Älyttömimmät lait Suomessa? Mitä muuttaisit jos sulla olis valta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä olen miettinyt näitä, kun mietin että mitä lakeja ei voida perustella millään järkiperusteilla. Ovat vaan menneisyyden perinteitä, joissa ei enää ainakaan ole mitään järkeä.

Huumeiden laittomuus, erityisesti kannabiksen. Aiheuttaa enemmän haittoja kuin hyötyjä laittomuus.

Avioliittolaki, joka ei ole tasa-arvoinen kaikille.

Isän oikeuksien puuttuminen, jos äiti on naimisissa toisen miehen kanssa. Isällä ei ole mitään mahdollisuuksia saada virallista roolia lapsen elämässä, ilman äidin suostumusta.

Mitä lakeja te pidätte järjettöminä?
 
kaupan täti
Se että kaljaa ei saa myydä ennen aamuyhdeksää. Ihan naurettavaa. Lisäksi tuo tuleva tupakkalaki, kun kaikki tupakointivälineet on piilotettava asiakkailta ja asiakkaat katsovat listasta mitä ottaisivat.
 
jopas on taas
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;24837972:
Se että kaljaa ei saa myydä ennen aamuyhdeksää. Ihan naurettavaa. Lisäksi tuo tuleva tupakkalaki, kun kaikki tupakointivälineet on piilotettava asiakkailta ja asiakkaat katsovat listasta mitä ottaisivat.
Eikä??? :D En ollut kuullutkaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;24837972:
Se että kaljaa ei saa myydä ennen aamuyhdeksää. Ihan naurettavaa. Lisäksi tuo tuleva tupakkalaki, kun kaikki tupakointivälineet on piilotettava asiakkailta ja asiakkaat katsovat listasta mitä ottaisivat.
Näihin vois vielä lisätä nuuskan laittomuuden.
 
olen miettinyt
että mitä järkeä on tuomioissa etenkin jos talousrikoksista saa isomman tuomion kuin taposta/murhasta

ja mikä ihmeen elinkautinen...ei ole kuin muutama vuosi ja siitäkin yleensä saa ensikertalainen hyväl käytöksel jotain vähennystä tai jopa armahdetaan

elinkautinen saisi olla KOKO ELÄMÄN KESTÄVÄ

raiskauksista ISOMMAT TUOMIOT
ja pedofileille myös
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;24837972:
Se että kaljaa ei saa myydä ennen aamuyhdeksää. Ihan naurettavaa. Lisäksi tuo tuleva tupakkalaki, kun kaikki tupakointivälineet on piilotettava asiakkailta ja asiakkaat katsovat listasta mitä ottaisivat.
En minä ymmärrä mitä huonoa on siinä, että tupakkatuotteet laitetaan piiloon. Vähentää varmasti tupakkatuotteiden heräteostoa. Onhan tupakointi aivan kamala tapa ja siitä ei kellekään mitään hyötyä ole.
 
Minä en ymmärtänyt ap:n viestiä, koska siinä ei perusteltu väitteitä oikein mitenkään. Miten niin avioliittolaki ei ole tasa-arvoinen, viittaatko homoliittoihin tai niiden puuttumiseen vai mihin?

Missä laissa on määritelty, että uuden miehen kanssa naimisissa oleva nainen voi omia lapsen niin, että isällä ei ole mitään oikeutta lapsen tapaamiseen? Eihän laissa puhuta äideistä tai isistä, vaan vanhemmista sukupuolta määrittelemättä. Vai mistä laista tarkalleen ottaen puhut?
 
Minä en ymmärtänyt ap:n viestiä, koska siinä ei perusteltu väitteitä oikein mitenkään. Miten niin avioliittolaki ei ole tasa-arvoinen, viittaatko homoliittoihin tai niiden puuttumiseen vai mihin?

Missä laissa on määritelty, että uuden miehen kanssa naimisissa oleva nainen voi omia lapsen niin, että isällä ei ole mitään oikeutta lapsen tapaamiseen? Eihän laissa puhuta äideistä tai isistä, vaan vanhemmista sukupuolta määrittelemättä. Vai mistä laista tarkalleen ottaen puhut?
Ap tarkoitti varmaan sitä, että jos nainen on naimisissa niin naimisissa oleva mies on automaattisesti lapsen isä eikä toinen mies voi vaatia isyyden tutkimista, vaikka tietäisikin varmasti, että on lapsen isä jos nainen on siis naimisissa toisen miehen kanssa.
 
