Miksei noi korat koskaan opi sisäsiisteiksi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono omistaja.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono omistaja.

Vieras
Onko kyse siitä että me ollaan tehty jotain väärin, vai siitä että ne on niin pikkuisia, vai onko ne vaan tyhmiä tai jotain? Älkää pliis hyökätkö mun kimppuun vaikka kirjoitan nyt aika monimuotoisin sanakääntein tästä asiasta. Juttu on näet niin, että mä rakastan noita otuksia, mutta ne tekee mut pian hulluksi. Haluisin vaan tietää mitä mun pitää vielä tehdä.

Eli meillä on siis kaksi chihuahuaa, uros ja narttu. Narttu on 3,5v ja uros vajaa 2,5v. Molemmat on tulleet meille pentuina, narttu 10 viikkoisena ja uros 16 viikkoisena. Narttu on lyhyt- ja uros pitkäkarvainen.

Alusta asti molempia koiria on käytetty monta kertaa päivässä pihalla. Pentuna ainakin 15krt/vrk molempia, ja aikuisenakin 4-5kertaa kun vielä asuttiin kerrostalossa, ja nyt kun asutaan omakotitalossa, pääsevät vähintään tunnin välein käymään pihalla, muutaman tunnin päivässä hengaavat meidän seurassa omalla pihalla, ja kahdesti päivässä pääsevät 1-5km lenkille.

Silti nuo molemmat rotat on aina tehnyt asioitaan myös sisälle. Nartulla kesti hieman kauemmin ennen kuin edes suostui tekemään asioitaan ulos ollenkaan, sillä se tuli meille alkukeväästä, jolloin ulkona oli aika kylmä vielä ja se siis on lyhytkarvainen. Edelleen, jos ulkona on kylmä tai sataa vettä, se tekee asiansa sisään heti kun silmä välttää, ikään kuin asenteella "mä oon jo kakannu ja pissannu, ei tartte enää mennä ulos". Uros taas sitten merkkailee niitä nartun tekosia, ja vähän siinä sivussa muitakin paikkoja, esim. verhoja, tuolinjalkoja, sohvanreunaa jne. Ja aina mä siivoan ne sotkut saman tien pois ilman sen suurempaa metakkaa, pyyhin puhdistusaineella ja varmuuden vuoksi vielä miedolla etikkaliuoksella.

Me ollaan nyt mun mielestä jo koitettu kaikkea. Molemmat koirat on leikattu, ei apua. Jos jompi kumpi koira on jäänyt rysän päältä kiinni, ollaan toruttu ja sen jälkeen viety ulos. Muuten ei olla reagoitu mitenkään niihin sotkuihin. Ollaan pesty ja hinkattu niitä tahroja mitä erilaisimmilla aineilla, ostettu kahdesti uus sohvakalusto noiden ruojien takia, matot on uusittu ties kuinka monta kertaa, ja jopa omakotitaloonkin muutettiin koirien takia, jotta ne sais varmasti käytyä pihalla tarpeeksi usein. Tänne muuttaessa myös hävitettiin kaikki tavara mihin oli ikinä kustu, jotta vanhat hajut ei houkuttais jatkamaan sitä touhua. Ei auttanut. Edelleen toinen tekee asiansa salaa minne milloinkin, ja toinen tulee perässä merkkaamalla ne.

Yksi eläinlääkäri oli hyvin hämmästynyt siitä, että meidän koirat alkoi n. 6kk sitten jopa kusemaan meidän sänkyyn vaikka nukkuivat yönsä meidän kanssa siellä. Hän ei kuulemma koskaan ollut kuullut koirasta joka kusee "omaan pesäänsä", ja sellaisena niiden kuulemma tulisi meidän sänkyä pitää kun kerran siellä nukkuvat. No, koirat sitten siirtyivät makuuhuoneen nurkkaan nukkumaan pienessä aitauksessa, ja sinne eivät sentään oo kusseet. Lääkärissä käytin tarkistuttamassa molemmat virtsatulehduksen varalta. Molemmat oli terveitä.

