Mä olen kuulema välinpitämätön vanhempi, seuraavien asioiden perusteella:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari vierailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari vierailee

Vieras
Kun mun lapsi oli vauva, mä en elänyt kusi sukassa, vaan todellakin tiskasin ja katsoin tv:tä yms lapsen päiväunien aikaan (en meluamalla melunnut enkä möykännyt, mutta normaalit elämisen äänet...)

Kun lapsi esim.yöllä alkoi itkeä, en heti rynnännyt sen luo, vaan kuulostelin hetken millaista itku oli ja usein nukahtikin uudelleen.

En kantanut lasta sylissäni koko aikaa, koska mun piti tehdä myös paljon muita asioita ja lapsi tottui leikkimään keskenään jo pienenä. Ja tämä ei tarkoita etten ikinä pitänyt sylissä tai ikinä leikkinyt lapsen kanssa.

Nyt kun lapsi on eskari-ikäinen, niin saatan nukkua aamulla pidempään kun lapsi. Lapsi leikkii sen aikaa keskenään, katsoo tv:tä ja ottaa aamupalaa itse.
En palvele lapselle kaikkea nenän eteen, vaan esim.lasin voi ihan itse ottaa kaapista ja maidon jääkaapista ja kaataa siihen lasiin.
Lapsi vie joka ruokailun jälkeen omat astiansa tiskipöydälle ja iltaisin likaiset vaatteensa pyykkiin.

Jos lapsi "räjäyttää pommin" huoneessaan, niin saa myös aika pitkälle siivota itse, että tajuaa "tekonsa seurauksen" eikä luule, että joku on aina siivoamassa puolesta. Yhdessäkin siivotaan ja autan ja tietysti hoidan imuroinnit yms.
(Lelujen keräämistä vaadin myös lapsen kavereilta jos ovat sotkemiseen osallistuneet....)

Ruuat tarjoillaan ruoka-aikana ja jos ei maistu niin ei tarvitse syödä, mutta seuraava ruoka on sitten seuraavaan ruoka-aikaan.
Pöydässä ei pelleillä, ei lueta, eikä leikitä vaan syödään, jutellaan päivästä ja kaikesta.

Illalla kun lapsi menee nukkumaan, mennään iltapesulle, halitaan, peittelen ja se on siinä. Ei mitään satuja eikä lauluja ja sillä sipuli.

Ja näin MEILLÄ, mikä ei tarkoita että pitäisi olla KAIKILLA, mutta näistä asioista mut tuomittiin välinpitämättömäksi äidiksi. Olé!

[QUOTE="Ami";24728476]Ja nyt haluat että sinua tullaan kehumaan ja silittelemään täällä palstalla?

Jokainen saa hoitaa kotinsa ja perheensä kuten haluaa.[/QUOTE]

mua ei todellakaan tarvitse kehua ja silitellä, varsinkaan ventovieraiden, mä oon ilman kehuja ja silityksiä pärjännyt elämässäni tähänkin asti. ihmettelin vaan tän tuttavan purkausta ja aloin miettiä, että onko mun tapani toimia todellakin jotenkin erikoinen... kun ei kuulema KUKAAN muu tee tollain. Olen tuttavan mielestä tekemässä lapsestani heikkoitsetuntoista ja turvatonta ja plaaplaa. Vaikka vakaa pyrkimykseni on tehdä pojastani mies, josta ei tule mitään vaivaa tulevalle vaimolleen...! :D Kannatan omatoimisuutta ja maalaisjärkeä?! Tai ainakin yritän...
Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta ja haen nyt keskustelua aiheesta, en mitään halkipoikkijapinoon-kommenttia et jokainen hoitakoon oman tonttinsa... :D

Miten tosta viestistä tuli jotenkin vähän sellanen sävy että "kakara pärjätkööt itsekseen".. Mutta ihan normaalia toimintaa kyllä, ei siinä mitään. Kunhan tarpeeksi kuitenkin annat syliä ja läheisyyttä. Yhteishyvässä oli juuri juttu iltasatujen ja lukemisen hyvää tekevästä vaikutuksesta lapsen kehitykselle, toivottavasti lapsesi ei jää niistä kokonaan paitsi (miksei sitä iltasatua voi lukea, mikä siinä on niin huonoa - sekö että lapsi pärjää ilmankin ja ettei sinua sido liikaa?).

