matkustelu for dummies. help!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tinttu"

Vieras
olen ensimmäistä kertaa lähdössä kaupunkilomalle etelä-eurooppaan, lähden yksin enkä ole koskaan ollut lentokoneessa.

Onko siellä lentokentällä vaikea löytää oikeaan paikkaan?+ Lähtö on Helsinki-Vantaan lentoasemalta, jossa en ole koskaan käynyt. Mitä mun pitäis siellä tajuta ottaa huomioon?? ainakin olla hyvissä ajoin?

Suurempi huolenaihe mulle on se että lento ei ole suora, mun täytyy Pariisissa vaihtaa konetta. Tässä välissä on noin 2h aikaa. Onko vaikeaa?? Osaan englantia hyvin, pärjäähän sillä? Mitä pitää ottaa huomioon? Jos mulla on ruumassa tavaraa pitääkö mun ite huolehtia ne vai siirretäänkö ne automaattisesti?? :D

Muuta huomioon otettavaa? Tilasin liput ebookersista, ne vissiin vaa tulostetaan. Ja lentoyhtiö on Air France (operoiva yhtiö Finnair, ?)

[QUOTE="tinttu";24684129]olen ensimmäistä kertaa lähdössä kaupunkilomalle etelä-eurooppaan, lähden yksin enkä ole koskaan ollut lentokoneessa.

Onko siellä lentokentällä vaikea löytää oikeaan paikkaan?+ Lähtö on Helsinki-Vantaan lentoasemalta, jossa en ole koskaan käynyt. Mitä mun pitäis siellä tajuta ottaa huomioon?? ainakin olla hyvissä ajoin?

Suurempi huolenaihe mulle on se että lento ei ole suora, mun täytyy Pariisissa vaihtaa konetta. Tässä välissä on noin 2h aikaa. Onko vaikeaa?? Osaan englantia hyvin, pärjäähän sillä? Mitä pitää ottaa huomioon? Jos mulla on ruumassa tavaraa pitääkö mun ite huolehtia ne vai siirretäänkö ne automaattisesti?? :D

Muuta huomioon otettavaa? Tilasin liput ebookersista, ne vissiin vaa tulostetaan. Ja lentoyhtiö on Air France (operoiva yhtiö Finnair, ?)[/QUOTE]
Menet kentälle, teet lähtöselvityksen/ jätät tavarat hihnalle, kävelet turvatarkastuksen läpi (muista laittaa siistit alusvaatteet jos joutuu riisumaan) kävelet portille ja koneeseen kun pyydetään. Jos lentosi on samalla lipulla ja olet myöhästymisvaarassa niin lentoyhtiöllä on velvollisuus hoitaa sut ilman lisäkuluja perille jotenkin. Matkatavarat siirtyvät koneesta toiseen jos lennot ovat samalla lipulla. Muista passi kun matkustat pohjoismaiden ulkopuolelle.

Jos teet lähtöselvityksen täällä päässä myös jatkolennolle, niin laukkusi menevät automaattisesti. Riskinä on aina se, että eivät ehdi mukaan, Pariisissa on aika vilkasta. Itse ottaisin käsimatkatavaroita vaan, niin selviää aina kaikkialla nopeamminkin kun ei tarvitse jonotella laukkuja.

Hienosti selviät täällä päässä ja Pariisissa, kunhan varaat riittävästi aikaa ja kysyt tarpeen tullessa neuvoa. Mukavaa matkaa!

Oikeilla jäljillä olet :) Kentällä hyvissä ajoin, tsekkaat matkatavarat ruumaan ja menet turvatarkastuksen läpi kansainväliselle puolelle. Seuraa opasteita ja monitoreja, miltä portilta lentosi lähtee ym. Muista pakata nesteet ruumaan.

Pariisin kenttä - Charles de Gaulle? Se on iso kenttä ja siellä puhutaan huonosti englantia, mutta jälleen kerran - opasteita seuraamalla pärjäät.

Hyvää matkaa ja ihanaa lomaa :)

Juu lennot ovat samalla lipulla. Ja juurikin tuo Charles de Gaulle- lentokentällä on välilasku ja koneenvaihto.

Mä ajattelin ottaa pelkästään käsimatkatavarat mukaan ainakin menomatkalle. Pois tullessa voi olla ruumaan asti, kun luulenpa näin himoshoppaajana määränpäästä tarttuvan mukaan niitä ostoksia. Tosin en oikeen osaa hahmottaa että minkä verran käsimatkatavaroihin mahtuu sitä kamaa. Mutta sekin taitaa selvitä kunhan haen ystävältäni lentolaukun lainaan. Tässä on vielä joulukuuhun asti aikaa ottaa selvää asioista. Jännittää kovin, kun yksin olen menossa ihan ummikkona. Määränpäässä minulla on ystävä vastassa, joten ainoastaan sinne täytyisi selvitä itsekseen.
Passi on tilauksessa.:)

