Kumpi pienempi paha: särkylääkkeiden jokapäiväinen käyttö vai kipu?

Mulla on Budd-Chiarin syndrooma eli maksa ei toimi kunnolla. Vaikuttaako Panadol siis maksaankin joka päivä käytettynä?

mulla ainaki nostaa. ja panadolin sanotaan olevan ainoa joka vois auttaa tämän sairauden kipuihin. buranaa ja vastaavia sitte jos on vaikka pääkipua yms. sauna pahentaa, kylmäpahentaa.. ääh. raivostuttava ku ei tiä mistä tullee pahin olo.

Eli saan ne kaksikin ottaa ihan rauhassa? Mulla on kyllä sisätautilääkäri maanantaina, mutta nämä erikoislääkärit ovat sellaisia, että ottavat kantaa yleensä vain oman alansa ongelmiin.

Voit ottaa huoletta 2 gramman tablettia jos tuntuu ettet yhdellä pärjää. 3 grammaa/pvä on vielä ihan turvallinen annos. Ihan hyvin voit kysyä sisätautilääkäriltä kipulääkeasioista, se on heidän erikoisalaansa.

Jos maksassa vikaa niin panadol ei kyllä ole paras mahdollinen kipulääke silloin. Päivystyksessä on tullut havaittua että ihmiset saattaa soittaa ja kysyä pääsyä lääkärin pakeille vaikka käsisäryn vuoksi. Sit kun kysytään että ootko kokeillu mitään särkylääkettä niin vastaus on joo olen minä yhden buranan ottanut. Ei tulla ajatelleeksi että useinhan se lääkärikin määrää aluksi sitä särkylääkettä ja lepoa josko sillä vaikka kipu helpottaisi ja jos näistä ei apua niin sitten vasta tarkempia tutkimuksia.

mulla ainaki nostaa. ja panadolin sanotaan olevan ainoa joka vois auttaa tämän sairauden kipuihin. buranaa ja vastaavia sitte jos on vaikka pääkipua yms. sauna pahentaa, kylmäpahentaa.. ääh. raivostuttava ku ei tiä mistä tullee pahin olo.

Mä en saa syödä Buranaa, koska mulla on Marevan-lääkitys. Parasetamolit ainoita sallittuja käsikauppalääkkeitä.

Mulla ollut reilun puolitoista vuotta päivittäisessä käytössä 600mg Burana, 1g Panadol, välillä mennyt Lyricaa, Tramalia ja Sirdaludia.
Ja silti on kivut tuntuneet. Tuo Panadol on tuolla 1g annostuksella mielestäni ihan ok, mutta toisaalta jos sulla maksan kanssa ongelmia niin kannattaisi ehkä kysellä onko tuo Panadol se järkevin lääke käyttää.

Itse en uskaltaisi syödä panadolia maksasairaana jatkuvassa käytössä. Mulla oli itsellä viimesyksynä selkä ihan sairaan kipeä parin kuukauden ajan. Lääkäreiltä en saanut muuta apua kun ota panadolia, 1-2g päivässä sitä söin ja kuukauden päästä iski ihan kamalat vatsaoireet, ruokahaluttomuus, pissa muuttui ruskeaksi -> maksa-arvot pilvissä, aika seuraavalle päivälle ultraan kun oltiin aika varmoja että ei ole mitään kovin viatonta, alkoa en käytä ollenkaan.. Mutta mitään syytä maksa-arvojen huimalle nousulle ei löytynyt, itse ajattelen sen olevan panadol. Kun lääkkeen lopetin niin arvot alkoivat normalisoitua, mutta meni tosi kauan, abouttia 9kk ennenkuin arvot olivat viiterajoissa.

Siksipä en uskalla parasetamolia syödä, käytän buranaa jos on ihan ihan pakko. Mutta selkäkivut saan hoidettua sille parin joulun takaisella hittilahjalla, nimittäin piikkimatolla! Pahimpina särkyaikoina nukuinkin sen päällä ja se ihan oikeasti helpottaa kipuja.

Tietysti ilman lääkettä parempi, mutta toisinaan tulee vastaan se, ettei kerta kaikkiaan enää kestä kipua. Söin pää- ja lihaskivun takia tulehduskipulääkkeitä niin paljon, ettei maha enää kestänyt. Kun lopetin lääkkeen, vaimeni kivutkin :/
Nykyisin saa olla melko kookas kipu, ennen kuin otan lääkettä. Tai sitten jos olen moooonta päivää kärsinyt kivusta, otan kyllä. Kipu vie kauan kärsittynä järjen.

