Kuulutko keski-eurooppalaiseen rupusakkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kallub
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kallub

Vieras
Psykologi paheksuu suomalaisvanhempia - toimivat kuin Keski-Euroopan rupusakki

11.09.2011 - 15:00 Kotimaa

Aila Koskenniemi, Aamulehti

Psykologi Keijo Tahkokallio tuomitsee Suomessa ja Pohjoismaissa yleistyneen tavan jättää perheen teini-ikäiset lapset yksin kotiin, kun muu perhe lähtee esimerkiksi viikonlopuksi mökille. Hänen mukaansa Keski- ja Etelä-Euroopassa vain rupusakki jättää 16-vuotiaat ja sitä nuoremmat lapset yksin kotiin useaksi päiväksi.

-Pohjoismainen tapa jättää nuoret keskenään on seurausta siitä, että vanhemmat haluavat liikaa miellyttää lapsiaan, Tahkokallio sanoo.

-Se on muotia. Ajatellaan, että niin pitää tehdä, koska muutkin tekevät. Vanhemmat eivät osaa käsitellä lapsen mielipahaa.

Psykologi Keijo Tahkokallio kiertää ahkerasti muun muassa kouluissa puhumassa lasten kasvatuksesta. Hän muistuttaa, että vanhempien tehtävä on opettaa lapset kestämään vastoinkäymisiä ja mielipahaa.

Tahkokallion mukaan nuorta ei voi jättää selviytymään yksin jo pelkästään neurologisista syistä.

-Hänen etuaivolohkonsa ja samalla harkintakykynsä eivät ole vielä kehittyneet aikuisen tasolle. Kyky tehdä päätöksiä ja valintoja ei ole kypsynyt. Harkintakyky kypsyy aikuisen tasolle vasta 18-25-vuotiaana.

Kovasti on meidänkin teinit kinunneet yksin jäämistä, mutta viikonlopuksi olen sanonut tiukan ein. Kerran saivat arkiyön olla yksin, kun lupasivat seuraavana päivänä reippaasti herätä kouluun. Hienosti meni se ja ehkä joskus taas saavat arkiyön keskenään olla, mutta viikonlopuksi tulee jatkumaan tiukka ei.

Rabbi, ja katolilainen sekä luterilainen pappi keskutelivat koska elämä alkaa. Katolilainen sanoi, et elämä alkaa kun munasolu hedelmöittyy, rabbi sanoi elämän alkavan kun lapsi syntyy ja luterilainen pappi sanoi elämän alkavan sitten kun lapset muuttaa pois kotoa.

Joo! Minut jätettiin aina yksin kotiin, kun vanhemmat lähti mökille, ja en itse halunnut mukaan. Ja ai että oli kivaa. =) Hyvin pärjäsin, eikä mitään ongelmia koskaan ollut. Olin nuori, johon pystyi luottamaan, ja onneksi vanhempani ymmärsivät sen.

Italiassa lapset muuttavat pois kotoa vasta lähempänä neljääkymppiä, miksi me suomalaiset potkimme lapset heti ulos kylmään maailmaan kun vain kehtaamme?

Ei mua ainakaan mitenkään potkittu pois kotoa, päinvastoin. Pitkät neuvottelut kävin äitini kanssa, että 17-vuotiaana sain muuttaa pois mutsin nurkista. Eikä syynä ollut edes koulumatka tms., sopivaan kämppää vaan tarjottiin mulle sopivaan aikaan...
Vieläkään en näe asiassa mitään pahaa, olen ratkaisuuni erittäin tyytyväinen ja edelleen kiitollinen äidilleni, että päästi ns. kokeilemaan omien siipien kantavuutta.

Ja kyllä, olin kotona viikonloppuja ilman vanhempia jo reippaasti ennen tätä. Siinäkään en edelleenkään näe mitään pahaa.

Yhteistyössä