Löysin tiistaina punkin sohvaltamme ja nyt taaperon kädessä puremajälki ja semmonen punainen alue ympärillä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääääääh!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noin puolella tartunnan saaneista borrelioosi aiheuttaa laajan rengasmaisen punoituksen, mutta muoto vaihtelee, joten kaikki punkinpuremaa seuraavat oudot ihottumaläiskät kannattaa näyttää lääkärille. Kaikki eivät iho-oireita saa, ja toisaalta taas kaikki oireita saavat eivät ole huomanneet punkinpuremaa lainkaan. Levittyään elimistöön bakteeri voi aiheuttaa kuumetta ja flunssan kaltaisia yleisoireita. Myöhempään taudinkuvaan liittyy niveltulehduksia, hermosärkyä ja -häiriöitä, joista yleisin on kasvohalvaus.

Olisi ihan mukava tietää onko punkin pureman vähättelijät mistä päin Suomea?
Borrelioosi on "pieni" vaiva verrattuna TBE:hen.
Varsinkin tähän Taiga-punkin levittämään puutiaisaivokuumeeseen.

Sen vuoksi, todellakin punkin purema on hyvä käydä näyttämässä lääkärillä.

Eihän borreleoosi-rinkula noin pian tule. Esim. täälaista tietoa löytyy asiaan liittyen: "Punkin puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei merkitse borrelia-infektiota. Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen infektiosta."

Tuskin lääkärikään pystyy tuollaisesta epämääräisestä parissa päivässä ilmenneestä punotuksesta mitään sanomaan. Sinuna odottaisin rauhassa. Sillä tuskin sinäkään edes haluat turhaa lapsellesi vahvoja ja pitkiä antibioottikuureja syöttää.

No niinpä. Ja punkki kuitenkin pysyy paikalla kauan (monia päiviä jopa?), ei se yhtäkkiä vain irtoa ja vaihda paikkaa. Joten oletettavasti olisit huomannut sen punkin. Sinuna varmaan odottaisin sitä rinkulaa jota oletettavasti ei tule.

Mutta toki jos on ihan pakko, niin mene vain yksityiselle. Se varmasti rauhottaisi sinua. En pidä tuota terveyskeskuksen tehtävänä.

mutta kun siinä on jo pieni rinkula. en mä muuten oiskaan näin hysteerinen.
no, kyllä mä vähän kyseenalaistin myös tätä omaa diagnoosiani, mutta täti kuulosti sen verran uskottavalta että me mennään illalla hakee ne biootit, vaikka vaan varmuuden vuoksi. Eipähän tarvi sitten myöhemmin syyttää itseä jos jotain tulee. Se olis kauheaa!!

Miehellä oli vähän aikaa sitten punkki, mutta siihen ei tullut mitään, ei pienintäkään punertavaa tai rinkulaa, niinkuin tässä oletetussa punkin puremassa.

mutta kun siinä on jo pieni rinkula. en mä muuten oiskaan näin hysteerinen.
no, kyllä mä vähän kyseenalaistin myös tätä omaa diagnoosiani, mutta täti kuulosti sen verran uskottavalta että me mennään illalla hakee ne biootit, vaikka vaan varmuuden vuoksi. Eipähän tarvi sitten myöhemmin syyttää itseä jos jotain tulee. Se olis kauheaa!!

Miehellä oli vähän aikaa sitten punkki, mutta siihen ei tullut mitään, ei pienintäkään punertavaa tai rinkulaa, niinkuin tässä oletetussa punkin puremassa.

Menet sinne lääkäriin nyt vain. Minulle tuli valtava rinkula ja siltikään minulla ei ollut mitään.

[QUOTE="minä";24632794]Eihän borreleoosi-rinkula noin pian tule. Esim. täälaista tietoa löytyy asiaan liittyen: "Punkin puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei merkitse borrelia-infektiota. Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen infektiosta."

Tuskin lääkärikään pystyy tuollaisesta epämääräisestä parissa päivässä ilmenneestä punotuksesta mitään sanomaan. Sinuna odottaisin rauhassa. Sillä tuskin sinäkään edes haluat turhaa lapsellesi vahvoja ja pitkiä antibioottikuureja syöttää.[/QUOTE]

etkö ole katsonut esim borrelioosi-dokumentteja, joissa kuvataan tautiin sairastuneita ihmisiä... Minä olen katsonut enkä halua lapselleni sellaista. Dokumenteissä kerrotaan että usein lääkärit vähättelevät näitä asioita...

Jos tuleva antibioottikuuri on turha niin olkoon sitten, mieluummin se kuin borrelioosi. Ensi keväänä otamme myös punkkirokotteen.

etkö ole katsonut esim borrelioosi-dokumentteja, joissa kuvataan tautiin sairastuneita ihmisiä... Minä olen katsonut enkä halua lapselleni sellaista. Dokumenteissä kerrotaan että usein lääkärit vähättelevät näitä asioita...

Jos tuleva antibioottikuuri on turha niin olkoon sitten, mieluummin se kuin borrelioosi. Ensi keväänä otamme myös punkkirokotteen.

Borrelioosiin ei ole rokoitetta!

nkkien borreliakantajuus vaihtelee läheisilläkin alueilla (esim. vierekkäiset saaret) voimakkaasti. Punkkitiheyden mittausSuomessa suurin tutkimus (J. Junttila, M. Peltomaa ja M. Viljanen), jossa on tutkittu punkkien borreliakantajuutta, on toteutettu Helsingin virkistysalueilla, joista kerätyissä 726 punkissa todettiin olevan borreliaa 19 - 55%:ssa riippuen alueesta (keskimäärin 32%:ssa). Jos punkki on infektoitunut, on aiemmin esitetty arvio, että infektion saamisen riski ihmisellä olisi noin 10%. Hiljattain kuitenkin eräs saksalainen ryhmä raportoi isohkon tutkimuksen perusteella tuon riskin olevan yli 20%. Borreliainfektion riski riippuu lisäksi siitä onko punkki oletettavasti ollut kiinnittyneenä useita tunteja tai kenties vuorokausia vai vain hetken. Useimmitenhan borreliakantajuuden astetta ei tiedetä, mutta voidaan olettaa, että Suomessa punkkien borreliakantajuus olisi keskimäärin noin 20%. Tällöin useita tunteja kiinnittyneenä olleen punkin välittämän infektion riski olisi aiempien arvioiden mukaan ollut n. 2%, mutta viimeisimmän tutkimuksen mukaan jopa n. 4%. Joka tapauksessa infektion riski on niin pieni, että ennaltaehkäisevään antibioottikuuriin ei voi katsoa olevan aihetta. Tästä säännöstä poikkeuksena voi kuitenkin raskauden yhteydessä käyttää profylaktista antibioottikuuria luotettavasti todetun punkinpureman jälkeen, mikäli kiinnittymisaika on oletettavasti ollut useita tunteja. Raskaana olevat muodostavat erityisryhmän siksi, että periaatteessa borreliat kykenevät siirtymään istukan läpi, eikä tiedetä onko sikiön kehityshäiriöiden ja borreliainfektion välillä yhteyksiä.

Meillä tytöllä oli edelliskesänä punkki.Oli kasvanut melkoisesti.Punkki oli kuollut.Lääkäri määräsi 2 viikon antibioottikuurin, koska punkki oli todennäköisesti melko kauan ollut päässä kiinni.

Yhteistyössä