G: Mitä mieltä olet abortista?

  • Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti
"minävaan"
Tuntuu että monet pitävät aborttia ''murhana'' ja muutenkin vääränä tekona, mutta kuinkakohan moni ymmärtää ettei sitä lasta kaikki halua synnyttää? Todella monet nuoret ovat tulleet vahingossa raskaaksi, heillä voi olla esim. opiskelut kesken eivätkä halua 9 kuukautta kantaa lasta, josta ei pysty ottamaan vastuuta.

Itse olen sitä mieltä, että abortti on ratkaisu juuri tuollaisiin kinkkisiin tilanteisiin. Mitä mieltä te olette?
 
"Inkivääri"
Joskus se on vaan välttämätön pakko. Silloin se on minusta tehtävä niin aikaisessa vaiheeessa kuin mahdollista, esim. itse katsoin tv:stä hetki sitten ohjelman jossa joku halusi abortin mutta teki sen vasta viikolla 25. Sitä en hyväksy, koska kyseessä ei ilmeisesti ollut äidin tai lapsen terveydentila, vaan tyyppi ei ollut vaan saanut aikaiseksi.
 
"vieras"
Hyväksyn abortin, mutta en ehkäisykeinona. Enkä siksi, että enää ei vaan satu ajatus huvittamaankaan vaikka pari kk sitten vauvan saaminen tuntui kivalta, kun lasta yritettiin ja lapsi sai alkunsa.
Jos ehkäisy pettää ja tietää ettei pystyisi huolehtimaan juuri sillä hetkellä lapsesta, tai on joku muu todellinen syy, niin hyväksyn.
 
Lähtökohtaisesti vastustan aborttia. Olen sitä mieltä, että riittävästä ehkäisystä tulisi pitää huolta ja pääasiassa harrastaa seksiä vain sellaisessa elämäntilanteessa jossa myös vastuunotto onnistuu. Uskon, ja olen pahoillani siitä, että suurin osa aborteista tehdään tilanteissa, joissa raskauden välttäminen olisi ollut melko helppoa.

Mutta sitten on se toinen puoli. Uskon, tai ainakin haluan uskoa, että lähes jokainen nainen tekee abortin raskain mielin. Että he oppivat jotain kokemuksesta, eivätkä joudu siihen koskaan enää. Että he olisivat tehneet toisen ratkaisun jos se olisi ollut mahdollinen ja joku heitä olisi siinä tukenut.

Itse en uskoisi voivani aborttia tehdä, juuri missään elämäntilanteessa. Enkä oman vakaumukseni takia luultavasti voisi ketään läheistäni siihen kannustaa. Mutta en paheksu ihmisiä, joiden yksittäinen ratkaisu on abortti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24684840:
Abortti on (viimeinen) vaihtoehto, ihan sallittu ja hyväksyttävä. En muuten tunne (irl) ketään, joka vastustaa aborttia.
Sallittu toki mutta turha siitä on yrittää vääntää mitään 'hyväksyttävää'
Koska abortti on aina, nimensä mukaisesti, jonkin asian keskeytys, tässä tapauksessa ihmis elämän keskeytys.

Vaikka me 'kaikki' inhoamme uskovaisten suunnalta tulevaa 'moraalisaarnaa' niin se on kuitenkin paras perustelu abortin vastustamiselle.

Vaikka itsekkin täällä heittelen kommentteja tyyliin "tee abortti" niin siitä huolimatta kysymyksessä on vakava asia joka toivottavasti ei koskaan tule olemaan "hyväksyttävä" sen sanan siinä merkityksessä kuin on hyväksyttävää vaikkapa käydä kampaamossa.

Jokainen ajatteleva ihminen _vastustaa_ aborttia mutta hyväksyy sen olosuhteiden/realiteettien pakottamana (naisen oikeus omaan ruumiiseensa)
 
"vieras"
abortti on ok. Kyllä ihminen saa suojella itseään ja omaa elämäänsä. Kyllä ne ehkäisyt vaan joskus pettää.

Mutta sitä kyllä ihmettelen jos sama ihminen on useamman kerran menossa aborttia tekemään.
KERRAN saa erehtyä, mutta virheistä pitää oppia ja sitten käyttää niiiiiin paljon ehkäisyä, ettei toista hutia tule.
 
Vaikka me 'kaikki' inhoamme uskovaisten suunnalta tulevaa 'moraalisaarnaa' niin se on kuitenkin paras perustelu abortin vastustamiselle.
Siis mikä on paras perustelu abortin vastustamiselle?

Abortti ei saa arkipäiväistyä, tietenkään. Siitä ei saa tulla ehkäisykeinoa muiden joukossa. Mutta hyväksyttävä keino silti mielestäni - kuten muutkin suuret päätökset, se vaatii hyvät perustelut.
 
"vieras"
En hyväksy aborttia MUTTA ymmärrän, jos joku toinen tekee toisenlaisen päätöksen. En elä toisen elämää, joten en voi arvostella. Itse en voisi enää elää itseni kanssa, jos tekisin abortin. Ja - KYLLä - olen ollut tällaisessa tilanteessa, jossa olen joutunut tekemään valinnan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24684894:
Siis mikä on paras perustelu abortin vastustamiselle?

