4-vuotias ja pelikonsolit???!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelevä"

Vieras
Nyt on ihan pakko kysyä muiden mielipidettä siitä että mitä mieltä olette kun
4-vuotias pelaa päivittäin noin 2-3 tuntia pelikonsolia (x-box, pleikka).
Siis mä en oikeesti ymmärrä miten noin pienen tarvitsee mukamas pelata tuollasilla tai käydä tietokoneella!!!
Tän samasen lapsen lempiohjelmia on salkkarit ja BigBrother!
Ei vaa mee mun jakeluun tää asia ja tuon ikäsellä pitäs kyl olla pikku kakkosen
tuttiritari lempiohjelmana.
Jos jollain muulla löytyy 4-vuotias joka pelailee konsoleita ja käy tietokoneella niin valaiskaa mua ihmeessä ja kertokaa miksi näin?

Täällä oli jokin aika sitten kesksutelu kolmivuotiaan rankaisemisesta, ja siinä rangaistus oli peli-illan peruminen. Sitä vähän ihmettelin, mutta taisin olla useampisivuisen keskustelun ainoa ääneen ihmetellyt.

Poika taisi olla just sen 4 kun meille tuli pleikkari ja sai koneellakin olla.. Miksi näin? Koska en ymmärrä mitä pahaa siinä on että lapsi saa pelata peliä tai käyttää tietokonetta =)

mitä ihmeellistä tuossa on? meillä 4v saa pelata viikonloppuisin mummolassa tietokoneella autopelejä. kotona ei viikolla saakaan.

No ehkä se että pelaa päivittäin 2-3 tuntia??? Meillä löytyy kyllä myös pelikonsoli, sillä 3 v ja 6 v pelaa ehkä viikottain, jos niinkään usein. Jos esikoiselta kysyttäis, niin varmasti pelaisi mielellään vaikka päivittäin...

aikakaukanatäydellisestä, kertoisitko mullekin et mistä syystä toi sua ei järkytä? Mun mielestä 4-vuotiaalla pitäs olla vähän eirlaiset leikit ku konsoleiden pelaaminen

Kyllä meidän 4-vuotiaalle riittää ihan muistipelit ym. yhdessä pelattavat lautapelit. Ei kävis mielessäkään antaa sen ikäisen pelata millään konsolilla!
Kyllä hän varmasti ehtii pelata niitä sitten isompana.

Ei sitä haittaa tajua, jos ei oma lapsi ole sitä tyyppiä, joka addiktoituu heti ja saa giganttisia raivareita, jos ei pääse koneelle tai pelaamaan. Nimittäin se on raivostuttavaa - ja kuvioon kuuluu, että mikään leffaan/uimaan/harrastukseen meno ei enää miellytä, kun koko ajan on pelaaminen mielessä. Aamullakin aletaan herätä klo 5 ja kysyä, saako pelata. Yöllä koitetaan hipsiä pelaamaan... Okei, tämä on ääriesimerkki, mutta pienempikin peliadddiktio voi olla hyvin rasittavaa.

[QUOTE="vieras";24822691]Kyllä meidän 4-vuotiaalle riittää ihan muistipelit ym. yhdessä pelattavat lautapelit. Ei kävis mielessäkään antaa sen ikäisen pelata millään konsolilla!
Kyllä hän varmasti ehtii pelata niitä sitten isompana.[/QUOTE]

Mä olen niin samaa mieltä! Ehkä olen sit tiukkapipo täs asiassa mutta ei kyllä
meidänkään 4-vuotias pelaa konsoleita.

[QUOTE="Kata-76";24822678]No ehkä se että pelaa päivittäin 2-3 tuntia??? Meillä löytyy kyllä myös pelikonsoli, sillä 3 v ja 6 v pelaa ehkä viikottain, jos niinkään usein. Jos esikoiselta kysyttäis, niin varmasti pelaisi mielellään vaikka päivittäin...[/QUOTE]

Mitä erikoista pelaamisessa on? Vaikka sitä harrastaisi päivittäin? Se on harrastus ja ajanviettotapa siinä missä television katselu, lukeminen tai lautapelien pelaaminen. Miksi lapsesi ei saa pelata päivittäin? Hän ei varmaan saa netissäkään olla kuin tunnin päivässä?