Katso etukäteen että onko lähtö Helsinki-Vantaalla 1 vai 2 terminaalissa.
Ole ajoissa niin ei tule paniikkia :)
Kysy jo helsingissä lähtöselvityksessä menevätkö laukut suoraan kohteeseen. Ne osaavat kyllä sanoa. Niiltä voi siinä kysellä muutakin :) esim tietääkö ne jo että mikä terminaali pariisissa jos se ei näy lipuissa.
Sit turvatarkastukseen, ei kannata olla vyötä eikä korkkareita, ne pitää aina ottaa pois.. ja tiedäthän nää nesterajoitukset yms. Siinä taskut tyhjiksi ja jos on läppäri niin se omaan laatikkoonsa. Näytä lippu
Sitten etsit screenin, ja siitä katot lennon numeron perusteella mikä on portti. (Ne saattaa kertoa sen jo siinä lähtöselvityksessä mikäli ne sen jo tietää) Kannattaa varmistaa.
Hakeudu portin läheisyyteen ja ota kahvi ;)
kuuntele kun kuulutetaan, isoihin koneisiin pyydetään peräosan matkustajat ensin, istuinnumeron perusteella. Siinä näytät passin ja helsinki-pariisi lipun, saat siitä ehkä pelkän kannan käteesi. Jaa sitten lentokoneeseen :) Kannattaa olla lämpimästi päällä, kerroksia ja vaikka iso huivi, koneessa on aina aika viileä.

Sit pariisissa seuraat muita ja etsit taas näytön jossa on lähteviä lentoja. Pariisin kenttä on aika iso, lähde oikealle portille saman tien! Pariisissa on muistaakseni terminaali jaettu vyöhykkeisiin ja niillä on sitten portit numeroitu..
Voi tulla uusi turvatarkastus, vähän riippuu. taas: näytä lippu, ota vyö pois jne.
Etsi portti, siitä saattaa olla vielä bussikuljetus koneeseen..

Ei tule muuta mieleen :) hyvin se menee!

[QUOTE="a.p";24684236]Ja mikä tuo lähtöselvitys on? Tarkastetaanko siinä liput ja mitä muuta :D[/QUOTE]

Kun astut terminaaliin yleensä heti vastassa on lähtöselvitystiskejä. Lähtöselvityksen tarkoitus on tsekata oletko tulossa lennolle ja yleensä samalla punnitaan ja jätetään ruumaan menevät matkatavarat. Lähtöselvityksen voi tehdä etukäteen tai kentällä itse automaatilla jos ei esim. ole matkatavaroita. Kentällä joudutaan kuuluttamaan sinua nimeltä jos olet tehnyt lähtöselvityksen mutta et ilmaannu portille ajoissa.

[QUOTE="vieras";24684199]Ainakin itse olen joka kerta nähnyt punastelevia ihmisiä turvatarkastuksessa kun pyydetään ottaman vähän enemmän vaatetta pois ku on aluksi kuvitellut :D[/QUOTE]

Mitäköhän tulli ohjelmia oikein katselet? Tietenkään ei kaikkien nähden ketään riisuta, enkä ole koskaan kuullut että kukaan olisi edes joutunut mihinkään kehon tarkastukseen. Takin ja kengät joutuu usein riisumaan turvatarkastuksessa, mahdollisesti paksun villapaidankin. Jos hälytät metallinpaljastimessa niin sinut skannataan käsikäyttöisella tarkastimella, mutta ei silloinkaan kukaan koske.

[QUOTE="vieras";24684199]Ainakin itse olen joka kerta nähnyt punastelevia ihmisiä turvatarkastuksessa kun pyydetään ottaman vähän enemmän vaatetta pois ku on aluksi kuvitellut :D[/QUOTE]

Ok, missäköhän sä oikein olet mahtanut reissata...

ps. Tuskin yksikään turvatarkastusvirkailija pyytää matkustajaa strippaamaan muiden matkustajien nähden. Takki / kengät voidaan pyytää riisumaan, muttei muuta.

lähtöselvityksessä annat passisi ja ehkä sen tulostamasi lipun jos ne sitä pyytävät. saat varsinaiset lentoliput ja ruumaan menevä laukku otetaan. siitäkin saat pienen tarrapalan :)

Pariisin DeGaulle voi olla muuten hiton sekava kenttä, suosittelen tutustumaan netissä siihen kenttään.

Miltei jokaikinen ystävä joka on DeGaullen kautta lentäny on saanu odotella laukkujaan määränpäässä väh. vuorokauden.

Mutta loistavasti se menee, kysyt vaan neuvoja jos oot pulassa, kenttähenkilöstö kyllä auttaa oli sitten mikä kenttä tahansa kyseessä.

Pidät huolen siittä että liput ja passi on helposti saatavilla :)

Niin ja sellainen vinkki että katso tarkkaan kummassakin päässä lentokentillä minkälainen tarra ruumaan meneviin tavaroihin laitetaan. Että siinä varmasti lukee se viimeinen määränpää eikä se lennonvaihtokenttä pariisi.

