Munuaisaltaan tulehduksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
No joo.. siis...

Olen toki etsinyt aiheesta tietoa ja löytänytkin, mutta kovin yleismaailmallista tuntuu olevan. Kaipaisinkin omakohtaisia kokemuksia tai vaikka kertomuksia naapurin Pirren munuaisista. :D

Äijällä tuollainen vihulainen oli n. 3 vkoa sitten ja taas taitaa oireilla. Ottakoon nyt nokosensa ennen, kuin alan lasareettiin kuskata.

No me oltiin tossa muutama viikko sitten 5kk vauvan kanssa viikon verran sairaalassa kun hällä sellainen oli. Sai lääkkeet ja antibioottikuuri jatkui vielä muutaman päivän sen jälkeen kun oltiin päästy kotiin. Sairaalassa ultrattiin munuaiset ja poissuljettiin rakenteellinen vika. Emmä nyt oikeen tiedä mitä muuta kokemuksia kertois :D

Itselläni oli se reilu pari vuotta sitten.
Crp:t oli 287(tulehdusarvot), kuume sahaili puolessa tunnissa 40asteesta 36asteeseen useamman kerran päivässä, kauheat vatsakivut, selkäsärky, virtsaumpi, pahoinvoiva olo jne.
Lisättäkööt että samanaikaisesti minulla oli kolme muuta infektiota joista yhtä ei osattu paikallistaa. Sairaalassa viikko tutkimuksissa ja tiputuksessa. Sanoivat että jos olisi vähän kauemmin mennyt ennekuin saavuin sairaalaan niin munuaiset olisivat todennäköisesti "irtisanonut" itsensä.
Noin viikko pari kotiutumisen jälkeen alkoi taas olemaan vti:n oireita niin kun soitin omalle tk:hon niin lääkäri samantien kirjoitti antibiootit puhelin reseptinä.

Mulla oli pari vuotta sitten. Viikon verran tappelin, että sain minkään näköistä hoitoa. Pikaliuskassa ei näkynyt mitään, joten ensimmäisellä kerralla päivystyksen diagnoosi oli:Lihas kramppi ja Klamydia. (yritin lääkärille selittä, että se kun ei ole käytännössä mahdollista) Kysyin kuumeesta. Lääkäri ei edes uskonut, että mulla on ollut kuumetta. Noh 2vkoa osastolla tiputuksessa loppujenlopuksi. 2vkoa tabletti antibiootti. Sen jälkeen mulla on ollu noin kerran viikossa semmonen olo, et mul on taas munuaisaltaantulehdus. :D
Eli jos tuntuu kipua munuaisissa, nii voi olla ihan psyykkistä. Oottaa siihen, jos kuume nousee. Koska kyllä se kuume nousee, jos tulehdus on.

Viimeksi tuolla kävi kottarainen laittamassa iv-antibiootit kotona. Nyt "vain" on huono olo, selkään sattuu, hengittäminen on raskasta ja pumppu ottaa ihme spurtteja.

Kortisonilääkitys taitaa pitää kuumeilun jotenkin kurissa, ainakaan vielä ei ole horkka iskenyt.

Mä olen aina luullut et munuais(altaan)tulehdus on vakava sairaalahoitoa vaativa tila. No onneksi mä en tiedä jus mitään näistä.
Onko lääkärit yhtään perillä sun miehen tilasta vai onko diagnoosi tuo munuaisjuttu? Mistä moinen voi johtua?

Meidän kuopuksella oli 2kk vanhana. Aamulla kun herättiin niin oli aivan lötkönä ja kuumeinen. Vilkkaasti lähdettiin sairaalaan ja munuaisaltaan tulehdus löytyi. Sairaalassa oltiin ab-tipassa kolme päivää ja sitten käytiin vielä joitain päiviä saamassa ab suoraan suoneen, en enää muista montako päivää... ehkä 5-7. Estolääkitys oli 6kk sen jälkeen.

