lehti 4-v. pojalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaksosongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaksosongelma

Vieras
Meillä on 4-vuotiaat kaksoset, joista tytölle on nyt tilattu toivottu Prinsessa-lehti. Tasapuolisuuden nimissä koen, että pitäisi pojallekin olla oma lehti. Mutta en oikein löydä mitään sopivaa. Olisiko suosituksia?

Vai jääkö vaihtoehdoksi vain käydä aina ostelemassa irtonumeroita Autot-lehdestä. Se kun vaan ei ole lapselle ollenkaan sama asia kuin saada se postin mukana omalla nimellä...

Jos ei kyseessä olisi kaksonen, en asiaa edes miettisi, kun ei poika ole varsinaisesti kaivannut mitään lehteä edes. Mutta onko se sitten epäreilua poikaa kohtaan että kaksossisko saa toivomansa lehden, ja toinen pahoittaa mielensä kun hän ei saa... miten "korvaisin" tämä hänelle?

Lisään vielä, että tämä vaivaa, koska olen yleensä tosi tarkka lasten tasapuolisuudesta. Joulu- ja synttärilahjat ym. vaateostoksista lähtien katson aina, että on saman verran ja samanarvoista. Tuskin ikäerolla varustettujen sisarusten kanssa asiaa tällä tavalla syynäisi, mutta kaksosten suhteen tästä on tullut jonkin sortin refleksinomainen ajattelumuoto... siksi nyt hieman omatunto soimaa, kun toiselle tilasin jotain mitä tiedän hänen todella toivovan... ja toinen ei ole saamassa mitään vastaavaa.

Tietysti tilaat molemmille omat lehdet!!!!!!!!!!! Tilaat pojalle vaikka Nalle Puh lehden. Ihan turha lietsoa kateutta kaksosten välille. Toiselle tulee varmasti paha mieli jos ei tule postissa omaa lehteä, jos toiselle tulee.

Ymmärrän kyllä hyvin tuon ajattelutapasi, mutta jossain vaiheessa kaksosille tulee väistämättä eteen tilanne ettei elämä olekaan aina niin reilua ja tasavertaista. Olisikohan äidin hyvä opettaa ettei aina voi saada kaikkea samaa tai tasan saman verran? En sano että juuri tämä lehtiasia olisi se mistä aloittaa, mutta noin niinkuin jatkossa mietittäväksi:) En tiedä pojille vastaavaa lehteä, mutta mitä jos ostat irtonumeron tuosta autolehdestä valmiiksi jemmaan ja kun tytön lehti tipahtaa luukusta, niin voit katsoa mikä on pojan reaktio. Jos tulee iso harmi, niin on oma lehti valmiina.??

Meidän neljävuotiaalle pojalle on tullut kohta vuoden päivän verran Nalle Puh- lehti, ja se on odotettu ja hartaasti luettu. Suosittelen sitä siis lämpimästi :)!

[QUOTE="vieras";24821323]Nalle puh -lehti? Luontoliitolla on tosi kiva lastenleti Sieppo. Ilmestyy 6 kertaa vuodesa. Tosin saattaa olla vähän isommalle lapselle parempi.[/QUOTE]

Näitä mäkin ehdottaisin, ja sitten on vielä Leppis. Ja jos kristittyjä olette, niin Vinkki ja Lastenmaa on kivoja!

Mä en ole tarkka kaksostenkaan suhteen, tiedän mistä ne tykkää ja sen sijaan että katson että molemmat saa saman verran ja samalla arvolla, niin katson että he saavat saman verran iloista mieltä =) esim tyttö rakastaa kaikenlaisia kissa-tuliaisia, punaisia vaatteita ja kaikkea muutakin punaista, ja poika syötävää :D Mun tulee ostettua tytölle enemmän vaatteita, ja pojalle vastaavasti kelpaa mieluummin esim pillimehu, ja molemmat ovat tyytyväisiä :D

