Taas ei niin minkään laista järkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asiak

Vieras
Tuntuu että taas kerran kunnan johtajilta se viimeinenki järjen hiven hävinny.

Hain kunnalta lapsille hoitajaa kotiin (2vk päästä alkaa työt).
Perustelut mm.
Lapset vajaa 4v, vajaa 2v ja 10kk
Minulla vuoro kaksi- ja kolmityö
Pystyisin tekemään töitä kolmella eripaikkakunnalla (näille kaikille paikkakunnille meiltä kotoa matkaa n. 30km). Työpaikat siaitsevat kolmessa eri suunnassa.
Lasten infektiokierre, etenki nuorin ja keskimäinen.

Vastaus: Pystymme järjestämään päiväkotiin lapsillenne paikat, joten emme palkkaa uutta hoitajaa lastenne hoitoa varten.

Eli minun pitäisi ajaa lasten kanssa 30km matka päiväkotiin josta palaisin takaisin kotiin 30km ja jatkaisin vielä matkaa 30km työpaikalleni = 90km (lyhin matka työpaikalleni päiväkodin kautta kulkee kodin ohi). eli 1½h työmatka aamuin illoin. Kun toinen vaihtoehto olisi että lapset saisivat olla kotona ja minun työmatka olisi ainoastaan tuo 30km. Siis oikeasti. Jos menisin 7:ksi töihin minun pitäisi herättää lapset 5:ltä jotta oisimme 6:lta hoitopaikalla ja mä 7:ltä töissä ja sama rumpa illalla.

Yritin perustella ja kysellä ja kyseenalaistaa, mutta kunnan mielestä ongelma on ratkaistu = minun lapsilla on osoitettuna hoitopaikka joka on päiväkoti ja vielä niin että lapset sioitettaisiin kahteen eri päiväkotiin jotka siaitsevat 0.5km päässä toisistaan.

Täällä ei saa kuntalisää, joten meillä ei ole vara palkata yksityistähoitajaa kotiin.

Tästä seuraa se että minä hoitotyön ammattilainen en kähde töihin!

Paikkakunnalle mihin menen töihin. Päiväkodissa ei ole kolmelle paikkaa. :( Eikä se ole minun mielestä mikään hyvä ratkaisu sekään. Ennnemmin olen kotona ja kituutan kht:lla mitä kuskaan kolme lasta hoitoon.

Aika vaikeaksi menee kieltämättä, mutta eipä kunnalla ole mitään velvollisuutta kotiin hoitajia hommata. Ehkä sun kannattaisi miettiä asuinpaikkaasi ja ammatinvalintaasi uudestaan? Oletko yksinhuoltaja? Täytyy myöntää että itsekin jäisin kotiin tuossa tapauksessa. Ja jäisin kyllä muutenkin, nuorimmaisesi on vasta vauva.

En ole yksinhuoltaja. Mies on yksityisyrittäjä. Paikkakunnan vaihtaminen ei ole mahdollista

Oon 3v ollu kotona ja nytten ois sauma käydä ainakin hetki töissä (minulle tarjottiin lyhyehköä muutaman kuukauden siaisuutta. Oman jaksamisen kannalta ois nyt hyvä päästä vähäksi aikaa pois kotiympyröisä, jotta sitten taas jaksaa olla kotona :D Vauvalle kotihoito ois parasvaihtoehto (ja meillä ois ollu kunnalle ehdottaa vielä lapsille tuttu hoitaja joka on ollu kunnalla ennenki töissä).

Ihmettelen vain että onko tosiaan nuin että päivähoidonjohtajalla ei ole minkään laista mahdollisuutta soveltaa tai katsoa kokonaisuutta. Ku kyllä minun mielestä meiltä löytys melko pätevät perustelut millä vois perustella kunnalle jos vain haluaa. Se että 3 lasta näinki pientä menis hoitoon päiväkotiin vaatii sinnekki jokatapauksessa uusia järjestelyjä. (tiedän että ryhmät ovat isoja)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24845282:
Siis teiltä on päiväkotiin 30 kilometrin matka?

kyllä. Asumme 30km päässä kirkonkylältä ja työpaikkani olisi kotoa toiseen suuntaan 30km eli minun pitäisi aamulla/illalla ajaa 60km mutka kun veisin lapset hoitoon. Miettikää jos teen 8h työpäivää ni siihen tulee liki 1½h työmatkoja aamuin illoin eli minun ja lasten työpäivät venyisivät 11h pituisiksi.

[QUOTE="mona";24845296]Mä en oo tienny et kunnalta vois ees saada kotiin hoitajaa jos lapset kuitenkin on perusterveitä. Siis noi perusteluthan täyttyis monessa perheessä..[/QUOTE]

jos on 3 alle kouluikäistä lasta on mahdollisuus saada kotiin hoitaja.

Se mua kans ihmetyttää. Et tiedän täällä olevan useamman perheen jossa äiti on kotona ja silti niillä on kunnallinen hoitaja kotona 2-5pv/vk. Ja sekin on ihan laillista jos on se 3 alle kouluikäistä (silloin tosin menettää kotihoidontuen)

Jos on päättänyt asua tuollaisessa paikassa kaukana kaikesta ja hommata duunin jossa noin pitkät työmatkat niin ei kai se kunnan vika ole. Heidän velvollisuus on järjestää päivähoitopaikka lapsille ja sen kunta teki. Oma valinta että jäät kotiin vielä. Niin minäkin jäisin tuossa tilanteessa, tosin en ikinä muuttaisi minnekään noin korpeen.

