemisissä asian kanssa, niin en antaisi mitään tietoja. Jos asia on uusi, niin annan tietoni ainoastaan paikan päällä. Pankki asioissa menisin konttoriin ja hoidan homman siellä, poliisi asiassa vastaavasti poliisiasemalle, ennenkuin tietojan jakelisin.

Mielestäni tämän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys, mutta kyllä taas luki uutisista, kuinka moni ihminen on mennyt näihin nettipankkitunnis-huijauksiin.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="vieras";24913077]Mutta mitä hallaa voi tehdä pelkällä henkilötunnuksella? Jos joku tietääkin sen niin mitä voi tapahtua? En itse tiedä kun tuntuu, että kaikki on nykyään tarkkaa ja pelkkä henkkari ei käy mihinkään. Siis tunnusluku itsestään.[/QUOTE]

Laskuusi voidaan tilata postimyynnistä jotain esimerkiksi.

Henkilötunnuksella voi saada paljonkin pahaa aikaseksi, joten se pitäisi pitää omana tietonaan visusti. Lukuunottamatta tietenkin virkailijoita, jotka sen tarvitsevat.

Esim itselleni äsken soitti mieshenkilö poliisista.

"Olen xxxx poliisista. Soittelen asiaan xxx liittyen. Saisinko henkilötunnuksesi"

Ja mitä minä teen. Latelen sen kuin vettä vaan.

Okei, puhelunaikana selvisi kyllä, että ihan oikealla asialla oli, mutta periaatteessa olisi soittaja voinut olla kuka vain.

Kyllä poliisi näkee tiedoistaan meidän kaikkien henkilötunnukset.

[QUOTE="...";24913122]Millähän voisi varmistaa, onko henkilö poliisi vai "poliisi"?[/QUOTE]

Minä varmaan sopisin käyntiajan laitokselle, tai vaikka sähköposti varmistusta (muiden henkilöiden kuin oikeiden poliisien on luultavasti mahdotonta saada sähköpostia muodossa etunimi.sukunimi@poliisi.fi). Luulisi, että oikea poliisi voisi ymmärtääkkin tilanteen, jos tosiaan vaan yhtäkkiä poliisi soittaa ja pyytää henkilötunnusta. Eikä vastaajalla osaa odottaa poliisin soittoa ja tietojen pyytämistä.

[QUOTE="...";24913122]Millähän voisi varmistaa, onko henkilö poliisi vai "poliisi"?[/QUOTE]

Pyydä poliisin nimi ja asia miksi hän soittaa. Soita poliisilaitokselle ja tarkista asia.

Jotenkin vaikea uskoa, että oikea polisii soittaisi ja kyselisi henkilötunnusta, kun varsinkin henkilötunnuskin on sellainen, jota ei pitäisi noin vain kenellekään jaella ja poliisi sen kyllä tietää, että tunnusta voidaan käyttää vääriin tarkoituksiin.

[QUOTE="vieras";24913266]Jotenkin vaikea uskoa, että oikea polisii soittaisi ja kyselisi henkilötunnusta, kun varsinkin henkilötunnuskin on sellainen, jota ei pitäisi noin vain kenellekään jaella ja poliisi sen kyllä tietää, että tunnusta voidaan käyttää vääriin tarkoituksiin.[/QUOTE]

Hmm. meinaat, että mua on kuitenkin nyt huijattu... En usko, että jos niin pahasti huijaisi, että olisi poliiseilta saanut tidot, mitä annoin, että enään henkkareitani tarvitsisi kysyä. Ehkä hän kysyi henkkareita vain varmistaakseen, että se olin minä, jonka kanssa puhui.

No jos on ollut tekemisissä kyseisen poliisin kanssa, jokska soittaja ilmoittaa itsensä oleva, niin ei kai siinä tilanteessa sitä epäilisikään.

Jos yhtäkkisesti soitetaan "poliisista" tai "pankista" tai mistä lie, eikä ole ollut tekemisissä asian kanssa, niin en antaisi mitään tietoja. Jos asia on uusi, niin annan tietoni ainoastaan paikan päällä. Pankki asioissa menisin konttoriin ja hoidan homman siellä, poliisi asiassa vastaavasti poliisiasemalle, ennenkuin tietojan jakelisin.

Mielestäni tämän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys, mutta kyllä taas luki uutisista, kuinka moni ihminen on mennyt näihin nettipankkitunnis-huijauksiin.

Noi pankkitunnushuijauksetkin on yllättävän helppoja, koska meillä on niin suuri luotto pankkeihin. Sen jälkeen kun on asiasta uutisoitu, tuntuu uskomattomalta, miten joku on sellaiseen tunnuksensa laittanut.

Hmm. meinaat, että mua on kuitenkin nyt huijattu... En usko, että jos niin pahasti huijaisi, että olisi poliiseilta saanut tidot, mitä annoin, että enään henkkareitani tarvitsisi kysyä. Ehkä hän kysyi henkkareita vain varmistaakseen, että se olin minä, jonka kanssa puhui.

Multa ei ole polliisisetä koskaan puhelimessa henkkareita kysynyt. Joko selittänyt asiansa tai pyytänyt visiitille laitokselle.
Ehkä on tavat muuttuneet vuosien varrella.

[QUOTE="vieras";24913357]Kuka ne tiedot antoi sinä vai poliisi?[/QUOTE]

Tarkoitat vissiin niitä tietoja, jotka itse annoin keskiviikkona partiolle ja nyt joku toinen niistä soitti ja halusi tarkennusta tai jotain kait...

Tarkoitat vissiin niitä tietoja, jotka itse annoin keskiviikkona partiolle ja nyt joku toinen niistä soitti ja halusi tarkennusta tai jotain kait...

ollessani nuorempi,kioski jossa olin työharjottelussa ryöstettiin puukolla uhaten ja ei mulle kyllä poliisit soittanu jälkikäteen pyytääkseen henkkareita..ainoastaan soitettiin,että pitäisi tulla antamaan lausunto ja tunnistamaan mahdollinen ryöstäjä..

Yhteistyössä