Juurihoidon jälkihoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suukipiänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suukipiänä

Vieras
Mulle tehtiin tänään ensimmäistä kertaa juurihoito tulehtuneeseen hampaaseen. Ensi kerralla saadaan toivottavasti homma kokonaan loppuun, sain myös antibiootit ja 600mg buranaa. Nythän tässä on päällä joku väliaikainen lääkepaikka. Suu oli niin turtana, että en tajunnut kysyä hammaslääkäriltä tarkempia toimintaohjeita!

Eli: Voiko lääkepaikkaa pestä normaalisti? syödä mitä vaan? käytänkö suuvettä? mitä tahansa?

Jos kaikki menee hyvin, ajattelin mennä n. 3-4viikon päästä uusintahoitoon.

Se on periaatteessa väliaikanen paikka. Normaalisti jatketaan suunhoitoa, ei mitään erityistoimenpiteitä vaadi. Ja menet sitten kuukauden päästä uudelleen, koska sinne tarvittaessa laitetaan uudestaan se lääkepaikka.

Kuinka monta kertaa teille on tehty juurihoito, ja kuinka kauan siihen yhteensä meni aikaa?

Omaa hammastani juurihoidetaan, koska siitä oli lähtenyt paikka pois ja reikä oli erittäin suuri ja hammas tulehtunut. Paikka oli vielä ainoa mikä suussani oli :D Harmittaa että vitkuttelin hammaslääkäriin menoa.

Kuinka monta kertaa teille on tehty juurihoito, ja kuinka kauan siihen yhteensä meni aikaa?

Omaa hammastani juurihoidetaan, koska siitä oli lähtenyt paikka pois ja reikä oli erittäin suuri ja hammas tulehtunut. Paikka oli vielä ainoa mikä suussani oli :D Harmittaa että vitkuttelin hammaslääkäriin menoa.

Kerran. Itselläni oli tullut reikä vanhan paikan alle. Ekalla kertaa pistettiin lääkepaikka ja poistettiin juuri. Toisella kertaa pistettiin pysyvä paikka. Ei tarvetta jatkohoidoille. Hampaan tulehdus oli omalla kohdalla alkuvaiheessa.

Kannattaa olla varovainen sen väliaikaisen paikan kanssa jos se on sitä sementtimäistä, olikohan se kaviittia nimeltään, murenee helposti tai irtoaa jos varomattomasti puree johonkin kovaan. Voi pestä normaalisti, ja syödä, kunhan syö varovasti kovemat palat. Parhaat juurihoidot (kerran) onnistunut kahdella käymisellä, pahimmat vaatineet neljäkin kertaa, yleensä kuitenkin kolme kertaa on riittänyt. (mulla on kai viisi juurihoidettua hammasta) Välillä se puudutuskohta leukaperissä on ollut todella arka jälkeenpäin, monta päivää on suun liikuttelu sattunut. Varsinkin jos ovat pistäneet useamman puudutuspiikin. Yleensä kuitenkaan ei ensimmäisen käyntikerran ole pahemmin vihlonut, on vaan semmoinen mustelmamainen 'runnottu' kipuolo leukaperassä. J

Juu, mitä aiemmin menee, sitä vähemmän tuskaa. Juurihoidettu hammas muuten rapistuu nopeammin ja reikiintyy helpommin kuin elävä hammas, eli korjailemaan joudutaan uudestaan, uudestaan ja uudestaan vuosien saatossa.

Joo varmaan? Joku levy mulla oli suussa ja ne kuvia ottelivat. Ainakin minulta veloitettiin JUURIHOITO nimellä laskussa, tämän lisäksi oli lääkepaikka jne. eriteltynä.

Mulla juurihoito kestänyt 2-3 käyntikertaa, riippuen mimmonen reikä/tulehdus ollut kyseessä. Eilen just loppu yhen hampaan hoito, ja kävin sen takia 3 kertaa hammaslääkärissä. mulla juurihoidettu 3 hammasta.

Väliaikanen paikka lähtee helpommin pois kuin oikea paikka, jos vaikka puree pahasti sitkeää/kovaa. Ja juurihoidettu hammas kestää huonommin ylipäätään kuin terve hammas.

Okei, mä en tiedä mitä minulle tehtiin... kai se juuri ekalla kerralla jo poistetaan?

Riippuu kuinka tulehtunut se on. Yleensä ekalla se porataan esiin, ja laitetaan jotaiun kuoleennuttamisainetta, ja lääkeainetta? tai näin mä olen käsittänyt. se haisee ihan vetyperoksidille nenään. Seuraavalla sitten putsataan (vaikka ei satukkaan, niin minusta se juurikanavien puhdistus tuntuu todella inhottavalta, ihan kuin ne vetelis jollain raspilla hampaanpohjasta leukaluuhun, puistattavin toimenpide koko hoidossa) ja laitetaan paikka. JOs on vielä tulehtunut, tai kaikkea ei vielä saada pois, laitetaan uudet lääkkeet ja seuraavalla kerralla sitten putsataan loppuun ja paikataan.

Tai näin mä olen ymmärtänyt, kun en tosiaankaan mikään hammaslääkäri ole, olen vain joutunut käymään siellä aivan liian usein.

No nyt jo puhdisteltiin ja jollain tikuilla söhittiin, pidin silmiä kiinni ja puudutus pelasi joten en ole kovin perillä tapahtuneesta. Hammaslääkäri puheli että toivottavasti ensi kerralla saisi valmiiksi jo, eli eiköhän ne juuret poistettu jo... Nyt alkaa puudutus olemaan poissa, ainakaan vielä ei ole kipuja.

Olen juuri ollut juurihoidon ensimmäisessä osiossa ja mulla on semmoinen väliaikainen paikka, niin mietin että voikohan tupakanpoltto jotenki pahentaa sitä paikkaa tai kesken eräistä juurihoitoa.