sektiosta asiaa etenkin niille jotka synnyttäneet myös alateitse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio(ko) edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektio(ko) edessä

Vieras
Eli olen yhden lapsen synnyttänyt alakautta. Lapsi oli isompi kuin kuviteltiin ->tehtiin eppari, josta muutama tikki ratkesi, mutta kaikki sujui muutoin hyvin.
Nyt edessä todennäköisesti suunniteltu sektio, koska odotan kaksosia ja molemmat ovat väärässä tarjonnassa. Toki synnytys voi käynnistyä itsestäänkin jolloin tehdään väh. kiireellinen sektio.
Miten tuosta sektiosta toipuminen eroaa alatiesynnytyksestä palautumisen kanssa? Tuleeko tuolloin vuotoa, enemmän/vähemmän, pidemmän aikaa/vähemmän aikaa? Miten sektiohaavan kanssa toimitaan? Millaisia vaatteita voi pitää? Onko jotain mitä ei saa tehdä esim. rajoituksia nostelujen suhteen ja kuinka kauan nämä rajoitukset ovat voimassa? Ylipäätään kokemuksia kaipaisin.

Mulla ensimmäinen, isohko lapsi syntyi alateitse. Repeämät ei millään meinanneet parantua, söin useamman kk:n särkylääkkeitä. En jaksanut seisoa ja istuminen oli vaikeaa, menetin paljon verta ja olimme sairaalassa vajaan viikon.

Toinen, vielä isompi, syntyi kiireellisellä sektiolla. Kurjaa oli odottaa heräämössä vauvan näkemistä, mutta pääsin jalkeille heti seuraavana päivänä eli nopeammin kuin ensimmäisen kanssa. Vessa-asiat yms sujuivat hienosti, vertakin menetin vähemmin. Jaksoin paljon paremmin ja kivuttomammin, särkylääkkeitä söin sen viikon. Yritin varoa esikoisen (alle 2v siinä vaiheessa) nostelua, mutta en onnistunut kovin hyvin. Haava repesi kun nousin sohvan pohjalta, mutta parani silti nopeammin kuin repeämät. Vuoto oli myös vähäisempää.

Kaiken kaikkiaan mulla on paljon positiivisemmat kokemukset sektiosta kuin alateitse synnyttämisestä., vaikka pelkäsin sektiota etukäteen paljonkin.

En tiedä kokemuksesta, mutta muuten tiiän jotain asioita...

Sektiohaavaa suihkutellaan/pidetään puhtaana päivittäin. Ei saa pitää kiristäviä vaatteita, mielellään sellaisia jotka antaa hengittää... Nostelut: vauvaa painavampaa ei saa nostella (olisko ollu 6 viikkoa tai jälkitarkastukseen asti?).

Muihin en osaa sanoa.

Eka lapsi tuli sectiolla, väärä tarjonnan vuoksi.

Ostin kotiin valmiiksi "mummopöksyjä", aivan kamalan näköisiä! Vaan koin ne paremmaksi, ei tavallisia voinut pitää (housujen reuna olisi painanut haavaan )... :D

Vuotoa vähemmän, kun kohtu putsataan sectiossa. Toki vuotoa tulee, mutta verrattaen alatiesynnytykseen vähemmän.

Haavaa täytyy suihkutella, mut saat kyllä ohjeet synnäriltä :)

En tiedä kokemuksesta, mutta muuten tiiän jotain asioita...

Sektiohaavaa suihkutellaan/pidetään puhtaana päivittäin. Ei saa pitää kiristäviä vaatteita, mielellään sellaisia jotka antaa hengittää... Nostelut: vauvaa painavampaa ei saa nostella (olisko ollu 6 viikkoa tai jälkitarkastukseen asti?).

Muihin en osaa sanoa.

Eli siis turha kuvitella, että voisin nostaa esim. esikoista 18kg syliin =( voi raukka parkaa, muutenkin varmaan kokee itsensä syrjäytetyksi kun vauvoja tulee kerralla kaksi

No mä en niin tarkasti enää muista, kun mun (hätä-)sektiosta on kulunut jo reilut 7 vuotta. Mun sen verran muistan, että ainakin mulla toipuminen kävi nopsaan ja mulle kirjoitetut kipulääkkeetkin jäi tarpeettomina syömättä. Muistan, että mies mua välillä toppuutteli, kun touhusin liikaa ja nostelin vissiin lian aikasin sektion jälkeen tavaroita...

Mut tää on varmaan kovin yksilöllistä...

Tsemppiä sulle :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja sektio(ko) edessä;24778237:
Eli siis turha kuvitella, että voisin nostaa esim. esikoista 18kg syliin =( voi raukka parkaa, muutenkin varmaan kokee itsensä syrjäytetyksi kun vauvoja tulee kerralla kaksi

Voit pitää esikoista sylissä, mutta istu ensin =)

Mulla syntyi kaksoset sektiolla, alateitse synnyttämisestä ei oo kokemusta. Mä paranin todella nopeasti, kolmantena päivänä leikkauksesta päästiin kotiin ja en kovin pitkään kotiutumisen jälkeen syönyt lääkkeitä. Onhan se haava tosi kipeä, eka vuorokausi oli pahin ja ensimmäiset pari kertaa kun nousin ylös aivan tuskaa mutta pian se siitä helpotti. Jälkivuoto kesti nelisen viikkoa, en tiedä oisko sitten kaksosraskaus liittynyt noin pitkään vuotoon? Vauvaa painavampaa ei suositella nostelemaan vähään aikaan. Haavaa suihkutellaan päivittäin, saunaan sain luvan mennä heti kun hakaset oli poistettu. Mulla oli niin kova halu hoitaa vauvoja että eipä siinä pienet kivut paljon painaneet. Kyllähän se haava sinällään rajoittaa tekemistä kun vatsalihakset ovat pois pelistä, ilmavaivat oli riesana ja liikkuminen huteraa. Mutta jokatapauksessa, ite ainakin uskon päässeeni helpommalla kun lapset syntyivät sektiolla eikä alateitse.

