Ostin sitten pinaattilättyjä..

Lunatic
Ihan vaan hillon kanssa niin ku muutkin letut, mikä hillo vaan käy, ellei sitä puolukkahilloa tai puolukoita satu olemaan.

Tai jos haluu suolasena niin tonnikalan ja raejuuston kanssa on herkullista, tähän yhdistelmään sopii myös jäiset puolukat.

Ei mitään perunaa lettujen kanssa, herranen aika.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Mutsi"
Mekin tehdään itse pääsääntöisesti pinaattilätyt, vaikka ne ostolätytki on ihan ok.

Muusi, pinaattiletut, keitetyt kananmunat, puolukka.
Perunat, pinaattiletut, kananmunakastike, puolukka.

Jompi kumpi.

[QUOTE="emppu";24627419]Minä olen aina miettinyt miksi pinaattilettujen kanssa tarjotaan perunaa/muussia. Letut kun on melkein pelkkää hiilaria, niin siihen sitten toinen hiilaripläjäys vierelle..?! Ennemminkin juuri raejuustoa tms.[/QUOTE]

No, tässähän mie juuri ehdotuksia kyselen!

ramppa
Meillä syödään toisinaan kananmunakastikkeen ja perunoiden lisänä, toisinaan tonnikalasalaatin kanssa, joskus pelkästään ja joskus taas jotenkin muuten. Kakarat tykkäävät syödä välipalaksi niitä noin kerran kuussa ja ostan/teen silloin vähän enemmän. Sitten niitä käytetään lisukkeena ja milloin mitenkin.

Ensimmäistä kertaa elämässäni. Mitäs niitten kanssa "kuuluu" tai pitäs tarjota?
Miten teillä syödään pinaattilätyt?
Puolukkahillon kanssa :)
Kippari-Kalle oli oikeassa pinaatista — Uusi Suomi
Tutkijat ovat huomanneet, että kulhollinen pinaattia tai vihreää salaattia päivässä tekee lihaksista merkittävästi tehokkaammat.

Nitraatit vähentävät mitokondrioiden hapenkulutusta ja saavat aikaan enemmän nopeaan energiantuotantoon tarkoitettuja ATP-molekyylejä käytettyä happea kohden.
Tutkijat ovat huomanneet, että kulhollinen pinaattia tai vihreää salaattia päivässä tekee lihaksista merkittävästi tehokkaammat.

Vihannesten salaisuus ei olekaan raudassa, vaan nitraateissa. Ne saavat lihassolujen mitokondriot toimimaan tehokkaammin.

Nitraatit vähentävät mitokondrioiden hapenkulutusta ja saavat aikaan enemmän nopeaan energiantuotantoon tarkoitettuja ATP-molekyylejä käytettyä happea kohden.

Viimeksi muokattu:
Kaurahiutaleita?
Laitatko niitä tavalliseen lättytaikinaanki? Eroaako lätty koostumukseltaan, jos siinä on mukana laurahiutaleita, tai jos on pelkkää vehnäjauhoa?
Laitan niitä vain lasten lettuihin että tulis vähän terveellisempää :) Annan turvota maitoon ja vähän enemmän kananmunaa kuin tavalliseen. Letut on vähän hankalempia paistaa jos tekee isoja lettuja mutta maku on aivan sama kun pinaatin makun niin vahva :)

"vieras"
[QUOTE="Mutsi";24627446]Mekin tehdään itse pääsääntöisesti pinaattilätyt, vaikka ne ostolätytki on ihan ok.

Muusi, pinaattiletut, keitetyt kananmunat, puolukka.
Perunat, pinaattiletut, kananmunakastike, puolukka.

Jompi kumpi.[/QUOTE]

Näin meilläkin :) Tosin muusi ja kananmunakastikekin voi olla vaihtoehto. Teen myös verilätyt itse, ne kaupan lätyt on sellaisia mauttomia ja kumisia.

"Viikuna"
Meillä oli ammattikoulussa pinaattiletut tarjolla aina omenasoseen kanssa, jä tykkäsin siitä, joten minä syön aina omenahillon (tai -soseen) kanssa. Puolukasta en tykkää muussa muodossa kuin vispipuurossa, joten puolukkahillon kanssa en syö.

Pinaatin ystävä
Puolukkahillon kanssa :)
Kippari-Kalle oli oikeassa pinaatista — Uusi Suomi

Vihannesten salaisuus ei olekaan raudassa, vaan nitraateissa. Ne saavat lihassolujen mitokondriot toimimaan tehokkaammin.

On totta, että pinaatti on todella terveellistä ja meilläkin sitä syödään aina tuoreena, kun on saatavilla, ja erään kaupan pakastealtaasta sitä saa kokonaisina lehtinä pakastettuna.

Kuitenkaan nuo letut eivät vedä vertoja tuoreelle pinaatille.
Katsopa esim. Atrian lettujen aineosat:

vesi, vehnäjauho, pinaatti (16 %), kananmuna, rypsiöljy, riisi- ja vehnätärkkelys, glukoosi, sokeri, suola (0,9 %), rasvajauhe, kovetettu rypsiöljy, vehnä- ja maitoproteiinivalmiste, happamuudensäätöaineet (sitruunahappo, E 500), stabilointiaine E 450, aromit, emulgointiaineet (E 471, soijalesitiini), väri E 160a

"mie"
[QUOTE="emppu";24627419]Minä olen aina miettinyt miksi pinaattilettujen kanssa tarjotaan perunaa/muussia. Letut kun on melkein pelkkää hiilaria, niin siihen sitten toinen hiilaripläjäys vierelle..?! Ennemminkin juuri raejuustoa tms.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Koulussa lapsilla perunaa ja valkokastiketta lättyjen kanssa... silläkö ne sitten jaksaa loppu koulupäivän?

"vieras"
nitraatit saavat solut kärsimään hapen puutteesta. juuri se tekee esim leikkeleistä epäterveellisiä kun ne sisältävät nitraatteja. siksi esim pienille lapsille ei saa antaa kuin tietty määrä nakkeja tai makkaraa viikossa.

Yhteistyössä