Kiva kuulla, että Nalle Puh-lehti on hyvä ja pidetty. Taidan päätyä siihen. Autot-lehti olisi sisällöltään varmaan mieluisampi, mutta voi taivas kun sitä ei voi uskoa, miten tärkeää lapsille on, että siinä lukee sitten se OMA NIMI (kun Autot-lehtiä saa vain irtonumeroina). Onhan se tietysti, kun niin paljon leluja ja kirjoja jaetaan, ne on sitten niiiiin rakkaita ne, missä lukee se OMA NIMI ja mikä on MINUN OMA ;)

Tietysti elämässä ei muutenkaan mene ne nallekarkit tasan, mutta tuntuu, ettei näin pienille ja ainakaan äidin taholta viitsi vielä alkaa sitä teroittamaan.

No haluaako se poika tilata lehden?
SINÄ koet että on oltava tasapuolinen mutta yritä myös ottaa huomioon lasten yksilöllisyys. Ei ne kaksosetkaan aina välttämättä käsi kädessä kulje..

No haluaako se poika tilata lehden?
SINÄ koet että on oltava tasapuolinen mutta yritä myös ottaa huomioon lasten yksilöllisyys. Ei ne kaksosetkaan aina välttämättä käsi kädessä kulje..

Osuit todella asian ytimeen. Koen todella hankalaksi tämän tasapainoilun tasapuolisuuden ja lasten yksilöllisyyden välillä. Se on mielessäni päivittäin. Kyllä kaksosten niputtaminen on yhtä ongelmallista kuin heidän eriarvoistaminen. Siis poika ei ole ilmaissut haluavansa mitään lehteä, toisin kuin siskonsa. Mutta tiedän hänen vähintäänkin ihmettelevän, miksi sisko saa mutta hän ei... varmaan siis tilaan sen Nalle Puhin hänen nimellään. Eiköhän siitä ihan iloa ole.

Iän myötä tällaiset pulmat toivottavasti hieman tasaantuvat, kun kumpikin kasvaa selvästi omanlaisekseen omine toiveineen, siis ettei aina tarvitsekaan/haluakaan juuri sitä samaa kuin toisellakin.

Jos se autot lehti on muuten yli kaiken, niin osta ne irtonumeroina, tulosta kasa nimi- ja osoitetarroja ja liimaa kiinni ja laita postin joukkoon ;) Tulee silloin omalla nimellä.

Osuit todella asian ytimeen. Koen todella hankalaksi tämän tasapainoilun tasapuolisuuden ja lasten yksilöllisyyden välillä. Se on mielessäni päivittäin. Kyllä kaksosten niputtaminen on yhtä ongelmallista kuin heidän eriarvoistaminen. Siis poika ei ole ilmaissut haluavansa mitään lehteä, toisin kuin siskonsa. Mutta tiedän hänen vähintäänkin ihmettelevän, miksi sisko saa mutta hän ei... varmaan siis tilaan sen Nalle Puhin hänen nimellään. Eiköhän siitä ihan iloa ole.

Iän myötä tällaiset pulmat toivottavasti hieman tasaantuvat, kun kumpikin kasvaa selvästi omanlaisekseen omine toiveineen, siis ettei aina tarvitsekaan/haluakaan juuri sitä samaa kuin toisellakin.

Vaatii varmaan omanlaistaan tarkkanäköisyyttä vanhemmilta kaksosten kanssa, että kummastakaan ei tunnu sille että jää paitsiolle mutta silti kasvattaa yksilöllisesti jne. Murrosiässä ne varmaan ottaa tästä kaiken ilon irti ;D
Mutta kyllä te pärjäätte, jo se että ajattelet asiaa on hyvä mutta älä stressiä ota. Toisen kans joskus jotain ja sit toisen kans jotain toista.
Mulla on 4 lasta, ei kaksosia mutta vähän samanlaiset fiiliset ollu silti. Aina ajatellu et tasapuolisesti ja kaikkien on päästävä mukaan jonnekin juttuun.. sit vuosien varrella pikkuhiljaa tajunnu et ei ne kaikki nauti samoista asioista ku muut ja itseasias nauttii enemmän kun ei oo aina sisarukset "apajilla" .. mut se et kaikki kuitenkin sais saman kohtelua, tasavertaisuuden ... kyllähän siitä aina kinaa tulee esim. "ton apinan disney on ice lippu oli kalliimpi kuin mun reissu leffaan ja pizzalle" sit pitää muistutella että mitä kukakin on halunnut ja olisi se toinenkin päässy disney on iceen ja että seur kerralla sit tulee mukaan jolloin viimestään se sanoo et no ookoo en mä nyt sinne haluu..