joo en meilläkään ihan samanlailla jotkut asiat oo menny mutta osa kyllä.onko sit äitejä jotka KOKOAJAN kanniskelee vauvaa? kyllä meillä lapsi näytti tykkäävän alusta asti olla itekseenkin hetkittäin keinussa tai lattialla.ja seurasi kotitouhujani.ruokajuttu on meillä sama,ja hampaillekin hyvä ettei sitten napostella kokoajan ite jotain kaapista,vaan ruoka-ajat on kun ne on,ja sillon syödään.ja meilläkin 2,5v poika kyllä osaa jo siivota itse lelujansa,itse autan siinä myös tarpeen mukaan.

ainoa noista mikä musta tuntuu vähän hassulta,on se että et ole lukenut iltasatuja,siis ihan vaan sen takia että ainakin meillä se on ollut tärkeetä ja mukavaa,ja että se kehittää kyllä mielikuvitustaa ja on mukava kahenkeskinen hetki lapsen kanssa,ja rauhoittaa hyvin nukkumaan ymym.mutta kukin tavallaan :)

me luetaan muulla ajalla kun nukkumaan mennessä. mä en ole halunnut opettaa lapselle mitään "juttua" nukkumaanmenoon, vaan oon halunnu et se on simppeli "pää tyynyyn -silmät kiinni -hyvää yötä"-juttu.

me tehdään paljon asioita yhdessä, käydään sienestämässä, pyöräillään, ulkoillaan, käydään hevostallilla, katsellaan elokuvia yms, mutta me tehdään niitä asioita noiden rutiinien välissä...
enkä mä mikään natsi sentään ole, välillä löysäillään viikonloppuna, haetaan pizzaat ja syödään olkkarissa tvtä katsellen tms.. :)

Ok, olisi sitten mukava kuulla millainen on välittävä vanhempi? Se on mun mielestä sitten sellainen curling vanhempi, joka on kyllä pahempi kuin tuo. Meillä luetaan kyllä iltasatu tai kaksi joka ilta, mutta muuten mennään aika samoilla periaatteilla kuin ap, tosin aamupalan laitan ekaluokkalaiselle lapselle valmiiksi ja viikonloppuisin myös. Iltapalaa ekaluokkalainen opettelee ottamaan itse, kun välillä nuo iltapala-ajat vähän vaihtelee nuoremman kanssa enkä ehdi joka paikkaan.

Ihan kuin minä äitinä, enkä ole lähelläkään välinpitämätöntä. :D Turha tulla kenenkään väittämään. :D

Tai paremmin sanottuna...melkein kuin minä äitinä :p

Viimeksi muokattu:
Ja meillä on kans niin ettei ole mitään muuta kuin iltarutiinit, hampaiden pesu jne ennen nukkumaanmenoa. Ei iltasatuja eikä mitään. Meillä on toiminut aivan loistavasti, joten en aijo tehdä toisin, luen lapselle sitten päivällä sen mitä 1,4v jaksaa kuunnella. :D Menee vielä enemmänkin kuvien osotteluun ja eläinten nimien opetteluun...

Ihan normaalilta tuo kuulostaa. Itse tosin olen lapsia paljon kantanut, ja nähnyt sen hyväksi. Kaiken olen voinut tehdä lapsi sylissäkin. :) Luen myös sadut usein ja laulan melkein aina. Muuten kuulostaa aika samalta kuin meillä.

Ainoa mihin puuttuisin on tuo, että kyllä se iltasatu vaan on tärkeä kokemus lapselle ainakin silloin tällöin. Ei ole sama asia että luetaan muulloin. Iltasatu tuo lapselle läheisyyttä, turvaa ja positiivisen kokemuksen juuri ennen nukkumaanmenoa ja mielestäni yksi lapsuuden tärkeä kultahetki. On hienoa että lapsi osaa nukahtaa ilmankin mutta iltasatu edes pari kertaa viikossa antaisi lapselle paljon. Ja antaa muuten myös vanhemmalle!