Mulla alkaa hajoamaan pää noiden ääliöiden kanssa. Meillä on mennyt ihan mielettömästi rahaa ton kusemisen takia, ollaan muutettu ja sen takia vaihdettu paikkakuntaakin kun pks:lla omakotitalot on kalliita. Ollaan rampattu lääkärissä, kysytty neuvoja koirankouluttajilta jne. Ja tää alkaa pian syömään meidän parisuhdettakin. Mun mies on nimittäin kova puolustelemaan noita koiria. Välillä syy on se, että meillä on olevinaan liian iso koti ja koirat ei tajua että tää kaikki on "meidän pesää", vaikka me ollaan myös koirien ollessa asuttu 50m2 asunnossa ja siellä tilanne oli ihan sama. Välillä taas hänen mielestään vika on mussa, milloin en ulkoiluta tarpeeksi (?!), milloin en siivoa edellisiä tahroja tarpeeksi. Siitäkin saan vihat niskaani kun sanon että elämä ois helpompaa ilman noita kahta. En oikeasti haluis luopua niistä, ne on rakkaita mullekin, eikä kukaan muukaan varmaan haluisi tollasta kusikaksikkoa. Toisinaan vaan mieleen hiipii katumus siitä että koskaan edes otettiin noita rakkeja. :(

Et kertonut koirien ruokailutavoista mitään, joten paha vastailla...

Meillä on 4kk ikäinen sisäsiisti pentu. Ruokaa syö 2-3krt/pv ja juomistakin valvotaan, mutta kuitenkin saa ruokaa ja juomaa tarpeeksi.

Pentu viedään heti syömisen, juomisen, leikkimisen ja unilta heräilyn jälkeen ulos ja kun tekee asioitaan, niin kehun samalla paljon.

Et kai vaan anna koirille enemmän, kuin 2krt/pv ruokaa? Ruokakuppi 20min lattialla ja jos ei syö, niin ruoka pois. Syö seuraavalla kerralla sitten.

JOS ruokaa ja juomaa on koko ajan tarjolla ja syömisiä ja juomisia ei "valvota", niin mistä voit tietää milloin koiralla hätä? Sun koirat ei ilmeisesti ilmoita hädästä? Meillä uikuttaa ja lähtee ovelle päin... Niin ja meilläkin on pienehkö koira!

Valitettava tilanne ja varmasti syö hermoja, en nyt varmastikkaan osaa ratkaisua antaa mutta meillä oli ongelmakoira hoidossa joka ei siis ollut sisäsiisti eikä tajunnut ollenkaan mihin kuuluu pissata eli ulos, teki hadan silloin ku se sattui olemaan sisälle siis. Koiralla oli myös todella retuperällä johtajuus asia, oli itse itsensä herra. Ihan ensimmäiseksi tehtiin selväksi kuka on pomo, tajusi aika nopeasti, sen jälkeen otin veden pois, rajoitettu vedenjuonti helpotti huomattavasti öisin ei ollut kippoa ollenkaan. lenkkejä normaalia tieheämpään asutaan kerrostalossa joten ei ollut mahdollisuutta päästää vaan pihalle pissalle,seurasin sisällä ja jos alkoi tekemään hätää niin tiukka kielto ja heti ulos, ulkona älyttömästi kehuja ku hädän teki sinne. itsellämme on saksanpaimenkoira joka alisti toisen koiran heti sen tullessa tänne, toinen koira otti mallia hirveesti meidän koirasta, koiralla oli myös ongelmana rauhottuminen sitä ei oikeen osannut. meiltä lähtiessä oli kuin eri koira ja jatkoi hyvää käytöstä kotonaan. Suuri apu oli kyllä omasta koirasta joka näytti mallia "koiran elämään", olisiko teillä mahdollisuutta päästä koirien kanssa useasti näkemään jotain todella tasapainoista koiraa tai antaa koirat jollekkin hetkeksi hoitoon. oma koira on suojelukoirakoulun käynyt ja vesipelastus koira joten on hyvin tasapainoinen. toivottavasti oli edes jotain hyötyä, ja jaksamisia tilanteeseen.

