lapsen öinen herääminen ja äidin sen jälkeinen unettomuus. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nonno
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nonno

Vieras
1,5 vuotias tyttäremme on alkanut heräilemään 1-2 kertaa yössä nyt säännöllisesti, ennen uni oli harvinaisen yhtenäistä. Lapsi herää joka kerta ihan kuin painajaiseen, huuto on siis paniikinomaista ja tyttöä on vaikea sen jälkeen saada nukkumaan.Joka yö kun tyttö herää, otetaan esimerkiksi vaikka viime yö jolloin herättiin puoli yhdeltä, sain unta vasta neljän jälkeen itse. Eli uneni katkeaa totaalisesti ja joka yö menee ihan parin kolmen neljän tunnin yöunilla. alan jo pelkäämään että pian päästä repeää jotain.
Luojan kiitos tänään ei ollut velvollisuuksia, joten sain nukkua miehen töihin lähdettyä ja vietyään tytön tarhaan.
Olemme näiden yöllisten kohtausten takia joutuneet ottamaan tytön meidän sänkyyn nukkumaan, en tiedä kuinka huono homma sekin on, jos on alkanut tottumaan siihen.
Ja siis vaikka laittaisin korvatulpat korviin ja mies menisi tyttöä katsomaan niin herään aina siihen itkuun jolloin jään moneksi tunniksi sänkyyn pyörimään tavallaan väsyneenä, mutta kuitenkin niin "virkeänä" etten enää saa unta.
Osaisiko joku sanoa mistä nämä yölliset kohtaukset johtuvat ja miten itse saisin unen päästä kiinni, hirveän raskas olo kokoajan. :/

Kauhukohtauksista saattaa olla myös kyse. Meillä oli noita just tossa iässä. Niille ei oikein mitään mahda, toiset ovat saaneet avun siitä, että ovat herätelleet lasta pikkuisen (sen verran että vähän havahtuu, muttei kokonaan herää) myöhään illalla, kun lapsi on nukkunut muutaman tunnin. Meillä tuokaan ei auttanut. Kohtaukset poistuivat sitten itsekseen.

Mitä tuohon äidin valvomiseen tulee, niin jos joku siihen keksii keinon, niin kertokoon minullekin! Meillä lapsi täyttää pian viisi, mutta heräilee edelleen muutaman kerran yössä perussairauden vuoksi. Olen myös sellainen, että herään aika pieneenkin ääneen (puhumattakaan lapsen itkusta) enkä sitten saa pitkään aikaan unta. Pian viisi vuotta on menty nyt näin, että saan unta todella vähän, vielä ei ole pää hajonnut, mutta ei tämä olo nyt ihan paras mahdollinenkaan ole...

Aika turvalista olisi ottaa ko tilanteessa hyvin pieni annos rauhoittavia.
Unillääkkeiden luueln olevan hankalampia...
Saisit huudon seurauksena tullee kierrokset pois itseltäsi ?

Voiko tytön iltarutiineihin tehdä muutoksia - vauvahierontaa öljyllä , lämmintä kylpyä - laventelintuoksua makkariin - mitä vaan rauhoittavaa ja seesteistä ?
Toistuva ja suggeroiva iltatarina - jossa on uni, turvallisuus yms juttuja - sama tarina joka ilta ?
Jos lapsella on joku kipu - voisiko joskus antaa särkylääkkeen , autaisiko muutamana yönä uneen ?

En tiedä lapsesta , mutta iakuisellahan tuosta heräilystä tulee äkkiä tapa - ja siitä on vaikea taas opetella pois...

Käytkö töissä ?
Jos on mahista - nukkukaan vaikak vuorotellen korvatulpilal ja eri huoneissa jompikumpi , että saa väliin itselle ehjiä öitä...

tarhassa on ollut jo yli puoli vuotta ja viihtyy siellä hyvin, ja joka kerta kun haetaan niin sanovat että hyvin on mennyt. n.8h tarhassa normaalina päivänä. tytöllä on oma huone, ja ollaan nyt muutamaan kertaan tuotu sitten meidän huoneeseen ja sänkyyn kun itkuun ei ole tullut loppua. sitten alkaa juttelemaan yms. hetkeksi ja nukahtaa kuitenkin, MINÄ EN ! jotain apuja pitäisi saada...

