Mietin miten paljon joillakin varmaan on leluja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaisin nähdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluaisin nähdä

Vieras
Meilläkin niitä on paljon.
Mutta miten paljon sitten nillä, joilla on lahjovat isovanhemmat tai jotka ostavat itse paljon lahjoja jouluna? Meillä kun isvanhemmat eivät ole ostaneet leluja, tulee sukat ja yöpuvut.
Ja emme itsekään osta jouluna kuin muutaman.
Mihin nämä lahjovien sukujen lapset mahduttavat lelunsa?

No voe taevas. Nyt perustetaan nopeaan kansanliike "lapsilta lelut pois ja sassiin" ja sitten sille alatoiminimi "ja kaikki muukin kiva pois HÄ"! Kansanliikkeen pitää puuttua semmoiseenkin asiaan kun lasten turhaa nauraminen (hywä suomalainen sanonta kertoo meinaan että hohottelijat alkaa piereskellä ja mitäs ne kaasut sitten tekeekään otsonikerrokselle!!!)'

Niin että hymy (ja lelut) perseeseen. NYT.

Ne ylimääräiset lelut laitetaan kiertämään roskikseen tai kirppikselle, kun eivät enää mahdu minnekään. Nykyajan lelukrääsämäärät ovat aivan kammottavia ja ei ainakaan meidän taapero osaa arvostaa sitä.

Ne ylimääräiset lelut laitetaan kiertämään roskikseen tai kirppikselle, kun eivät enää mahdu minnekään. Nykyajan lelukrääsämäärät ovat aivan kammottavia ja ei ainakaan meidän taapero osaa arvostaa sitä.

No ei varmaan osaa arvostaa kun olette lellineet taaperon pilalle. Meillä 3-vuotias neiti tietää ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin ja on itkenyt monet itkut siitä kun on paha mieli siitä kun serkku tytöllä ei ole yhtä paljon vaatteita ja leluja kuin hänellä. Lapset ymmärtää kyllä jos aikuiset opettaa!

No ei varmaan osaa arvostaa kun olette lellineet taaperon pilalle. Meillä 3-vuotias neiti tietää ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin ja on itkenyt monet itkut siitä kun on paha mieli siitä kun serkku tytöllä ei ole yhtä paljon vaatteita ja leluja kuin hänellä. Lapset ymmärtää kyllä jos aikuiset opettaa!

Toivottavasti olette kertoneet lapsellenne, ettei tavara ole kaikki kaikessa, vaan tärkeintä on rakastavat vanhemmat ja turvallinen koti. Ei sitä serkkutyttöä ehkä kannata niin kauheasti sääliä pelkän tavaramäärän rajallisuuden vuoksi - sitäpaitsi maailman mittakaavalla tämä serkkutyttökin on varsin onnellisessa ja hyvinvoivassa asemassa.

Mua ahdistaa jo nyt joulu.Leluja on vaikka kuinka,eikä mitään rikkaita olla.Sukulaiset kummit jne ostavat lapsille lahjoja jouluisin.Mutta ei kai kehtaa sanoo,että tänä vuonna ei lahjoja kiitos.Itse ei edes jouluna osteta lapsille mitään,kun saavat liikaa leluja,kun entisillekään ei ole paikkaa.

Joo, olen huomannut, että meidän lapsella on suorastaan surkean vähän leluja kavereihinsa verrattuna. Tosin koska lapsi ei leiki leluilla, niin eipä ole väliksikään, vaikka niitä ei pahemmin ole. Kaupassa käydessä ei leluosasto ole ikinä ollut ongelma, ne lelut eivät vaan kiinnosta lasta.

Mä myyn kirpparilla ne joilla lapset ei enää leiki tai sitten annetaan poikien serkulle .
Molemmet isovanhemmat ostavat leluja ihan sairaasti vaikka ollaan sanottu että enää ei mahdu yhtään tai kyllä mahtuu mutta leikille ei jää tilaa :(

Meillä ei sukulaiset juuri ostele leluja mutta mä itte ostan. N. kerran vuodessa varaan kirpparipöydän jossa myyn sitte ison läjän pois. Näin lelujen määrä pysyy vakiona.
Lisäksi meillä on aina osa leluista varastossa ja vaihdellaan niitä aina välillä.

Me ollaan sanottu sukulaisille useana vuonna jo, että älkää ostako leluja lahjaksi esim. jouluna. Ostakaa mieluummin vaatteita tms tarpeellisempaa. Itse olen laiska vaatteita muutenkin ostamaan. Toisaalta se ei ole appivanhempia estänyt ostamasta lelun/kasan leluja aina kun näkevät lapsen(n. joka toinen viikonloppu) tai jos jostain muuten vaan löytyy kivannäköinen lelu ulkomailta tuliaisiksi, kirpparilta, tarjouksesta tms. Tuovat myös joitain sukulaistensa vanhoja leluja vaikka mummolaan leikittäviksi. Saattavat nekin sieltä kulkeutua meille ajan myötä.
Harmittaakin se että itse ei saisi enää ostaa leluja omalle lapselleen, kun appivanhemmat hoitavat sen puolen. Hermot menevät jo tähän määrään. Omat sukulaiseni taas ymmärtävät paremmin kohtuuden ja kun valitan lelujen paljoudesta niin jättävät suosiolla ostamatta tai ostavat harvakseltaan(n. kerran pari vuodessa) jotain.

musta olisi ihan kamalaa jos kolmevuotias lapseni itkisi sitä, että toisella ei ole samaa määrää leluja ja vaatteita... eihän se lelujen ja vaatteiden määrä kerro mitään ihmisen tulotasoista tai hyvinvoinnista. antakaa lasten olla huolettomia lapsia, älkääjkä menkö niille taaperoillenne opettamaan tuollaisia typeryyksiä.

