Onko täysin mielipuolista suunnitella ulkomaanmatkaa 2 v TODELLA vilkkaan lapsen kanssa? Miten lento menee?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli mieli janoaisi parin kuukauden päästä ulkomaille. Paikkaan jonne on kahdeksan tunnin lento. Kaikista eniten minua kauhistuttaa se. Miten olette saaneet pysymään ikiliikkujan paikoillaan tuon aikaa.
Meillä lapsi aloittaa korvia huumaavan kirkumisen jos häntä pakotetaan syliin :(.

Me olimme vuosi sitten reissussa 2,5 -vuotiaan ja 6kk vauvan kanssa. Vauva oli rauhallinen eikä tuon 2,5 -vuotiaan kanssakaan tullut ongelmia. Meillä oli kyseessä 2h +11 h lennot ja ensimmäisellä lennolla poika vaan ihasteli menoa ja unohti riehumisen. Pidemmällä lennolla taas oli tilaa juoksennella ympäriinsä (käytävillä on aikuisiakin kävelyllä Atlantin yli -lennoilla) ja omista näytöistä hän katseli piirrettyjä.

Ihan hyvin siis meni ja jos teillä on kaksi aikuista, niin etteköhän jaksa juoksennella perässä.

..
mulla on iphonessa mukava peli tuon ikäiselle, sen kaa se jaksaa istua jos hätätilanne tulee. joku laite sun kannattaa ottaa mukaan, kannettava, ipad, älypuhelin tms mihin saat piirrettyjä sille lapselle. sitte pljon naposteltavaa, ei kovin sokerista ettei villiinny aivan täysin. piirustusvälineitä ja joku uusi lelu milkä annetaan vasta koneessa.
turvavyö kireälle niin ehkä se siinä penkissä pysyy.

2 v:n ikiliikkujan äiti
Meillä saman ikäinen ja todellakin selvästi keskimääräistä vilkkaampi. Meillä pelastus oli lyhempi matka ja siinäkin lento vaihdolla. Eka lento päiväuniaikaan, välissä pari tuntia juoksemista lentokentällä -> Lapsi niin puhki, että jälkimmäisessä koneessa taas nukuttiin tai ainakin jaksoi istua välillä vähän ihmettelemässä/syömässä/leikkimässä jne. Yksi pätkä ei onnistunut noin, jolloin meni kyllä aika viihdyttämiseksi ja miehen kanssa vuorotellen ravattiin edes takaisin käytävää lapsen kanssa.

Paljon uusia leluja, syötävää ja hyviä hermoja, niin kyllä se siitä. Meillä vilkkaampikin lapsi hetkeksi sentään rauhoittui, kun oli niin outo ympäristö ja ihmeteltävää.

"vieras"
Sylissä olemista kannattaa harjoitella etukäteen.. matkalle sitten paljon mukavaa puuhasteltavaa (uutta ja semmoista mitä ei ole aiemmin nähnytkään). Meillä lento (tosin vain 4h) sujui hyvin kun lapsi "pelasi" kännykällä pelejä (jos on kosketusnäytöllinen känny niin älypuhelimiin löytyy ilmaiseksi taaperoillekin sopivia pelejä) ja katsoi siitä muumi- ja pinguvideoita. Koneessakin saa liikkua jos koko lennon ajan istuminen on ihan mahdotonta (toki ei ole suositeltavaa, mutta varmaan parempi kun suora huuto..). Jotain pientä naposteltavaa mukaan? Tykkäisikö lapsi piirtää? Jos matkakohdetta ei ole vielä lyöty lukkoon niin voisin suositella alkuun kuitenkin vähän lyhempää lentoa.

Äitikin
Itse en lähtis jos on tosi vilkas lapsi. Mulla on hermot kestänyt lennot välimerelle, tosin 1v9kk suht vilkkaan tytön kanssa viime keväänä oli aika rasittava toiseen suuntaan, nukahti vasta about laskussa vaikka oli iltalento. Vanhemmat lapset (3 ja 6) sen sijaan veteli sikeitä jo ennen ruokaa... Tosin kuopushan istui koko ajan isänsä tai mun sylissä, onhan se sitten helpompaa kun on oma istumapaikka. Naapurustostakin tuli jo aika murhaavaa katsetta, tuonikäinen kun tykkää potkia istuimia jne. metelöinnin lisäksi.Hyvä et palautuikin mieleen nyt kun myös suunnitellaan lomareissua..

"vieras"
En lähtisi. Haluaisin säästää muita matkustajia vauvan rääkkymiseltä. Odota pari vuotta, niin lapsi on hiukan vanhempi, joskaan ei välttämättä vieläkään osaa käyttäytyä tarpeeksi hyvin. Jos on pakko päästä, niin sitten jätätte lapsen hoitoon. Pitkään ei kuitenkaan noin nuori selviä ilman molempia vanhempiaan, joten parempi ehkä jäädä Suomeen?

Hmm.. jos tiedät ettet pysty kontrolloimaan lasta (ottamaan tarvittaessa syliin lapsen huutamatta jne.) niin älä lähde, odota pari vuotta tai jättäkää lapsi hoitoon. Tuo on liian pitkä matka kuunnella huutoa (itse sekä kanssamatkustajat). Ei varmasti ole kovin levännyt olo reissulta palatessa..

"vieras"
No lapsihan mahtuu seisomaan aikuisen jalkojen välissä tai istumaan siinä lattialla. Mutta nousussa ja laskussa on tosiaan pakko olla omalla paikalla. Minä olen sylilapsen laittanut syliini turvavöihin vasta ihan kun on pakko. Vaikka vyöt on kiinni, lapsi pystyy seistä sylissä ja kun lähtö tapahtuu äkkiä istumaan syliin. Ja huutanuthan hän on mutta minkäs teet..