Ai niijn, itse olen omaan nukuahtamisen helpottamiseen käyttänyt myös villasukat ja lämpötyyny (sähköinen) - se on jonkinverran auttanut.
Ja jotkut antihistamiinit rauhoittavat myös hieman - iselläni on kova atopia ja allergia , joihin ko lääkkeitä tarvitsen, mutta ne tuntuvat helpottavan myös nukkumista ja nukahtamista.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkettä;24726383:
Aika turvalista olisi ottaa ko tilanteessa hyvin pieni annos rauhoittavia.
Unillääkkeiden luueln olevan hankalampia...
Saisit huudon seurauksena tullee kierrokset pois itseltäsi ?

Voiko tytön iltarutiineihin tehdä muutoksia - vauvahierontaa öljyllä , lämmintä kylpyä - laventelintuoksua makkariin - mitä vaan rauhoittavaa ja seesteistä ?
Toistuva ja suggeroiva iltatarina - jossa on uni, turvallisuus yms juttuja - sama tarina joka ilta ?
Jos lapsella on joku kipu - voisiko joskus antaa särkylääkkeen , autaisiko muutamana yönä uneen ?

En tiedä lapsesta , mutta iakuisellahan tuosta heräilystä tulee äkkiä tapa - ja siitä on vaikea taas opetella pois...

Käytkö töissä ?
Jos on mahista - nukkukaan vaikak vuorotellen korvatulpilal ja eri huoneissa jompikumpi , että saa väliin itselle ehjiä öitä...

Kuulostaa ihan hyvältä noi sun ideat, niitähän vois kokeilla :)
korvatulppia oon toki kokeillut mutta olen niin herkkä heräämään siihen itkuun että niistä ei ole ollut apua. :/ täytyy kokeilla noita vinkkejä.

Ap, meillä on menossa ihan samaa rumbaa reilu puolitoistavuotiaan pojan kanssa. Yleensä rauhoittuu nukkumaan sitten meidän väliimme, mutta joskus päättääkin pistää pystyyn pyjamabileet ja sitten ei kyllä nuku kukaan :D

Muistan kyllä vanhemmista lapsista, että noita kausia tulee ja menee. Ikäväähän siinä on se oma väsyminen, itsekin nukuin taas viime yönä 5 tuntia ja nyt sitten sammahdin aamulla sohvalle ja sinä aikana tuo antisankari oli nuohonnut kätensä takassa ja käynyt koristelemassa valkoiset keittiönkaapit mustilla kädenjäljillä..

lääkkeisiin ei kannata heti turvautua. itse olen samanlainen, että jos herään, en saa enää unta. minulla auttaa se, että otan peiton ja tyynyt ja menen tuvan sohvalle, enkä ajattele koko asiaa. surffaan kännyllä vähä aikaan netissä ja kohta uni tulee.

"nojoo", eikö olekkin todella rasittavaa? päivällä ei saa itsestään oikein mitään irti. kauhukohtauksia, sellaisia ne kyllä ovat. täytyy kokeilla tuota herättelyä.

Meillä tosiaan lapset saa nukkua omissa sängyissään vanhempin makkarissa. Silleen on minimoitu yölliset ravailut ja huudot. Tai no, ravailuthan loppuu väkisinkin tuolla systeemillä. Huutojakaan ei ole

"nojoo", eikö olekkin todella rasittavaa? päivällä ei saa itsestään oikein mitään irti. kauhukohtauksia, sellaisia ne kyllä ovat. täytyy kokeilla tuota herättelyä.

Kyllähän toi pöpperöolo vielä jotenkin meni kun olin vielä hoitovapaalla, mutta nyt töissä ollessa on joskus oikeesti hankalaa, kun muisti on menny kokonaan! Ja oon satavarma siitä, että johtuu tosta pitkäkestoisesta univajeesta. Viikonloppuaamuisin laitan joskus tulpat korviin ja nukun aamupäivään, se auttaa taas muutaman päivän jaksamaan.

