päivähoitomaksu 254e/kk :O

  • Viestiketjun aloittaja ounouu
  • Ensimmäinen viesti
"Niin"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24731808:
Päivähoitohan on halpaa. Paljonko apn mainitsema summa tekee per päivän? noin 12 €. Lapsihan syö sillä summalla päiväkodissa aamiaisen, päiväruuan ja välipalan. Paljoinko ap laittaa päivässä rahaa omaan työpaikkaruokailuun/eväisiin? Paljonko ap?lä on kuluja omaan itseesä per päivä? ostaako ap koskaan itselleen mitään? Meikkejä, hajuvesiä, koruja? Polttaako ap tupakkaa? jos polttaa paljon siihen uppoaa rahaa päivässä? Päivähoito on halpaa. Saisko ap kotiin lapselleen hoitajan samalla hintaa?
Minusta tuo hinta on kanssa halpa kun miettii että ei tarvitse murehtia miten lapseni pärjää. Eri asia jos en luottaisi päiväkotiin ja sen hoitajiin. Mutta jos saan tuolla rahalla mielen rauhan että lapsellani on päivisin kaikki hyvin niin eipä tarvitse harmitella tuota summaa. Ilolla sen maksan :)

Täällä aina huudellaan muista maista, niin Saksassa tuo hoito on saman hintaista. Tosin yksityisellä saattaa olla jopa 600€. Isot erot todellakin. Siellä tosin tuetaan kotiäitiyttä ja lapsen toivotaan olevan kotona 3 vuotiaaksi asti.
 
väärin
Ja sillon kun opiskeltiin niin ihan hyvin oltais voitu maksaa pientä pk-maksua, joten voi hyvinkin laittaa sen kaikille maksulliseksi, nyt se kirpasee eniten, kun ollaan keskituloisten alarajalla... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmiä?;24731812:
No mutta se ei ole suhteellista keskituloisille.
Mikä ei ole suhteellista? Se että jos lapset laittaa hoitoon, niistä pitää maksaa. Mua suorastaan ärsyttää asenne, lapsia tehdään mutta niiden hoitoon laittamisen pitäis olla ilmaista. Kaikesta muusta ollaan valmiita maksamaan mutta lapset pitäis saada ilmasiksi hoidatettua muilla. Jos tämä ajatusmaailma tekee musta tyhmän, niin ei voi mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"vieras"
mulla tulot jotain 1300e/kk luokkaa, miehellä vaihtelee, ja se muuten on justiinsa laittanut ton palkkakuitin tonne missä on tehnyt aivan sairaasti ylitöitä, nyt kun mietin!!

mitäs nyt? voinko laittaa vähän "köyhemmän" palkkakuitin postissa, mies ei todellakaan tee enää tuollaisia päiviä.
Hoitomaksulaskuri antaa viitteitä;

Eli bruttotulojen ollessa 4.175 € / kk menee täysi hoitomaksu = 254 €/kk

kaikki sen alle pienentävät ainakin vähäsen tuota maksua
 
"keskituloinenko"
Tää on aika hauska keskustelu koska mikä on keskitulo... Meillä on tulot 2000e ja 2600e. Hoitomaksu olisi ollut n.249e/kk mutta emme sitten jaksaneet toimittaa lappuja joten maksamme sen 254e. Jotenkin vaan en enää viitsiny kysellä palkkalappuja 5euron takia. Niin joo ja meillä on kaksi lasta joista toinen on jo koululainen ja olemme molemmat aikuiset ihan kokopäivätöissä.
 
hahhaha
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24731853:
Mikä ei ole suhteellista? Se että jos lapset laittaa hoitoon, niistä pitää maksaa. Mua suorastaan ärsyttää asenne, lapsia tehdään mutta niiden hoitoon laittamisen pitäis olla ilmaista. Kaikesta muusta ollaan valmiita maksamaan mutta lapset pitäis saada ilmasiksi hoidatettua muilla. Jos tämä ajatusmaailma tekee musta tyhmän, niin ei voi mitään.
No laitetaan köyhätkin sitten maksamaan jos se noin on. :D Vai saako köyhät vaan valittaa asiasta? :)
 
"vieras"
No en varmana ala latelemaan tässä tietojani haloo. :D
Etkö ole kuullut että Suomessa tosiaan keskituloinen maksaa suhteessa kalleimmin, monessakin asiassa.
Niin arvelinkin ettet ala koska totuus tulisi ilmi. :) Kyllä mä väitän että kaikista tiukimmilla on pienituloiset jotka eivät kuitenkaan saa mitään yhteiskunnan tukia.

Ja tulipa vielä sellainen mieleen että ehkä tähän vaikuttaa se mihin on tottunut. Jos on tottunut että muut hoitaa ilmaiseksi lapsia, on tukiverkostot jne ympärillä niin sitten sapettaakin kun joutuu maksamaan hoidosta? Kesällä jouduin jonkun kerran ottamaan sukulaistytön vahtimaan lasta ja tietenkin aina muutaman kympin maksoin ja kyllä mulle tuli ikävä HALPAA päivähoitoa!
 
