Suomalaiset sarjat ja elokuvat, pöh.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Mikä on sinusta se parhain suomalainen elokuva, ja miksi? Entä tv-sarja?

Minua ne jotenkin kyllästyttää... samat kasvot, samat ideat (30+ sinkkuja etsimässä sitä oikeaa, jeejee). Kuvaus on tönkköä, kieli karkeaa.

Ei tarvitse mennä kuin Ruotsin puolella, niin laatu paranee.

Miksi näin?

Eri genreä ovat ainakin jännärit. Ensimmäinen Raid oli hyvä elokuva, samoin Vares. Lastenelokuvat ovat yleensä laadukkaita. Sarjoista pidin aiemmin Kotikadusta, myös Isänmaan toivot on jäänyt mieleen.

Tuli mieleen Kylmäverisesti sinun, se oli hyvä. Mutta dekkareista en välitä, ja Vares menee juuri siihen kastiin, etten katso kun jo mainosten perusteella se ei iske. Lastenelokuvia taas ei vielä ole tullut katseltua.

Nousukausi oli hauska, vaikkea paras sekään. Kuutamolla hyvä myös.

Aki Kaurismäen elokuvat ovat tehneet suurimman vaikutuksen: uusin Le Havre, Mies vailla menneisyyttä, Kauas pilvet karkaavat... muita, joista olen pitänyt, on mm. Äideistä parhain, Paha maa, Tummien perhosten koti jne.

Sarjoista mieleisiä ovat olleet mm. Puhtaat, valkeat lakanat ja Helppo elämä.

En usko, että suomalaiset elokuvat ovat sen huonompia kuin muualla maailmassa tehdytkään. Tämä on sitä suomalaisten huonoa itsetuntoa, kun kuvitellaan, että aidan toisella puolella ruoho on aina vihreämpää, ihan vaan siksi, että se on siellä toisella puolella.

En niin kauheasti perusta suomalaisista sarjoista ja elokuvista. Parhaimmat olleet joku susi-leffa, mikä tuli jokin vuosi takaperin. Tietty kestosuosikkini on Kuutamosonaatti, se vaan on loistavan synkkä leffa.

Sarjoista jäänyt mieleen mm. Ruusun aika, Susikoira Roi, Metsolat, Peräkamaripojat(se, missä on se kanttori Piiparinen)...

Aki Kaurismäen elokuvat ovat tehneet suurimman vaikutuksen: uusin Le Havre, Mies vailla menneisyyttä, Kauas pilvet karkaavat... muita, joista olen pitänyt, on mm. Äideistä parhain, Paha maa, Tummien perhosten koti jne.

En usko, että suomalaiset elokuvat ovat sen huonompia kuin muualla maailmassa tehdytkään. Tämä on sitä suomalaisten huonoa itsetuntoa, kun kuvitellaan, että aidan toisella puolella ruoho on aina vihreämpää, ihan vaan siksi, että se on siellä toisella puolella.

Mun on kyllä pakko tässä kompata Phoebsia sen verran, etten niin itsekään ymmärrä monen suomalaisen elokuvan päälle. Maalailevat minulle liian synkkiä kuvia, epätoivoa ja inhorealismia. Ruotsalaiset ja englantilaiset ohjelmat ovat eniten omaan makuun.

Mä en muista sen nimeä mutta parhaiten on jääny mieleen se jossa päähenkilönä seikkali kapellimestari sen naisystävä ja dementtiata sairastava anoppi. Se oli ihan mahti elokuva jossa jopa oli pää ja häntä. Monet elokuvat tuntuu olevan tehty ihan ilman juonta ja ne syö mun mielestä kotimaisen elokuvan uskottavuutta.

Mä en muista sen nimeä mutta parhaiten on jääny mieleen se jossa päähenkilönä seikkali kapellimestari sen naisystävä ja dementtiata sairastava anoppi. Se oli ihan mahti elokuva jossa jopa oli pää ja häntä. Monet elokuvat tuntuu olevan tehty ihan ilman juonta ja ne syö mun mielestä kotimaisen elokuvan uskottavuutta.

Kuulostaa Katja Kallion kirjalta Sooloilua. Elokuvan nimeä en muista, olisiko sama? Kirjan olen lukenut.

Mun mielestä parhaita suomalaisia sarjoja ovat olleet Ruusun aika, puhtaat valkeat lakanat, tahdon asia, harvoin tarjolla ja kylmäverisesti sinun, joita tulee katsottua aina silloin tällöin uudelleen ja uudelleen. Myös kumman kaa kolahti silloin aikoinaan, tosin ensimmäinen tuotantokausi oli huomattavasti parempi kuin toinen. Niin joo ja toi klikkaa mua vaikuttaa kans ihan hyvältä.

Olen myös tykännyt muutamista suomalaisista leffoistakin, esim. helmiä ja sikoja, pitkä kuuma kesä, kuutamolla, fc venus ja nousukausi.

Olen myös tykännyt ihan hulluna paristosta ja kätevästä emännästä. Niiden huumori vaan jotenkin kolahtaa ja kovaa.

Hohhoijaa taas. Minusta Suomessa ei osata jotain sitä, mitä Ruotsissa tai Yhdysvalloissa osataan. Ranskalainen elokuva taas ei ollenkaan makuuni, mutta japanilainen on. Suomessa kuvatut, äänitetyt ja näytellyt elokuvat ovat jotenkin tönkköjä. Töks sitä, töks tätä. Kauneus puuttuu, tai sitten sitä on yritetty ympätä liikaa.