Tosta tulee vaan helposti tosi paha kierre. Mulle kävi ainakin niin, että jossain vaiheessa olin aivan poikki, mutten silti pystynyt nukkumaan, vaikka siihen olis ollu mahdollisuus. Hitusen ärsytti, kun anoppi ilmoitti, että "et sä sitten oo oikeesti väsyny, jos olisit väsyny ni kyllä nukahtaisit"...

Ja noista kauhukohtauksista vielä, niistä tulee vanhemmalle tosi avuton olo, kun toinen kiljuu henkensä hädässä eikä mikään auta. Joskus meillä saatiin homma poikki sillä, että mentiin mahdollisimman nopeesti huudon alettua vessaan, valot päälle ja valeltiin varovasti muksun naamalle semmosta viileähköä vettä. Se ilmeisesti havahdutti sen verran, että sitten muksu katseli hyvin närkästyneenä, että mitä ihmettä toi äiti oikein puuhaa :-) Kokeile tuotakin!

niin, kai tää kausittaista on ( tai siis tottakai on). Kauhean stressaantunut olo kokoajan. :/
mukava ja samaan aikaan tietysti kamala kuulla että muillakin on samaa ongelmaa. Lapset on lapsia :D

Meilläkin oli tuollaisia kun lapsi oli pienempi. Mieheni oli välillä yötöissä joten sellaisina öinä otin lapsen viereeni nukkumaan niin en edes joutunut kokonaan heräämään, vaan sen verran että sain pojan rauhotettua ja nukahdin samantien itsekin uudestaan. Jos mies oli kotona eikä aamulla töitä niin nukuin itse sohvalla korvatulppien kanssa.

jeesbox, ite oon ensimmäisen vuoden opiskelija ja tuntuu et opit menee sisään ja saman tien ulos. Maistuu opiskelu aika lailla puulta näin väsyneenä. Ja se ihmisten kanssa kommunikointi, äääh,niin väkinäistä kun silmät voisi koska tahansa lupsahtaa kiinni.
Koklaan tuota vesivalelua myös ! :)

Yhtenä tulee mileeen vielä että kun heräätte , niin koeta pitää herääminen 'minimissä' - huone ja huoneet pimeänä/hämäränä .
Toki jos lapsi huutaa oikein kauhukohtausta , se lienee vaikeaa ...

Onko lapsella unilelu tai unirätti tai joku turvajuttu sängytssä, nukkuessa ? Sellaiseenkin voi opettaa ja totuttaa ja se voi auttaa lasta rauhoittumaan jos vaan pikkusine käy hereillä.

Itse pidän ja pidin parempana miedon rauhoittavan tai puolikkaan ottamista (niitä kului yhteensä varmaan 10 kpl ). Ei tullut riippuvuutta.
Vaihtoehtona jos on totaaliuupuminen - omassa tapauksessani ei ollut eikä ole toista vanhempaa , niin on tarkkaan mietittävä ennakkoon, ettei uuvahda lopullisesti.

Toki ainahan on parempi jos unen saa muuten ... tietyssä tilanteessa yösyöntikin voi auttaa nukahtmaan - silläkinhän on 'sivuvaikutuksensa' ...

Ja tiukassa tilanteessa olin valmis kaikenmaailman aromaterapia yms kokeiluihin - eihän niistä haittaakaan ole .
Meidän toistuva iltasatu on ollut ensin mikkihiiri aiheinen , myöhemmin hevisaurus - siinä tehdään kivoja juttuja, joissa lapsi mukana - sitten tulee ilta ja toivotellaan toisilleen hyvääyötä ja voivovotellaan ihanaa väsymystä...

Tuohon omaan jaksamiseen vaikuttaa varmasti just se oma kyky nukahtaa nopeasti. Tai sen nukahtamiskyvyn puute .
Itsekään en saa heti unta, jops herätellään ...

Yhteistyössä