Abortti ei saa arkipäiväistyä, tietenkään. Siitä ei saa tulla ehkäisykeinoa muiden joukossa. Mutta hyväksyttävä keino silti mielestäni - kuten muutkin suuret päätökset, se vaatii hyvät perustelut.
Juuri se mihinkä itsekin vastasit sen kummemmin tarkentamatta.

Sanot : " Abortti ei saa arkipäiväistyä"
Sanot: " Siitä ei saa tulla ehkäisykeinoa muiden joukossa."
Sanot: "vaatii hyvät perustelut."

Miksi ei jos se on hyväksyttävä siinä missä muutkin asiat?
Tai niinkuin on riviesi välistä on tulkittava , se ei ole niin kuin muutkin asiat, miksi ei?

Juuri sieltä löytyy ne "parhaat perustelut abortin vastustamiselle".

Tiedämme jollakin tasolla että kysymyksessä on ihmisen elämä...bla bla bla
 
Juuri se mihinkä itsekin vastasit sen kummemmin tarkentamatta.

Sanot : " Abortti ei saa arkipäiväistyä"
Sanot: " Siitä ei saa tulla ehkäisykeinoa muiden joukossa."
Sanot: "vaatii hyvät perustelut."

Miksi ei jos se on hyväksyttävä siinä missä muutkin asiat?
Tai niinkuin on riviesi välistä on tulkittava , se ei ole niin kuin muutkin asiat, miksi ei?

Juuri sieltä löytyy ne "parhaat perustelut abortin vastustamiselle".

Tiedämme jollakin tasolla että kysymyksessä on ihmisen elämä...bla bla bla
Se on hyväksyttävää siinä, missä moni muukin asia, kun se on hyvin perusteltu.
En tietenkään verannut aborttia kampaajalla käymiseen tai muuhun, onhan aivan eri tasolla. Mutta on tilanteita, jolloin on oikein vaikka rikkoa lakiakin, hyvin perustellen. On tilanteita, joissa moraali venyy, hyvin perustellen. Abortti on siinä kuten muutkin asiat. Se venyttää moraalia.

Mutta bla bla bla, olemme varmaan ihan samaa mieltä periaatteessa, joten ehkä turha jankata tyhjästä?
 
"niin"
[QUOTE="vieras";24684921]En hyväksy aborttia MUTTA ymmärrän, jos joku toinen tekee toisenlaisen päätöksen. En elä toisen elämää, joten en voi arvostella. Itse en voisi enää elää itseni kanssa, jos tekisin abortin. Ja - KYLLä - olen ollut tällaisessa tilanteessa, jossa olen joutunut tekemään valinnan.[/QUOTE]

Minä olen ollut kaksi kertaa tällaisessa tilanteessa. Ekalla kerralla olin nuori ja hyvin, hyvin typerä. Kännisähläystä, poika sanoi käyttävänsä kondomia ja minä tyhmä uskoin. Sain sekä satiaiset että tulin raskaaksi.
Aborttihan siinä tuli. Itse en olisi halunnut siinäkään vaiheessa, itkin ja paruin kun joudun tappamaan lapseni, mutta äitini pakotti. Nykyään tajuan että se oli varmaan ainoa mahdollinen valinta.

Toisen kerran, olin pysyvässä parisuhteessa ja ehkäisy todellakin petti. Mulla oli opiskelupaikka valmiina, paria viikkoa ennen raskaustestiä olin saanut ilmoituksen että pääsen opiskelemaan. Koulutus oli 3-vuotinen, muut lapset olivat jo koulussa ja kaikki piti olla ihan selvää.
Ihan täydellinen yllätys siis.
Tein sen ratkaisun, että pidin lapsen ja sitä en ole katunut. Se opiskelu kylläkin jäi.
 
Mä tiedän kaksi ihmistä jotka ovat tehneet abortin ja joita olen siinä tilanteessa tukenut koska tekivät mielestäni oikein.

Musta on turha tehdä lapsia muiden hoidettavaks tai tilanteeseen jossa lapsi todennäköisesti kärsisi, ehkäisykeino abortti ei ole, mutta hyväksyn sen.
 
Itse en varmaan pystyisi siihen missään tilanteessa.
Oikeastaan on parempi, etten kommentoi yhtään enempää, ettei kelleen mene turhaan herneitä nenään. Kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiinsä...
 
ennen kun sain oman lapsen, mulla ei juurikaan ollut mitään kunnon mielipidettä abortista ja pidin sitä ihan "normaalina" juttuna (en pahana). nyt kun on oma lapsi, kantani on muuttunut niin, että jossakin määrin pidän aborttia murhana, itse en siihen koskaan pystyisi. en hyväksy aborttia varsinkaan ehkäisykeinona. siinä tapauksessa jos raskaus on saanut alkunsa vaikkapa raiskauksen takia, niin minusta abortti on hyväksyttävää. tai jos on ollut ehkäisy käytössä ja se on pettänyt, eikä lapsi sopisi siihen elämäntilanteeseen mitenkään.
 
"vieras"
[QUOTE="kultakutri";24685025]Toimivin ehkäisykeino taitaa olla tänäpäivänä jalat ristiin menetelmä.[/QUOTE]

Joo, tai alkaa lesboksi, niillä ei tapahdu vahinkoraskautumisia.
 

Yhteistyössä