Cymbaltan oireista...... Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Olen aloittanut viime perjantaina cymbaltan 30mg. Eli kohta viikon syönyt.Aloitusoireina väsymystä, apatiaa ja päässä höntti oloa. Eli tuntuu kuin pää kävisi hieman hitaalla ja sellaita outoa "pöhnää" eikä muisti toimi kunnolla. Jo ensimmäisenä päivänä kun olin lääkkeen ottanut aamulla, niin illalla huomasin kun puoliso yritti "lähestyä" minua, ettei minussa seksuaalisesti liikahtanut yhtään mitään. Ei mitään tuntemuksia "alakerrassa", eikä edes haluja. Ihan kuin seksuaalisuus olisi yhtäkkiä kadonnut johonkin. Oletan että tämä johtunee lääkkeestä, mutta huolestuttaa että jääkö se pysyväksi??
Entä tämä tämä pään pöpperö olo, meneeköhän sekään ohi?!

Onko kellään ilmennyt vastaavia oireita/ongelmia cymbaltan aloituksessa/käytön jatkuessa?

Olen aloittanut viime perjantaina cymbaltan 30mg. Eli kohta viikon syönyt.Aloitusoireina väsymystä, apatiaa ja päässä höntti oloa. Eli tuntuu kuin pää kävisi hieman hitaalla ja sellaita outoa "pöhnää" eikä muisti toimi kunnolla. Jo ensimmäisenä päivänä kun olin lääkkeen ottanut aamulla, niin illalla huomasin kun puoliso yritti "lähestyä" minua, ettei minussa seksuaalisesti liikahtanut yhtään mitään. Ei mitään tuntemuksia "alakerrassa", eikä edes haluja. Ihan kuin seksuaalisuus olisi yhtäkkiä kadonnut johonkin. Oletan että tämä johtunee lääkkeestä, mutta huolestuttaa että jääkö se pysyväksi??
Entä tämä tämä pään pöpperö olo, meneeköhän sekään ohi?!

Onko kellään ilmennyt vastaavia oireita/ongelmia cymbaltan aloituksessa/käytön jatkuessa?

Mä käytin Cymbaltaa kaksi vuotta. On yksilöllistä kuinka kauan menee, kunnes olo tasoittuu. Onko kyseessä lääkevaihdos vai aloititko ns. puhtaalta pöydältä? Lääkäri sanoi mulle, että Cymbalta on siinä mielessä parempi lääke, kun sen pitäisi uudistaa serotoniinin tuotantoa aivoissa, kun vanhat lääkkeet vaan ylläpitää serotoniinitasoa.

Juu, alussa tuli juuri kuvailemiasi oireita, mutta ne hävis viikon kuluessa. Tai no, seksuaalista halukkuutta ei ole, mutta eipä haittaa, kun ei ole miestäkään. Yritä syödä pari viikkoa, niin näet häviääkö haittavaikutukset vai ei. Mulla tuo lääke auttaa kyllä tosi hyvin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön.

Cipralexista vaihdoin cymbaltaan. Cipralex pahensi masennusta, mutta se ei kyllä aiheuttanut seksualista haluttomuutta/tunnottomuutta. Minulla myös selkävaivoja, niin lääkäri ajatteli että tämä cymbalta voisi helpottaa myös niitä oireita. Huomaan että cymbalta on helpottanut ahdistusta jo nyt, enää ei ole niin toivoton olo tulevaisuuden ja yleensä tämän elämän suhteen. Mutta kovasti tuntuu siis väsyttävän tämä lääke...
Olen melko tuoreessa parisuhteessa n. puolivuotta seurustelua... Enkä missään nimessä halua kertoa miesystävälleni että mitään masennuslääkkeitä alan syömään. Hän ei edes tiedä että olen masentunut, kun kuitenkin yritän jaksaa työelämässä. Onneksi molemmilla omat asunnot, jotta saa olla välillä ihan omien ajatustensa kanssa. Tuo seksihomma tietty on hankala juttu, kun normaalisti olen melko seksuaalinen ihminen ja nyt ei minkäänlaisia haluja. tätä mies hieman ihmettelee että mikäs murulla nyt on kun seksiä ei tee mieli.
Muuten miesystäväni on kai huomannut minussa jotain muutosta parempaan, kun muutama päivä sitten sanoi että oletpas mukavan rennolla tuulella tänään :-)

Mä vaihdoin myös cipralexista cymbaltaan. Tuo salailu ei välttämättä ole kovin viisasta... huomaamattasi voi kuormittaa ja jossain vaiheessa kerrottava kumminkin. Ei masennuksessa ole mitään hävettävää :) Voihan olla, että hän on miettinyt juttuja mielessään ja kertomalla avoimesti, voisi selventää miksi olotilasi on ollut jostain syystä alakuloinen.

