Millä alalla ei tarvitse tehdä esitelmiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Siis opiskelu aikana. Haluaisin opiskella ammatin, jolla on todella hyvät työllistymis mahdollisuudet. Olen ihan fiksu, tykkään tehdä tutkielmia yms. mutta en esittää niitä!

Tämä estää opiskelun kun tuntuu että joka h*lvetin paikassa on kaikenlaisia seminaari pakkoja!

Mitä alan opiskelemaan?

Ei kai millään alalla enää nykypäivänä, sori. Mulla oli sama ongelma nuorena, pakon edessä kaikki opiekeluajan esitelmät on pidetty. Mutta uskotko että työelämä on "opettanut" esiintymään, olen vuosia esiintynyt jos ei päivittäin niin viikoittain, ja vielä englanniksi.

Pystyisitko jossain harrastuksesi tiimoilla tms. "harjoittelemaan" esiintymistä? Vaikkapa pienemmälle ryhmälle.. ryhmätöissä kokeile hypätä taululle tekemään esim. yhteenvetoa tai jotain, siinä kun seisoskelee niin tulee tutuksi esillä olo.
Toinen neuvo on että perehdy esittämääsi asiaan kunnolla, jos tiedät että pystyt vastaamaan ainakin useimpiin kysymyksiin jollain lailla niin helpottaa kummasti jännitystä.

[QUOTE="hmm";24847586]Kai se nyt vähintään lopputyö pitää esitellä vaikka vaan ammattitutkinnon suorittaisi?[/QUOTE]

Mä en ole esitellyt lopputyötä, ja olen insinööri.

Muita esitelmiä joutuikin sitten kyllä pitämään suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Mä en ole esitellyt lopputyötä, ja olen insinööri.

Muita esitelmiä joutuikin sitten kyllä pitämään suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Outoa että et ole inssityötäsi esitellyt, itse esittelin sen sekä töissä että koulussa. Meillä oli opiskelujen "loppuhuipennnuksena" lopputöiden esitys, pari päivää oikein varattu lukujärjestyksestä. Vai onko nykyään niin kiire ettei sellaiselle ole aikaa..

[QUOTE="jaa";24847811]Outoa että et ole inssityötäsi esitellyt, itse esittelin sen sekä töissä että koulussa. Meillä oli opiskelujen "loppuhuipennnuksena" lopputöiden esitys, pari päivää oikein varattu lukujärjestyksestä. Vai onko nykyään niin kiire ettei sellaiselle ole aikaa..[/QUOTE]

En mä kyllä ihan hiljattain valmistunut, mutta ei meillä kukaan esitellyt päättötyötään...

Vaikuttaakohan salaiseksi julistaminen asiaan. Muiden töistä en tiedä, mutta mun työni oli salainen.

tiedän tunteen. jos tarkoitat opiskeluissa pidettäviä esitelmiä niin yleensä niistä pääsee kun juttelee opettajan kanssa ja kertoo että ei kertakaikkiaan pysty siihen. mutta ammateissa- jotkin myyjät..ja varmaan korkeasti koulutetut joutuvat helpommi9n esiintymään kuin amiksen käyneet...

Mä olen kärsinyt esiintymisjännityksestä vuosia ja se pilas koko lukioajan. Aikuisena menin vihdoin sen asian takia psykiatrille ja sain reseptin betasalpaajiin. Kyllä ottaa päähän, etten mennyt lääkärille jo aikaisemmin. Niin ihanaa oli pystyä pitämään esitelmiä ilman mitään merkkiä jännittämisestä. Suosittelen lämpimästi! Ei tarvi enää miettiä mitään esiintymisrajoituksia.

[QUOTE="ope";24849110]Oletpa tosi inhottava ihminen. Miten voi olla mahdollista, ettei sinusta löytynyt sen vertaa empatiakykyä, että olisit paneutunut itse ongelmaan tuon näsäviisastelun sijasta![/QUOTE]

Well, ei kyllä ollut näsäviisastelua. Eikä ole inhottava ihminen. Tällä palstalla ihmiset kirjoittavat ruokottoman huonoa suomen kieltä.

Jos aikoo pärjätä työelämässä, niin kyllä silloin jonkin verran kannattaa kiinnittää huomiota myös suomen kielen taitoon.

Ei esitelmiä onneksi tarvitse montaa pitää kaikilla aloilla. Insinöörit taitavat olla niitä jotka joutuvat muita enemmän pitämään esitelmiä. Muutenkaan ei kannata valita alaa sen mukaan millaista opiskelu on, vaan työtehtävien mukaan.

Tietojenkäsittelytieteen opinnoissa ei ollut montaa pakollista esitelmää, valmistumisen jälkeen sitten niitä on tullut enemmän.

Ei esitelmiä onneksi tarvitse montaa pitää kaikilla aloilla. Insinöörit taitavat olla niitä jotka joutuvat muita enemmän pitämään esitelmiä. Muutenkaan ei kannata valita alaa sen mukaan millaista opiskelu on, vaan työtehtävien mukaan.

Tietojenkäsittelytieteen opinnoissa ei ollut montaa pakollista esitelmää, valmistumisen jälkeen sitten niitä on tullut enemmän.

Isnöörin hommissa on tosiaan vaikeaa olla pitämättä jonkin sorttisia esityksiä, vaikka ei oliskaan myyntimies niin silti pitää olla tuon tuostakin "myymässä" jotain ajatusta.

[QUOTE="ope";24849110]Oletpa tosi inhottava ihminen. Miten voi olla mahdollista, ettei sinusta löytynyt sen vertaa empatiakykyä, että olisit paneutunut itse ongelmaan tuon näsäviisastelun sijasta![/QUOTE]

:heart:
Vaikka äidinkielen taso on mitä on tällä palstalla, niin on käsittämätöntä että joku alkaa avautumaan aiheesta henkilökohtaisesti jollekin yksittäiselle ihmiselle. Vähän tilannetajua, kiitos!

Yhteistyössä