Tasku Venus
[QUOTE="heh";24731727]??? Jos ei toimita tulotietojaan niin automaattisesti sitoutuu maksamaan maksimit.[/QUOTE]
Niin minustakin. Ainakin minulla kävi niin etten ollut ehtinyt tai muistanut ajoissa viedä palkkakuittia niin maksimit siitä meni. :O
Et ei kannata jättää toimittamatta niitä tietojaan.
 
"vieras"
[QUOTE="keskituloinenko";24731856]Tää on aika hauska keskustelu koska mikä on keskitulo... Meillä on tulot 2000e ja 2600e. Hoitomaksu olisi ollut n.249e/kk mutta emme sitten jaksaneet toimittaa lappuja joten maksamme sen 254e. Jotenkin vaan en enää viitsiny kysellä palkkalappuja 5euron takia. Niin joo ja meillä on kaksi lasta joista toinen on jo koululainen ja olemme molemmat aikuiset ihan kokopäivätöissä.[/QUOTE]

Kyllä kelpaisi mulle tuollaiset tulot ja tuollainen päivähoitomaksu :) Ja ei, en valita mutta vähän suhteellisuutta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24731853:
Mikä ei ole suhteellista? Se että jos lapset laittaa hoitoon, niistä pitää maksaa. Mua suorastaan ärsyttää asenne, lapsia tehdään mutta niiden hoitoon laittamisen pitäis olla ilmaista]/B]. Kaikesta muusta ollaan valmiita maksamaan mutta lapset pitäis saada ilmasiksi hoidatettua muilla. Jos tämä ajatusmaailma tekee musta tyhmän, niin ei voi mitään.


Ei se minusta ilmaista pitäisi olla, mutta sen pitäisi olla parempaa.
 
heheheh
[QUOTE="vieras";24731859]Niin arvelinkin ettet ala koska totuus tulisi ilmi. :) Kyllä mä väitän että kaikista tiukimmilla on pienituloiset jotka eivät kuitenkaan saa mitään yhteiskunnan tukia.

Ja tulipa vielä sellainen mieleen että ehkä tähän vaikuttaa se mihin on tottunut. Jos on tottunut että muut hoitaa ilmaiseksi lapsia, on tukiverkostot jne ympärillä niin sitten sapettaakin kun joutuu maksamaan hoidosta? Kesällä jouduin jonkun kerran ottamaan sukulaistytön vahtimaan lasta ja tietenkin aina muutaman kympin maksoin ja kyllä mulle tuli ikävä HALPAA päivähoitoa![/QUOTE]

Niin eihän teitä kiinnosta kun itse vedätte loisina ;)
 
"poikia3"
Eli saisimme yhdessä aikaan sen, että vapaamatkustajia ei olisi niin paljon, koska heillä ei monillakaan ole oikeita perusteita sille. Monet esim. jättävät tulonsa ilmoittamatta, että saavat ilmaisen hoidon.
Häh, mitenhän tuo onnistuu? Jos tulojaan ei ilmoita, peritään kyllä se suurin maksu. Me emme ole ilmoittaneet tulojamme, koska se suurin maksu menisi joka tapauksessa, niin miksi nähdä vaivaa ja toimittaa lippuja ja lappuja, kun niillä ei ole mitään merkitystä.
 
hihii
On ihanaa keskituloisena maksaa kans näistä virikelapsista tarhoissa. Tuntuu helvetin kivalta että kun kerrankin on alkanut edes vähän tienata niin saa sitten maksaa näistäkin, näiden omat tietenkin maksavat maksimissaan minimiä, mutta otetaan keskituloisilta! :)
 
"miksu"
[QUOTE="mä";24731557]aattelepa mitä se lapsi sillä saa. täyden ylläpidon n8h tunnille joka päivä kuukaudessa. On se siihe nähen aika vähän.[/QUOTE]

Joo no mutta jos mulla jää vuokran jälkeen käteen tuon verran, niin eipä jää itelle yhtään käyttörahaa..
Ihan vaan sen verran, että meillä mies maksaa auton ja vakuutukset. Joten eipä hirmusesti rahaa mihinkään...
 
No laitetaan köyhätkin sitten maksamaan jos se noin on. :D Vai saako köyhät vaan valittaa asiasta? :)
Olit köyhä tai rikas, niin hoitomaksut on maksimissaankin pienet. Siksi kenenkään on ihan turhaa niistä nurista. Lisäksi nämä pienet hoitomaksut on suhteutettu perheen tuloihin. Jos on varaa ajaa lapset sillä hienolla autolla töihin ja maksaa lainanlyhennyksiä asunnosta. On varmasti varaa maksaa ennemmän siitä hoidostakin. Jostain syystä vanhemmat eivät vaan ole valmiita maksamaan mistään mikä liittyy jälkikasvuun, vaan siitä jaksetaan vinkua vuodesta toiseen. Samalla kyllä voidaan elää lainarahoilla, jotta julkisivu näyttäisi varakkaamalta mitä pankkitili.
 
