Pk-seudulla asuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aurinko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aurinko"

Vieras
Olemme asuneet pk-seudulla jo joitakin vuosia ja elämä alkaa asettua tänne. Haluaisimme kovasti omakotitalon, mutta tonttien hinnat ovat aivan järkyttäviä. Halvimmat tontit sijaisevat usein julkisilla matkustettaessa tunnin matkan päässä Helsingin keskustasta. Meille olisi tärkeää, että päästäisiin julkisilla Helsinkiin ja mielellään reippaasti alle tunnissa. Vaihtoehtona olisi teitenkin ostaa jo valmis talo, mutta ne jotka budjetillemme sopisi, ovat usein siinä kuunnossa, että remontti olisi ehdoton. Käytännössä tällaiseen ei olisi varaa, koska talo veisi kaikki käytettävissä olevat rahat ja remontti jäisi tekemättä. Tästä johtuen oman rakentaminen olisi järkevämpää, mutta se sijainti. Emme halua olla keskellä ei mitään huonojen julkisten varassa. Tuntuu kurjalta, että keskituloiset eivät pysty rakentamaan taloa pk-seudulle. Muutto ei vaikuta meille realistiselta vaihtoehdolta Onko muilla samoja fiiliksiä?

Olen 5vuotta märehtinyt samaa ja nyt etsimme taloa tiluksineen Vihdistä. Yksi auto hankittava mutta se on vaan hyväksyttävä.

Meillä oli kanssa ihan sama juttu, nyt muutettiin elokuun alussa vihtiin omakotitaloon. On meillä auto tuossa pihalla, mulla kun ei ole korttia ja mies kulkee bussilla töihin. Kuulemma kestää työmatka sillä tavoin melkeen 30min vähemmän kuin omalla autolla. Autoa ollaan nyt muuton jälkeen käytetty pari kertaa sukulaisilla käydessä, mutta muuten mä käyn rattaiden kanssa kaupassa ja muut asiat hoitamassa.

Tätähän se on ollu täällä jo vuosikaudet. Harvalla on oikeasti varaa (ilman perintöjä, superlainoja tai todella huippupalkkoja) asua okt:ssa varsinkaan isommalla tontilla (joita ei edes ole enää paljoa). Me olemme valinneet sijainnin neliöiden sijasta, molempia ei voida saada (okt alk 580 000e tällä alueella). Ainakaan vielä.

Hienoa, että olette ratkaisseet asian noin.

Meillä on yksi auto ja haluan, että se riittää. Näillä näkymin kumpikaan ei haluaisi tehdä työmatkoja autolla, koska työpaikalla ei ole parkkipaikkoja. Toiveenamme olisi myös, että työmatkat eivät venyisi kovin pitkiksi, jotta illalla ehtisi olemaan lasten kanssa.

Olen katsonut tontteja myös kehyskunnista, en tosin Vihdistä, mutta ei ne paljon halvempia ole kuin pk-seudulla. Halvempia siinä mielessä, että ovat isompia. Meille riittäisi pienempikin, joten kauemmaksi muuttaminen ei sinällään ratkaisi mitään.

[QUOTE="espoo";24617978]Tätähän se on ollu täällä jo vuosikaudet. Harvalla on oikeasti varaa (ilman perintöjä, superlainoja tai todella huippupalkkoja) asua okt:ssa varsinkaan isommalla tontilla (joita ei edes ole enää paljoa). Me olemme valinneet sijainnin neliöiden sijasta, molempia ei voida saada (okt alk 580 000e tällä alueella). Ainakaan vielä.[/QUOTE]

Niin on ollut :( Joo, eipä meillä mikään noista toteudu (perintö, superlaina tai huippupalkka). Palkka ei ole niin huippu, että superlainan saisi. Niin ja vaikka saisi, niin en usko, että haluaisimme ottaa monen sadantuhannen asuntolainaa.

