Oletko kohtelias? Opetatko käytöstavat myös lapsillesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh, mitä tuntemattomampi, sitä helpompi olla kohtelias :D

Pidän ovia auki, varsinkin rattaiden kanssa liikkujia ja vanhempia ihmisiä pyrin aina auttamaan, jään esim. odottelemaan jos näen että on tulossa samalle ovelle. Teitittelen vanhempia ihmisiä, kiitän ja pyydän tarvittaessa anteeksi.

Yritän ihan samat tavat opettaa omille lapsille, perus käytöstavat. Tuntemattomampia he eivät vielä oikein uskalla tervehtiä, pikkutaaperot ovat vähän ujoja, mutta toivottavasti tästäkin päästään yli ja "normaaleihin" käytöstapoihin kiinni kun vähän ikää tulee.

Lasten kanssa tärkeitä ovat kohteliaisuus, kiitetään toista jos saadaan esim. lelu jota on pyydetty (ei siis huudettu ja vaadittu..), pyydetään anteeksi jos satutetaan toista, kädestä ei oteta, toiselle ei tehdä mitään pahaa (ja kyllä, valvon näitä sääntöjä muuallakin kuin kotona ja odotan samaa myös toisten lapsilta, minkä takia en ole ihan joka piirissä kovin suosittu äiti..).

En pidä outona että ympärilläolijat huomioidaan, en kuvittele olevani maailman napa enkä suurin surmin halua nähdä lasteni sellaisia leikkivän. Maailmassa on ihan tarpeeksi näitä tapauksia varsinkin nykyään..

Jostain syystä koko lapsuusajan opetetut käyttäytymisen säännöt tuppaavat murkkuikäisenä häviämään.

No, onneksi muistutus yleensä korjaa tilanteen - jos satun olemaan kuulo/näköetäisyydellä :)

Minä olin aina kohtelias teini, en tiedä miksi niin koska muuten olin hyvin nenäkäs ja kärkäs ja pikkuvanha, ärsyttävä besserwisser.

Opettaako vanhemmat tänä päivänä käytöstapoja lapsille kuinka paljon? Että ruuasta kiitetään aina, kädet pestään ennen ja jälkeen ruuan, pöydässä ei leikitä? Osaako lapsesi kätellä aikuisia? Osaako tervehtiä?

Entä sinä itse, pidätkö ovea auki jos joku on vaikka lastenvaunujen kanssa tulossa samasta ovesta? Teititteletkö vanhempia ihmisiä?

Minulla ei ole lapsia joille opettaa tapoja. Siskonpoikaa yritän kouluuttaa mutta on vasta 2 niin projekti on kesken.

Itse olen kohtelias, osaan teititellä ja teenkin sitä, sekä tervehdin kädestä. Lastenvaunuja autan nostamaan ratikkaan ja pois, ovea pidän auki vaunullisille ja muillekin. Kaupassa annan mummoille tavaroita ylähyllyltä ja luen tuoteselosteita :D

[QUOTE="Leo";24703122]Kun on asiakaspalvelutyössä, se tulee muuhunkin elämään aika automaattisesti, kuin myös tuo kaupassa ihmisten neuvominen ja tavaroiden etsiminen :)[/QUOTE]

Asiakaspalvelija-ammateissa olevat varmasti ovatkin tässä asiassa etulyöntiasemassa. Tunnen tosin useita asiakaspalvelijoitakin, jotka eivät osaa itseni tapaan sanoa "ole hyvä", vaikka työssään paljon tavaroita ojennellessaan se kuuluisikin selvästi toimenkuvaan. Minä siis en itse ole asiakaspalvelutyössä. Kerroin vain tuntevani asiakaspalvelijoita, jotka eivät osaa käyttää "ole hyvää" työssään.

Kaikki muut kohteliaisuudet minulta mielestäni luonnistuvat paitsi tuo viheliäinen "ole hyvä". Kiitosta sanon ehkä vähän liiankin helposti. Välillä opetellessani "ole hyvän" sanomista, koen itseni todella hölmöksi. On aivan kuin nostaisin itseni jotenkin jalustalle, kun minä tässä nyt annan tämän tavaran sinulle. Mielestäni "ole hyvä" penää sitä vuolasta kiittelyä toiselta osapuolelta.

Muuten kyllä, mutta "ole hyvää" en osaa käyttää. En tiedä mikä siinä on, hävettää! Osaatteko muut sanoa "ole hyvä" aina ojentaessanne muille jotakin?

Mun mielestä "ole hyvä" on kyllä ihan älytön... Mä en ymmärrä sen taustaa ja siksi se lausahdus vaivaa mua aina vaan... Silti yritän opettaa lapsille kun se nyt on kuitenkin niin yleisessä käytössä..

Opettaako vanhemmat tänä päivänä käytöstapoja lapsille kuinka paljon? Että ruuasta kiitetään aina, kädet pestään ennen ja jälkeen ruuan, pöydässä ei leikitä? Osaako lapsesi kätellä aikuisia? Osaako tervehtiä?

Entä sinä itse, pidätkö ovea auki jos joku on vaikka lastenvaunujen kanssa tulossa samasta ovesta? Teititteletkö vanhempia ihmisiä?