[QUOTE="tiu";24778368]Mulla syntyi kaksoset sektiolla, alateitse synnyttämisestä ei oo kokemusta. Mä paranin todella nopeasti, kolmantena päivänä leikkauksesta päästiin kotiin ja en kovin pitkään kotiutumisen jälkeen syönyt lääkkeitä. Onhan se haava tosi kipeä, eka vuorokausi oli pahin ja ensimmäiset pari kertaa kun nousin ylös aivan tuskaa mutta pian se siitä helpotti. Jälkivuoto kesti nelisen viikkoa, en tiedä oisko sitten kaksosraskaus liittynyt noin pitkään vuotoon? Vauvaa painavampaa ei suositella nostelemaan vähään aikaan. Haavaa suihkutellaan päivittäin, saunaan sain luvan mennä heti kun hakaset oli poistettu. Mulla oli niin kova halu hoitaa vauvoja että eipä siinä pienet kivut paljon painaneet. Kyllähän se haava sinällään rajoittaa tekemistä kun vatsalihakset ovat pois pelistä, ilmavaivat oli riesana ja liikkuminen huteraa. Mutta jokatapauksessa, ite ainakin uskon päässeeni helpommalla kun lapset syntyivät sektiolla eikä alateitse.[/QUOTE]

Olipa mukava kuulla että sulla mennyt hyvin ja vielä kaksoset kyseessä, kuten mulla. Otan ensi kerralla eli ensi viikolla neuvolassa kyllä asian puheeksi. Mulle pitäisi tehdä pelkoalatiesynnytys eikä pelkosektiota. =) Hullua! Tiedän kyllä että vauvojen parasta ajatellaan kun synnytystapaa aletaan tosissaan miettiä. Miten sulla imetys lähti käyntiin sektion jälkeen, pystyitkö istuallaan imettämään, jos siis imetit?

Puhu ihmeellä asiasta neuvolassa, kyllähän ne siellä selventää asiaa :) En tiiä millä viikoilla oot mutta meillä toinen oli aika hyvissä ajoin pää alaspäin ja toinen kääntyi VASTA joskus 35-36 viikolla, joten elä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, aika myöhään ne vielä voivat kääntyä oikeisiin lähtöasemiin. Vaan eipä sitten suostuneetkaan tulemaan alateitse meidän mukulat.. Mutta joo, imetin ekan kerran heräämössä pari tuntia leikkauksen jälkeen. Maitoa tuli sairaalassa jo, mutta saivat vähän lisämaitoakin. Kunnolla maito nousi heti kun tulin kotiin, varmaan kesti niin kauan kun siellä sairaalassa en saanut ikinä imettää rauhassa. Imetin istuallaan koko ajan, ei ollut ongelmia sen kanssa. Suosittelen muuten kaksosten imetystyynyä, kätevää imettää molemmat samaan aikaan :)

Mulla on itsellä piakkoin kolmannen laskettu aika, ja kyllä mua enemmän pelottaa alatiesynnytys kun sektio.

[QUOTE="tiu";24778498]Puhu ihmeellä asiasta neuvolassa, kyllähän ne siellä selventää asiaa :) En tiiä millä viikoilla oot mutta meillä toinen oli aika hyvissä ajoin pää alaspäin ja toinen kääntyi VASTA joskus 35-36 viikolla, joten elä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, aika myöhään ne vielä voivat kääntyä oikeisiin lähtöasemiin. Vaan eipä sitten suostuneetkaan tulemaan alateitse meidän mukulat.. Mutta joo, imetin ekan kerran heräämössä pari tuntia leikkauksen jälkeen. Maitoa tuli sairaalassa jo, mutta saivat vähän lisämaitoakin. Kunnolla maito nousi heti kun tulin kotiin, varmaan kesti niin kauan kun siellä sairaalassa en saanut ikinä imettää rauhassa. Imetin istuallaan koko ajan, ei ollut ongelmia sen kanssa. Suosittelen muuten kaksosten imetystyynyä, kätevää imettää molemmat samaan aikaan :)

Mulla on itsellä piakkoin kolmannen laskettu aika, ja kyllä mua enemmän pelottaa alatiesynnytys kun sektio.[/QUOTE]

Joo, niin ajattelinkin ottaa asian puheeksi ensi viikolla neuvolassa.
Täytyypä katsastaa tuo kaksosten imetystyyny. Meillä on sellainen iso imetystyyny jo olemassa, mutta lienee tuo kaksosten imetystyyny erilainen.

Yhteistyössä