Muista, että käsimatkatavaroissa ei saa olla nesteitä yli 100 ml:n vetoisissa pulloissa. Jos otat mukaan vaikka silmämeikinpoistoaineen tai naamaputsarin, joka on isommassa pakkauksessa, niin se otetaan läpivalaisussa turvatarkastuksessa pois, vaikka sisällä olisi ainetta vaikka vain 20 ml.

Kukaan ei pyydä vähentämään vaatetta turvatarkastuksessa. Ainoastaan ulkotakki ja tarvittaessa vyö otetaan pois.

Kun molemmat lennot ovat samalla lipulla voit tsekata mahdolliset ruumaan menevät tavarasi jo lähtökentällä ja lentoyhtiö huolehtii ne eteenpäin lopulliseen kohteeseen asti.

Ok, missäköhän sä oikein olet mahtanut reissata...

ps. Tuskin yksikään turvatarkastusvirkailija pyytää matkustajaa strippaamaan muiden matkustajien nähden. Takki / kengät voidaan pyytää riisumaan, muttei muuta.

Yleensä kengät riisutaan turvatarkastuksessa isommilla kansainvälisillä kentillä, Hesa-Vantaalla ei tartte riisua. Ja takki riisutaan myös, sekä kengät että takki ja myös käsimatkatavarat (jos ap ei tiedä) laitetaan röntgenhihnalle.

Seuraat ap vaan niitä muita jotka on jonossa ennen sinua niin hyvin menee!

Viimeksi muokattu:
Sit pariisissa seuraat muita ja etsit taas näytön jossa on lähteviä lentoja. Pariisin kenttä on aika iso, lähde oikealle portille saman tien! Pariisissa on muistaakseni terminaali jaettu vyöhykkeisiin ja niillä on sitten portit numeroitu..
Voi tulla uusi turvatarkastus, vähän riippuu. taas: näytä lippu, ota vyö pois jne.
Etsi portti, siitä saattaa olla vielä bussikuljetus koneeseen..

Ei tule muuta mieleen :) hyvin se menee!

Tuo seuraa muita- ohje on vähän huono kun aina on porukkaa jotka jää Pariisiin ja sit osa porukasta menee jatkolennoille... Eli seurailet kylttiä "connection flights" tjsp ja etsit oman jatkolentosi portin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24684288:
Yleensä kengät riisutaan turvatarkastuksessa isommilla kansainvälisillä kengillä, Hesa-Vantaalla ei tartte riisua. Ja takki riisutaan myös, sekä kengät että takki ja myös käsimatkatavarat (jos ap ei tiedä) laitetaan röntgenhihnalle.

Seuraat ap vaan niitä muita jotka on jonossa ennen sinua niin hyvin menee!
hih.. :)
Juu Pariisissa korkkarit ainakin pyydetään ottamaan pois.. joskus muitakin. että plussaa on semmoset kengät jotka on vaivaton potkasta pois! ja tietty on ehkä ihan kiva jos sukat sattuis oleen samaa paria/ vähäreikäiset ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24684273:
Pariisin DeGaulle voi olla muuten hiton sekava kenttä, suosittelen tutustumaan netissä siihen kenttään.

Miltei jokaikinen ystävä joka on DeGaullen kautta lentäny on saanu odotella laukkujaan määränpäässä väh. vuorokauden.

Tuota voin kompata täysin, että jos DeGaullella vaihtaa niin matkatavarat ei yleensä ehdi jatkolennolle.. Ap:lla on kuitenkin 2h aikaa vaihtoon joten ehkä se riittää myös matkalaukuille.

Mennessä kandee ottaa lähinnä just vaan käsimatkatavara, tai ainakin pakata se niin, että pärjää niillä kamppeilla 1-2 vrk, jos sattuu niin huonosti että matkalaukku myöhästyy.

[QUOTE="a.p";24684316]Minkälaiset kamat siinä turvatarkastuksessa sitte hälyyttää? vyötä en yleensä käytä, mutta korut hälyyttävätkö?[/QUOTE]

metalli. Eli myös korut, kellot yms.

entäs jos poistullessa ne mun matkatavarat sitten jääkin jonnekkin välille, ja en siis asu pk-seudulla. Joudunko hake´maan /odottelemaan helsingissä. Lennän paluupäivänä Ouluun, eri lipulla, eri lentoyhtiö.

[QUOTE="vieras";24684308]Tuo seuraa muita- ohje on vähän huono kun aina on porukkaa jotka jää Pariisiin ja sit osa porukasta menee jatkolennoille... Eli seurailet kylttiä "connection flights" tjsp ja etsit oman jatkolentosi portin.[/QUOTE]

Totta, yritin turhaan lyhentää :D
Seuraat siis koneesta pois käytäviä pitkin mutta kun alkaa tulla kylttejä niin etsi "correspondance" tai vastaavaa.. Muistaakseni Pariisissa saattaa joutua ns. ulko-oville, ja siitä sitten jatkoille. siksi se toinen turvatarkastuskin..

Yhteistyössä