Ootteko kehunut aina kun asiat on tehty ulos? Menette vaikka perässä katsomaan ja annatte naksun kun toimitus on suoritettu. Saman voi tehdä sisälläkin, jos papereille tekevät asioitaan.

Pelkkä sisällä olevista kakkakasoista toruminen ei toimi, jos koira ei tiedä, _mihin ne asiansa pitäisi tehdä.

Sun täytyy alottaa pissakoulutus alusta. Kun käytte ulkona, niin jos eivät tee pissaa ulos, joutuu aitaukseen ta muuhun pieneen tilaan, jonka varmasti tajuaa pesäksi. Sieltä pääsee pois seuraavan ulkoilutuksen yhteydessä, jos tekee possat ulos. Se on hirveä homma, mutta näin se toimii. Tietenkään yksin koiraa ei voi jättää kotiin mihinkään pieneen tilaan.

Ja koirat pois sängyistä. Tuo kuseskelu on osaksi auktoriteettiongelmaa ja asennetta. Kannattaa kouluttaa niitä muutenkin, kuin koiria. Opettaa istu ja paikalla ja sen semmoista. Ihan vaan siksi, että ne älyäisi, että sinä määräät teillä.

Onko niille mitään tiettyä paikkaa sisällä johon on sallittua tehdä tarpeensa? Sanomalehtiä jossain, esim. vessassa?
Ajattelin tuota tulevaa talvea vain. Monille chihuille talvella ulkoilu tekee kovin tiukkaa.

Mutta itse eristäisin ongelma-koirat johonkin tiettyyn huoneeseen silloin kun en ole itse kotona. En päästäisi makkariin ollenkaan.
Uroskoiran merkkailu on tooodella persiistä. Meillä oli aikoinaan uroschihu joka osas hyppiä pöydille... Ja arvata saattaa mitä se siellä tykkäs tehdä, yök.

Voikohan uroskoiralle pistää sellaset juoksuhousujen tapaiset vaipat kun se on sisällä. Saattais oppia että ei ookkaa niin kiva merkkailla sisälle?

[QUOTE="toto";24757952]Et kertonut koirien ruokailutavoista mitään, joten paha vastailla...

Meillä on 4kk ikäinen sisäsiisti pentu. Ruokaa syö 2-3krt/pv ja juomistakin valvotaan, mutta kuitenkin saa ruokaa ja juomaa tarpeeksi.

Pentu viedään heti syömisen, juomisen, leikkimisen ja unilta heräilyn jälkeen ulos ja kun tekee asioitaan, niin kehun samalla paljon.

Et kai vaan anna koirille enemmän, kuin 2krt/pv ruokaa? Ruokakuppi 20min lattialla ja jos ei syö, niin ruoka pois. Syö seuraavalla kerralla sitten.

JOS ruokaa ja juomaa on koko ajan tarjolla ja syömisiä ja juomisia ei "valvota", niin mistä voit tietää milloin koiralla hätä? Sun koirat ei ilmeisesti ilmoita hädästä? Meillä uikuttaa ja lähtee ovelle päin... Niin ja meilläkin on pienehkö koira![/QUOTE]

Annetaan koirille kaks kertaa päivässä ruokaa, aamulla ja iltakuudelta. Juomakuppi on koko ajan saatavilla niin kuin kuuluukin. Molemmat koirat kyllä pyytävät ulos (jopa narttu silloin kun on hänen mielestään hyvä sää), ja tekevätkin asiansa pääasiassa ulos, mutta muutaman kerran viikossa myös sisään.

Ja koirat pois sängyistä. Tuo kuseskelu on osaksi auktoriteettiongelmaa ja asennetta. Kannattaa kouluttaa niitä muutenkin, kuin koiria. Opettaa istu ja paikalla ja sen semmoista. Ihan vaan siksi, että ne älyäisi, että sinä määräät teillä.

