Te joilla yli 3 lasta, oletteko miettineet tuloja ja menojanne kun olette suurperheen perustaneet?

  • Viestiketjun aloittaja "kysely"
  • Ensimmäinen viesti
"eedla"
3 lapsen perhe ei kyllä oo mikään suurperhe. Ja mitä rahaan tulee niin ei olla laskettu, hyvin on pärjätty (meillä on 3 lasta). Meillä on kummallakin vakituinen työpaikka mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. KUkaan ei tiedä ja mun mielestä ei kyllä lapsia voi sen perusteella tehdä, vaikka nyt menis hyvin nii vuoden päästä saattaa talous olla ihan toisin.
 
"vieras"
Ai miten niin miten riittävät?

Tällä hetkellä riittävät ihan mukavasti. Kroisoksia ei todellakaan olla, mutta nälkää ei tarvi nähdä, kaikille riittää vaatteita ja tilaa asua. Lapsia 3, tulevaisuudessa ehkä 4.

Rahatilanettamme en todellakaan tiedä 5v päästä, koska en ole ennustaja. Mutta niimpä se saattaa yksilapsisellakin perheellä vanhemmat saada potkut tai ihan mitä tahansa voi tapahtua. Se ei pelaa joka pelkää.
 
eedla¨
mitä ap sulle tarkoittaa että "on varaa 3 lapseen"? Mitä näille lapsille pitää pystytä tarjoamaan että lasket että vanhemmilla on niihin varaa? Kun sekin on vähä suhteellinen käsite. Joidenkin mielestä kaikille lapsille pitää pystytä tarjoamaan kaikki maan ja taivaan väliltä, toisille taas riittää että perusasiat pystyy tarjoamaan. Mitkä on ap:n kriteerit?
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja eedla¨;24587895:
mitä ap sulle tarkoittaa että "on varaa 3 lapseen"? Mitä näille lapsille pitää pystytä tarjoamaan että lasket että vanhemmilla on niihin varaa? Kun sekin on vähä suhteellinen käsite. Joidenkin mielestä kaikille lapsille pitää pystytä tarjoamaan kaikki maan ja taivaan väliltä, toisille taas riittää että perusasiat pystyy tarjoamaan. Mitkä on ap:n kriteerit?
Kolmen lapsen hoitomaksut on esimerkiksi jo aika paljon rahaa per kk, jos lapset ovat hoidossa. Asuintilaa, harrastuksia, bussilippuja, vaatteita jne. Kyllä sitä lapsiin saa rahaa uppoamaan vaikka ihan perusjutut vaan hankkisi eikä sen kummemmin törsäisi. Jos siis maksaa omasta pussista eikä elä yhteiskunnan tuella.
 
mamma8
Ei ole tullut mietittyä ja tiukkaahan tämä tekee kun itse olen ollut ja olen vielä tämän vipan kans kotona.Siihen tiukkaan rahatilanteeseen on jo niin tottunut et ei osaa parempaa ajatella :)Lapsia siis 8 enkä yhtään olis vaihtanut "rahaksi" ja tietysti toivon et tämän nuorimman pian täytettyä 3v. löytäisin edes jonkin moista työtä..
 
"jepulis"
Kyllä mietitty on. Molemmilla vakityö, joten töihin paluu takaa leveämmän leivän. Ja aika kotona kotihoidon tuella oli tarkkaan harkittu sekin. Ja lapsia 4. Varaa ja tilaa olisi vielä kahdelle, luultavimmin. Mutta ehkä voimavaroja ei ole, joten 4 lasta on oikein sopiva määrä meille. =)
 
Täytyy myöntää, että ei oo tullu mieleenkään miettiä rahaa kun on lapsia hankittu.
Vähemmälläkin tulee toimeen ja lapsi ei kärsi, vaikka sillä ei olis joka lelua, joka kaupasta löytyy ja teinille tekee vaan hyvää tehdä itsekkin jotain niiden isompien ja kalliimpien leujen eteen.
 