Olemme miettineet, että ostaisimme kalliimman tontin kuin halvimmat tontit ovat, mutta rakentaisi halvemman talon. Nämä vähän kalliimmat tontit ovat kuitenkin noin 150 000€ eli taitaa kipukynnys olla ylitetty, harmi :(

Miten muut ovat okt-vimman ratkaisseet asian?

[QUOTE="espoo";24617978]Tätähän se on ollu täällä jo vuosikaudet. Harvalla on oikeasti varaa (ilman perintöjä, superlainoja tai todella huippupalkkoja) asua okt:ssa varsinkaan isommalla tontilla (joita ei edes ole enää paljoa). Me olemme valinneet sijainnin neliöiden sijasta, molempia ei voida saada (okt alk 580 000e tällä alueella). Ainakaan vielä.[/QUOTE]

Mä en tajua kyllä sitä ihmisten rahan ahneutta kun laitetaan se vanhan omakotitalon tontti puoleksi, sitten jää taloa kohden joku 400m2 tontti joka on ihan olematon omakotitalolle. Vasta näin pihan missä talojen välissä hyvä kun oli edes kahta metriä eikä sille uudelle talolle ollut juuri yhtään pihaa.

Mutta tonteissakin on se että Helsinkikin on jo aika täyteen ahdattu eikä hyviä omakotitalon tontteja ole missä vain.

Mikä teidän budjetti ap on? Joskus on ihan hyviäkin "edullisesti".

Meillä oli kanssa ihan sama juttu, nyt muutettiin elokuun alussa vihtiin omakotitaloon. On meillä auto tuossa pihalla, mulla kun ei ole korttia ja mies kulkee bussilla töihin. Kuulemma kestää työmatka sillä tavoin melkeen 30min vähemmän kuin omalla autolla. Autoa ollaan nyt muuton jälkeen käytetty pari kertaa sukulaisilla käydessä, mutta muuten mä käyn rattaiden kanssa kaupassa ja muut asiat hoitamassa.

Tuo on hyvä ratkaisu, jos bussilla pääsee tai jollakin muulla julkisella. Haasteellista tuo tulee olemaan, kun pitää huomioida kahden työpaikka ja työmatkat. Olisi myös kivaa, ettei tarvitse kaikista kavereista muuttaa kauaksi, mutta jonkunlaisia kompromisseja on tehtävä. Se tässä onkin vaikeaa, että mistä on valmis luopumaan. Huoh!

Mä en tajua kyllä sitä ihmisten rahan ahneutta kun laitetaan se vanhan omakotitalon tontti puoleksi, sitten jää taloa kohden joku 400m2 tontti joka on ihan olematon omakotitalolle. Vasta näin pihan missä talojen välissä hyvä kun oli edes kahta metriä eikä sille uudelle talolle ollut juuri yhtään pihaa.

Mutta tonteissakin on se että Helsinkikin on jo aika täyteen ahdattu eikä hyviä omakotitalon tontteja ole missä vain.

Tuo on niin totta. Me ei ihan noin pientä tonttia haluta, mutta voisimme tyytyä noin 600m2. Pieni tuokin on, mutta ei me tarvita isompaa. Toki jos löytyy, niin sekin on ok. Tuskin kuitenkaan yli 1000m2 haluta ellei se muuten ole täydellinen.

350 000€ olis budjetti. Pieneltä kuulostaa tälle seudulle ja ihannekriteereillemme.

[QUOTE="ap";24618072]Tuo on hyvä ratkaisu, jos bussilla pääsee tai jollakin muulla julkisella. Haasteellista tuo tulee olemaan, kun pitää huomioida kahden työpaikka ja työmatkat. Olisi myös kivaa, ettei tarvitse kaikista kavereista muuttaa kauaksi, mutta jonkunlaisia kompromisseja on tehtävä. Se tässä onkin vaikeaa, että mistä on valmis luopumaan. Huoh![/QUOTE]

Tuo on kyllä totta. Tosin mun mies on kyllä alunperin täältä vihdistä kotoisin, joten hänellä täällä on tuttuja enemmän kuin meillä oli Helsingissä. Seuraelämä ei siis ole kärsinyt.