Mä vaihdoin myös cipralexista cymbaltaan. Tuo salailu ei välttämättä ole kovin viisasta... huomaamattasi voi kuormittaa ja jossain vaiheessa kerrottava kumminkin. Ei masennuksessa ole mitään hävettävää :) Voihan olla, että hän on miettinyt juttuja mielessään ja kertomalla avoimesti, voisi selventää miksi olotilasi on ollut jostain syystä alakuloinen.

Niin, kyllä minä varmasti puhun tästä miehelle, kun tunnen olevani siihen valmis.
Ai sinullakin oli vaihto cipralexista cymbaltaan :-) No miten sinulla cymbalta vaikutti seksuaalisuuteen?

ihan vastaava olo cymbalta 60mgstä
tosin olo oli niin hirveä, että jouduin olemaan sairauslomalla kun oksetti ja nukutti niin hirveästi.
nyt annosta pienennetty 15mg ja muut oireet poistuneet, paitsi tuo seksuaalinen halu. eli olen haluton ja kykenemätön saamaan orgasmia. :(

ihan vastaava olo cymbalta 60mgstä
tosin olo oli niin hirveä, että jouduin olemaan sairauslomalla kun oksetti ja nukutti niin hirveästi.
nyt annosta pienennetty 15mg ja muut oireet poistuneet, paitsi tuo seksuaalinen halu. eli olen haluton ja kykenemätön saamaan orgasmia. :(

Voi ei...eli tuo haluttomuus saattaa hyvinkin olla pysyvä juttu, niin kauan kun lääkettä joutuu syömään :-(

Niin, kyllä minä varmasti puhun tästä miehelle, kun tunnen olevani siihen valmis.
Ai sinullakin oli vaihto cipralexista cymbaltaan :-) No miten sinulla cymbalta vaikutti seksuaalisuuteen?

Ehkä hieman vaikuttanut, että orgasmin saaminen hieman työläämpää. Mutta siihenkin keinot keksitty eli seksiin pitää panostaa :D Mies on oppinut, että vaimo pitää saada viritetyksi tunnelmaan jo hyvissä ajoin. Kyllä näillä keinoilla on homma toiminut ja toisaalta seksielämä on parempaa, kun jaksaa + mieliala kohdillaan. Meillä peitto heiluu nykyään useammin eli ei valittamista!

Ehkä hieman vaikuttanut, että orgasmin saaminen hieman työläämpää. Mutta siihenkin keinot keksitty eli seksiin pitää panostaa :D Mies on oppinut, että vaimo pitää saada viritetyksi tunnelmaan jo hyvissä ajoin. Kyllä näillä keinoilla on homma toiminut ja toisaalta seksielämä on parempaa, kun jaksaa + mieliala kohdillaan. Meillä peitto heiluu nykyään useammin eli ei valittamista!

Niin ja mun annostus cipralexissa oli 20 mg ja cymbaltassa 60 mg.

:-) :-)
Sen muuten olen huomannut jo viikossa, että en ole enää läheskään niin ärtyisä eikä olo ole sellainen tasapaksu turta niinkuin cipralexin kanssa.

:-) :-)
Sen muuten olen huomannut jo viikossa, että en ole enää läheskään niin ärtyisä eikä olo ole sellainen tasapaksu turta niinkuin cipralexin kanssa.

Anna olon tasoittua + odota, että keho tottuu lääkkeeseen, niin kyllä se aika näyttää, että auttaako lääke. Jotkut lopettaa lääkkeen syömisen liian aikaisin, kun alussa tulee sivuoireita. Mulla meni varmaan kuukauden verran ennen kuin sivuoireet meni ohi. Mun mies sanoi, että makso lääkkeet mitä vaan, kunhan saa elämäniloisen + positiivisen vaimon takaisin <3

Anna olon tasoittua + odota, että keho tottuu lääkkeeseen, niin kyllä se aika näyttää, että auttaako lääke. Jotkut lopettaa lääkkeen syömisen liian aikaisin, kun alussa tulee sivuoireita. Mulla meni varmaan kuukauden verran ennen kuin sivuoireet meni ohi. Mun mies sanoi, että makso lääkkeet mitä vaan, kunhan saa elämäniloisen + positiivisen vaimon takaisin <3

Niin ja mä olen käynyt terapiassa puhumassa jo useamman vuoden ajan. Mä olen saanut paljon apua siitä, että puhuu perheen ulkopuolisen kanssa mieltä painavista asioista.

Sinnikkyys palkitaan ;-)
Toivon että tää olo tästä kohenee, ja pystyn taas tuntemaan iloa elämästä...

Yhteistyössä