Siis meidän koirat on koulutettu mun kokemuksen mukaan keskimäärin paremmin kuin chihut yleensä. Osaavat peruskäskyt, näyttelykäskyt, luoksetulon, odottamisen, niitä voi pitää lenkillä vapaana ja muutenkin tottelevat ihan kaiken poikkeuksetta kun niitä käsketään. Molempien koirien kanssa käytiin myös pentukoulu kun olivat pieniä, ja uroksen kanssa on harrastettu arkitokoa vuoden verran. Ja sängyssä eivät nyt siis enää ole nukkuneet.

Täytyy varmaan sitten alkaa harrastamaan tuota sisällä häkittämistä niin kauan että tajuavat että asiat tehdään vain ja ainoastaan ulos. Kuulostaa mun korvaan hirmu julmalta, mutta tässä tilanteessa mä oon valmis melkeen mihin vaan.

Onko niille mitään tiettyä paikkaa sisällä johon on sallittua tehdä tarpeensa? Sanomalehtiä jossain, esim. vessassa?
Ajattelin tuota tulevaa talvea vain. Monille chihuille talvella ulkoilu tekee kovin tiukkaa.

Mutta itse eristäisin ongelma-koirat johonkin tiettyyn huoneeseen silloin kun en ole itse kotona. En päästäisi makkariin ollenkaan.
Uroskoiran merkkailu on tooodella persiistä. Meillä oli aikoinaan uroschihu joka osas hyppiä pöydille... Ja arvata saattaa mitä se siellä tykkäs tehdä, yök.

Voikohan uroskoiralle pistää sellaset juoksuhousujen tapaiset vaipat kun se on sisällä. Saattais oppia että ei ookkaa niin kiva merkkailla sisälle?

Ei ole mitään sallittua paikkaa sisällä, koska mä en yksinkertaisesti halua että ne tekevät asiansa ulos. Talvella mulle riittää että käyvät edes sen verran pyörähtämässä pihalla että tarpeet tehdään sinne, ja vaatetta puetaan tietenkin talvisin. Talvella meillä ei juurikaan lenkkeillä, vaan harrastetaan esim. agilityä ja koiratanssia sisähallissa, ja kotona aktivoidaan enemmän kuin kesäaikaan.

Uroskoiralla on nyt puolitoista vuotta ollut sisällä merkkailusuoja, mutta se joko repii sen salaa irti, tai sitten kusee siitä välittämättä, jolloin "vaippaa" saa olla vaihtamassaparin tunnin välein. :(

Hmm... Mä kans lähtisin painottamaan tota kuka on johtaja. Koirat pois sängystä, saavat syödä vasta kun annat luvan, omistaja menee ensin ovesta. Meillä piskit jopa odottavat rappukäytävässä kunnes takki on otettu pois ja omistaja antaa luvan. meillä oli toi pissaongelma spanielin kanssa ja loppui kyllä nopeasti, kun osoitettiin paikka laumassa uudestaan. Teki kylläkin siis jopa sellaista, että tuli nenän eteen, toljotti silmiin ja kusi. Aloitettiin aluksi huomioimattomuus kausi, eli ei rapsuteltu, lässytetty tai leikitty. Annettiin vain ruokaa ja vietiin ulos. Tätä ei saa tehdä kovin pitkään, meillä viikko oli sopiva aika ja muistelen jonkun sanoneen, että kaksi viikkoa on ehdoton maksimi. Koirallehan laumasta eristäminen on pahin rangaistus ja huomioimattomuus palauttaa sen taas omalle paikalleen. Ja sit ois tärkeää, että koko perhe vetää yhtä köyttä. Miehelle kans kaaliin, että ei salaa niitä paijaile, se tekee vaan hallaa...

[QUOTE="aapee";24758170]Siis meidän koirat on koulutettu mun kokemuksen mukaan keskimäärin paremmin kuin chihut yleensä. Osaavat peruskäskyt, näyttelykäskyt, luoksetulon, odottamisen, niitä voi pitää lenkillä vapaana ja muutenkin tottelevat ihan kaiken poikkeuksetta kun niitä käsketään. Molempien koirien kanssa käytiin myös pentukoulu kun olivat pieniä, ja uroksen kanssa on harrastettu arkitokoa vuoden verran. Ja sängyssä eivät nyt siis enää ole nukkuneet.