[QUOTE="Ihmettelevä";24822684]aikakaukanatäydellisestä, kertoisitko mullekin et mistä syystä toi sua ei järkytä? Mun mielestä 4-vuotiaalla pitäs olla vähän eirlaiset leikit ku konsoleiden pelaaminen[/QUOTE]

Se on järkyttävää jos 4- vuotias pelaa puolet päivästä pelejä konsoleilla ja lopun päivää tuijottaa aikuisten ohjelmia. Mutta miusta se ei ole järkyttävää jos 4 vee saa pelata konsolipeliä tai olla tietokoneella =)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
[QUOTE="Ihmettelevä";24822630]
Jos jollain muulla löytyy 4-vuotias joka pelailee konsoleita ja käy tietokoneella niin valaiskaa mua ihmeessä ja kertokaa miksi näin?[/QUOTE]

Meillä 3,5 vuotias on jo runsaan vuoden osannut itse avata tietokoneen, kirjautua sisään ja hakea ylen sivuilta lastenohjelmia tai pelikoneesta lasten pelejä. Tai Youtubesta musiikkia/piirrettyjä joista pitää Viime keväänä ostettiin X-box jossa pelaa Kinectimals lastenpeliä 1-3h viikossa. Androidpuhelimella pelaa Angry Birdsiä ihan suvereenisti parhaiten perheestä.

En näe mitään pahaa. Hyvä että oppii ajoissa käyttämään erilaisia tietokoneeseen perustuvia vimpaimia. Niillä maailma pyörii. Mikä etulyöntiasema niihin, jotka saavat koulussa koskea ensimmäisen kerran.

Ei sitä haittaa tajua, jos ei oma lapsi ole sitä tyyppiä, joka addiktoituu heti ja saa giganttisia raivareita, jos ei pääse koneelle tai pelaamaan. Nimittäin se on raivostuttavaa - ja kuvioon kuuluu, että mikään leffaan/uimaan/harrastukseen meno ei enää miellytä, kun koko ajan on pelaaminen mielessä. Aamullakin aletaan herätä klo 5 ja kysyä, saako pelata. Yöllä koitetaan hipsiä pelaamaan... Okei, tämä on ääriesimerkki, mutta pienempikin peliadddiktio voi olla hyvin rasittavaa.

Lapset, kuten aikuisetkin, tykkäävät eri asioista. Jos joku lapsi nauttii erityisen paljon pelaamisesta niin miksi se pitää sitten kieltää niin että joutuu salaa yrittämään pelata?

Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;24822762:
Lapset, kuten aikuisetkin, tykkäävät eri asioista. Jos joku lapsi nauttii erityisen paljon pelaamisesta niin miksi se pitää sitten kieltää niin että joutuu salaa yrittämään pelata?

Varmaan samasta syystä kuin aikuisillakin:jos pelaaminen alkaa hallita muuta elämää, on syytä rajoittaa.

Meidän motorisesti hitaasti kehittynyt lapsi saa pelata konsolilla, kun sekin kehittää motorisia taitoja. :)
Aloitti käytön joskus 5-vuotiaana, kun pleikka meille tuli.
Välillä menee kuukausikin, ettei pelaa yhtään ja joskus saa luvalla vetää viikonloppuna useamman tulin pelisession.

Mitään K-11 ylöspäin materiaalia ei todellakaan saa pelata. Mennään niillä 3-7-vuotiaille "soveltuvilla" peleillä.

Alkuperäinen kirjoittaja taasnäitääitejä;24822750:
Mitä erikoista pelaamisessa on? Vaikka sitä harrastaisi päivittäin? Se on harrastus ja ajanviettotapa siinä missä television katselu, lukeminen tai lautapelien pelaaminen. Miksi lapsesi ei saa pelata päivittäin? Hän ei varmaan saa netissäkään olla kuin tunnin päivässä?