Khimaira
On ihanaa keskituloisena maksaa kans näistä virikelapsista tarhoissa. Tuntuu helvetin kivalta että kun kerrankin on alkanut edes vähän tienata niin saa sitten maksaa näistäkin, näiden omat tietenkin maksavat maksimissaan minimiä, mutta otetaan keskituloisilta! :)
Niin, jos ylipäätään saa koko hoitopaikkaa kohtuullisen matkan päästä joko työtä tai kotia..Minusta on todella törkeää että kotonaolevien lapsi vie hoitopaikan työssäkäyvältä ja huonoimmassa tilanteessa se työssäkäyvä joutuu viemään lapsen kauas hoitoon :mad:
 
  • Tykkää
Reactions: emppu75
"huh huh"
On ihanaa keskituloisena maksaa kans näistä virikelapsista tarhoissa. Tuntuu helvetin kivalta että kun kerrankin on alkanut edes vähän tienata niin saa sitten maksaa näistäkin, näiden omat tietenkin maksavat maksimissaan minimiä, mutta otetaan keskituloisilta! :)
Kertoo pienituloisten itsekkyydestä ettei tämäkään heitä kiinnosta kun eivät itse joudu kalliisti maksamaan. Pienituloiset ovat sitä mieltä että on ok nyhtää juuri keskituloisilta, miten itsekästä! :O
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24731903:
Olit köyhä tai rikas, niin hoitomaksut on maksimissaankin pienet. Siksi kenenkään on ihan turhaa niistä nurista. Lisäksi nämä pienet hoitomaksut on suhteutettu perheen tuloihin. Jos on varaa ajaa lapset sillä hienolla autolla töihin ja maksaa lainanlyhennyksiä asunnosta. On varmasti varaa maksaa ennemmän siitä hoidostakin. Jostain syystä vanhemmat eivät vaan ole valmiita maksamaan mistään mikä liittyy jälkikasvuun, vaan siitä jaksetaan vinkua vuodesta toiseen. Samalla kyllä voidaan elää lainarahoilla, jotta julkisivu näyttäisi varakkaamalta mitä pankkitili.
Mähän sanoin että olisin voinut ihan hyvin opiskelijana maksaa sitä pientä pk-maksua jos se olisi niin tasattu, olin silloin ihan ihmeissäni miten vähällä pääsin. :D
Mutta nyt on aihetta nurista, koska SUHTEESSA tuloihin tuo on ihan kohtuuton. Minusta on tulossa työni vaihdon takia ensi kuussa hyvätuloinen, jolloin olisin taas valmis maksamaan korkeampaa pk-maksua, joten mites ne nurinat menikään "että aina pitäis saada ilmasiksi"? ;)
 
"vieras"
Niin eihän teitä kiinnosta kun itse vedätte loisina ;)
Niin mikä ei kiinnosta? Sekö tekee meistä loisen että käymme töissä mutta maksamme päivähoitoa 150 euroa vähemmän kuin te reilusti isommista tuloistanne? :D Jos tarkkoja ollaan niin ihan samalla tavalla te olette loisia, varsinkin jos teillä on useampi lapsi hoidossa koska tuo 254 euroa / lapsi on kärpäsen paska kokonaiskustannuksista ;)
 
itse olet ammattisi valinnut
[QUOTE="vieras";24731927]Niin mikä ei kiinnosta? Sekö tekee meistä loisen että käymme töissä mutta maksamme päivähoitoa 150 euroa vähemmän kuin te reilusti isommista tuloistanne? :D Jos tarkkoja ollaan niin ihan samalla tavalla te olette loisia, varsinkin jos teillä on useampi lapsi hoidossa koska tuo 254 euroa / lapsi on kärpäsen paska kokonaiskustannuksista ;)[/QUOTE]

Mullekkin kelpais noin pienet pk-maksut. Joten älä valita.
 
"vieras"
Niin minustakin. Ainakin minulla kävi niin etten ollut ehtinyt tai muistanut ajoissa viedä palkkakuittia niin maksimit siitä meni. :O
Et ei kannata jättää toimittamatta niitä tietojaan.
Juuri näin se toimii. Aika monella perheellä kuitenkin palkkarajat täyttyy varsinkin jos on kaksi työssä käyvää. Itse en ole koskaan toimittanut kuitteja, koska ei niillä alennusta saa. Meillä oli viime vuonna esikoululainen ja päiväkotilapsi eli maksut olivat aavistuksen pienemmät. Nyt esikoinen meni kouluun ja maksettavaksi tulee iltapäiväkerho ja yksi iltapäiväharrastus. Oli pieni yllätys paljonko taas pitääkään maksaa maksuja,kun ei enää saa sisaralennusta ja iltapäiväkerhokin maksaa 120e/kk. Toisaalta puolipäivähoitohan se tavallaan on eli aika tarkkaan linjassa 254 euron kokopäiväpaikan kanssa. Mutta ensi vuonna on edullisemmat maksut kun ei ole kuin eskarilaisen paikka maksettavana :D Tätä tää on :D
 

Yhteistyössä