Minun täytyy ihmetellä tuon koiran käytöstä nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöhkö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pöhkö"

Vieras
Ensimmäiseksi: tuo koira on hirvittävä "pallo"friikki. Se kun pääsee vauhtiin, on se väsymätön pallon/muun esineen noutaja. Jaksaisi noutaa palloa vaikka aamusta iltaan, luulisin.

Toiseksi: Koira ei välitä, vaikka kuka koskee sen luihin kun se on niitä jyrsimässä. Monesti tuo ensimmäisen kohdan noutofriikkiys kumpuaa esiin, kun se tuo mulle jyrsimäänsä luuta, että HEITÄ! :O

Kolmanneksi: Koira ei kuitenkaan luota pätkääkään. SE ei tule hakemaan haleja, nippa nappa rapsutuksia.
Jos makaan lattialla, normaalisti koira tulisi siihen välittömään läheisyyteen kyhjäämään, tai jopa pyrkisi päälle makaamaan. Tämä ei tule. Edes kutsuessani se ensin kiertää ja kaartaa ja sitten varovasti hiipparoi kosketusetäisyydelle, muttei yhtään lähemmäksi. Minua hiukkasen harmittaa tämä ominaisuus, kun olen tottunut siihen, että koirat haluavat läheisyyttä ja tunkea iholle. : /

No eihän kaikki koirat ole sitä läheisyyttä vailla. Halailu ja pussailu ei kuulu eläinten luontaiseen toimintaan, hyväskyntää lauman sisällä haetaan erilaisilla tavoilla. Itseasiassa, halailu tuntuu koirasta ahdistavalta ja ne suostuu siihen vain, koska tajuavat laumanjohtajan sitä haluavan.

Koira on eläin. Se toimii viettien varassa ja esim. tuo pallohulluus kertoo saalisvietistä. Se, että koira antaa koskea luihinsa, on vain hyvä asia - se on tajunnut paikkansa laumassa ja alistunut siihen, että muilla on oikeus vaikka viedä se luu suusta. Suosittelisin tutustumaan koiran viettitoimintaan, se avartaa aika paljon ajatuksia koirien käyttäytymisestä :)

• Tykkää
Reactions: Ruutinen
[QUOTE="koirallinen";24568694]No eihän kaikki koirat ole sitä läheisyyttä vailla. Halailu ja pussailu ei kuulu eläinten luontaiseen toimintaan, hyväskyntää lauman sisällä haetaan erilaisilla tavoilla. Itseasiassa, halailu tuntuu koirasta ahdistavalta ja ne suostuu siihen vain, koska tajuavat laumanjohtajan sitä haluavan.

Koira on eläin. Se toimii viettien varassa ja esim. tuo pallohulluus kertoo saalisvietistä. Se, että koira antaa koskea luihinsa, on vain hyvä asia - se on tajunnut paikkansa laumassa ja alistunut siihen, että muilla on oikeus vaikka viedä se luu suusta. Suosittelisin tutustumaan koiran viettitoimintaan, se avartaa aika paljon ajatuksia koirien käyttäytymisestä :)[/QUOTE]

Ei se tosiaan siis halua läheisyyttä minulta. Toisilta koirilta se kyllä hakee sitä. Makaavat lattialla vieretysten, jopa tämä välttelijä makaa pää toisen selän päällä ja näyttää nauttivan.
Samoin "pusuttelut", eli tykkää toisen koiran pusuista, siis antaa nuolla päätä, tökkiä kuonolla kuonoon jne- hellyydenosoituksista.
Sitä olen miettinyt, että onko tuo leimaantunut meillä vain kyläilemässä käyvään koiraan minun sijaan. :O

Ei se tosiaan siis halua läheisyyttä minulta. Toisilta koirilta se kyllä hakee sitä. Makaavat lattialla vieretysten, jopa tämä välttelijä makaa pää toisen selän päällä ja näyttää nauttivan.
Samoin "pusuttelut", eli tykkää toisen koiran pusuista, siis antaa nuolla päätä, tökkiä kuonolla kuonoon jne- hellyydenosoituksista.
Sitä olen miettinyt, että onko tuo leimaantunut meillä vain kyläilemässä käyvään koiraan minun sijaan. :O

Koirissa on persoonakohtaisia eroja ja myös rotukohtaisia ominaisuuksia. Kaikki rodut eivät ole niin "ihmisriippivaisia" eli miellyttämishaluisia. Meillä kaksi eri rotuista koiraa, joista toinen hakeutuu jatkuvasti silitettäväksi ja tunkee syliin. Toinen koira saattaa tulla samalle sohvalle, mutta antautuu harvoin silitettäväksi kenellekään. On silti ystävällinen ja sosiaalinen.
Koiraa voisi opettaa kosketteluun esim. turkinhoidon yhteydessä ja palkita sitten sitten siitä. Käyttää koulutuksessa napanuoraa eli sidot koiran hihnan itseesi ja määräät kulkusuunnan. Muista ehdottomasti palkita koirasi jollain herkulla toivotusta käytöksestä eli seuraamisesta ja katsekontakteista, jolloin vahvistat luottamusta ja syntyvää sidosta.

Yhteistyössä