SIIS TÄH??? Minusta tietokone/konsolipelien pelaaminen ei ole 6 v:n harrastus, kuten ei myöskään telkkarin tuijottaminen. Miksi hänen ylipäätänsä pitäisi olla netissä tuntia päivässä (tai enemmän)? Juu en todellakaan pidä näitä "harrastuksina", pitääkö joku oikeasti? Siksi meillä ei saa pelata päivittän. Tai ehkä minä vaan olen kovinkin tiukkis (onneksi mies on samalla linjalla).

[QUOTE="vieras";24822769]Varmaan samasta syystä kuin aikuisillakin:jos pelaaminen alkaa hallita muuta elämää, on syytä rajoittaa.[/QUOTE]

Mutta se että asetetaan jotain järkyttävän tiukkoja aikarajajo (1h viikossa) luo illuusion että lapsella olisi joku ongelma kun haluaa aina pelata - miksi ylipäätään pitää hommata niitä konsoleita jos niitä ei anneta pelata? Ei lapsi muutu passiiviseksi nörtiksi jos hän saa pelata joka ilta vaikka pari tuntia jos tekee mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja taasnäitääitejä;24822750:

4-vuotias pelaamassa 2-3h ja netissä? Miksi? 2h tv:tä harrastuksena sen ikäiselle on myös hiukka - ööö - arveluttavaa. Se aika kun on jostain muusta pois, kuten liikkumisesta.

[QUOTE="Kata-76";24822784]SIIS TÄH??? Minusta tietokone/konsolipelien pelaaminen ei ole 6 v:n harrastus, kuten ei myöskään telkkarin tuijottaminen. Miksi hänen ylipäätänsä pitäisi olla netissä tuntia päivässä (tai enemmän)? Juu en todellakaan pidä näitä "harrastuksina", pitääkö joku oikeasti? Siksi meillä ei saa pelata päivittän. Tai ehkä minä vaan olen kovinkin tiukkis (onneksi mies on samalla linjalla).[/QUOTE]

Tervetuloa 2011 vuoteen: monikin pitää. Pelaaminen on harrastus millä voi ansaita elantonsa. Turnauksissa palkinnot liikkuvat kymppitonneista miljooniin euroihin.

Ei hänen pakko sielä ole olla mutta jos hänellä on joku sivu missä tykkää käydä (habbo/runo/koululainen.fi tms) niin miksei voisi olla?

Sellaisella tyypillä kyllä viiraa pahasti päässä, joka edes kysyy tuollaista, kun kyse on pienistä lapsista. Sen ikäiset vielä kasvattavat luustoaan ja kehittyvät, eivät ole luotuja tietokoneen tai konsolin varteen koko päiväksi. Mutta kyllä kieltäminen on raskasta ja rasittavaa8, varsinkin jos oma näkemys vanhemmuudesta on se, että kunhan musirulli saa mitä pyytää.

Kyllä meidän lapset nauttii karkista ja muista herkuistakin erityisen paljon, mutta ei meillä silti tarjoilla niitä ruokana. Eikä ne erityisemmin nauti hampaiden pesusta tai nukkumaan menemisestä, muta silti ne tehdään joka ilta meidän "määräämään" aikaan. Lapsi on lapsi ja haluaa tehdä kaikenlaista, mutta aikuisen tehtävä on määrittää rajat!

4-vuotias pelaamassa 2-3h ja netissä? Miksi? 2h tv:tä harrastuksena sen ikäiselle on myös hiukka - ööö - arveluttavaa. Se aika kun on jostain muusta pois, kuten liikkumisesta.

Siksi koska pitää pelaamisesta? Netti kiinnostaa?

En usko että lapsen elämä menee pilalle kun istuu sen 3h pelaamassa ja netissä. Kyllä päivässä ehtii silti tehdä paljonkin.

Yhteistyössä