ja niin edelleen.. sekava sepustus

[QUOTE="vieras";24821519]Jos se autot lehti on muuten yli kaiken, niin osta ne irtonumeroina, tulosta kasa nimi- ja osoitetarroja ja liimaa kiinni ja laita postin joukkoon ;) Tulee silloin omalla nimellä.[/QUOTE]

samaa aion ehdottaa!

Kaksoset joutuvat jakamaan paljon yhdessä, syntymäpäivän, äidin huomion jne. Voi olla hyvä asia juhlia kaksosten nimipäiviä, näin molemmat saa oman juhlapäivän jota ei tarvi -jakaa- toisen kanssa. Jos tytölle tulee postissa joka viikko uusi lehti poika tulee varmasti mustasukkaiseksi asiasta. Ja tästä seuraa riitoja ja huutoa. 4 vuotiaat ei enää niinkään oo tukkanuottasilla, mutta kaksoset on hyvin tarkkoja siitä ettei toinen saa jotain hienompaa mitä itse. Kaksosilla on hyvä olla esim. omia leluja, joita toinen saa lainata. Mutta prinsessa lehteäkin tyttö joutuis lainaamaan veljelle jossain vaiheessa. Tilaa se toinen lehti, pääsette helpommalla.

[QUOTE="kaksosten äiti";24821803]Kaksoset joutuvat jakamaan paljon yhdessä, syntymäpäivän, äidin huomion jne. Voi olla hyvä asia juhlia kaksosten nimipäiviä, näin molemmat saa oman juhlapäivän jota ei tarvi -jakaa- toisen kanssa. [/QUOTE]

Tiedätkö, meillä lapset olivat 1-vuotiaita, kun ottivat tämän käytännön itse. Aamuisinhan tulee pikku kakkosen lomassa nämä nimipäiväonnittelut. Kyllä äkkiä hoksattiin, että hei, äiti nyt on MUN OMA PÄIVÄ!

Ja kyllä, on sitten nimipäiviä aina juhlittu! Lasten täytettyä 3 otettiin myös käyttöön tapa, että toinen osti toisen nimipäivänä tälle jonkin pienen lahjan. Ensin tehtiin näin tytön nimipäivänä, jolloin poika halusi ostaa tälle "vaaleanpunaisia kukkia" (sai itse valita lahjan).

Ja itse asiaan, kiitos hyvistä ehdotuksista ja muistakin kommenteista! Pitää hommata lehti toisellekin, mietin vielä noita Nalle Puhia ja Autoja.

ei tuo ole pelkästään "ongelma" kaksosten kanssa. meillä 2v ja 4v pojat ja kyllä tasan osaavat vaatia samanlaista jos toinen saa jotain. kaikkea pitää ostaa kaksin kappalein. ja EI ole tarkoituksella opetettu vaan kun toinen saa niin toinenkin haluaa.

Hei! Olen paininut saman ongelman kanssa. Siskon kaksospojille pitäisi tilata joku lehti, mutta ei löydy muuta kuin Leppis ja Akuankka jr ja kumpikaan ei ole oikein sopiva.

Googlailemalla löysin "Pikkumies" -lehden. Onko kokemusta ja tiedättekö mistä sen voi tilata?
http://pikkumi.es/index.html

Yhteistyössä