Äijä ei halunnut lojua sairaalassa ja sai tosiaan kotisairaanhoidon tiputtamaan lääkkeet, kun tulehdusarvot oli saatu alle 60 jatkoivat suunkautta otettavalla antibioottikuurilla.

Ja nyt tuo on sitä mieltä, ettei oikeastaan tunnu yhtä ikävälle, kuin viimeksi, ei ole edes verta virtsassa. Eikä hirveää horkkaa.

Verenpainekin on kuulemma hyvä, 117/67, mutta pulssi huitelee 90 ja siinä kintteellä epäsäännöllisenä. Mutta valitettavan oikeassa on kysyessään, että mitä ne muka tk:n päivystyksessä voisivat tehdä, laittavat käyrille ja ottavat CRP:n... Mutta jos tila huononee, ei kysellä vaan lähdetään päivystykseen.

Olen ollut minäkin siinä luulossa, että tuollainen tulehdus olisi "rankempikin" juttu, mutta ei kai sitten täysikasvuisella ihmisellä...

[QUOTE="vieras";24608888]Mä olen aina luullut et munuais(altaan)tulehdus on vakava sairaalahoitoa vaativa tila. No onneksi mä en tiedä jus mitään näistä.
Onko lääkärit yhtään perillä sun miehen tilasta vai onko diagnoosi tuo munuaisjuttu? Mistä moinen voi johtua?[/QUOTE]

Ei mitään diagnoosia vieläkään... virallisesti toista vuotta menty näin ja saattaa jo olla osittain lääkkeidenkin aiheuttamia lisäkremppoja.

Meidän kuopuksella oli 2kk vanhana. Aamulla kun herättiin niin oli aivan lötkönä ja kuumeinen. Vilkkaasti lähdettiin sairaalaan ja munuaisaltaan tulehdus löytyi. Sairaalassa oltiin ab-tipassa kolme päivää ja sitten käytiin vielä joitain päiviä saamassa ab suoraan suoneen, en enää muista montako päivää... ehkä 5-7. Estolääkitys oli 6kk sen jälkeen.

Miksköhän meiän vauvalle ei annettu estolääkitystä :O Eikä tarvii kuulemma edes mitään kontrollinäytettä ottaa.

[QUOTE="vieras";24608888]Mä olen aina luullut et munuais(altaan)tulehdus on vakava sairaalahoitoa vaativa tila. No onneksi mä en tiedä jus mitään näistä.
Onko lääkärit yhtään perillä sun miehen tilasta vai onko diagnoosi tuo munuaisjuttu? Mistä moinen voi johtua?[/QUOTE]

valppautta...
itselläni ollut tuollainen, ja vakavaksi meni siinä neljässä päivässä, kun en saanut hoitoa. Lähetettiin takaisin kotiin pahenemaan, ilman virtsakoetta.

Itse en sellaista ymmärtänyt alkaa itselleni määräämään.
Nyt on enemmän tietoa, kokemuksen jälkeen...

Kun menin uudelleen lekurille sitten, otettiin heti sisään sairaalaan.
En muista kauanko meni, ennen kuin antibiootit alkoivat tepsiä, päiväkausia kuitenkin, ja taisin viikon olla sairaalassa.

Kuume ei siis hievahtanutkaan sieltä neljästäkymmenestä alas, vaikka antibioottia suoneen meni.

Lähellä oli täälläkin, että munuaiset olisivat menneet sököksi-

-ei mikään leikkitauti, ei.

[QUOTE="mii";24608967]Miksköhän meiän vauvalle ei annettu estolääkitystä :O Eikä tarvii kuulemma edes mitään kontrollinäytettä ottaa.[/QUOTE]

En kyllä tiiä. Sanoivat, että pitää saada estolääkitys kuusi kuukautta tulehduksen jälkeen. Ultrattiin kyllä kun oltiin sairaalassa ja mitään poikkeavaa ei löytynyt. Tästä on nyt aikaa reilu 3 vuotta, että en tiiä onko käytännöt muuttuneet...