Pidän suomalaisesta kirjallisuudesta, Suomen historiasta ja olen ylpeä suomalaisuudestani ja tästä pienestä maasta, mutta minusta elokuvia täällä ei osata tehdä. Vielä! Katsotaan, mitä minun ikäpolveni saa aikaan. Veikkauksesi vihreistä nurmista meni siis niin päin mäntyä, ettei tosikaan.

Just. Eli eri mieltä ei saa olla?

Sori vaan, mä tykkään Kaurismäen elokuvista enemmän kuin kenenkään muun. Piste.

Tämä on sitä suomalaisten huonoa itsetuntoa, kun kuvitellaan, että aidan toisella puolella ruoho on aina vihreämpää, ihan vaan siksi, että se on siellä toisella puolella.

Siis sinun kanssahan tässä ei saanut olla eri mieltä, tuli hieno keittiöpsykologin analyyzi. Hah :D

Mua vituttaa, että suomalaiset näyttelijät - miltei kautta linjan - mumisevat. ei saa mitään selvää tai jotta sais, saa laittaa nupit kaakkoon.

Tai sitten äänimaailmassa on vikaa. Sarjaa kun katsoo, saa olla volumet kaakossa, kun alkaa mainoskatko saa sydänkohtauksen kun ne mainokset tulee niin kovaa :D

Pitääkö tästä nyt sitten ketä syyttää? Äänittäjää? Ohjaajaa?

Tämä on sitä suomalaisten huonoa itsetuntoa, kun kuvitellaan, että aidan toisella puolella ruoho on aina vihreämpää, ihan vaan siksi, että se on siellä toisella puolella.

Siis sinun kanssahan tässä ei saanut olla eri mieltä, tuli hieno keittiöpsykologin analyyzi. Hah :D

Mutta kun tuo pätee monessa asiassa :D.

Sen sijaan, että kehitettäisiin suomalaista ruokakulttuuria, ollaan olevinaan hienoja kun syödään sushia ja juodaan argentiinalaista viiniä. Suomalainen musiikki, elokuvat, kirjallisuus on useimpien mielestä paskaa, ulkomailta tulevat todelliset hengentuotteet. Sen sijaan, että arvostettaisiin omaa kieltä ja kulttuuria, vaihdetaan kieli englanniksi kaikessa missä voidaan. Nostan esimerkiksi nimet: yritykset, lapset, blogit jne. nimetään mahdollisimman kansainvälisesti vaikka yritys toimisi perähikiällä, perhe ei olisi koskaan käynyt Tallinnaa kauempana ja blogiakin lukee korkeintaan kolme kaveria. Sen sijaan, että ostettaisiin suomalaista muotoilua, ostetaan italialaista, ranskalaista - ihan mitä tahansa, kunhan se ei ole suomalaista. Jos suomalainen menestyy maailmalla, sitä vähätellään ja mitätöidään.

Ja niin edelleen.

Ennen kuin pillastut totaalisesti, kehotan suhtautumaan edellä kirjoittamaani huumorilla. Kärijistin tarkoituksella, jotta asian ydin tulisi paremmin selville. Kaikki eivät suhtaudu kaikkiin mainitsemiini asioihin tuolla tavalla, mutta tuo on karu totuus suomalaisesta asenneilmastosta. Täällä ei osata olla ylpeitä omasta kulttuurista. Ja tätä taustaa vasten esim. veteraanien ylistäminen on minusta lähinnä noloa puuhaa.

Meiltä kerta kaikkiaan puuttuu kansallinen itsetunto, joka sallisi meidän olla ylpeitä nimenomaan suomalaisuudesta.

Samoilla linjoilla, siis en kauhiast välitä. Monessa leffassa/sarjassa on vielä vitsauksena todella kehno äänitys.,.kuulostaa siltä, että näyttelijät puhuisivat hihaansa..ei tahdo saaha selevää sitten millään.

Ruotsalaiset sarjat alkaa olla jo heti paaaljon luontevampia niin aiheiltaan kun toteutukseltaan, dialogiltaan ja näyttelijäntyöltään...saatikka sitten brittiläiset yms. Mutta on niitä muuallakkii maailmassa sellasia, mistä en jaksa innostua.

Viimeksi muokattu:
Kuutamolla oli minusta hyvä elokuva, tykkäsin niistä leffaviitteistä. Sarjoista Vuoroin vieraissa samoin nauratti.

Aki Kaurismäen elokuvista olen myös pitänyt juuri sen takia, että niissä on tavallaan oma maailmansa, ne tapahtuvat sellaisessa melkein-Suomessa, ei ihan mutta melkein. Ja pidän siitä replikoinnista, se on omanlaistaan.

Raha kai se suurin syy on, miksi jo ruotsalaiset tuotannot näyttävät "paremmilta". Tosin ihan samat naamat sielläkin pyörivät sarjoissa ja elokuvissa.

[QUOTE="vieras";24887161]Patenttiratkaisu: äänet pois koko TV:stä mainosten ajaksi.[/QUOTE]Monesti se jatkuu-pätkä tulee jo niin kovalla, ettei ääntä ehdi hiljentää. Enemmän minusta tämä on tiettyjen kanavien ongelma, kuin tietyn maalaisten ohjelmien ongelma.

Yhteistyössä