[QUOTE="noh";24728656]Ainoa mihin puuttuisin on tuo, että kyllä se iltasatu vaan on tärkeä kokemus lapselle ainakin silloin tällöin. Ei ole sama asia että luetaan muulloin. Iltasatu tuo lapselle läheisyyttä, turvaa ja positiivisen kokemuksen juuri ennen nukkumaanmenoa ja mielestäni yksi lapsuuden tärkeä kultahetki. On hienoa että lapsi osaa nukahtaa ilmankin mutta iltasatu edes pari kertaa viikossa antaisi lapselle paljon. Ja antaa muuten myös vanhemmalle![/QUOTE] Meille on positiivinen kokemus kun pussataan poskille ja halaillaan koko perhe ennen nukkumaanmenoa.

Mutta tuo on sinun näkemys asiasta. Ehkä henkilö joka pitää sinua välinpitämättömänä näkee asian ihan eri valossa, jos hän vaikka kokee jotain kylmää sinun ja lapsesi vuorovaikutuksessa ja sen pohjalta leimannut sinut.

kyllä, mulla on yksi lapsi. ja kyllä, se on ollut tietoinen valinta.

ja nimenomaan tuo on minun näkemys asiasta, en kai kenenkään muun puolesta vois kirjottaakaan..? mä ymmärrän sen, että vanhemmat on erilaisia ja jokainen varmasti toimii itse parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta tuo välinpitämättömyys-sana jotenkin jäi ärsyttämään... kun tiedän, etten ole välinpitämätön. tää "arvostelija" on aivan erilainen vanhempi kun minä ja siitä koko juttu johtuu, mutta en mä häntä silti hauku ylihuolehtivaks kanaemoks joka kasvattaa lapsensa pumpulissa -vaikka niin toisinaan ajattelenkin..

Mutta tuo on sinun näkemys asiasta. Ehkä henkilö joka pitää sinua välinpitämättömänä näkee asian ihan eri valossa, jos hän vaikka kokee jotain kylmää sinun ja lapsesi vuorovaikutuksessa ja sen pohjalta leimannut sinut.

Tuokin on mahdollista, kylmyys vuorovaikutuksessa. Asiat etenevät korrektisti, lapsi osaa olla itsenäinen ja pärjätä ilman vanhempaakin (mikä sinänsä on ihan hyvä asia), mutta onko suhteessa kuitenkin jotain etäistä kylmyyttä?

[QUOTE="noh";24728731]Ihan varmasti on sekin positiivinen kokemus mutta ei se poista iltasadun tärkeyttä. Mikä siinä on niin kauheaa että lukisi iltasadun silloin tällöin?! Viekö se liikaa aikaa ja vaivaa? Ettekö KOSKAAN lue iltasatua??[/QUOTE]

No en kertakaikkiaan koskaan, poika on 1,4v eikä toistaiseksi olla iltasatuja luettu. En voi sanoa tulevaisuudesta ettei koskaan tulla lukemaan, kun en tiedä eikä ole kokemusta isommasta omasta lapsesta, mutta mieluiten pidän tämän näin, että luetaan muulloin, mutta ei iltaisin.Aikaa ja vaivaa? No pidän siitä että poika on tottunut menemään nukkumaan kun on sen aika, suoraan ilman mitään vaikeutta. Ei osaa edes pyytää mitään (sillä taaperon tavalla)koska ei ole ollut hampaiden pesun jälkeen kun nuo pusut ja halit. En uskalla edes kokeilla muuttaa näitä rutiineja, kun menee niin loistavasti. :) Enkä kyllä näe syytäkään. :)

Tiedän lukemisen tärkeydestä ja siksi luemmekin jo nyt sen mitä tuon ikäiselle voi. Ja tullaan lukemaan aina iälle sopivalla tavalla/määrällä.

Yhteistyössä