Höh! Asiaa asuntokaupoista ja huonosta tuurista :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi vee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi vee

Vieras
Me ollaan yritetty myydä omaa asuntoa itse reilu kuukauden verran, ja ei hirveesti olla kiinnostuneita saatu haalittua. Nyt tehtiin tämän viikon alussa välityssopimus kiinteistönvälittjän kanssa ja het kerralla 3kk sopimus.

Ja arvatkaapa mitä. Nyt sitten otti yhteyttä eräs kiinnostunut henkilö asunnostamme (olin unohtanut poistaa ilmoituksen eräästä palvelusta) ja halusi tulla katsomaan asuntoa jo tänään. Oli tosi kiinnostuneen oloinen. Soitin sitten välittäjälle ja se sanoi että sopimuskaudella myyjä on aina velvollinen maksamaan välityspalkkion, tuli ostaja sitten vaikka kuusta. Ok. Näinhän se menee. Mutta tää kiinnostunut asiakas ei haluaisi kiinteistövälittäjän kautta ostaa (lue: halvempi hinta tällöin). Mutta mehän ollaan nyt ihan sidottuja...

Mitä te tekisitte? Antaisitteko kiinnostuneen tulla ja esittelisitte itse asuntoa (välittäjä on vapaalla) ja jos hän haluaisi jättää ostotarjouksen, antaisitte välittäjän yhteystiedot? Vai, soittaisitteko kiinnostuneelle ja peruisitte yksityisnäytön, koska ette haluaisi tehdä turhaa työtä välittäjän puolesta...?

Ja ennen kaikkea miten muotoilisitte sen, että emme me voi asunnosta pyytää yhtään sen enempää hintaa vaikka meillä olisikin nyt välittäjä menossa mukana..?

Mä en nyt oikein ymmärrä.. Miksi se ostaja olis kiinnostunu onko siinä välittäjä vai ei. Ei se sille oo yhtään sen halvempi se asunto. Tehän myyjänä sen välityspalkkion maksasitte. Mä henk.koht ottaisin välittäjän kautta. Sen kautta kun tulee kauppakirjat sun muut byrokraattiset jutut.

Mä yrittäisin päästä kompromissiin potentiaalisen ostajan kanssa. Jos esim. hinta ennen välittäjän ottamista oli 91 000e ja välittäjän kanssa 98 000e, niin jos siihen väliin jotenkin päästäis.

Tai sitten sopisin, että myyn teille alkuperäiseen hintaan kun välityssopimus on rauennut. Mä ainakin jaksaisin odottaa 3kk, jos kämppä olis sellainen johon olen mieltynyt ja jos silloin hinta on pienempi. (Kun sillä parillakin tonnilla, jotka turhaan menis välitysmaksuun, sais sinne kämppään vaikka mitä kivaa).

Jos ostaja on tosissaan eikä suostu ostamaan välittäjän kautta, käskekää sen odottaa 3kk ja sanokaa, että jos joku toinen sillä välin ostaa täyteen hintaan, myytte.

Me myymme kans omaa taloamme ja varmasti otamme välittäjän vaikka ne maksaa. Siinä on kuitenkin kaikki paperi hommat ja kuntotarkastukset ym. että helpompaa on myyjille jos välittäjä tekee kaiken vaativan työn.

Jos ostaja on tosissaan eikä suostu ostamaan välittäjän kautta, käskekää sen odottaa 3kk ja sanokaa, että jos joku toinen sillä välin ostaa täyteen hintaan, myytte.

Meillä ainakin oli välityssopimuksessa joku sellainen kohta, että välittäjä on oikeutettu saamaan välityspalkkion vielä 6kk sopimuskauden päättymisen jälkeenkin (tietyin ehdoin, en nyt tarkkaan muista miten meni, on jo aikaa kaupoista), ellei sitten ole siirretty toiselle välittäjälle. Lukaiskaa ainakin sopimuksenne, että mitä siellä sanotaan. Harva ostaja on valmis tyyliin 9kk odottelemaan, että voitte laillisesti myydä ilman pelkoa välityspalkkiosta. Lähtisin teinä neuvottelemaan sen kiinnostuneen ostajan kanssa. Jos on oikeasti kiinnostunut, on varmasti neuvotteluhaluinen.

Joo "hmm" on oikeassa kun sopimus välittäjän kanssa raukeaa niin puoleen vuoteen ei voi myydä itse etteikö tarvitsisi maksaa välityspalkkiota välittäjälle.

Meillä on välittäjän kanssa sellainen sopimus, että sen saa irtisanoa ihan milloin vaan eikä kuluja mene. Eikä tartte palkkioo maksaa, jos ostaja löydetäänkin itse.

Mä en ainakaan alkais tekee välittäjän hommia, eli sitten vaan yhteys välittäjään, esitelköön se talonne.

Lukasin tuon sopimuksen äsken ja ei mainittu mistään 6kk välittjänpalkkio-oikeuksista sopimuskauden päätyttyä... Mutta jos halutaan vetäytyä sopimuksesta sopimuskauden aikana sen takia, ettei halutakaan myydä asuntoa niin joudutaan maksamaan 200euroa asiakirjakuluja.

Ja ei tuo välityspalkkio nyt vaikuta oikeesti meidän hintaan oikeestaan paskaakaan. ite ollaan vaan siinä kärsijäasemassa :)

Yhteistyössä