Huomasin vasta nyt tämän viestin. Panadol vaikuttaa nimenomaan maksaan ja jos sinulla on tällainen perussairaus niin sitten kannattaa olla erityisen varovainen. Mutta kysy maanantaina sisätautilääkärin mielipidettä, varmasti osaa auttaa.

Niin ja se mun ihan perimmäinen sairaus on pv eli verisyöpä. Odotan, että Hydrea alkaa auttamaan veriarvoihin ja sitä kautta tilanne paranisi. Tosin kestää kuulemma kuukausia ennen kuin tilanne helpottaa, jos helpottaa.

Mä en saa syödä Buranaa, koska mulla on Marevan-lääkitys. Parasetamolit ainoita sallittuja käsikauppalääkkeitä.

Mullakin Marevan, ja parasetamolia voi ottaa sen kanssa, mutta ei sitäkään säännöllisesti vaan ihan tilapäisesti joskus. Itselle tulee jo hyvin pienestä määrästä sydämentykytystä, kun sitä otan. Ilman Marevania ei tullut mitään.

Kuinka pitkään sulla on ollut tämä diagnoosi? Etkö ole saanut hoitavilta lääkäreiltä mitään ohjeistusta lääkkeiden käytöstä?

Kesästä asti. Tilanne on nyt pahentunut syksyn aikana ja söin tosiaan välillä Tramalia. En ole tosin maininnut, että nyt menee Panadolia aika paljon. Pitänee ottaa puheeksi. Jos se ei sovi, tarvitsen jotain muuta. Mutta jos se ei voi olla ibuprofeiinia, niin mitä sitten?

Voit ottaa huoletta 2 gramman tablettia jos tuntuu ettet yhdellä pärjää. 3 grammaa/pvä on vielä ihan turvallinen annos. Ihan hyvin voit kysyä sisätautilääkäriltä kipulääkeasioista, se on heidän erikoisalaansa.

Lähestyisin ite kyllä kipupolia ja anestesialääkäriä kivunhoidon asioissa ja/tai kipuhoitajaa.

Mutta nämä siis vain lähetteellä.

Kesästä asti. Tilanne on nyt pahentunut syksyn aikana ja söin tosiaan välillä Tramalia. En ole tosin maininnut, että nyt menee Panadolia aika paljon. Pitänee ottaa puheeksi. Jos se ei sovi, tarvitsen jotain muuta. Mutta jos se ei voi olla ibuprofeiinia, niin mitä sitten?

No nyt kannattaa ottaa kipulääkeasiat hoitavan lääkärin kanssa puheeksi. Kyllä varmasti löytyy joku sopiva vaihtoehto. Edelleen olen samaa mieltä kuin aiemmin eli kipua kannattaa hoitaa, mieluummin liikaa kuin liian vähän kun on pitkäaikaisesti kivusta kyse, parasetamoli ei ehkä vaan ole se sulle se paras lääke. Oikein paljon voimia ja pidähän puolesi että saat kunnon hoitoa, sulla on siihen oikeus!

Ja minä kun oon saanu ymmärtää et tramal on yks parhaiten tähän tautiin tehonneista lääkkeistä. Tosin mulla on sillekin jo kiva toleranssi. Parasetamolia en saa syödä allergiasyistä. Mutta ei oo enää kivutkaan jokapäiväiset kun löyty lopuks toimiva lääkitys.

mulla on myös kipulääkkeitten kans "kivoja" pikku lis äoireita.. lievin pam sai peli nseis kokonaan, panacod ( lievin) laittaa oksentaa. tramalit ja muut mieleen vaikuttavat tekkee minusta pelkän kuoren :/ vaihtoehtoja? olla kivuton kuori tai tunteä ja tietää mitä tapahtuu mutta kipuja??

Viittinks kertoo...
Mulla oli massiivi keuhkoembolia, jonka takia syön Marevania.
Mutta mulla on kroppa jatkuvasti tosi kipeä(mooonta vuotta ollut), ihan kuin jokainen lihas ja nivel olisi tulehtunut. ja varsinkin tuo invalidisoiva niska-hartiaseutu, joka on aiheuttanut kamalaa päänsärkyä, ja vaatinut melkoiset särkylääkemäärät.

Yhteistyössä