Mun mies käy bussilla töissä, ja kulkee tästä helsingin keskustaan tunnissa. Samalla tavalla mä voin joskus lähteä katsomaan omia kavereitani takaisin Helsinkiin. Ei se paljoa poikkea siitä kuin jos asuttais jossain espoon tai vantaan perukoilla, ajallisesti siis. Bussilippujen hinnat tosin ovat vähän eri luokkaa, mutta ei meidän taous ole siihen kaatunut. Yhtä paljon menis kuussa bensoihin, ellei enemmänkin, jos autolla liikkuisimme.

Eli ei siis välttämättä ole niin sanottua että jostain joiutuisi luopumaan. Muistakaa vaan laskea ja pohtia tarkkaan kaikki vaihtoehdot, ja vasta sen jälkeen tehdä lopullinen päätös.

Tuoltahan se tuntuu, mutta toisaalta jos ongelma on sama niin monella (ei varaa asua okt:ssa pk-seudulla) niin monet juuri se laittaa halkaisemaan tontin. Ei se ole aina ahneutta, vaan ihan selviytymistä ja taloudellista suunnittelua.

Meilläkin budjetti on siellä 450 000e:n pinnassa (katto), mutta eipä löydy taloa. Musta toi summa on kuitenkin jo aika iso mutta minkäs teet. :/

Tuo on kyllä totta. Tosin mun mies on kyllä alunperin täältä vihdistä kotoisin, joten hänellä täällä on tuttuja enemmän kuin meillä oli Helsingissä. Seuraelämä ei siis ole kärsinyt.

Mun mies käy bussilla töissä, ja kulkee tästä helsingin keskustaan tunnissa. Samalla tavalla mä voin joskus lähteä katsomaan omia kavereitani takaisin Helsinkiin. Ei se paljoa poikkea siitä kuin jos asuttais jossain espoon tai vantaan perukoilla, ajallisesti siis. Bussilippujen hinnat tosin ovat vähän eri luokkaa, mutta ei meidän taous ole siihen kaatunut. Yhtä paljon menis kuussa bensoihin, ellei enemmänkin, jos autolla liikkuisimme.

Eli ei siis välttämättä ole niin sanottua että jostain joiutuisi luopumaan. Muistakaa vaan laskea ja pohtia tarkkaan kaikki vaihtoehdot, ja vasta sen jälkeen tehdä lopullinen päätös.

Kiitti vastauksestasi.

Tätä ollaan jo jonkin aikaa pyöritelty ja vielä pyöritellään eli ei ihan heti ratkaisuja olla tekemässä. Tuntuu vain niin vaikealta, että mistä luovuttais. Vaikka sanoit, ettei välttämättä tarvitsisi luopua, niin tällä hetkellä minusta tuntuu siltä. Ehkä siinä vaiheessa, kun ratkaisu on tehty, tilanne voi olla toinen. Perhe-elämäpainosta seuraavat vuodet on, joten tuskin ystäviä kovin usein ehtii näkemään, mutta toivottavasti niitäkin ehtisi tavata. Uusia ystäviä varmasti saa, kun muuttaa, mutta ei me vanhojakaan haluta unohtaa.

[QUOTE="espoo";24618263]Tuoltahan se tuntuu, mutta toisaalta jos ongelma on sama niin monella (ei varaa asua okt:ssa pk-seudulla) niin monet juuri se laittaa halkaisemaan tontin. Ei se ole aina ahneutta, vaan ihan selviytymistä ja taloudellista suunnittelua.