[QUOTE="mona";24845296]Mä en oo tienny et kunnalta vois ees saada kotiin hoitajaa jos lapset kuitenkin on perusterveitä. Siis noi perusteluthan täyttyis monessa perheessä..[/QUOTE]

varmasti täyttys.. mut esim. meillä vauvalla on korvakierre.. eka korvatulehdus 7vk ikäisenä ja sen jälkeen ei ole ollu kuukautta etteikö ois ollu tulehdusta. Keskimäisellä ja vanhimmalla on infektioastma.

Eli ei vakavia tauteja nyt kuitenkaan, mut minusta ihan hyviä perusteluita kotihoidolle silti.

Tuohan olisi hyvä lääke työttömyyteen. Jotta yksi voi kulkea töissä, pitää kunnan palkata hoitaja lapsille. Aika fiksua.

Vähän järki käteen. Tuo 90 kilometriä on alle tunnin ajo, jos ei ole ruuhkia. Ja varmaankaan ei ole jos asutte niin böndellä että päiväkotiin on 30 kilometriä matkaa.

Pitäisiköhän meidänkin pyytää lapsille hoitaja, koska se olisi helpompaa niin.

Jos on päättänyt asua tuollaisessa paikassa kaukana kaikesta ja hommata duunin jossa noin pitkät työmatkat niin ei kai se kunnan vika ole. Heidän velvollisuus on järjestää päivähoitopaikka lapsille ja sen kunta teki. Oma valinta että jäät kotiin vielä. Niin minäkin jäisin tuossa tilanteessa, tosin en ikinä muuttaisi minnekään noin korpeen.

kiitos! Ensinnäki en ole ainut joka asuu täällä KORVESSA!!! suurinosa meidän paikkakunnalla asuu yli 10km päässä keskustasta :D

[QUOTE="Tosimies";24845317]Tuohan olisi hyvä lääke työttömyyteen. Jotta yksi voi kulkea töissä, pitää kunnan palkata hoitaja lapsille. Aika fiksua.

Vähän järki käteen. Tuo 90 kilometriä on alle tunnin ajo, jos ei ole ruuhkia. Ja varmaankaan ei ole jos asutte niin böndellä että päiväkotiin on 30 kilometriä matkaa.

Pitäisiköhän meidänkin pyytää lapsille hoitaja, koska se olisi helpompaa niin.[/QUOTE]

90km täällä ei aja alle tunnissa.. ja sinun mielestäkö on inhimissitä että lapsille tulee 11h työpäivät??

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24845313:
Onko mieskin sitten töissä siellä eri suunnalla? Entäs yksityisen hoidon tuki?

mies on maatalousyrittäjä eli tekee kotoakäsin töitä, mut ei pysty kaitsemaan lapsia.
täällä ei makseta kuntalisää ja kolmesta lapsesta sais kelalta 160€/lapsi ja jos siihen lisättäs se 530€ mikä menee hoitomaksua kolmesta + työnantajan kustannukset.. ni kuka lähtee töihin 1000€ - verot Tuon enempää meidän tuloilla ei ole mahdollista maksaa hoitajalle

Eikö siinä lähempänä ole mitään hoitopaikkaa? Onko ainoa paikka tosiaan tuo 30 kilometrin päässä? Eikö sillä kylällä asuisi ketään tai jos olisi vaikka joku toinen perhe, jolla sama tilane niin voisiko yksi hoitaja tulla hoitamaan kahden perheen lapsia?

mies on maatalousyrittäjä eli tekee kotoakäsin töitä, mut ei pysty kaitsemaan lapsia.
täällä ei makseta kuntalisää ja kolmesta lapsesta sais kelalta 160€/lapsi ja jos siihen lisättäs se 530€ mikä menee hoitomaksua kolmesta + työnantajan kustannukset.. ni kuka lähtee töihin 1000€ - verot Tuon enempää meidän tuloilla ei ole mahdollista maksaa hoitajalle

Mutta eikö hän voisi viedä tai hakea hoidosta? Ei tulisi niin pitkä hoitopäivä, eikä sinulle yksin tuota ajomatkaa.

[QUOTE="Tosimies";24845317]Tuohan olisi hyvä lääke työttömyyteen. Jotta yksi voi kulkea töissä, pitää kunnan palkata hoitaja lapsille. Aika fiksua.

Pitäisiköhän meidänkin pyytää lapsille hoitaja, koska se olisi helpompaa niin.[/QUOTE]

lisäksi tämä hoitaja joka tulis meillä on pitkä-aikaistyötön eli kunta sais siitä rahaa! Meiltä ku ajaa kirkolle menee matkaan 25-30min riippuen kelistä (kesällä ja hyvällä kelillä voi ajaa reippaammin ni menee tuo 25km). siihen ku lisää sen 15min mitä menee siihen että viet lapset kahteen eri päiväkotiin on se jo 30+15+30 = 75 + matka työpaikalle 30min.

Täällä ku tiet ovat tosin asvaltoituja, mutta 80 nopeusrajoitus ja pienet kapeat tiet.. on eriasia pöhöttää menemään suoraa moottoritietä mitä metän keskellä kulkevaa kylätietä

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24845344:
Mutta eikö hän voisi viedä tai hakea hoidosta? Ei tulisi niin pitkä hoitopäivä, eikä sinulle yksin tuota ajomatkaa.

Periaatteessa kyllä, mutta tämä ei onnistu läheskään jokapäivä maatilan töiden takia.