laiskan silmän hoitoon silmätipat, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
enivan?

eli sellaisista tipoista joita laitetaan siihen parempaan silmään et näkökyky heikkenee ja pakottaa sen huonomman silmän tekemään töitä enemmän..

kerran viikossa laitetaan, en muista lääkkeen nimeä kun resepti jäi apteekkiin kun joutuivat ne lääkkeet tilaamaan.

kuinka paljon se näkökyky heikkenee, ja onko lapsella ollu vaikea siihen tottua?

Meillä laitettiin niitä tippoja vain siellä silmälääkärissä. Kotihoitona silmälappu. Arvaa vaan antoiko poika sitä 3v. pitää... Nyt 6v. ja vieläkin vaihtelevasti ollaan menty. Kun ei aina muista itsekään sitä lappua hälle laittaa....:/ 3 lasta ja kaikilla jotain pilleriä tms. niin ei vaan muista....:(

Meillä laitettiin niitä tippoja vain siellä silmälääkärissä. Kotihoitona silmälappu. Arvaa vaan antoiko poika sitä 3v. pitää... Nyt 6v. ja vieläkin vaihtelevasti ollaan menty. Kun ei aina muista itsekään sitä lappua hälle laittaa....:/ 3 lasta ja kaikilla jotain pilleriä tms. niin ei vaan muista....:(

mä en ollut aiemmin kans kuullu tästä hoidosta, ei tarvii tosiaan ku 1krt viikossa laittaa niitä tippoja..jos niillä ei näkö parane niin 3kk päästä sit aloitetaan ilmeisesti toi lappuhoito.

hitto, tänään hain lääkkeet..atropine sulphate minims tipat..eikä mitään selitystä tuossa paketissa, mä oletin tietysti et siellä sisällä olis joku lappu mut paskan marjat..eikä googlestakaan oo mitään apua!
tiedän kyllä mitä pitää tehdä, mut en tajunnu silloin lääkäriltäkään kysyä et kuin paljon noi vaikuttaa sen silmän näkökykyyn..

tosi kiva kohta laittaa tipat ku ei tiiä mitä tapahtuu :ashamed:

nyt tuo kysyi et koskas mä äiti taas näen kunnolla.. no, noin 5 kk päästä sillä paremmalla silmällä taas :kieh:

näkee kuulemma "hassusti"

no, toivottavasti tottuu pian eikä tuota vaikeuksia, ja et se huonompi silmä nyt sitten tällä hoidolla parantuisi.

meillä tyttö ei tykännyt noista tipoista kun ne kirvelee.Lappuhoidolla ollaan menty 5krt/vko 4h ajan.Kolmevuotiaasta asti tuota hoidettu,tyttö nyt 6v ja jatkuu edelleen.Aamulla laitan lapun ennen hoitoon menoa ja siellä ottavat syönnin jälkeen pois.

[QUOTE="tuulia";24783756]meillä tyttö ei tykännyt noista tipoista kun ne kirvelee.Lappuhoidolla ollaan menty 5krt/vko 4h ajan.Kolmevuotiaasta asti tuota hoidettu,tyttö nyt 6v ja jatkuu edelleen.Aamulla laitan lapun ennen hoitoon menoa ja siellä ottavat syönnin jälkeen pois.[/QUOTE]

kyllä meilläkin aikamoinen huuto oli kun laitettiin, mut ei se kestänyt kun sen minuutin..

Nuo samat atrophine tipat ja yllätys oli suuri, kun paketissa ei ollut mitään tietoa tuotteesta :o Meillä on hyvin vähäsanainen lääkäri ja apteekin ihminen ei tiennyt koko tuotteesta mitään... Mitta ehkä tällä nyt sitten mennään. Lappuhoito oli käytössä vajaan vuoden ja näkö parani reippaasti sen aikana ja lääkäri sanoi nyt, että kun näkö on noin hyvä, niin voidaan aloittaa hoito tipoilla.
Onko tietoa, miten pitkään näkö on sumea? Kun kerran vkssa laitetaan. Ja kuitenkin lääkäri sanoi, että voisi vaikka illalla laittaa nukkuvalle (hah, miten se muka onnistuu?) lapselle. Koko viikonko sumentaa? Googlaamalla ei tosiaan aiheesta löydy tietoa...

=)

meillä on nyt tosiaan useamman viikon noita käytetty, ja kyllä ne sumentaa sen näön koko viikoksi..ihan ensimmäiset kaks päivää tuo valitteli kun näkee oudosti tai ettei näe mitään, mut sen jälkeen ei ole asiasta enää maininnut..muistaa itse aina näin perjantaisin et tänään taas tippa laitetaan, ja nykyään ei edes huuda kun tippa on laitettu, vähän se kuulemma kuitenkin kirvelee.

mun tytöllä atropiinitipat käytösäs joka toinen päivä. Minun käsittääkseni tipalla heikkenee lähinnä lähinäkö, voin kyllä olla väärässäkin... Mut lapsi tottuu nopeasti, koska kun paremman silmän näkö heikkenee, niin lapsi alkaaki sitten käyttämään sitä laiskaa silmää. -> näkö on taas normaali, mutta katsoo sillä toisella silmällä.