Opetan, että ruoasta kiitetään, ja kun mennään syömään, pöydässä istutaan nätisti, ei puhuta rumia, ja ei aloiteta syömistä ennen kuin kaikki on istuneet, koska minusta on epäkohteliasta että yksi on jo hotkinut puolet ateriastaan kun toinen vasta nostelee perunoita kattilasta lautaselleen.
Kädet pestään ennen ruokailua, mutta en kyllä itsekään pese ruoan jälkeen. Myös kotiin tullessa pestään aina kädet, etenkin kauppareissujen yms jälkeen.
Aikuisia tervehditään nätisti ja katsotaan silmiin samalla.
Pidän ovea auki, jos huomaan että joku on tulossa esim lastenvaunujen kanssa ovesta sisään. Tai jos joku on ihan perässäni tulossa.

Opetan toki sanomaan anteeksi, kiitos ja ole hyvä. Nykypäivänä ei esimerkiksi koulumaailmassa tarvitse teititellä rehtoreita jne, mutta itse tein niin aikoinaan, muut eivät tehneet mutta minusta tuntuu jotenkin luontevalta teititellä vanhempia ihmisiä. He kun ovat monesti nuoruudessaan tottuneet siihen teitittelyyn.

Totta kai perusasiat opetetaan: käsienpesu, kiittäminen, veitsen ja haarukan käyttö jne. Oikeasti on minusta ihan kamalaa, että esim. hotelliaamiaisella perheen isä ja lapset istuvat pöydässä lippalakki päässä. Se on minusta ihan tolkuttoman moukkamaista.

Ei meillä lapset aina näitä muista noudattaa, mutta olen ihan varma, että kyllä ne siellä tajunnassa ovat ja sitten aikuisena osaavat käytöstapoja noudattaa.

Siinä on se hyvä puoli, että kun on itse kohtelias ja hymyileväinen, niin saa palkkioksi tosi hyvää palvelua ja kohtelua.

Kyllä opetan.

2v osaa kiittää ruuasta tms. pyytää anteeksi.

5v ja 4v myös samat ja muut perus, ei lakkia sisällä, ei keskeytetä toisen puhetta jne jne jne. Tietysti vielä kaikkien kanssa harjoitellaan eikä meno ole muutenkaan kuin natsi saksassa, mutta mielestäni käytöstavat kertovat paljon.

Tottakai opetan lapselle käytöstavat ja hänen kavereilleensa siinä sivussa myös, esimerkiksi pöytätapoja kun ei näemmä kaikille kotona opeteta. Meillä esimerkiksi ei saa pöydässä maitoa tai ketsuppia toteamalla että "maitoa" tai "haluan ketsuppia", mikä tuntuu olevan lapsilla yleinen tapa "pyytää".
Olen itse jopa korostetun kohtelias muita ihmisiä kohtaan, kotona on opetettu kohteliaat tavat. Teitittelen ja sanon ole hyvä sujuvasti.

Mutta käsiä ei meillä kukaan pese ruokailun jälkeen, tuollaista tapaa en ymmärrä ollenkaan :D

olin juuri eilen lapseni kanssa kaverin synttäreillä ja kun hain häntä pois, niin sankarin äiti jakoi poislähtijöille lahjapusseja... laskin oikein ja kiinnitin huomion, että 8 vierasta lähti ennen omaani, eikä yksikään kiittänyt.. omani otti pussin ja sanoi reippaalla äänellä kiitos ja hymyili :) oli kiva huomata, että päivänsankarin äitikin huomasi tämän! :)
eli kyllä, pidämme meidän perheessä kauniita käytöstapoja kovasti tärkeinä!! =)

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
[QUOTE="vieras";24703714]olin juuri eilen lapseni kanssa kaverin synttäreillä ja kun hain häntä pois, niin sankarin äiti jakoi poislähtijöille lahjapusseja... laskin oikein ja kiinnitin huomion, että 8 vierasta lähti ennen omaani, eikä yksikään kiittänyt.. omani otti pussin ja sanoi reippaalla äänellä kiitos ja hymyili :) oli kiva huomata, että päivänsankarin äitikin huomasi tämän! :)
eli kyllä, pidämme meidän perheessä kauniita käytöstapoja kovasti tärkeinä!! =)[/QUOTE]

Juurikin näissä käytännön tilanteissa se tulee sitten esille kuka on "opetettu" ja kuka ei. Kiitos on pieni sana mut kuitenkin niin tärkeä!

Juurikin näissä käytännön tilanteissa se tulee sitten esille kuka on "opetettu" ja kuka ei. Kiitos on pieni sana mut kuitenkin niin tärkeä!

joo, se on totta!! jos ei oo äiti vieres sanomas, että mitäs nyt sanotaan, niin näytti vaan monelta unohtuvan..... =) aina sanon lapsille, että ei niitä käsiä vessassa käynnin jälkeen pestä siksi että äiti on vieressä sanomassa, vaan sen takia ettei tulla kipeiksi.... :)

[QUOTE="vieras";24703763]joo, se on totta!! jos ei oo äiti vieres sanomas, että mitäs nyt sanotaan, niin näytti vaan monelta unohtuvan..... =) aina sanon lapsille, että ei niitä käsiä vessassa käynnin jälkeen pestä siksi että äiti on vieressä sanomassa, vaan sen takia ettei tulla kipeiksi.... :)[/QUOTE]

Aivankin näin. =)

Lapseni kyllä ujostelevat kättelyä ja joskus jopa tervehtimistä, siitä huolimatta että vanhemmat kättelevät muita tai että koulussa kätellään hyvästiksi.

Muuten kyllä, esim käsipesut ja kiittämiset, oven auki pitämiset. Oli jotenkin hassua, kun meillä oli kerran vieraita, joiden lapset olivat aivan kummissaan meidän lasten oudosta tavasta käydä käsipesulla ruokailun jälkeen :D

Yhteistyössä