[QUOTE="sasa";24838019]Nainen saa päättää miehen tahdon vastaisesti abortista, mies ei kuitenkaan saa päättää elatusmaksuista oman tahtonsa mukaan.[/QUOTE]

Sinunko mielestä naisen pitäisi pitää lapsi jos mies näin haluaa? Se nyt vaan on niin, että nainen joutuu lapsen synnyttämään ja olemaan raskaana, joten hänellä on oikeus valita mitä tekee. Ja kukaan ei ole pakottanut ketään isäksi, jos yhtyy naiseen niin ottaa sen riskin, että nainen tulee raskaaksi.
 
mama the strange
No nyt ekana mieleen tulee tuo uusi tupakkalaki, joka on poistanut oppilaitosten pihoilta tupakointipaikat. Joo ideana ihan hyvä, mutta kun ei se tupakointi siihen lopu vaan savuttelijat valtaavat ja roskaavat sitten jalkakäytävät, koulujen lähitalojen pihat jne....
 
kaupan täti
En minä ymmärrä mitä huonoa on siinä, että tupakkatuotteet laitetaan piiloon. Vähentää varmasti tupakkatuotteiden heräteostoa. Onhan tupakointi aivan kamala tapa ja siitä ei kellekään mitään hyötyä ole.
No se hankaloittaa ja hidastaa huomattavasti sujuvaa kassatyöskentelyä. Ei se piilottaminen tupakointia vähennä, se on varma juttu. Eikä kieltolaki lopettanut viinan käyttöä....
 
jeovia
Minä en ymmärtänyt ap:n viestiä, koska siinä ei perusteltu väitteitä oikein mitenkään. Miten niin avioliittolaki ei ole tasa-arvoinen, viittaatko homoliittoihin tai niiden puuttumiseen vai mihin?

Missä laissa on määritelty, että uuden miehen kanssa naimisissa oleva nainen voi omia lapsen niin, että isällä ei ole mitään oikeutta lapsen tapaamiseen? Eihän laissa puhuta äideistä tai isistä, vaan vanhemmista sukupuolta määrittelemättä. Vai mistä laista tarkalleen ottaen puhut?
Hän puhui siitä, että jos nainen on naimisissa kun hänelle syntyy lapsi, niin aviomies on lapsen juridinen isä - vaikka biologinen isä olisi toisaalla. Bioisällä ei ole mitään oikeuksia lapseen ellei avioparin molemmat osapuolet ole sitä mieltä, että bioisä saa osallistua lapsensa elämään.
 
"eräs nainen"
Seksin ostoon ja myyntiin puuttuvat lait. Kahden aikuisen välinen kauppa. Ihan järjetöntä. Ei se prostituutio siitä mihinkään häviä ikinä! Vain siirtyy maan alle.

lailliset porttolat, niin ei olisi ongelmia.
 
että mitä järkeä on tuomioissa etenkin jos talousrikoksista saa isomman tuomion kuin taposta/murhasta

ja mikä ihmeen elinkautinen...ei ole kuin muutama vuosi ja siitäkin yleensä saa ensikertalainen hyväl käytöksel jotain vähennystä tai jopa armahdetaan

elinkautinen saisi olla KOKO ELÄMÄN KESTÄVÄ

raiskauksista ISOMMAT TUOMIOT
ja pedofileille myös
Tässä ei ole niinkään kyse laista vaan yleisestä tavasta. Mikään lakihan ei sano etteikö elinkautinen voisi kestää koko elämän.
 
Ap tarkoitti varmaan sitä, että jos nainen on naimisissa niin naimisissa oleva mies on automaattisesti lapsen isä eikä toinen mies voi vaatia isyyden tutkimista, vaikka tietäisikin varmasti, että on lapsen isä jos nainen on siis naimisissa toisen miehen kanssa.
No mutta jos vaikka Nico-Petterin, 7 vee, äiti menee uusiin naimisiin Kaitsun kanssa erottuaan Nico-Petterin isästä Jallusta vaikka kolme vuotta aiemmin, niin ei kai Nico-Petteristä tule mitenkään Kaitsun poikaa automaattisesti? Olen kyllä kuutamolla näistä uusperhekuvioista enkä tiedä mitä laki näistä sanoo.

Eikä tuokaan laki luultavasti mikään ihan hullu ole, vaan sillä on tod.näk. yritetty ajaa lapsen parasta. Kun nyt edes tietäisi mistä laista tarkalleen ottaen ap puhui...
 
jeovia
Niin ja itse laillistaisin kannabiksen, kuten moni muukin on ehdottanut.

Poistaisin subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Erottaisin kirkon valtiosta, veisin kirkolta vihkimisoikeuden ja verotusoikeuden. Samalla kouluista poistuisi uskonnonopetus ja ET olisi kaikille yhteinen oppiaine.
 
No mutta jos vaikka Nico-Petterin, 7 vee, äiti menee uusiin naimisiin Kaitsun kanssa erottuaan Nico-Petterin isästä Jallusta vaikka kolme vuotta aiemmin, niin ei kai Nico-Petteristä tule mitenkään Kaitsun poikaa automaattisesti? Olen kyllä kuutamolla näistä uusperhekuvioista enkä tiedä mitä laki näistä sanoo.

Eikä tuokaan laki luultavasti mikään ihan hullu ole, vaan sillä on tod.näk. yritetty ajaa lapsen parasta. Kun nyt edes tietäisi mistä laista tarkalleen ottaen ap puhui...
Ei Nico-Petteristä ei tule Kaitsun poikaa. AP puhuu laista, jonka mukaan aviomies on automaattisesti lapsen isä. Eli jos Minna ja Kaitsu on naimisissa ja Minnalla on suhde Pekan kanssa ja Minna tulee raskaaksi on Kaitsu automaattisesti tämän lapsen isä vaikka biologisesti lapsi voisi olla Pekan. Pekalla ei ole oikeutta vaatia isyystestiä.
 

Yhteistyössä