"eedla"
Kolmen lapsen hoitomaksut on esimerkiksi jo aika paljon rahaa per kk, jos lapset ovat hoidossa. Asuintilaa, harrastuksia, bussilippuja, vaatteita jne. Kyllä sitä lapsiin saa rahaa uppoamaan vaikka ihan perusjutut vaan hankkisi eikä sen kummemmin törsäisi. Jos siis maksaa omasta pussista eikä elä yhteiskunnan tuella.
no noistakin moni on suhteellinen juttu. Pitääkö 3 lapsen kanssa olla 200 neliön talo vai riittääkö 4h+k kerros- tai rivitalosta? Pitääkö kaikille 3 pystytä tarjoamaan harrastus joka vie useita satasia kuussa vai riittäisikö halvempi harrastus? Riittääkö edelliskauden alesta ostettu takki vai pitääkö olla kalleinta merkkiä ja uusinta mallia? Meillä henk koht ei ole varaa 200 neliön taloon mutta sihen 4h+k on, meillä on vara kustantaa jokaiselle joku maksullinen harrastus mutta ei sellaista joka vie satasia kuussa/lapsi. Mulla on vara ostaa kaikille uudet vaatteet muttei kalleimpia malleja ja merkkejä. NIin onko meillä siis ap:n mielestä varaa 3 lapseen kun joudun sanomaan heille että sori et voi harrastaa taitoluistelua kun se on liian kallis, mutta voit käydä musiikkiopistossa soittamassa soitinta taikka mennä partioon?? En tiedä ymmärsitkö mun pointtia, mutta siis haen edelleen sitä vastausta että minkä tasoisia juttuja pitää pystyä kustantamaan että ap näkee että perheellä on varaa. Olisko meidän esim pitäny jättää se kolmas tekemättä koska nyt emme voi maksaa kaikille kolmelle kallista harrastusta vaan lasten pitää harrastaa jotain vähemmän kallista?
 
"vieras"
Saan siis vastata, kun meillä 3 lasta. Kaikki ovat vielä alle kouluikäisiä ja mä hoitovapaalla. Eli siis pienet on tulot mutta niin on menotkin. Ei olla mitenkään laskettu asiaa. Meillä on molemmilla hyvät ammatit ja töitä tiedossa, vaikka ihan keskipalkkaisia ollaankin. Elämäntyylistä kai se on kiinni. Jotkut käyttävät rahaa ihan hillittömästi ja toiset elävät luonnostaan niin, ettei rahaa kulu ylenmääärin. Toki tilanne muuttuu meillä, kun lapset ovat teinejä jne., mutta sitten mä olen myös töissä. Eli minusta joku 7 lapsen perhe vaatii jo taloudellista suunnittelua niin, että yhden palkalla elää. Mutta ei vielä 3-5 lapsen perhe ainakaan.
 
"jaa-a"
Meillä viisi lasta ja raha ei kyllä ole käynyt edes mielessä perheen kasvaessa. Ainoastaan viimeisen kohdalla kolmen vuoden hoitovapaata mietittäessä tehtiin joitain laskelmia. Ja ihan normi keskituloisia ollaan, rahaa ei ole tuhlattavaksi, mutta toimeen tullaan ja sekä lapset että vanhemmat on onnellisia.
 
"minna"
no tietysti sitä on mietitty, että miten pärjätään. Mutta tosiaan ei voi koskaan varmaksi tietää tulevaisuudesta, mutta kyllä mä uskon, että selvitään vaikka rahatilanteeseen tulisi huonompia aikoja. Sitten vaan täytyy karsia joistain menoista, mutta varmasti lapset tulevat saamaan kaiken tarpeellisen, mitä tässä elämässä tarvii. Mun mielestä lapsille ei tarvitse tarjota etelänlomia vähintään kerran vuodessa, kalliita harrastuksia ym. Harrastaa voi halvemmalla ja joka lomalla ei tarvi olla jossain kaukana. Kun käyttää rahat viisaasti, sitä pärjää yllättävästi ja säästöönkin vielä jää :)
 
"vieras"
Tuo harrastusjuttu ja asuminen ja merkkivaatteet ja lomamatkailukäytännöt ym. oli hyvä pointti!
Asuinpaikkakunta vaikuttaa myös tosi paljon. Maaseudulla ei niitä ylikalliita harrastuksia taida olla kuin ratsastustunnit, asunnot ja talot halvempia, merkkivaatteita harvoilla jne. Sitten taas perheen omaan elämäntyyliin kuuluu esim. lentomatkailun välttäminen, kierrättäminen ja ajatukset hyvästä ruuasta ja yleensäkin hyvästä elämästä.
 
kolmenlapsen äiti
Hassu kysymys.. Tähän vaikuttavat mielestäni alue jossa asutaan, mitä maksaa ruoka, asumine, vaatteet. Omat tarpeet mitä tarvitsee siihen että on tyytyväinen, mitä niille lapsille halutaan tarjota. Millaiseen elintasoon on tottunut, tai haluaa saada. Emme asuisi yhdessäkään suuremmassa kaupungissa nykyisillä tuloillamme omakotitalossa, ja minä olisi ollut pitkään lasten kanssa kotona. Ainakin olisimme todella tiukilla, jos näin tekisemme. Nyt elämme ihan mukavasti, ja olemme tyytyväsiä elämäämme.
 