Meilläkin budjetti on siellä 450 000e:n pinnassa (katto), mutta eipä löydy taloa. Musta toi summa on kuitenkin jo aika iso mutta minkäs teet. :/[/QUOTE]

Etsittekö taloa vai tonttia? Espoosta?

Iso on budjetti, mutta voin kuvitella, että vaikeaa on.

Me ollaan alle keskituloisia. Ostettiin 5 vuotta sitten omakotitalo Vantaalta. Talo maksoi reilut 200 000 euroa. Hyvin on pärjätty ja rahaa riittänyt vielä remonttiinkin, vaikkei olla mitään perijöitä tai rikkaita. Omalla työllä on ansaittu kaikki rahamme.

Minulle jää joka kuukausi säästöön n. 1000 euroa, miehelle myös jonkin verran, en tiedä paljonko, koska meillä on omat tilit. Olisi ollut varaa hyvin ostaa kalliimpikin talo.

Nyt tosin kannattaa odotella puolesta vuodesta vuoteen ennen kuin ostaa talos, kun ei tiedä romahtaako euro ja talojen hinnat. Asuntojen hintojen romahdusta on kyllä odoteltu jo viimeiset 10 vuotta, muttei siitä ole näkynyt merkkiäkään vielä, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.

Täällä ekonomi x 2. Perheen nettotulot seitsemisen tonnia per kk.

Lähdemme pois pk- seudulta juurikin järkyttävien tonttien hintojen vuoksi. Haluamme omakotitalon merenrannalta isolla tontilla. Ei ole rahaa laittaa mijoonaa tai puoltatoista tonttiin. Muuttamalla tunnin ajomatkan päähän saamme todellista vastiketta asumiseen laitettavalle rahalle. Samalla kertaa pääsemme eroon Helsingin monista inhottavista lieveilmiöstä. Toivottavasta työllistymme pian muualla, en halua maksaa verojani enää Helsinkiin.

[QUOTE="ap";24618307]Etsittekö taloa vai tonttia? Espoosta?

Iso on budjetti, mutta voin kuvitella, että vaikeaa on.[/QUOTE]

Taloa, jota ei tarttis enää rempata ja jossa olis yli 500neliön tontti, tai sitten että rempat mahtuis tohon budjettiin. Tai tonttia, joka miellyttäs ja jossa rakentamisen kanssa kokonaisbudjetti jäis tuohon. Sekin on vaikeaa, ja mieluummin otettas valmis talo, kun aika ei riitä rakentamiseeen. Sijainti kun on meille aika tärkeä, hoimma on lähes mahdotonta. Kauempaakin ollaan etsitty, mutta ei vaan löydy (ja kokonaiskustannukset toisen auton yms kanssa, syrjäinen asuinseutu yms ei miellytä). Kyllä tolla summalla jotain saisi, mutta ei me huonoa haluta, varsinkin kun nykyinen on hyvä, vaikkakin pieni. Askel eteenpäin siis on toiveena.
Lottovoittoa odotellessa...

[QUOTE="ap";24618290]Kiitti vastauksestasi.

Tätä ollaan jo jonkin aikaa pyöritelty ja vielä pyöritellään eli ei ihan heti ratkaisuja olla tekemässä. Tuntuu vain niin vaikealta, että mistä luovuttais. Vaikka sanoit, ettei välttämättä tarvitsisi luopua, niin tällä hetkellä minusta tuntuu siltä. Ehkä siinä vaiheessa, kun ratkaisu on tehty, tilanne voi olla toinen. Perhe-elämäpainosta seuraavat vuodet on, joten tuskin ystäviä kovin usein ehtii näkemään, mutta toivottavasti niitäkin ehtisi tavata. Uusia ystäviä varmasti saa, kun muuttaa, mutta ei me vanhojakaan haluta unohtaa.[/QUOTE]