Muistakaahan atropiini käytössä sulkea tipan jälkeen kyynelkanava painamalla sormella silmän nenänpuoleista nurkkaa, ettei lääkeainetta pääse systeemisen verenkierron mukana muualle elimistöön.

Koska atropin laajentaa mustuaista, se aiheuttaa herkästi häikäisyä. Meillä onkin sen takia ostettu lapselle aurinkolasit omilla vahvuuksilla. Meilläkin laitettiin ennen kerran viikossa, mutta nyt on lisätty joka toiseen päivään.

Kiitos tiedoista. Tuolta spc:stä sitten eilen jo lopulta löytyi googlaamalla pakkausselosteen lisäksi myös tuo valmisteyhteenveto, jossa puhuttiin tuosta sh:n mainitsemasta silmäkulman painamisesta. Siis kyllä nyt meni luotto noihin "ammattilaisiin", kun eikös tälläinenkin ohje olis voitu antaa heidän puoleltaan, eikä noin että mamma joutuu palstalla kyselemään ja googlailemaan. KHKS:n lääkäri ei sanonut muuta ohjetta, kun tuon, mitä "blondi"- nimimerkillä tuolla ylempänä (en osannu kännykällä kirjautua) kirjottelin ja apteekissa kysyttiin, että onko tuote tuttu ja kielteisen vastauksen jälkeen mulle kerrottiin, että ne on yksittäispakatuissa pipeteissä... Siis ööh, kyllä mä sen tajusin itekkin :)
No mutta iso kiitos tiedoista. Mä taidan alottaa tipat maanantaina ennen päiväkotiin menoa, toivottavasti ei tule mitään kummia sivuvaikutuksia.

Joo ei täälläkään (PPSHP) lääkäri/hoitajat/farmaseutit antaneet minkäänlaisia neuvoja silmätipan laittoon. Ihmetyttää tuollainen toiminta, koska vaikka silmätipan laitto tuntuukin yksinkertaiselta jutulta, niin siinä on kuitenkin monenlaista hoksattavaa asiaa.

Olen menossa loppukuusta silmäpolille ja aion antaa tuosta palautetta.

Meillä ei millään onnistunut lappuhoito, kun tyttö tahtoi kurkkia ja väänteli silmiään ihmeellisesti. Ei myöskään mistään hinnasta olisi laittanut hoitoon lappua. Aloitettiin tippahoito, joka atropin 10mg/ml ja joka toinen päivä laitetaan. Alusta asti sujui hyvin. Lähinäkö eli tarkentaminen sumenee , jolloin tarkkuutta vaativissa tehtävissä huonompi silmä joutuu ponnistelemaan (silmän lihasta treenataan samoin kuin mitä tahansa lihasta). Meidän lääkäri osasi kertoa aika hyvin lääkkeen käytöstä ja muuten olen itse tonkinut tietoa netistä. Tippahoidolla on saatu ainakin täällä oulun seudulla hyviä tuloksia. Olen miettinyt paljon haittavaikutuksia ja kiitos vinkistä, että kannattaa sulkea kyynelkanava ja näin estää atropiinin pääsy systeemiseen verenkiertoon. Hankinnassa myös aurinkolasit, koska kirkas ilma vaikuttaa sumennettuun silmään (pupilli ei pääse supistumaan).

Meillä on nyt kaks jaksoa tippahoitoa takana, nyt pitäis kohta puoliin olla taas kontrolli.Tyttö aloittaa koulun tänä syksynä ja lääkäri sanoi et kouluikäisellä ei enää tota tippahoitoa suositella, joten en tiedä miten nyt sitten jatketaan.
Tammikuussa kun ensimmäisen jakson jälkeen käytiin lääkärissä niin näkö silmässä oli parantunut huomattavasti, toivottavasti nyt sitten vielä paremmassa kunnossa toisen kuurin jälkeen =)

Kiitos kaikille kommenteista. Huonot eväät kans sain lääkäriltä, sekin selvisi teiltä että noiden vaikutus kestää niinkin kauan. Ja hyvä huomio tuo että yrittää estää aineen menemisen kyynelkanavaan, lääkäri kun juurikin kehoitti ujuttamaan tipan silmännurkasta silmään.

Huh
mun tytöllä atropiinitipat käytösäs joka toinen päivä. Minun käsittääkseni tipalla heikkenee lähinnä lähinäkö, voin kyllä olla väärässäkin... Mut lapsi tottuu nopeasti, koska kun paremman silmän näkö heikkenee, niin lapsi alkaaki sitten käyttämään sitä laiskaa silmää. -> näkö on taas normaali, mutta katsoo sillä toisella silmällä.

Muistakaahan atropiini käytössä sulkea tipan jälkeen kyynelkanava painamalla sormella silmän nenänpuoleista nurkkaa, ettei lääkeainetta pääse systeemisen verenkierron mukana muualle elimistöön.

Koska atropin laajentaa mustuaista, se aiheuttaa herkästi häikäisyä. Meillä onkin sen takia ostettu lapselle aurinkolasit omilla vahvuuksilla. Meilläkin laitettiin ennen kerran viikossa, mutta nyt on lisätty joka toiseen päivään.

Yhteistyössä