Halusin tulla toivottamaan voimia teidän tilanteeseen, kun joskus olen siitä täällä lukenut. Miten ihmeessä jaksatte ja sinä jaksat olla noin reipas? Vaan ei kai sitä voi muuta, kun on pakko jaksaa...

[QUOTE="vieras";24609053]Molemmat olette tosi sitkeitä.

Telkkarista tuli joskus amerikkalainen ohjelma homesairauksista, ne ne on salakavalia ja vaikeita löytää. Onkohan tuollaiseen kiinnitetty huomiota?

Tsemppiä.[/QUOTE]

Eiköhän joku toksiini olisi jostain näytteistä löytynyt... On tutkittu aika tavalla. Tosin nyt, kun on löytynyt lääkitys, joka pitää edes osan oireista kurissa tai piilossa, ei mielenkiinto enää taida olla yhtä suurta. Olenkin tässä potkimassa äijää eri lääkärille - tai siis yritän saada vakuuttumaan, että voi vaatia myös muun alan eksperttien mielipidettä. Tuntuu yleinen jaksaminen ja kropan sietokyky menevän vain huonompaan, vaikka parantua pitäisi.

[QUOTE="vieras";24609119]Halusin tulla toivottamaan voimia teidän tilanteeseen, kun joskus olen siitä täällä lukenut. Miten ihmeessä jaksatte ja sinä jaksat olla noin reipas? Vaan ei kai sitä voi muuta, kun on pakko jaksaa...[/QUOTE]

Jaksaa ja jaksaa... Ei sitä ihan joka hetki jaksakaan. Tänään, siis eilen, ilmoitin olevani pahalla tuulella ja linnoittauduin makkariin lukemaan tunniksi. Osasyyllinen oli se, että tikapuut kaatuivat päälleni ja se kirpaisi myös henkisesti. :saint: Onneksi nutturani otti osan iskusta vastaan, eikä päänahka revennyt... Persauksen yläpuolelle tuli kyllä kiva mustelma.

Kun ottaa asiat sellaisina, kuin ne tulevat, pärjää. Panikointi etukäteen ei auta ja jälkikäteen se on hyödytöntä. :D

Jos koputat selästä munuaisten kohdalta (alaselästä,lantion kohdalta), niin jos huutaa kivusta, niin on melko varmasti pyelonefriitti eli munuaisaltaan tulehdus ja tarvitsee antibiootti hoidon.

Jos koputat selästä munuaisten kohdalta (alaselästä,lantion kohdalta), niin jos huutaa kivusta, niin on melko varmasti pyelonefriitti eli munuaisaltaan tulehdus ja tarvitsee antibiootti hoidon.

Koputeltu on ja pientä ininää saa aikaan... Lämpö oli 35,55. eli äijälle suht normaali, pulssi turhan korkea ja verenpaine melko matala. Nyt ei kieli käänny kaikkiin sanoihin ja ne hukkaantuvat... kuten migreenin alkaessa, mutta ilman muita oireita ja jalkeilla pyörryttää. Makuulla on raskas olo ja levottomat jalat kiusaavat. Mtä lie aivoverenkiertohäiriötä lykkää tms. Sanoin, että jos olo yhtään huononee, kertoo heti ja lähdemme päivystykseen. En minäkään voi jatkuvasti valvoa ja seurata ja päättää äijän puolesta.

laitan vielä minäkin tähän ketjuun, että jos on vointi huono, jaksaminen nolla tai muuta vastaavaa...niin en lähtisi odottelemaan, vaan siis lääkäriin olisi varmaan hyvä mennä mitä pikemmin, sitä parempi.

ei kai siitä haittaa voi olla... :( (en ole lukenut ketjujasi, en tiedä tilannetta, mutta siis yleisesti vaan, tuon kanssa ei ainakaan ole leikkimistä)

Uusimmat

Yhteistyössä