Milloin olis aika nostaa mielialalääkkeen annostusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjelp

Vieras
Oon nyt syönyt mielialalääkettä (Sertralin Orion) kuutisen viikkoa, aloitin 25mg 10pvä, sit nostin 50mg. Mieliala nousi huomattavasti.. nyt nostosta aikaa parisen viikkoa ja useampi päivä ollut jo todella ahdistava! Keskittymiskyky aivan onneton, ajatukset pyörii päässä samaa rataa, itkettää mutta itku ei tule.. eli paha olla! Onko tämä lääke mulla nyt väärä vai annostus liian matala. Lääkäri soittaa mulle tällä viikolla mutta kunhan nyt puran ensin täällä ja kyselen kokemuksia..

kannattaa mun mielestä noista asioista jutella lääkärin kanssa eikä kysellä täällä. Samaten kun toi lääkemäärän nosto, toivottavasti lääkäri määrännyt etkä ite oo omavaltasesti lähtenyt nostelemaan. Usein kyllä mielialalääkkeissä on se ettei ensimmäinen saati sit toinenkaan sovi vaan lääkettä kokeillaan ja vaihdellaan kunnes löytyy sopiva.

Kuten jo kirjoitin, lääkäri ottaa yhteyttä tällä viikolla.
Ja annostus on ihan lääkärin ohjeen mukainen..
Itse alan olla sitä mieltä, että lääke on väärä koska yhä näinkin pitkän ajan jälkeen olo on näin huono..

Täälläkin oli juttua dokumentista Mielen salattu voima, löytyy varmaan areenalta edelleen. Siinä oli mielenkiintoista juttua psyykelääkkeistä, joiden vaikutuksesta eri tutkimusten mukaan 75-82% oli lumevaikutusta. Samoissa kokeissa masennuslääkkeiden teho vs. lumelääkkeiden teho oli niin yhtenevä ettei niillä kliinisilla mittareilla pystytty merkitsevää eroa toteamaan.

Aika arveluttavaa lähteä omaa annostustaan nostamaan, saati sitten kyselemään apuja lääkkeen annostukseen jostain nettipalstalta. Tiesitkö että reseptiin kirjoitetaan annostus ihan syystä, ei se ole mikään viitteellinen 'jos nyt ahdistaa niin nappaa viisinkertainen annos, ei se niin tarkkaa ole'..

usein lääkkeiden teho nähdään vasta monen viikon jälkeen, jopa 6-8 viikonkin jälkeen. Ei auta muu ku kärsivällisyys. Ja tosiaan se lääkärin kans juttelu ku kerrot miltä tuntuu tms.

Mulla meni ainakin 1,5 kuukautta ennenkuin alkoi oikeasti vaikuttamaan. Eri lääke oli ja nostin 100 mg:hen tai 150 mg:hen (en muista enää). Minulle lääkäri sanoi, että voin muuttaa annostusta tarpeen mukaan. Seurantakäyntejäkään ei ollut alun jälkeen vaan sain vuodeksi reseptin. Joo, tiedän ettei oo häävi lääkäri, mutta olen selvinnyt :)

[QUOTE="just";24623779]voi vittu kannattaa nyt hakea lääkäristä jotain psykoosilääkkeitä jos luulet että tämä palsta on lekuri[/QUOTE]

Hae itse rauhoittavia jotta saat purettua pahan olosi pois ;) Kuten kirjoitin jo MONTA kertaa, olen lääkärin kanssa yhteydessä tällä viikolla. Kunhan nyt kyselin kokemuksia, että onko jollakin alkanut vaikutus vasta paljon myöhempään.. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!

t. ap

itse söin mielialalääkkeitä muutaman viikon ja kahdessa viikossa vaikutus siis pitäisi jo näkyä. kuukauden päästä olo oli niin ahdistunut ja kamala että kysyin voinko nostaa annostusta mutta sen sijaan lopetinkin lääkkeet kokonaan ja heti helpotti. eivät vaan sopineet mulle. en myöskään alottanu sitten enää muun merkkisiä vaikka se olisi ollut vaihtoehtona.

[QUOTE="hmm";24625339]itse söin mielialalääkkeitä muutaman viikon ja kahdessa viikossa vaikutus siis pitäisi jo näkyä. kuukauden päästä olo oli niin ahdistunut ja kamala että kysyin voinko nostaa annostusta mutta sen sijaan lopetinkin lääkkeet kokonaan ja heti helpotti. eivät vaan sopineet mulle. en myöskään alottanu sitten enää muun merkkisiä vaikka se olisi ollut vaihtoehtona.[/QUOTE]

Tätä olen itsekin siis miettinyt.. siis että onkohan annostus tosiaan liian pieni vaiko lääke ihan väärä? Lääkärille jo viimeksi sanoin, etten mielellään alkaisi mihinkään lääkkeenvaihtorumbaan.. Halusin katsoa tämän lääkkeen ihan rauhassa. Lääkkeen aloituksen jälkeen olo oli hyvä, sit alkoi huonontua, noston jälkeen taas helpotti tosi paljon, mut nyt kun nostosta pari viikkoa aikaa niin ahdistaa niin pirusti.. En tiedä, enkä usko että pärjään ilman lääkitystä mut jospa lääkäri osaa sanoa mikä on oikea ratkaisu..

Tätä olen itsekin siis miettinyt.. siis että onkohan annostus tosiaan liian pieni vaiko lääke ihan väärä? Lääkärille jo viimeksi sanoin, etten mielellään alkaisi mihinkään lääkkeenvaihtorumbaan.. Halusin katsoa tämän lääkkeen ihan rauhassa. Lääkkeen aloituksen jälkeen olo oli hyvä, sit alkoi huonontua, noston jälkeen taas helpotti tosi paljon, mut nyt kun nostosta pari viikkoa aikaa niin ahdistaa niin pirusti.. En tiedä, enkä usko että pärjään ilman lääkitystä mut jospa lääkäri osaa sanoa mikä on oikea ratkaisu..

Lääkäri varmaankin osaa sanoa mutta esimerkiksi mulle sanottiin että älä missään tapauksessa lopeta niitä ja kuitenkin se oli sitten se mikä mua auttoi.

[QUOTE="joo";24625449]Lääkäri varmaankin osaa sanoa mutta esimerkiksi mulle sanottiin että älä missään tapauksessa lopeta niitä ja kuitenkin se oli sitten se mikä mua auttoi.[/QUOTE]

Tuliko sulle mitään vieroitusoireita lopetuksen jälkeen? Oletko voinut sen jälkeen ihan hyvin?

Yhteistyössä