"vieras"
[QUOTE="vieras";24847986]En lähtisi. Haluaisin säästää muita matkustajia vauvan rääkkymiseltä. Odota pari vuotta, niin lapsi on hiukan vanhempi, joskaan ei välttämättä vieläkään osaa käyttäytyä tarpeeksi hyvin. Jos on pakko päästä, niin sitten jätätte lapsen hoitoon. Pitkään ei kuitenkaan noin nuori selviä ilman molempia vanhempiaan, joten parempi ehkä jäädä Suomeen?[/QUOTE]

Noin 2-vuotias ei ole vauva. Mutta nyt ei tullut selväksi että onko lapsella oma paikka vai ei?

Lentoaikatauluista riippuu paljon, me lennettiin monesti yöaikaan tai että ainakin meno tai paluu on yöllä ja toinen päiväunien aikana, ei tule niin paljon sitä viihdyttämistä.
Karkkeja ja elokuvia paloi, onneksi lentokoneruokailukin oli oma ohjelmansa ;)

"vieras ap"
Kiitos vastanneille.
En jätä kaksivuotiasta kahdeksi viikoksi hoitoon. E olisi hoitajaa, enkä kyllä muutenkaan. Perhelomalle kun olemme menossa, puuttuisi aika oleellinen pala, jos kuopus jäisi kotiin :(.

Maa on valittu edullisuutensa vuoksi. En mene jonnekin Kreikkaan, jossa saa maksaa syömingeistä ja juomingeista saman kuin suomessakin.

Paikanpäällä uskon, että lapsen kanssa kyllä pärjäämme, mutta nuo lennot kauhistuttaa.
Matkustimme 2 tuntia linja-autossa jokin aika sitten ja lapsi sai kauhean kohtauksen kun ei koko aikaa saanut kävellä käytävää eestaas :(.

Pitänee harkita tuota kannettavan dvdsoittimen hankintaa...

"vieras"
8 tuntia eestaas juoksevan, vähintään nousut ja laskut kirkuvan, huutavan ("en laita vyötä, en halua") lapsen kanssa lentokoneessa?! Ihan tosissasi kyselet?! :O Mene vasta kun lapsi on vanhempi tai osaa rauhoittua.

Ota ainakin eareita mukaan lähimmille 5 rivin matkustajille.

Kun olet varannut matkan niin viitsitkö ilmoittaa lennon numerot, varmistan etten ole samassa koneessa.

ulkonainen
Me matkustetaan joka kuukausi vilkkaan 1,5 vuotiaan kanssa, ei mitaan ongelmia. Myos pitempia lentoja tyyliin 10 tuntia.

TOTTAKAI lahdette matkaan! DVD soitin matkalle on hyva idea.

[QUOTE="vieras ap";24848200]
Matkustimme 2 tuntia linja-autossa jokin aika sitten ja lapsi sai kauhean kohtauksen kun ei koko aikaa saanut kävellä käytävää eestaas :(.

Pitänee harkita tuota kannettavan dvdsoittimen hankintaa...[/QUOTE]

Meillä lapsi on saanut vastaavan kohtauksen lentsikassa ja usko vaan mua sä et halua kokea vastaavaa. Meillä onneksi oli vajaan parin tunnin lento ja koneen perällä tyhjää tilaa jonne me sitten siirryttiin raivoavan lapsen kanssa. Lapselle ei kelvannut mikään(!) eikä se suostunut nukkumaan, joten se sitten ryömi koneen penkkien alla ja huusi. Meidän eka lentoreissu (aktiivisen parivuotiaan!) lapsen kanssa ja taatusti sellainen etten mä ikinä unohda sitä.

ulkonainen
[QUOTE="vieras";24848221]8 tuntia eestaas juoksevan, vähintään nousut ja laskut kirkuvan, huutavan ("en laita vyötä, en halua") lapsen kanssa lentokoneessa?! Ihan tosissasi kyselet?! :O Mene vasta kun lapsi on vanhempi tai osaa rauhoittua.

Ota ainakin eareita mukaan lähimmille 5 rivin matkustajille.

Kun olet varannut matkan niin viitsitkö ilmoittaa lennon numerot, varmistan etten ole samassa koneessa.[/QUOTE]

No aika ankeaksi kay elama jos ei voi muka moneen vuoteen matkustella... Minulla on useita tuttuja jotka kayvat pitkilla matkoilla, esim. eurooppa-australia tasaisin valiajoin, pienten lasten kanssa. Aina kaikki sujuu hyvin.

et ole tosissasi?
[QUOTE="vieras";24847820]---Paikkaan jonne on kahdeksan tunnin lento. ---ikiliikkujan --- Meillä lapsi aloittaa korvia huumaavan kirkumisen jos häntä pakotetaan syliin :(.[/QUOTE]

avainsanoja...

:stick:

"SueEllen"
onko teillä mahdollista harjoitella matkustamista etukäteen? meinaan että meidän lapset ovat karaistuneet automatkoilla mummolaan sietämään paikallaan istumista...

lennolle viihdykettä mukaan (kannettava dvd, kännykkä, matkapelejä, paperia ja kyniä ja leluja joiden häviäminen penkkien väliin ei kaada maata), yölento jos mahdollista, naposteltavaa paljon mukaan, kävelyt käytävillä kun mahdollista...

ja ennenkaikkea uskotko että sinä pärjäät hermostumatta? jos kestät, sitten matkaan vaan

"vieras"
[QUOTE="vieras";24848149]Noin 2-vuotias ei ole vauva. Mutta nyt ei tullut selväksi että onko lapsella oma paikka vai ei?[/QUOTE]

Ja kerropas mulle, että missä vaiheessa sanoin 2-vuotiaan olevan vauva?

Yhteistyössä