Huom harmaana
[QUOTE="eedla";24588029]no noistakin moni on suhteellinen juttu. Pitääkö 3 lapsen kanssa olla 200 neliön talo vai riittääkö 4h+k kerros- tai rivitalosta? ?[/QUOTE]

Ei se 4 h + k Helsingissä mikään ilmainen ole sekään.
kalliiksi se voi silti tulla vaikka ei 200 neliön talosta haaveilisikaan. Se voi olla monelle kynnyskysymys jos pitää ostaa se isompi asunto joka maksaa vaikkapa 40-50 000 euroa enemmän kuin pienempi.

Listasin vain kysyttäessä asioita, jotka voivat olla esteenä kolmen lapsen hankinnalle. Itsellä ei moinen ole ajatuksissa vaikka varmaan taloudellisesti selvittäisiinkin.
 
[QUOTE="kysely";24587695]oikeastaan haluaisin tietää jo yli 2 lapsen perheiltä oletteko miettineet mihin rahanne riittävät?[/QUOTE]

Olemme miettineet moneen otteeseen.

Rahojen riittävyydestä en ole lyhyehköä lapsiluvusta riippumatonta jaksoa lukuunottamatta ole ollut erityisen huolissani.
Sen sijaan olin kyllä yhdessä vaiheessa miettiväinen omien voimavarjoeni suhteen ja siksi lapsia on tähän mennessä vain 8(9).
:)
 
[QUOTE="eedla";24588029]no noistakin moni on suhteellinen juttu. Pitääkö 3 lapsen kanssa olla 200 neliön talo vai riittääkö 4h+k kerros- tai rivitalosta? [/QUOTE]Niin tosiaan, täällä meillä päin se 200m2 talo on ehkä 550-900 000€, mutta rivarissa 4h+k on jotain 300 000€ lähtien, mikä minusta sekin on aika paljon. Eikä tarvitse olla luksusrivari. Asumme pk-seudulla, kehä 3 ulkopuolella.

Alkuperäiseen - emme kauheasti ole miettineet. Nyt lapsia on 5 yhteensä (2yhteistä). Sen verran mietimme kyllä, että kolmatta yhteistä emme laita maailmaan, sitten alkaisi talous olla sen verran tiukilla, että pitäisi tehdä sellaisia kompromisseja, joita ei haluta tehdä.
 
tytönjapoikienmamma
Olemme miettineet ilman muuta.Meillä on kolme lasta ja enenpää en tee, en niinkään rahatilanteen takia (taloomme mahtuisi vielä...), mutta haluan, että kaikille lapsille riittää huomoita jne. Lapset vievät hurjasti energiaa ja haluan heihin jokaiseen ja heidän tarpeisiinsa keskittyä kunnolla.Resurssini ovat kaikki nyt jo käytössä:)
 
giköl
Ei miettitty yhtään. Lapsia on neljä, tosin nuorimmat ovat kaksoset joten neljättä ei sen kummemmin suunniteltu. Ihan hyvin tullaan toimeen. Meillä bruttotulot yhteensä yli 8000.
 
"hmm"
Meille on tulossa kahdeksas ja kokoajan on pyritty parempiin tuloihin, kouluttautumisten ja työpaikan vaihtojen kautta. Melko vapaasti olemme aina ostelleet ja hankkineet kaikkea tarvittavaa (ja vähemmän tarvittavaa :D), joten hyvin on varmaan rahat riittäneet.
Minusta tuntuu, että ihmiset ehkä liikaakin murehtivat tätä asiaa. Täytyy uskaltaa ottaa riskejä, elämä on aina vaarallista. ;) Ahkeruus ja periksiantamattomuus ovat arvokkaampia, kuin tulot sinänsä.
 

Yhteistyössä