Perhe-elämää täälläkin elellään, ja sen takia oikeastaan muutettiinkin. Musta Vihdin Nummela on kiva paikka asua, ja etenkin kasvattaa lasta. Tämä on "pikkuinen" kylä, jossa "kaikki tuntevat toisensa" jotain kautta, aluksi sisäänpäin lämpeävän tuntuinen paikka, mutta lopulta viehättävän "idyllinen". Kaikki palvelut löytyvät myös, on hypermarketteja ja pikkuisia liikkeitä, pankit posti ja leffateatteri löytyy myös. (tulipa vähän mainostettua :D)

Tällä hetkellä mulla on täällä yksi "oma" kaveri, mutta miehen kavereita käy paljon kahvilla, istumassa iltaa jne. joten olen tutustunut heihinkin. Muutoin käyn ehkä pari kertaa kuussa Helsingissä näkemässä kavereita ja se on ainakin riittänyt mulle. :) Lähialueella asuu paljon lapsia, ja esim. leikkipuistoista ja perhekahviloista löytää myös perheen pienimmille seuraa. :)

Ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka lähtevät täältä pois. Me ollaan mietitty samaa, mutta töidin takia se ei ole niin yksinkertaista. Työt ovat pääosin täällä. Jos muualle muutettais, ei tunnettais kyseisestä kaupungista montaa ihmistä. Verkostot pitäisi luoda alusta.

Sitä mekin toivotaan, että asuntojen hinnat putoaisivat, mutta sitä on odoteltu jo vuosia eli en laskisi sen varaan. Se on sitten hyvää tuuria, jos näin kävisi meille edulliseen aikaan.

Kaipa tämän tuskailun kanssa on vain elettävä tai tehdä ratkaisuja. Ensimmäinen on varmaan todennäköisempää.

Mä olen asunut kohta 50 vuotta pääkaupunkiseudulla, lapsuuteni asuin Helsingissä. En ole koskaan osannut kaivata omakotitaloon, koska olen halunnut asua pääkaupunkiseudulla. Tätä aluettahan ei ole koskaan suunniteltukaan omakotitaloasumiseen, joten sen vuoksi omakotitaloja ja tontteja on vähän. Ja kun niitä on vähän, ne ovat kalliita. Onhan sitä aina vitsailtu, että unelma-asunto olisi omakotitalo järven rannalla Helsingin keskustassa, mutta jokainen tietää, ettei se ole mahdollista.

Väljempää asumista kaipaavat ihmiset ovat aina muuttaneet Helsingistä kauemmaksi. Mitä enemmän täällä on porukkaa, sitä kauemmaksi joutuu lähtemään. Varsinkin, jos oma budjetti asettaa asunnon hinnalle jotain vaatimuksia. Me muutettiin 1972 Vantaalle Myyrmäkeen, joka oli silloin vielä ihan landea. Ei kulkenut vielä junatkaan. Nyt sinne ei mahdu rakentamaan enää yhtään mitään. Pääkaupunkiseutu kasvaa koko ajan ja yhä kauemmas joutuu menemään, jos haluaa asua edullisesti. Näin se vaan on ja sama ilmiö on nähtävissä muidenkin kasvukeskusten kohdalla: hinnat nousevat sitä mukaa kun kysyntä kasvaa ja tarjonta vähenee.

Ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka lähtevät täältä pois. Me ollaan mietitty samaa, mutta töidin takia se ei ole niin yksinkertaista. Työt ovat pääosin täällä. Jos muualle muutettais, ei tunnettais kyseisestä kaupungista montaa ihmistä. Verkostot pitäisi luoda alusta.

Sitä mekin toivotaan, että asuntojen hinnat putoaisivat, mutta sitä on odoteltu jo vuosia eli en laskisi sen varaan. Se on sitten hyvää tuuria, jos näin kävisi meille edulliseen aikaan.

Kaipa tämän tuskailun kanssa on vain elettävä tai tehdä ratkaisuja. Ensimmäinen on varmaan todennäköisempää.

Yhteistyössä