En haluaisi mun 3veen itkevän tuollaiselle asialle. Ei kuulu kantaa muiden ahdinkoa vielä. Itse olen opettanut että jos on joku lelu millä ei enää leiki niin antaa pois että voi olla jollekkin toiselle aarre. Esim serkut saaneet monta prinsessapukua.

[QUOTE="ahaa";24625171]En haluaisi mun 3veen itkevän tuollaiselle asialle. Ei kuulu kantaa muiden ahdinkoa vielä. Itse olen opettanut että jos on joku lelu millä ei enää leiki niin antaa pois että voi olla jollekkin toiselle aarre. Esim serkut saaneet monta prinsessapukua.[/QUOTE]

Ihan itse on kuulkaas ystävät rakkaat tyttösemme ymmärtänyt ettei serkulla ole yhtä paljon tavaraa kuin hänellä. Emme ole missään vaiheessa sanoneet että tavara toisi onnellisuutta. Olemme vain sanoneet tytöllemme, että olemme onnekkaita kun meillä on vara ostaa sellaistakin mikä ei nyt olisi niin kauhean tarpeellista välttämättä. Tyttäremme on kai tästä ymmärtänyt ettei serkun perheessä ole asiat yhtä hyvin ja siksi ollut surullinen siitä. Pitäisikö minun kieltää että ei saa olla surullinen? Itseasiassa olen iloinen siitä, että hän osaa ajatella noin pienenä jo toistenkin hyvinvointia.

Rikkinäiset roskiin ja ne joilla ei enää leikitä lahjoitetaan päiväkodille tai viron keräykseen (tuttu kerää joka kevät sinne lastenkotiin leluja ja vaatteita) tai erääseen Suomalaiseen turvakotiin. Meillä on "sopivasti" leluja. Kummallakin muksulla lelulaatikko omille leluille. Lisäksi isompia leluja, kuten leikkikeittiö tms.

Meillä lapset saa ihan helkutin suuret kasat lahjoja jouluna. Ja ostelen leluja kesken vuottakin, jos jotain kivaa tulee vastaan. Muutama päivä sitten ostin nukketalon, mutta sitä ennen olen viime aikoina ostanut enimmäkseen kirjoja.

Meillä ne kaikki lelut on lasten huoneessa...missäpäs muualla. Lapsia on 3 ja huoneita 2, joten kyllähän niitä säilytyspiakkoja sinne saa. Mutta luettelen vaikka pienten huoneen:

Meillä on ikean expedit-hylly (16-lokeroinen) jonka 4 alimpaan lokeroon on laitettu ikean dröna laatikot...ne ovat täynnä duploja. 4 ylintä lokeroa on täynnä kirjoja...niitä lienee noin 120-150 kpl.
Väliin jäävät 8 lokeroa on täytetty trofast-sarjan laatikoilla ja eri laatikoihin on jaettu lelut seuravalla tavalla: my little ponyt, brio junarata, nukenvaatteet, soittimet, lääkärintarvikkeet, pehmolelut, lehdet ja muumitlaiva tipehööreineen.
Kirjahyllyn päällä on kassakone, dvd-laatikko ja jotain muuta...en muista mitä.

Meillä on myös trofast sarjasta hyllykkö, jossa on 5 trofast-laatikkoa, joiden siältö on: little peole autot, little people ukot yms. leikkiruoka, leikkiastiat ja puupalikat. Hyllyn päällä on nukkekoti tarvikkeineen.

Lisäksi meillä on Stuva-kaappi, jonka päällä on little people linna, hyllyllä my little pony auto ja kaappi itsessään on tyhjä. Siellä oli pet shopit taloineen ja tarvikkeineen, mutta muksut veti ne aina lattialle leviäksi...ei siis toiminut.

Seinällä meillä on pari lack-hyllyä, jonka päälle on laitettu little people maatila ja nukkekoti, palapeejä, muita pelejä ja muumitalo tarvikkeineen.

Lattialla on nukkelaatikko, hella, nuken yhdistelmärattaat ja nuken sateenvarjorattaat.

Seinätilaa on vielä, eli seiniä pystyisi hyödyntämään. Ja niin aion tehdäkin, kunhan ehdin, jaksan ja viittin rempata pienten huoneen.

Meillä on kolmella lapsella yksi yhteinen huone. Ja tuota... meillä on varmaan keskimääräistä vähemmän leluja? Toisaalta esim. legot säilytetään muualla kun lastenhuoneessa, samoin nukenrattaat ja leikkihella... nojoo, mutta silti meillä varmaan on keskimääräistä vähemmän leluja?
mut eikai lapset niin paljon tarvi?

Yhteistyössä