Kauanko säilyy omenasose jääkaapissa lasipurkissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
sokerina käytetty tavallista sokeria, ei hillosokeria. lasipurkit asianmukaisesti kuumennette ja purkkien kansien keskiosat alhaalla. säilyykö yhtä kauan kuin jos ois tehty hillosokerilla?

En osaa sanoa kauan säilyy, mutta pitempään säilyy, kun hilloa lusikoi puhtaalla lusikalla. Siis että esim. letuille laitetaan suoraan purkista lusikalla, jota EI pyöritellä letun päällä vaan hillo levitetään omilla välineillä.

Alkuperäinen kirjoittaja önnöö;24610892:
Meillä tuolla kaapissa vielä herkutte hilloks 2006 tehtyä kun oli niin hyvä omppu vuosi :) ja on ihan tavan sokerilla tehty.

Juu ei maistuis mulle :laugh: Viis vuotta jääkaapissa ei säily mikään muu elintarvike ku hunaja.
Enkä kyllä käyttäis vaikka olis pakastimessakin ollut vuodesta 2006.

mutta siis pitäisi säilyä samalla tavalla kuin jos olisi hillosokerilla tehty? ei tietenkään määrättömiin säily avattuna hillosokerilla tehtykään, mutta aika kauan hillosokerilla tehty säilyy, mutta tavallisella sokerilla en ole ennen tehnyt.

[QUOTE="vieras";24610921]Juu ei maistuis mulle :laugh: Viis vuotta jääkaapissa ei säily mikään muu elintarvike ku hunaja.
Enkä kyllä käyttäis vaikka olis pakastimessakin ollut vuodesta 2006.[/QUOTE]

olen pari vuotta vanhaa sosetta syönyt, ollutta, mutta ei avattu purkki varmasti jääkaapissa vuosia, edes vuottakaan säily.

[QUOTE="jossu";24610934]olen pari vuotta vanhaa sosetta syönyt, ollutta, mutta ei avattu purkki varmasti jääkaapissa vuosia, edes vuottakaan säily.[/QUOTE]

Omenasose menee tosi herkästi pilalle, säilyvyyttä tietty parantais hillosokeri, mut varmaan max 2 viikkoo jos sitäkään. Omena on siitä hyvä, et sen pilaantumisen huomaa heti, eikä tartte maistella.

[QUOTE="vieras";24610956]Omenasose menee tosi herkästi pilalle, säilyvyyttä tietty parantais hillosokeri, mut varmaan max 2 viikkoo jos sitäkään. Omena on siitä hyvä, et sen pilaantumisen huomaa heti, eikä tartte maistella.[/QUOTE]

Niin siis jos on tehty tavallisella sokerilla.
Jos lasipurkissa, niin sekin edesauttaan hieman säilyvyyttä ja se, että purkki on tiivisti kiinni eikä ole avattu useasti.
Oon säilöny hilloja lasipurkissa myös pakastimessa. En oo laittanut purkkia täyteen ja jokaisen purkin päälle oon vetässy pakastepussin. Ei oo särkynyt toistaseks viellä yhtäkään.

[QUOTE="jossu";24610934]olen pari vuotta vanhaa sosetta syönyt, ollutta, mutta ei avattu purkki varmasti jääkaapissa vuosia, edes vuottakaan säily.[/QUOTE]

siis pari vuotta pakastimessa ollutta... :)

[QUOTE="vieras";24610956]Omenasose menee tosi herkästi pilalle, säilyvyyttä tietty parantais hillosokeri, mut varmaan max 2 viikkoo jos sitäkään. Omena on siitä hyvä, et sen pilaantumisen huomaa heti, eikä tartte maistella.[/QUOTE]

säilyykö tuon 2vkoa avaamattomana vai avattuna?

[QUOTE="jossu";24610993]säilyykö tuon 2vkoa avaamattomana vai avattuna?[/QUOTE]

Riippuu miten paljon sitä on avattu ja onko soseen käytetty lusikkaa mikä on koskenut muuhun ruokaan, sillon ei välttämättä säily kun viikon.
Mut kyllä avaamaton varmasti sen 2 vkoa säilyy.

[QUOTE="vieras";24611005]Riippuu miten paljon sitä on avattu ja onko soseen käytetty lusikkaa mikä on koskenut muuhun ruokaan, sillon ei välttämättä säily kun viikon.
Mut kyllä avaamaton varmasti sen 2 vkoa säilyy.[/QUOTE]

Avaamaton oikein säilötty hillo säilyy useamman vuoden. Meillä tosin on aina vuodessa ne syöty pois, mutta olen useammankin vuoden vanhaa syönyt. Avattu säilyy muutaman viikon, jos ei likaisilla välineillä lusikoi.

Avaamaton oikein säilötty hillo säilyy useamman vuoden. Meillä tosin on aina vuodessa ne syöty pois, mutta olen useammankin vuoden vanhaa syönyt. Avattu säilyy muutaman viikon, jos ei likaisilla välineillä lusikoi.

eli nämäkin soseet pitäisi säilyä pitkään avaamattomana, vaikka ei ole hyytelösokeria käytetty? maistamallahan se sitten selviää, onko hyvää vielä vai ei, mutta olen osan viemässä lahjaksi kaverille, niin olisi ihan kiva tietää, säilyvätkö ne jääkaapissa avaamattomana nyt sen kaks viikkoa vai vuoden toista?

[QUOTE="jossu";24611072]eli nämäkin soseet pitäisi säilyä pitkään avaamattomana, vaikka ei ole hyytelösokeria käytetty? maistamallahan se sitten selviää, onko hyvää vielä vai ei, mutta olen osan viemässä lahjaksi kaverille, niin olisi ihan kiva tietää, säilyvätkö ne jääkaapissa avaamattomana nyt sen kaks viikkoa vai vuoden toista?[/QUOTE]

Tavallinen sokeri säilöö ihan samoin kuin hillosokerikin. Hillosokeri tekee hillosta vain paksumman.

[QUOTE="vieras";24611161]Ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]
Dansukker:
Hillosokeri on säilönnän erikoissokeri. Sen avulla on nopeaa ja vaivatonta valmistaa sopivan sakeaa ja hyvin säilyvää hilloa, marmeladia tai vaikkapa chutneyta. Tarvitset vain marjoja tai hedelmiä, hieman vettä ja Hillosokeria! Hillosokeri sisältää kidesokerin lisäksi mm. marjojen ja hedelmien omaa hyytelöivää ainetta, pektiiniä, joka antaa hilloille sopivan kiinteän rakenteen. Hillon säilyvyyden varmistamiseksi Hillosokeriin on lisätty kaliumsorbaattia, jota on luonnostaan mm. pihlajanmarjoissa.

[QUOTE="vieras";24610921]Juu ei maistuis mulle :laugh: Viis vuotta jääkaapissa ei säily mikään muu elintarvike ku hunaja.
Enkä kyllä käyttäis vaikka olis pakastimessakin ollut vuodesta 2006.[/QUOTE]

Jos ei ole homehtunut tai käynyt, niin mitenkäs se pilalle on mennyt?

Yhteistyössä