Täytyy varmaan sitten alkaa harrastamaan tuota sisällä häkittämistä niin kauan että tajuavat että asiat tehdään vain ja ainoastaan ulos. Kuulostaa mun korvaan hirmu julmalta, mutta tässä tilanteessa mä oon valmis melkeen mihin vaan.[/QUOTE]

Selvästi siis koirien älyssä ei ainakaan ole vikaa. Minun mielestä chihuahuat ovat aika älykkäitä, joten tulee mieleen lähinnä, että sänkyyn kuseminen esimerkiksi on ihan tarkoitushaluista. Meillä oppi vasta, kun laitettiin aina pieneen tilaan eli johonkin pesään, aina, jos ei ulos pissannut. Se oli ikävää, mutta kun oli talvi, eikä se aluksi suostunut edes kävellä ulkona, niin oli pakko. Siitä olis muuten tullut ihan kelvoton lemmikiksi.

[QUOTE="toto";24757952]Et kertonut koirien ruokailutavoista mitään, joten paha vastailla...

JOS ruokaa ja juomaa on koko ajan tarjolla ja syömisiä ja juomisia ei "valvota", niin mistä voit tietää milloin koiralla hätä? Sun koirat ei ilmeisesti ilmoita hädästä? Meillä uikuttaa ja lähtee ovelle päin... Niin ja meilläkin on pienehkö koira![/QUOTE]

Tässä nyt ei ainakaan mitään päätä eikä häntää ole. Jos koirat kuseskelee alati pitkin poikin, niin syy on ihan jossain muussa ku siinä et onko se ruokakuppi 21 vai 19min siinä lattialla ja onko se vesikuppi siellä keittiön nurkassa sillonki ku koira on olohuoneessa.

Ehkäpä ap:n koirat on stressaantuneet aluksi jostain ja ruenneet sen takia osottamaan mieltään. Siitä sitten lähtenyt tavaksi ja toinen peittelee toisen jälkiä jnejne.

Sit vois miettiä tuota ruokavaliota, onko siinä jotakin väärää. Hassu sattuma olis että molemmilla olis joku sama sairaus, ellei ole samoista vanhemmista. Paitsi virtsa-asiat voi tietenkin olla, mutta jos ne on jo tutkittu.

Koirat kuitenkin kertomasi mukaan saa tarpeeksi liikuntaa, huomiota, "perusulkoilua", joten vika on niiden omassa päässä.

Itse lähtisin siitä että molemmille juoksuhousut jalkaan, jota vissiin olitte kokeillutkin. Jos ne revitään toistuvasti irti, niin koirille löytyy kuonokoppia, joiden avulla ne voi normaalisti haukkua ja juoda vettä, mutta ei pääse pureskelemaan mitään. Jos koirat tekee toistuvasti johonkin samaan paikkaan jätöksensä, niin vois vähän rajata niitä paikkoja koirilta pois. Ulkona kehutaan ja palkitaan.
Siihen en osaa sanoa, että miten koiran saisi ilmottamaan hädästä esim. vinkumalla. Meillä jotkut vaan on ihan ite oppinut sen taidon ja nyt 8v koira tulee tuijottaa mua kun haluaa ulos (yöllä muuten inhottavaa herätä tunteeseen ku joku tuijottaa) ja toinen koira menee istumaan ovelle (1v). Mut kunhan on koiralla tiedossa missä on ovi, niin eiköhän se siitä luonnistu.
Sit ku juoksuhousutki rupee jäämään kuiviksi, niin niistä voi luopua. Mä luulen et loppujen lopuks tässä ei oo mikään iso homma sen jälkeen ja muutos voi tapahtua ihan lyhyessäkin ajassa. Niille koirille nyt on vaan jäänyt päälle ja korvien väliin tää kusetus, niin se pitäs saada vaan kitkettyä pois.

Yhteistyössä